Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita ulkosuomalaisia, jotka eivät halua muuttaa enää takaisin Suomeen?

Vierailija
09.02.2012 |

Suomi on kaikin puolin ihana maa. On tasa-arvoa, neljä vuoden aikaa, puhdasta, yleensä homma toimii kaikilla tasoilla jne. Mutta nyt jonkun aikaa ulkomailla asuneena, olen huomannut, että mulla vaan on niin paljon tärkeämpää ihmisten positiivisuus, iloisuus, yhteisöllisyys, avuliaisuus. Lisäksi en vaan enää jaksa Suomen talvea, täällä missä asumme, on nyt +13 ja aurinko paistaa miltei päivittäin. Olen huomennut, että auringonvalolla on suuri vaikutus mielialaani, siihen että olen huomattavasti virkeämpi ja onnellisemman olonen, kun saan auringonvaloa.

Eli minulle nämä ihmiset täällä ja ilmasto sopii paljon paremmin, kuin Suomen vastaavat. Rakastan Suomea ja se tulee aina olemaan kotimaani, jossa mielellään toki käyn mahdollisimman usein. Onko muita, jotka samoilla linjoilla?

Ja tiedoksi, että täällä on lapsillemme tasokas suomalainen koulu, sitten kun tulevat kouluikään. Ja meillä vanhemmilla on molemmilla hyvät työpaikat jne. Mietittiin vaan, että jospa jäisimmekin tänne kokonaan, ainakin toistaiseksi. Tarkoitus oli olla täällä vain 1-2 vuotta.

Kommentit (369)

Vierailija
341/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän ketjuun. Omia kokemuksia ulkomailla asumisesta on keski-euroopasta(useammasta maasta) ja aasiasta vietnam sekä intia.

Etenkin k-eurooppa vuosina olin nuori ja niin onnellinen, kun pääsin pois Suomesta. En tutustunut sen maan politiikkaan juurikaan. Ihmiset olivat ystävällisiä, vaikka selvästi osoittivat katseilla ja eleillä myös rasismia minua kohtaan, kun avasin suuni. Etenkään alkuaikoina kielitaito ei tietenkään ollut sitä mitä paikallisilla. Hoidin byrokratian, mutta usein minua juoksutettiin virastoon useampaan otteeseen, kun aina jokin paperi puuttui.

Saimme ensimmäiset lapsemme ulkomailla ja jäin kotiäidiksi, koska silloisessa maassa ei ollut päivähoitoa saatika mitään tukia, olimme myös pelkästään miehen palkan varassa. Pikkuhiljaa aloin heräilemään myös euroopan koulutussysteemeihin ja suomi alkoi kiinnostaa entistä enemmän. Mies sai kuitenkin hyvän työtarjouksen intiasta, joka päätettiin katsastaa, vietnam oli minulle jo todella vaikean päätöksen takana ja kun aloin odottamaan 3. lastamme halusin takaisin suomeen.

Oli toki järkytys tulla tänne takaisin, mutta nyt 2 vuotta täällä asuneena olen niin onnellinen, että palasimme. Lasten koulut ovat alkaneet mahtavasti, iltaisin ei tarvitse pelätä(ei asuta keskellä kaupunkia) ja kaiken kaikkiaan näen asiat nyt positiivisemmin. Tämä kyynisyys ja mamu-vastaisuus toki ärsyttää, mutta uskon, että omilla valinnoillani ja teoillani voin vaikuttaa, etenkin tulevaisuudessa lasteni kautta. Ja isovanhemmat, mikä rikkaus on olla osa perhettä ja sukua, joka toki osaa ärsyttääkin, mutta tiukassa paikassa puhaltaa yhteen.

Toki ulkomailla oli myös positiivisia asioita, mutta veikkaan, että osa tähänkin ketjuun kommentoineista ulkosuomalaisista ovat tyytyväisiä juurikin siihen, että naapurit ovat ystävällisiä, ruokaa saa kaupasta ja kaikki on kivasti, välittämättä sen enempää juurikin maan politiikasta, koko yhteiskunnasta ja sen tulevaisuudesta...koska ainahan voi palata tänne, eikö vain?

Mutta turhahan näistä asioista on oikeasti kiistella, makuja on monia ja mielipiteitä yhtä paljon kuin ihmisiäkin. Sitä ihmettelen, että miten näin paljon ulkosuomalaisia löytyy av-palstalta, jos siellä muualla on niin ihanaa..luulisi, että on muutakin tekemistä tai suomen kielen ikävässä oltaisiin yhteydessä omaan perheeseen, vai eikö siellä perhekeskeisissä maissa ole mitään opittu? ;DDD

Vierailija
342/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään tunnista tylyä ja törkeää asennetta arjestani, jota ihmiset täällä kuvaavat. Netissä sitä kyllä on (ja tietenkin jossain kännibaareissa), mutta ei minun todellisuudessani ainakaan. Töissä sanotaan huomenta, miehet avaavat oven naiselle, rupatellaan mukavia töissä, ilmapiiri on hyvä. Päiväkodissa samoin, mukava henki ja vaihdetaan kuulumisia. Kaupoissa eikä muissa paikoissa missä asioi, en juuri koskaan törmää törkeään käytökseen ja palveluun. Naapurien kanssa jutellaan ja henki on hyvä. Autetaan puolin ja toisin. Tämä siis minun arkeani, toki jonkun muun asuinympäristö voi olla erilainen? Ei nyt mitään yltiövuolasta small talkia harrasteta jokaisen vastaantulijan kanssa, mutta suorastaan tylyä ja törkeää käytöstä en muista kohdanneeni juuri missään, mitä monet täällä peräänkuuluttavat. Se ehkä on sitten ankeutta monien mielestä, että sitä small talkia ei niin ole. Ja kyllä talvi väsyttää, minuakin. Sekin vaikuttaa varmasti siihen, ettei niin räiskyviä olla.

Mutta sitten tylyyn käytökseen. Esimerkiksi Briteissä ja Italiassa olen törmännyt ihan silmiinpistävän huonoon palveluun esim useissa vaateliikkeissä. Ei todellakaan jää yhtään asiakkaan arvailujen varaan, että ko työntekijää ei nappaa pät-kää-kään. Sellaista olen nähnyt tosi harvoin Suomessa.

Se ottaa myös ulkomailla päähän, että joka mutkassa kusetetaan. Sekin on enemmän sääntö kuin poikkeus monissa maissa. En tiedä sitten, korvaako yleinen ystävällisyys senkin. Yli parissakymmenessä maassa olen käynyt ja asunut ulkomailla pariin otteeseen ja tämä asia minua ainakin häiritsee, jos ihan ihmisten luonteesta puhutaan. Niinhän se on, että Suomessa kaikki lähtee rehellisyydestä ja luottamuksesta, monissa muissa maissa epäluottamuksesta.

Sen verran kyllä tunnistan ankeutta suomalaisissa itsekin, että huomaan olevan paljon optimistisempi ja "idealistisempi" kuin esim mitä julkinen keskustelu Suomessa on. Tosin taas sitä ankeutta en face-to-face tunnista omasta tuttavapiiristäni.

Siihen yhdyn täysin, että ilmasto on täällä peestä. Jos saisin elämänsä järjestettyä niin, että voisin asua 3kk talvella jossain lämpimässä, tekisin niin :)

Kiinnostaisi tietää mistä päin Suomea nämä ulkosuomalaiset ovat lähtöisin, kun suomesta vain noin negatiivisia kokemuksia vai onko tämä av-palsta heidän ainoa suomi-kontaktinsa?

