Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omantunnonkysymys lapsen yksin jättämisestä

Vierailija
16.01.2012 |

Tilanne olisi tällainen: Koululainen pitäisi viedä klo. 8 kouluun, joka 2km.n päästä kotoa. Koulussa hiihtoa ja luistelua samana päivänä ja siksi lapsi tarvitsee kyydin. Julkisia kulkuvälineitä ei käytettävissä.Äiti yksin kotona lasten kanssa, pienempi sisarus 1v 5kk nukkuu pinnasängyssä yleensä klo 9 asti.Uskaltaisitko käydä heittämässä isomman sisaruksen kouluun autolla pienemmän jäädessä tuoksi n. 7min ajaksi sänkyyn nukkumaan? Vai herättäisitkö jokatapauksessa pienemmän isomman kouluunmnenoa varten ja pukisit toppavaatteisiin ja ottaisit mukaan?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

autokolari voi tapahtua 100 m tai 10 m päässä kotoa ja sitten se lapsi on yksin aika pitkään.

Vierailija
22/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa voi ajaa autosi kylkeen, voit itse luisua ojaan jne. ja sitten on pikkuinen yksin kotona hengen hädässä. En ole ikinä jättänyt pikkulapsia kotiin nukkumaan yksin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis mulla on itselläni ollut vastaava tilanne päivittäin.

Vierailija
24/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuossa jo sanottiin, jotain odottamatonta voinsattua jo 10 m paassa kotoa.

Vierailija
25/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin sukset, luistimet tai molemmat jo edellisenä päivänä kouluun. Jos on kielto, että ei saa, niin pyytäisin opettajalta lupaa tähän selittäen tilanteen kohtuuttomuuden pienenpää lastasi kohtaan.

Nim. kyllä yhdet luistimet naulakkoon mahtuu ja varastoon sukset, jos vaan haluaa.

Vierailija
26/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee kouluun kantamalla sukset itse.

Vierailija
27/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olen herättänyt nuoremmat mukaan.

Meillä lapset nyt 9v, 6v ja 1v2kk

Vierailija
28/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ne muut voi tulla mukaan, jos sinulla kerran on autokin käytössä?

Minä kuskaisin joka päivä talvella sen koululaisen joka tapauksessa.

Vierailija
29/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskapussia kummempaa en käy viemässä, jos lapsi jää kotiin, ja silloinkin on pieni ahdistus päällä käyttääkö hissiä, jos jumahtaa kerrosten väliin.

Vierailija
30/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs samana päivänä pitää olla sekä sukset että luistimet ja asia on varmasti tiedossa etukäteen, niin laittaisin lapsen viemään jo edellisenä päivänä sukset ja seuraavana luistimet. Samalla tavalla niitä voi sitten tuoda kotiin päin.

Vierailija
31/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuskasin isompaa ensin kerhoon, sitten eskariin ja nyt kouluun, ja aina on pienempi keikkunut mukana, myös hakiessa.

Ja sama juttu ihan kaikilla muillakin.

En ole tiennytkään, että yksi (jo ihan iso) pikkusisarus tekee elämästä noin vaikeaa.

Vierailija
32/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa 2 kilsan matkan? Miksi?

7

Vierailija
33/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin suuri on luotto omiin ajotaitoihini ja tän peräkylän kylänraittiin jossa ajaa ehkä 2 autoa tunnissa.

Tai sit isä veis ne kamat sinne aamulla työmatkallaan ja koululainen kävelisi itse.

Vierailija
34/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kommenttini poikkeaa muista. se todellakin on omantunnonkysymys, mutta minä jättäisin noin pieneksi hetkeksi mieluummin kuin repisin sängystä ylös. Ne jotka sanoo, että joku voi ajaa autosi kylkeen 100m päässä kotoa, ilmeisesti ajattelevat että vauvallesi olisi parempi sattua vahinko/kuolla kunhan vaan on mukanasi, kuin nukkua yksin kotona sen 7 minuuttia..?!!

Jos tunnet olosi epämukavaksi, voithan esimerkiksi sopia lasten isän kanssa että soittaa sulle vaikka yhdeksältä ja tarkistaa että kaikki OK. Tai sitten tosiaan kysyt koululta että jos ne tarvikkeet voi jättää sinne jo etukäteen.

Vierailija
35/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos yksin kulkee, on turvatonta ja ankeaa.

Jos kerran äiti on kotona, niin hyvin joutaa heittämään. Kotimatka on eri asia - jos reitti on turvallinen.

9

Vierailija
36/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ekaluokkalainen ottaisi luistimet reppuun ja kantaisi sukset ja kävelisi.

Jos mahdollista, välineet vietäisi edellisenä päivänä(tai sitten 9.00 kun pienempi herää)koululle.

Vierailija
37/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että kolaria varten täytyy olla pieni mukana. Parempihan se kolarissa on olla kuin omassa sängyssä...?

Itse olen joskus hoitanut vastaavan reissun niin, että jätän pienen nukkumaan ja hoidan asian, mutta soitan jollekin olevani lähdössä ja sitten kun tulen kotiin soitan uudestaan, että kotona ollaan. Juuri jos kävisi jotain, niin ei tuntitölkulla olisi siellä yksin. Aikamoista säätöä, mutta joskus ei vaan jaksa aloittaa herätysoperaatiota varsinkin, jos herätys on lapselle selkeästi liian aikaisin. Kyseessä siis sellainen, joka ei pääse sängystä pois.

En tiedä mikä on "oikeasti"oikein.

Vierailija
38/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sillä äidillä on oikeus jäädä himaan makaamaan ja laittaa lapsi kantamaan taakkaa pilkkopimeään?

Miksi sen pienemmän rytmi ylimalkaan on tuollainen? Miksei äiti ja pienempi elä normaalia rytmiä ja äiti hoida myös sitä isompaa lasta? Sitähän varten hän on kotona lojumassa!

Vierailija
39/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herättäisin pienemmän vaikka menisi kokopäivä sekaisin. Valmiiksi lämmin auto, pyjaman päälle ulkopuku ym.

Vierailija
40/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koululle edellisenä päivänä.

Pientä en jättäisi yksin missään tapauksessa.

OT: tässä Suomen maassa ihmetellään lapsien lihavuutta niin ei ole ihmekään, jos av-mammat kuskaavat lapsiaan 2km:n matkan kouluun. Tuo ei ole matka eikä mikään kävellä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän