Rumia juttuja köyhistä kokoomuslaisten juhlissa viime yönä :(
Oliko muita paikalla? Hirveä morkkis paikallaolosta. Miesystävän kanssa olin juhlimassa ja oikeasti järkytyin joidenkin asenteista. "Köyhät kyykkyyn!" ei olekaan pelkkää kokoomuslaisiin liittyvää loanheittoa.
Kommentit (62)
Älytöntä musta väittää, että köyhyys on jotenkin kokoomuksen ja oikeistolaisporvareiden vika. Jos tarkkaan katsotte, Suomessa jokaiselle annetaan hyvät ja samanlaiset lähtökohdat kustantamalla koulunkäynti peruskoulusta korkeakouluun. Jokainen saa päivittäin koulussa ilmaisen aterian. Jokainen saa koulun puolesta kustantamat kirjat paitsi lukiossa, mutta myös siellä voi anoa avustusta valtiolta kirjojen ostoon. Jopa koulumatkakustannuksiin saa avustusta. Koulutus määrää pitkälti tulevasta elämästä, joten on täysin kansalaisen oma asia, miten tähän mahdollisuuteen tarttuu kiinni. Nykyaikana yksinkertaisimmissakin ammateissa tarvitaan tietoa ties kuin monesta asiasta, tietojärjestelmistä, kielistä, kulttuureista yms.
Tuntemissani köyhissä perheissä suurimmista osista asia menee näin:
- Vanhemmat eivät jaksaneet käydä koulua lukion jälkeen, tekevät töitä pätkätöissä alhaisella palkalla, koska ammattitietotaitoa ei ole muuhun. Syyttävät kokoomusta kaikesta, vaikka ammatti jäi ihan omasta päätöksestä hankkimatta.
- Äiti on hankkinut muutaman lapsen nuoruuden huumassa ja eronnut isästä, nyt kouluttamattomana yh-äitinä tekemässä osa-aikaistyötä kaupan kassalla koska ei ole aikaa lapsilta ja epäsäännöllisiltä työtunneilta opiskella kunnon ammattia. Kokoomus on tietty kaiken syy.
- Vanhemmat ovat huonopalkkaisissa ammateissa ja hankittu 3-5 lasta vaikka varat riittäisivät vain yhden elatukseen. Kokoomus on tietty kaiken syy.
- Vanhemmat ovat aivan omasta tahdostaan jättäytyneet työelämän ulkopuolelle elämään taiteilijaelämää, vaikka ruokittavia suita olisi 4 kappaletta. Kokoomuksen syytä taas tämäkin.
Ja jos mietitte että kenen valtakaudella (demaripresidentti ja kepupääministeri) on pistetty porukkaa pihalle ja ulkoistettu tehtaita ulkomaille minkä kerkeää, niin turha kokoomusta on syyttää kaikesta pahasta. Kyllä mäkin kokoomuslaisena heitän vitsiä köyhistä, kun vituttaa jatkuva syntipukiksi joutuminen!
kyllä usein juuri näillä Kokoomus-arvoja ajavilla ihmisillä on ollut traumatisoiva lapsuus ja kovia kriisejä, jotka ovat jääneet prosessoimatta. Jos ihmistä on lapsena laiminlyöty ja menestys on ollut ainoa tapa saada hyväksyntää, tuloksena on ankea ja yksinkertainen rahanpalvoja. Hyvässä kodissa kasvanut taas osaa arvostaa muitakin asioita kuin taloudellista menestystä ja voi siten pienemmilläkin tuloilla elää parempaa elämää.
Oikeastaan kokkareiden menestys vaaleissa korreloi suoraan yhteiskunnan pahoinvoinnin kanssa.
Kyllä hyvin iso osa köyhistä on köyhiä nimenomaan omien valintojensa takia.
kollegani tuli irtisanotuksi edellisissä yt-neuvotteluissa.
Pari päivää sitten sattumalta törmäsin häneen kaupungilla. Oli kovin surullinen ja valitteli taloudellista tilannettaan.