Ihan vaan tiedoksi, me kaikki suomalaiset tiedämme, että tämä palsta on täynnä kaikenlaisia ja -ikäisiä enemmän ja vähemmän tervettä porukkaa, että kyllä ne kokemukset suomesta ja suomalaisista kannattaa hakea ihan paikan päältä, ehkä kuitenkin kauempaa kuin kehä III sisäpuolelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ulkomailla oli myös positiivisia asioita, mutta veikkaan, että osa tähänkin ketjuun kommentoineista ulkosuomalaisista ovat tyytyväisiä juurikin siihen, että naapurit ovat ystävällisiä, ruokaa saa kaupasta ja kaikki on kivasti, välittämättä sen enempää juurikin maan politiikasta, koko yhteiskunnasta ja sen tulevaisuudesta...koska ainahan voi palata tänne, eikö vain?

No, ainakin voin todeta ettei kohdallani ole noin. Itse olen hyvinkin kiinnostunut asuinmaani asioista ja poliitiikasta, ja tarkoituksena minulle onkin rakentaa pysyvä elämä tänne. Vannoa en tietenkään voi, elämässä kun sattuu ja tapahtuu.

Mutta turhahan näistä asioista on oikeasti kiistella, makuja on monia ja mielipiteitä yhtä paljon kuin ihmisiäkin. Sitä ihmettelen, että miten näin paljon ulkosuomalaisia löytyy av-palstalta, jos siellä muualla on niin ihanaa..luulisi, että on muutakin tekemistä tai suomen kielen ikävässä oltaisiin yhteydessä omaan perheeseen, vai eikö siellä perhekeskeisissä maissa ole mitään opittu? ;DDD

No ihmettele ihan rauhassa, minusta on kuitenkin kiva ylläpitää suomenkielentaitoani lukemalla ja kirjoittamalla myös suomenkielisillä keskustelufoorumeilla :) En usko että täällä on mitään sääntöä että vain Suomessa asuvat saavat osallistua keskusteluun, vai onko?

Ja tottakai olen yhdeydessä Suomessa asuviin perheenjäseniin, sukulaisiin ja ystäviin mutta on se vaan harmillista etten voi vaatia heitä olemaan tavoitettavissa silloin kun minulle sopii. Ehkä ymmärrät :)

Olen kuitenkin samaa mieltä siinä että turha on makuasioista kiistellä, jokainen tavallaan!

Vierailija
344/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillà kommentoinkin, ettà ehkà ulkonàòllisesti et ole hàiritsevàn erilainen koska itse huomaan, ettà kohtaan kommentteja, huonoa kàytòstà ja katseita ilman ettà tarvitsen avata suutanikaan. Eivàt taida lukea minua turistiksikaan koska ihan italiaksi osaavat tulla kommentoimaan. Kielitaidossanikaan ei ole enàà vikaa, joten kielitaidon jàtàn tàstà ulkopuolelle. Mutta voi olla ihan paikkakunta kohtainen asiakin ulkonàòn lisàksi.

Vierailija
345/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää mistä päin Suomea nämä ulkosuomalaiset ovat lähtöisin, kun suomesta vain noin negatiivisia kokemuksia vai onko tämä av-palsta heidän ainoa suomi-kontaktinsa?

Ihan vaan tiedoksi, me kaikki suomalaiset tiedämme, että tämä palsta on täynnä kaikenlaisia ja -ikäisiä enemmän ja vähemmän tervettä porukkaa, että kyllä ne kokemukset suomesta ja suomalaisista kannattaa hakea ihan paikan päältä, ehkä kuitenkin kauempaa kuin kehä III sisäpuolelta.

Ihan vain tiedoksi itsellesi: jos jonkun subjektiivinen kokemus on jostain paikasta erilainen kuin sinulla, se ei tee tuota kokemusta virheelliseksi.

