Rumia juttuja köyhistä kokoomuslaisten juhlissa viime yönä :(
Oliko muita paikalla? Hirveä morkkis paikallaolosta. Miesystävän kanssa olin juhlimassa ja oikeasti järkytyin joidenkin asenteista. "Köyhät kyykkyyn!" ei olekaan pelkkää kokoomuslaisiin liittyvää loanheittoa.
Kommentit (62)
ymmärrän hyvin, että elämässä menestymään sattuneet haluavat ajatella niin, että menestys on täysin omaa ansiota, tuurilla tai sattumalla ei ole tekemistä asian kanssa. Jos ei ole kovin empaattinen, saattaa hyvinkin ajatella, että muilla on täysin samat mahdollisuudet ja köyhyys on yksilön oma vika.
Ymmärrän myös sen, että jos on syntynyt ns. kultalusikka suussa, haluaa äänestää niitä, jotka ajavat omaa etua. Kukapa ei haluaisi?
Mutta, miksi jotkut köyhät duunaritkin äänestävät kokoomuslaisia? Ajattelevatko he, että ok, olen köyhä ja minulla on huono koulutus, ehkä olen sairaskin eikä varaa ole hoitoon, mutta oma vikanihan se on. Äänestänpä Kokoomusta, koska ansaitsen osani ja varakkaammat ansaitsevat palkintoja, kun ovat niin hienosti pärjänneet.
Vai mikä on logiikka?
Eihän tuossa jamassa viisaat ole.
mutta toisaaltahan on hienoa, että Suomesta löytyy niin paljon rikkaita, että kokkareista on tullut jo suurin puolue ja että emäpiru on päässyt presidentiksi asti!
Jos vain 38 prosenttia kansasta kokee yhteiskunnan epäreiluksi ja olonsa siinä epämukavaksi, tilannehan on loistava. Ei se kyllä Kokoomuksen ansiota ole, mutta onpahan kuitenkin indikaattori jostain (toivon ettei kansan tyhmyydestä).
ymmärrän hyvin, että elämässä menestymään sattuneet haluavat ajatella niin, että menestys on täysin omaa ansiota, tuurilla tai sattumalla ei ole tekemistä asian kanssa. Jos ei ole kovin empaattinen, saattaa hyvinkin ajatella, että muilla on täysin samat mahdollisuudet ja köyhyys on yksilön oma vika.
Ymmärrän myös sen, että jos on syntynyt ns. kultalusikka suussa, haluaa äänestää niitä, jotka ajavat omaa etua. Kukapa ei haluaisi?
Mutta, miksi jotkut köyhät duunaritkin äänestävät kokoomuslaisia? Ajattelevatko he, että ok, olen köyhä ja minulla on huono koulutus, ehkä olen sairaskin eikä varaa ole hoitoon, mutta oma vikanihan se on. Äänestänpä Kokoomusta, koska ansaitsen osani ja varakkaammat ansaitsevat palkintoja, kun ovat niin hienosti pärjänneet.
Vai mikä on logiikka?
jos on vaihoehtoina oikeisto ja vasemmisto puolueet niin äänestän aina oikeelle.
En vaan näe vasemmistoa omana kantana vaikka välillä oliskin raha-asiat tiukemmalla. Kyllä niihin kuitenkin jonkun verran pystyy itse vaikuttaa jos haluaa.
kun ajattelee että jos kaikki kallistuis sinne vasemmalle ja haluais vaan korotuksia kaikkiin tukiin, asumistuki, työttömyyskorvaus ym ym, ja kun ne olisivat sellaset sopivat että niillä pärjää niin ketä sitten pahemmin työnteko enää kun muutenkin pärjäis. Ei sekään enää kovin kannattavaa olis kaiken kaikkiaan.
Mutta kyllä köyhät myös pitää ottaa huomioon (monilla voi olla itsestään riippumaton syy esim työkyvyttömyyseläke tai muu)
mutta jos onkin vaikka ollut osan aikaa työttömänä.. ei se työpaikka ole mikään itsestäänselvyys vaikka tahtoa ja taitoa riittää. Ja huonopalkkasista töistä ei saa mitään kovin isoja eläkerahoja..
Plaah näköjään monet ei ymmärrä..