Melkein teki mieli kommentoida 'omista valinnoista ja henkilökohtaisesta vastuusta', joista hän aikaisemmin tykkäsi paasata. En kuitenkaan kehdannut sanoa mitään ilkeää.
tyyppi on kyllä tän paikan tappelupukari? onko se just sen sun lapsuuden traumojen takia vai missä mättää :))
Kyllä hyvin iso osa köyhistä on köyhiänimenomaan omien valintojensa takia.
Onko kouluttamattomaan syrjäytyneeseen alkkisperheeseen syntyminen valinta?
On tutkittu fakta, että syrjäytyminen periytyy. Tässä tullaankin kohtaan, jossa yksisilmäinen ajattelusi ei enää toimi.
No, mun miehen isä oli narkkari-linnakundi, mutta mies on jotain ihan muuta, hyvässä työssä asiantuntijana tällä hetkellä. Samoin yhden mun opiskelukaverin vanhemmat on metsuri ja työtön alkkis, mutta niin vaan se kaveri opiskeli itselleen ylemmän korkeakoulututkinnon ja on nykyään hyvässä työssä. Opiskeluaikoina oli aika varaton, mutta hengissä näytti pysyvän opintotuen ja -lainan avulla ja juhlimaankin pääsi meidän muiden kanssa silloin tällöin.
Eli poikkeuksia löytyy kyllä. Olen vakaasti sitä mieltä, että ainakin osa tästä "syrjäytyminen periytyy" - ilmiöstä johtuu siitä, että ihmiset itse toteuttavat sitä. "Kun mun vanhemmat on alkkiksia ja mulla oli kurja lapsuus, niin olen itsekin köyhä eikä asia tästä miksikään muutu." Ja tuolla asenteella ei varmasti muutukaan.
Sairaudet tietysti asia erikseen, työkykynsä menettäneillä ihan varmasti voikin olla tiukkaa eikä tähän ole helppo itse vaikuttaa.
Suomessa kaikki saavat mahdollisuuden, olen itse hyvin köyhästä perheestä jossa oli monenlaista ongelmaa- nyt hyvässä asemassa. Itse olen kaiken hankkinut, koulutuksen ja omaisuuden. Rikas mies tuli kaupan päälle,en tiennyt rikkaaksi ennenkuin myöhemmin ja olisin nainut hänet vaikka olisi duunari. Hänen omaisuutensa on tosin pitkälle perittyä.
Meillä ei ole varaa tähän sossupummilaumaan!
Tässä se taas nähdään, että "käännynnäiset" on pahempia änkyröitä kuin syntymävarakkaat... Entä jos Suomessa ei olisi ilmainen koulutus, päivähoito, terveydenhoito, vanhustenhuolto? Köyhät perheet eivät saisi lapsilleen välttämättä kuin peruskoulutuksen, sairastuminen voisi ajaa perikatoon, joutuisit jäämään pois töistä lapsen synnyttyä tai tyytymään viikoissa laskettavaan vanhempainvapaaseen, voisit joutua pakosta sairaan läheisen omaishoitajaksi. Onko meillä varaa kaikkeen tähän?
Jos 1990-luvun lamaa ajatellaan, niin voipa sanoa, että jokainen sosiaaliturvan leikkaus vain lisäsi köyhien "sosiaalipummien" määrää. Miksikö? Siksi, että eväät nousta huonoista lähtökohdista kunnon kansalaiseksi ohenivat merkittävästi. Nyt sitä sitten maksellaan, kauhistellaan ja yritetään viedä viimeisetkin mahdollisuudet pärjätä. Sitä oppii jo nuorena elämään varastamalla, jos mikään muu ei auta. Jos itse oöet aikanaan saanut mahdollisuuden, miksi kieltäisit sen muilta?
asumiseensa apua ja ilmaisen hoidon ja lääkkeet. Amerikassa he puhuvat itsekseen vailla hoitoa roskiksissa.
Muuten meni oikein, mutta sairaanhoidosta joutuu maksamaan siinä missä muutkin, myös kaikilla hulluilla ei välttämättä ole ilmaiset lääkkeetkään. Pitäisi kyllä olla, susrullista, kun jää lääkkeet ottamatta siksi, kun ei ole varaa maksaa omavastuuosuutta...
Käynnit maksaa noin 27 euroa ja lääkkeistäkin yhteiskunta maksaa ison osan - ellei kaiken, kun tulot ovat pelkkiä etuuksia.
"Oltiinkohan me samoissa bileissä? Meno oli aika likasta jossain vaiheessa mutta ehkä enimmäkseen kuitenkin vain erään tietyn porukan osalta..."
Kerro nyt jo!!
Otat sen mukaan kun menet ja lasku mitätöidään, that simple. Ainakin Helsingissä näin ja nimenomaan sossu siihen opasti. Lääkkeet maksetaan maksusitoumuksella, jonka sossu lähettää kuukausittain.
Meille jää käteen sen verran vuokran jälkeen kuin jäi ollessamme sossun elättejä (tosin olosuhteiden pakosta, mutta silti). Kannustaako tämmöinen työntekoon? Jäisimme plussalle, jos nämä rahat tulisivat sossusta. Sossu kun maksaa:
* Kotivakuutuksen
* Sähkölaskut
* Lääkkeet ja julkisen terveydenhuollon
Meillä menee vuodessa kotivakuutukseen reilu satanen, sähkölaskuun n. 400€. Lääkkeisiin, vitamiineihin ja lääkäreihin menee varmasti tonni.
Me maksamme vajaan satasen siitä kuukaudessa.
t. edellinen
Oliko muita paikalla? Hirveä morkkis paikallaolosta. Miesystävän kanssa olin juhlimassa ja oikeasti järkytyin joidenkin asenteista. "Köyhät kyykkyyn!" ei olekaan pelkkää kokoomuslaisiin liittyvää loanheittoa.
Siis näit unta, vai kuuluuko kuvitteleminen jotenkin sun sairauteen?
Monesti ihmisillä on asenne, että köyhät ovat omaa syytään köyhiä ja että elämässä pärjääminen on vain omista valinnoista kiinni. Ei osata ajatella että esim. sairaudet voivat pilata ihmisen mahdollisuuden pärjätä omillaan ym. Ja kaikilla ei ole tukiverkkoja jos esim. sukulaiset ovat kaukana/kuolleet ym. Mutta eipä varakkaaseen perheeseen syntynyt ja onnellisen elämän elänyt ihminen vaan osaa ajatella, millaista on olla huonompiosainen. Tuskin poliitikot edes tuntevat ketään perhettä, joilla menee huonosti esim. jo toisessa sukupolvessa.
nimenomaan omien valintojensa takia.
Suomessa kaikki saavat mahdollisuuden, olen itse hyvin köyhästä perheestä jossa oli monenlaista ongelmaa- nyt hyvässä asemassa. Itse olen kaiken hankkinut, koulutuksen ja omaisuuden. Rikas mies tuli kaupan päälle,en tiennyt rikkaaksi ennenkuin myöhemmin ja olisin nainut hänet vaikka olisi duunari. Hänen omaisuutensa on tosin pitkälle perittyä.
:D
Antakaa osa huostaan!
Oltiinkohan me samoissa bileissä? Meno oli aika likasta jossain vaiheessa mutta ehkä enimmäkseen kuitenkin vain erään tietyn porukan osalta...
Kokoomus on kokoomus vaikka voissa paistaisi. Suomen oikeistolaisin puolue. Totta kai se näkyy ja kuuluu, vaikka julkisuudessa yrittävät asennevammansa piilottaakin.
aikoinaan, mut heivasin sen hemmettiin. Ei ne oikeesti arvosta muita kuin rikkaita ja hyvin tienaavia ihmisiä. Siinä puolueessa ei nähdä eikä haluta nähdä köyhiä ja köyhyyttä. Vaikka sitä Suomessa on paljon..
lukio käyty ja sen jälkeen ammattikoulu. Yhteiskunnan ei tarvii tehdä mitään mun puolesta, menen töihin sitten kun lapset tarpeeks vanhoja tarhaan.
Ja mun vanhemmat on molemmat olleet pitkään työelämässä, faijalla tuli just 35v täyteen samassa työpaikassa :)
mun vanhemmat on kyllä molemmat työnteon kannattavuuden puolella ja niin minäkin, ihan aian se ei vaan ole omasta itsestä kiinni, mutta usein kuitenkin