Toisekseen huvittaa, miten yksi huutaa täällä ketjussa, että menkää Turkuun tai muuhun isoon kaupunkiin, tylyt tyypit on Puumalassa. Toinen huutaa sitten puolestaan, että älkää ainakaan Hkiin menkö. Pitäiskö mun siis kiertää koko Suomi, ennen kuin annatte luvan muuttaa ulkomaille ja jopa (voi kauhistus!!) VIIHTYÄ siellä?

Sanottakoon nyt vielä, että olen asunut Suomessa maalla + Karjaalla, Jyväskylässä, Tampereella ja Turussa. Moni muukin paikka on keskimääräistä tutumpi. Suomessa on yrmy meininki. Se ei siellä asuessani haitannut, mutta nyt ulkomailta poiketessa se aina pistää silmään.

Mutta mulla tämä ei ole tokikaan yksi ja ainoa syy, miksi en Suomeen elämään kaipaa. Se on vain monien seikkojen summa.

Vierailija
346/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

....Sitä ihmettelen, että miten näin paljon ulkosuomalaisia löytyy av-palstalta, jos siellä muualla on niin ihanaa..luulisi, että on muutakin tekemistä tai suomen kielen ikävässä oltaisiin yhteydessä omaan perheeseen....

Tää nyt oli jo tyhmää!!Ei kukaan puhu asioita just musta/valkoisena. Onhan tässäkin asiassa välimuoto vaikkapa naapureiden kanssakäyminen 80/20 ulkomaat voittaa ja turvallisuus vielä toistaiseksi Suomi/Venäjä 80/20 Suomen hyväksi.

Ja kait sinäkin ymmärrät miten ratkaisevaa on missä maassa asut.

Vierailija
347/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen, että miten näin paljon ulkosuomalaisia löytyy av-palstalta, jos siellä muualla on niin ihanaa..luulisi, että on muutakin tekemistä tai suomen kielen ikävässä oltaisiin yhteydessä omaan perheeseen, vai eikö siellä perhekeskeisissä maissa ole mitään opittu? ;DDD

se silkan v+ttuilun määrä, joka tässä ketjussa ulkomailla viihtyviin suomalaisiin kohdistuu.

Vierailija
348/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen, että miten näin paljon ulkosuomalaisia löytyy av-palstalta, jos siellä muualla on niin ihanaa..luulisi, että on muutakin tekemistä tai suomen kielen ikävässä oltaisiin yhteydessä omaan perheeseen, vai eikö siellä perhekeskeisissä maissa ole mitään opittu? ;DDD

se silkan v+ttuilun määrä, joka tässä ketjussa ulkomailla viihtyviin suomalaisiin kohdistuu.

Kysyn jälleen, että ovatko nettikeskustelupalstat ulkomailla vain tosi kannustavia ja positiivisia??

Vierailija
349/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siinä paljon menetä jos joskus vaikka vastaa sen pikkutaaperon hymyyn. Tai kysyy horjahtaneelta vanhukselta onko kaikki hyvin. Tai aukaisee sen oven naiselle tai vanhukselle. Kokeilkaa joskus, tulee itsellekin hyvä mieli.

Niin ja asun Espanjassa, kun täällä niitä maita kyseltiin.

lääketieteen kehityksen ja kaikenlaisen edistyksen. On se kumma kun ne englantilaiset keksivät teollistumisen, ja silti puhuvat ja hymyilevät lapsille.

englantilaiset ovat keksineet ja kehittäneet pilvin pimein teknologiaa + teollisuutta ja ovat aivan omaa luokkaansa myös kulttuurin ja viihteen saralla.

Sivistyneisyys ei sulje pois kohteliaisuutta ja toisten ihmisten huomioonottamista ( tai se juuri on mielestäni sitä suurinta sivistyneisyyttä ).

Lisäksi Britanniasta vielä vähän: viimeksi olimme siellä perheeni kanssa puolitoista viikkoa. Koko aikana satoi ehkä noin neljän tunnin ajan ( lähdimme Suomesta sateesta ja palasimme sateeseen ja kuulemma paskat kelit oli koko poissaolomme ajan ).

Englannissa junat kulkivat ajallaan ja olivat ilmastoituja ja mukavia ( vrt. VR=venaile rauhassa ).

Ravintoloissa söimme hyvin ja edullisesti ja ruoka oli todellakin muutakin kuin fish&chips.

Ja pisteenä i:n päällä ( tämä voi nyt tulla järkytyksenä monelle suomalaiselle ): asunto oli lämmin ja moderni + siinä oli tuplaikkunat ja keskuslämmitys : D

Niin asumme paraikaa Englannissa. Mitäköhän nämä ovat keksineet? En usko, että yhtään mitään kun tuntuu edelleen olevan esim Saksaa, Suomea jne perässä 30 vuotta asiassa kuin asiassa. Joo kyllä täällä uusissa taloissa on tuplalasit ja saattaa olla ilmastointikin, lattiakaivoa ei vieläkään ole eikä ilmastointia eli kylpyhuoneissa homeongelma parissa vuodessa jne. jäkiasenteinen keskuslämmitys on lähes joka talossa, mutta kun ei ole eristeitä seinissä eikä yläpohjassa lainkaan niin se menee käytännössä suoraan maapallon lämmittämiseen. Ja tervetuloa tänne vaan, eilen satoi kaatamalla jäätihkua, hernerokkasumu ja kadut jäässä eikä niitä hiekoteta eikä aurata, joten hengenvaarallisia. Äsken kävin lenkillä ja luistimilla pääsisi liikkumaan ihan hyvin :) Annetaan Englannille kaikki se kunnia joka sille kuuluu, mutta ei ryhdytä keksimään jonkun viikon loman perusteella mitään, eihän!

Teollinen vallankumous, noin esimerkiksi:) Eiköhän nää englesmannit jotain ole keksineet:)

Vierailija
350/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siinä paljon menetä jos joskus vaikka vastaa sen pikkutaaperon hymyyn. Tai kysyy horjahtaneelta vanhukselta onko kaikki hyvin. Tai aukaisee sen oven naiselle tai vanhukselle. Kokeilkaa joskus, tulee itsellekin hyvä mieli.

lääketieteen kehityksen ja kaikenlaisen edistyksen. On se kumma kun ne englantilaiset keksivät teollistumisen, ja silti puhuvat ja hymyilevät lapsille.

englantilaiset ovat keksineet ja kehittäneet pilvin pimein teknologiaa + teollisuutta ja ovat aivan omaa luokkaansa myös kulttuurin ja viihteen saralla.

Sivistyneisyys ei sulje pois kohteliaisuutta ja toisten ihmisten huomioonottamista ( tai se juuri on mielestäni sitä suurinta sivistyneisyyttä ).

Lisäksi Britanniasta vielä vähän: viimeksi olimme siellä perheeni kanssa puolitoista viikkoa. Koko aikana satoi ehkä noin neljän tunnin ajan ( lähdimme Suomesta sateesta ja palasimme sateeseen ja kuulemma paskat kelit oli koko poissaolomme ajan ).

Englannissa junat kulkivat ajallaan ja olivat ilmastoituja ja mukavia ( vrt. VR=venaile rauhassa ).

Ravintoloissa söimme hyvin ja edullisesti ja ruoka oli todellakin muutakin kuin fish&chips.

Ja pisteenä i:n päällä ( tämä voi nyt tulla järkytyksenä monelle suomalaiselle ): asunto oli lämmin ja moderni + siinä oli tuplaikkunat ja keskuslämmitys : D