Ei tietenkään. Se, mitä monet eivät ymmärrä, on että menot pitää sopeuttaa tulotasoon - sekä nykyiseen että tulevaan, ja pienikin tulo on parempi kuin ei tuloa ollenkaan. Vastuullinen rahankäyttö on monille jotain täysin vierasta. Kaikki "ylimääräinen" raha menee turhuuksiin eikä tulevaisuutta varten säästetä yhtään.
mutta jos onkin vaikka ollut osan aikaa työttömänä.. ei se työpaikka ole mikään itsestäänselvyys vaikka tahtoa ja taitoa riittää. Ja huonopalkkasista töistä ei saa mitään kovin isoja eläkerahoja..
Ei tietenkään. Se, mitä monet eivät ymmärrä, on että menot pitää sopeuttaa tulotasoon - sekä nykyiseen että tulevaan, ja pienikin tulo on parempi kuin ei tuloa ollenkaan. Vastuullinen rahankäyttö on monille jotain täysin vierasta. Kaikki "ylimääräinen" raha menee turhuuksiin eikä tulevaisuutta varten säästetä yhtään.
olen samaa mieltä, ja yritän myös mun vähistä tuloista säästää pahan päivän varalle... tuskin nyt ihan sinne eläkepäiville riittävät, enkä sitä edes yritä..
Välillä haluaa myös vähän nauttia elämästä esim lomilla tai muuta, ettei aina tarvii olla pennejä laskemassa. Kerran sitä kuitenkin vaan eletään..
Ei se pihistely mitään kivaa ole jos ei edes joskus voi päästää vähän vapaalle ja ostaa jotain omaksi ja lasten iloksi.
Ruokakin kun on mykyään niin kallista ja asuminen että kyllä meillä ainakin mennään lähes kädestä suuhun tyylillä, jotain pientä saa säästöön jos tulee yllättäviä menoja
kuten moni lapsi SUomessa yhä edelleen tulee - stressinsietokyky kehittyy niin heikoksi, ettei ihminen kestä nykyisenkaltaisen yhteiskunnan odotuksia ja paineita. Yleensä syrjäytyminen alkaa viimeistään murrosiässä ja on jatkumon tulos, jatkumon, joka on alkanut useita sukupolvia aiemmin.
Niin kauan kuin terapeuttista apua tarvitsevat lapsen ja nuoret eivät tätä apua saa - ja joutuvat elämään lapsuutensa ja nuoruutensa ilman hoitoa jääneiden moniongelmaisien vanhempiensa kanssa - on turha väittää että pärjääminen on itsestä kiinni!
Kyllä se on kiinni siitä, että nämä omaan tilanteeseensa syyttömät lapset jätetään hoitamatta säästösyistä ja päästetään syrjäytymään - ne päätökset tehdään yhteiskunnan ylätasolla.
Onko se lapsen oma syy, että joutuu elämään turvattoamissa, vaurioittavissa olosuhteissa?
Tällainen lapsi ei aikuisena kykene pitkäjänteiseen opiskeluun ja työntekoon, ellei saa ajoissa apua. SInnikkyys ja toimintakyky eivät ole tahdosta kiinni, vaan kaltoinkohtelun jättämistä vaurioista aivojen toimintajärjestelmään.
Tulee halvammaksi antaa osan porukasta syrjäytyä. Kaikille ei kuitenkaan löydy työtä, joten miksi kuntouttaa ihmisiä kalliilla, kun osa porukasta pysyy työttöminä joka tapauksessa? On haihattelua kuvitella, että jokainen tienaisi leipänsä yrittäjänä ja työllistäisi itse itsensä. Edes ekonomit eivät tähän pysty ja halua: Kauppakorkeakoulusta (Aalto-yliopisto) valmistuneilla on vähiten halua yrittäjyyteen. Jos edes yrittämisen asiantuntijat eivät tunne vetoa yrittäjyyteen, ovat varmaan realisteja - miten sitä voi tarjota vaihtoehdoksi ihmiselle, jolla on vähän kompetenssia miltään alalta ja kognitiivisest edellytykset pärjätä heikot.
Minä olen kaltoinkohdeltu lapsi ja jäin vielä sitten orvoksikin - enpä ole käyttänyt loppuikääni tämän vatkaamiseen.
Minä olen kaltoinkohdeltu lapsi ja jäin vielä sitten orvoksikin - enpä ole käyttänyt loppuikääni tämän vatkaamiseen.
liian moni ei vaan tajua tai uskalla käyttää taitojaan hyväksi vaikka niillä vois päästä hyvinkin pitkälle.