Niin asumme paraikaa Englannissa. Mitäköhän nämä ovat keksineet? En usko, että yhtään mitään kun tuntuu edelleen olevan esim Saksaa, Suomea jne perässä 30 vuotta asiassa kuin asiassa. Joo kyllä täällä uusissa taloissa on tuplalasit ja saattaa olla ilmastointikin, lattiakaivoa ei vieläkään ole eikä ilmastointia eli kylpyhuoneissa homeongelma parissa vuodessa jne. jäkiasenteinen keskuslämmitys on lähes joka talossa, mutta kun ei ole eristeitä seinissä eikä yläpohjassa lainkaan niin se menee käytännössä suoraan maapallon lämmittämiseen. Ja tervetuloa tänne vaan, eilen satoi kaatamalla jäätihkua, hernerokkasumu ja kadut jäässä eikä niitä hiekoteta eikä aurata, joten hengenvaarallisia. Äsken kävin lenkillä ja luistimilla pääsisi liikkumaan ihan hyvin :) Annetaan Englannille kaikki se kunnia joka sille kuuluu, mutta ei ryhdytä keksimään jonkun viikon loman perusteella mitään, eihän!

Teollinen vallankumous, noin esimerkiksi:) Eiköhän nää englesmannit jotain ole keksineet:)

Kyllä englantilaisia pidetään Euroopan takapajulana ja sisäsiittoisuuden kehtona. Yhtään englantilaista tuotetta ei tule mieleen, laadukasta englantilaista tuotetta ei taida olla edes olemassa.

Vierailija
351/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn jälleen, että ovatko nettikeskustelupalstat ulkomailla vain tosi kannustavia ja positiivisia??

Ja toinen kysymys, että ovatko ulkosuomalaiset osoittaneet sitä iloisuuttaan ja positiivisuuttaan (mistä he pitävät asuinmaissaan ja millaiseksi he itseään kuvailevat) suhteessa meihin suomalaisiin tässä ketjussa?

Vierailija
352/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

otin vain esimerkiksi viime lomamme kun mm. äitini ihmetteli miksi haluamme matkustaa "kehitysmaahan".

Mä veikkaan, että nyt kun suomalaisen yhteiskunnan alasajo on alkanut, Briannia uutena kotimaana alkaa kiinnostamaan meidän perhettä enemmän ja enemmän.

Vierailija
353/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näet vittuilua ja hyökkäävyyttä ja kokemustesi mitätöintiä siellä, missä sitä ei ole. Minäkin olen muuten asunut Tampereella, Jyväskylässä ja Turussa ja monessa pienemmässä kaupungissa. Silti en ymmärrä, mistä nämä kauheat suomalaiset tulevat, koska minä en ole heitä tavannut. Pyydän kommenttiani anteeksi jo valmiiksi, tarkoitukseni ei ole loukata sinua.

Vierailija
354/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä laadukas englantilainen tuote. Yksinkertaista, viihdyttävää, ajatuksia herättävää tv-ohjelmaa, jota pystyy seuraamaan kuka hyvänsä.

Vierailija
355/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[USAssa kaikki ovat mamuja ja mamujen lapsia ja lapsenlapsia.

Mamuja ovat ne jotka kokemuksen mukaan ovat yhteisölle painolasti. Ei varmaan tarvitse kertoa mistä ilmansuunnalta tätä väkeä tulee

ole ammattia ja tarpeeksi rahaa itsesi elattamiseen kunnes saat tyota. Jos se ei onnistu, sinut kaannytetaan takaisin. Mitaan automaattisesti aukeavaa rahahanaa ei ole niinkuin Suomessa.

Pakolaiset saavat avustusta 6kk. jona aikana heidan oletetaan sopeutuvan ja tyollistyvan.

Kaikki tanne tulleet eivat ole tulleet expat sopimuksilla, en minakaan mutta niin vain olen paassyt elamassa eteenpain etta ei olisi ollut mahdollista Suomessa. Tanne siis jaan.

Vierailija
356/369 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi on niin vaikea hyväksyä se tosiasia että yleisesti ottaen, toistan yleisesti ottaen, suomalaiset eivät ole maailman avuliaimpia, positiivisimpiä, iloisempia ja hymyileväisimpiä ihmisiä. Toki paikkakuntakohtaisia eroja voi olla mutta yleisesti ottaen asia on näin. Johan sen näkee kaikissa ulkosuomalaisten kommenteissa. Ei voi olla sattumaa.