Se on kyllä hyvin paljon itsestä kiinni, ja millasia valintoja tekee.
Tosin itse yritän myös nyt kun on perhettä niin ottaa myös sen huomioon ettei voi vaan itseään ajatella. halusin esim olla kotona sinne kun lapsi täyttää 3v. niin ei tarvitse viedä ihan pienenä tarhaan.
Oli täysin oma valinta ja tiesin että nyt ollaan vähän aikaa rahallisesti tiukemmalla mutta se sopi meille kun otti hyödyt huomioon.
Sitten kun lapsi tai lapset vähän isompia niin voi taas tehdä erilaisia valintoja, toivottavasti kelpaan sit vielä työelämään :)
että psyykesikin olisi sairastunut.
Kyllä hyvin iso osa köyhistä on köyhiänimenomaan omien valintojensa takia.
Onko kouluttamattomaan syrjäytyneeseen alkkisperheeseen syntyminen valinta?
On tutkittu fakta, että syrjäytyminen periytyy. Tässä tullaankin kohtaan, jossa yksisilmäinen ajattelusi ei enää toimi.
Usko nyt, että itsestäsi on kiinni - et voi aina mennä sen taa, että "kun sejatää ja toi" jne.
että psyykesikin olisi sairastunut.
on varmasti niitäkin monia, sellanen henkinen väkivalta on varmaan pahinta.
siinä uhri alkaa helposti syyttämään itseään että on huono ja ei osaa mitään tms. Kyllä se varmasti itsetuntoa syö jos esim oma äiti arvostelee kaikesta mahdollisesta.
Minä ainakin ymmärrän pointtisi
mutta se on, jos ei hanki koulutusta - joka on Suomessa ilmaista - tai käytä muutenkaan yhtään päätään.
mutta se on, jos ei hanki koulutusta - joka on Suomessa ilmaista - tai käytä muutenkaan yhtään päätään.
ymmärrät kai että esim alkoholistin lapsella voi olla jo syntyessään monia vaikeuksia, esim keskittymiskyky huono ym. varmasti vaikuttaa koulumenestykseen ja kaikkeen muuhunkin. Ei kaikilla ehkä ole yhtä paljon menestymisen halua kun juuri sinulla on ollut, koitappa ottaa huomioon. Aika yksinkertaiselta vaikutat
Minähän se tässä yksinkertainen olenkin! Et sinä, joka hoet tätä, että "kun tämäjatuo niin minä sitten en sitä enkä tätä..."
No, jos se fiksumpien haukkuminen jotain auttaa, niin hauku sitten! Mutta kiitollisuutta saisi osoittaa joskus.
näen Kokoomuksen menestyksen niin, että suurimmalla osalla suomalaisista on kuitenkin asiat tosi hyvin. Ihan turhaan syydetään rahaa sosiaalitukiin ja nostetaan veroja, kun suurin osa kuitenkin on hyvin toimeentulevia! Tietysti pitää sitten auttaa, jos niitä köyhiä tulee. Mutta nyt siis on kaikki ok!
Varmaan on siitäkin kiinni, että moni pienituloinen tulee vähemmällä toimeen eikä pidä itseään huono-osaisena. Itselläni on keskipalkka ja mielelläni maksaisin vähemmän veroja.
eipä se paljon auta että täällä hehkutat omaa taistelutahtoasi, mene vaikka kertomaan siitä niille tuhansille koulu ja työelämästä syjäytyneille nuorille, heite riittää ja varmaan heilläkin joku syy miksi ovat oravanpyörästä tipahtaneet
Ja samoja syitä löytyy niistä syrjäytyneistä nuoristakin: Ei viitsitä eikä haluta - kun jo vanhemmat on vetänyt tuota mantraa, että yhteiskunnan kuuluu ja "mulla on niin kovaa"...
EHkä kaikkien ei kuulukaan jäädä henkiin ja pitäisi lopettaa hyysääminen.
Mutta onneks Niinistö painottaa myös ammattiosaajien tärkeyttä (niistähän yleensä maksetaan vähän huonommin)mutta tärkeetä työtä joka tapauksessa, vai miten kävisi jos esim roska-auto ei kävisikään kuukauteen, kaupan kassat vaihtais parempiin töihin ym :P
Äänestin kyllä Niinistöä vaikka olikin Kookomuslainen. Uskon että hän haluaa aidosti olla koko maan prseidentti