Suomalaisilla on sitten monia muita hyveitä, joita suurimmalla osalla tässä maailmassa ei ole. Eikö se riitä? Kaikkea ei voi saada. Loppujen lopuksi mikään maa ei ole ihan täydellinen.

Vierailija
357/369 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei täälläkään estä sitä että vanhukset olisi lastenhoidossa apuna, ja monet onkin, mutta se ei ole PAKKO.

Ei nyt tietenkään loppuvaiheessa enää ole apua vanhuksesta vaan silloin on lasten vuoro hoitaa häntä. Mutta me esimerkiksi asumme samassa talossa miehen vanhempien kanssa, erillisissä asunnoissa tosin. Emme tarvitse ulkopuolista lastenhoitoapua koska miehen äiti hoitaa sen mielellään. Pakko ei olisi, on täälläkin päiväkoteja ja rahalla saa yksityisen hoitajankin kotiin vaikka - aika monella on maahanmuuttaja kotiapuna. Ja kyllä ainakin meidän tapauksessa myös miehen vanhemmat voisivat elää myös täysin erossa meistä ihan ongelmitta ainakin toistaiseksi kunnon puolesta, mutta kukapa haluaisi yksin jossain palveluasunnossa kököttää.

Minulle sopii hyvin tämmöinen yhteisölllisempi elämäntapa jossa päivällispöydän ääressä yleensä on muitakin kuin ydinperhe isä, äiti ja lapset.

Ei ole kyllä varsinainen syy palaamattomuuteen, tulipahan vain mieleen taas kun Victorian vauvankin sukupuolesta puhutaan... Ei niinkään se, kuinka "monennes tärkein isoäiti" (siis aivan sama, eiköhän tärkeintä ole nuoren perheen hyvinvointi!) sitä miesten äitinä olisi, vaan se lällättely asian tiimoilta.

Vierailija
358/369 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä näimme: sukulaisten ja kaiken muun ihanan lisäksi mm. ystävällisiä ja ennen kaikkea mutkattomia ihmisiä, (kuten yleensä). En siis allekirjoittaisi juroutta, (paitsi täällä palstalla kyllä, mutta onkin eri asia).

Itselläni ei olisi mitään paluumuuttoa vastaan, mutta mies on USAlainen.

Näistä kirjoituksista on hyvä muistaa, että monet olisivat halunneet jäädä ulkomaille, mutta eivät voineet. Yleisin syy lienee, ettei firma jatkanutkaan toiveista huolimatta sopimusta, tai siirsi työntekijän jopa kesken komennuksen sellaiseen maahan, jonne harvalla länsimaalaisella on halua asettua pysyvästi. Taitaa selittää joitain näitä (katkeransävyisiä) kirjoituksia...

Vierailija
359/369 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole näemmä kadottaneet negatiivista ja kärttyisää asennetta, vaikka ovatkin olleet ulkomailla jo pitkään :)

Vierailija
360/369 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulin USAaan ihan omin neuvoin muutaman matkalaukun kanssa.

Parissa viikossa loysin tyopaikan jolla ei ollut paljoakaan tekemista koulutukseni kanssa eika palkkakaan paata huimannut. Suomessa oltaisiin mieluummin jaaty sossun asiakkaaksi kuin ottaa arvolleen sopimatonta tyota.

Muutamassa vuodessa paasin johtotehtaviin ja sielta ison firman ylimpaan johtoportaaseen. Ei olisi ollut mahdollista Suomessa.

Olen kiitollinen talle maalle ja sen antamillle mahdollisuuksille, tanne jaan kun olen jo kauan ollut kansalainen. Eika ole kertaakaan kukaan mamuksi nimitellyt, painvastoin lentokentalla sanotaan aina 'welcome home'.