Tiistaina hyväksyttiin laki, joka syventää monen lapsen helvettiä
Onko tässä järkee vai ei? EI todellakaan ole mitään järkeä, sillä kohtuukäyttävät saavat varmasti itse noudettua viinansa kaupasta. Mutta dokut eivät monestikaan pääse omilla jaloillaan kauppaan, kun ovat juoneet sisäelimet pilalle ja jalatkin toimii huonosti.
Pian on ruuhkaa akuuttiosastolla, kun siellä hyörii ruuhkaan asti juoppohulluuskohtauksia saaneita dokuja. Sääliksi käy sairaanhoitajia, kun joutuvat dokuja hyysäämään.. parempaan kuntoon, että pystyvät taas dokaamaan.
Tiistaina hyväksyttiin laki, joka sallii alkoholin kotiinkuljetuksen 365 päivää vuodessa. Yli puoleen Suomen henkirikoksista liittyy alkoholia, ja kohta sen saamiseksi ei tarvitse edes poistua kotiovelta.
Eduskunnan päätöksellä alkoholia saa kohta kotiin muutamalla näpäytyksellä.
Kun lähetti kiikuttaa kaljakassin ovelle, alkaa monen perheen helvetti syventyä.
Aikuisista henkirikosten uhreista humalassa on valtaosa.
Suurella osalla henkirikosten osapuolista arvioidaan olleen alkoholiriippuvuus.
Uusi laki helpottaa heitä, jotka ostavat alkoholia suurina määrinä ja heitä, joiden kaupassakäynti ei onnistu selvänä. Voisi kuulostaa alkoholiriippuvuuden merkeiltä.
Pian ei tarvitse nostaa jalkojaan, saati kättään, saadakseen vettä vahvempaa koneeseen.
Pian jää enemmän voimia lyömiseen.
kirjoittaa Angelika Provalskaja kommentissaan. (Erittäin hyvä kirjoitus Angelikalta). Kiitos.
Kommentit (52)
Hyvä uudistus. Täällä on holhousta jo liikaa.
Kunnon juopot saavat jo nyt viinat kotiovelle ja viinatrokarit kiittää.
Järkevintä olisi kopioida Suomeen Tanskan alkoholipolitiikka. Siellä ihmiset ottavat ihan itse vastuun alkoholinkäytöstään koska valtio antaa heille sen vastuun.
"sillä kohtuukäyttävät saavat varmasti itse noudettua viinansa kaupasta. Mutta dokut eivät monestikaan pääse omilla jaloillaan kauppaan".
Et tunne alkoholismia sairautena. Minä entisenä alkoholistina todellakin tunnen. Ensinnäkään liikakäyttäjä ei maksa yhtään extraa, koska alkoholi on tässä maassa jo muutenkin niin kallista. Se haetaan lähikaupasta aivan itse ja ihan missä kunnossa vain. Alkoholisti on harvoin niin päissään ettei pystyssä pysy. Mielikuva on varmasti tuo, koska se herättää ilman muuta huomion. Mutta toleranssit on todella kovat ja mä olin 3 promillen kännissäkin niin selvä, että lastensuojeluviranomainen luuli mittarinsa olevan rikki kun puhalsin. Siis niin selvästi mä vaikutin.
Ei vaikuta kotiinkuljetus alkoholistille mitään. Ei sieltä tarvitse tilata. Juoppo kyllä varautuu etukäteen ja ajaa vaikka promilleissa kauppaan. Ja jos ei ole autoa, niin vaikka kävelee. Mutta pullo ei jää saamatta. Maailmassa ei ole mitään sellaista asiaa mitä juoppo ei juomansa takia tekisi, joten se että saako sen kotiinkuljetuksella vaiko ei, niin se on aivan täydellisen tois'sijaista.
Ei A-oluen ja 8% viinien tuominen ruokakauppoihin aiheuttanut tilastojen mukaan mitään katastrofia vaikka sellaisesta varoteltiin silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon juopot saavat jo nyt viinat kotiovelle ja viinatrokarit kiittää.
Millä tavalla alkoholin laillisen saatavuuden paraneminen toisi lisää tuloja niille, jotka saavat elantonsa nimenomaan laittomasta alkoholin myynnistä? Aika epäloogista.
Älä nyt spandex ulise. Mikään ei räjähdä
Vierailija kirjoitti:
Hyvä uudistus. Täällä on holhousta jo liikaa.
Niin, onhan siinä valtion kannalta hyvä uudistus, se että "porukka vaihtuu" nopeammin, eikä tule hoidettavia kovin pitkään kun kuolevat holismi-sairauksiin jo keski-ikäisinä...
Mutta ajatteleekohan kirjoittaja "hyvä uudistus" yhtään lapsiperheitä? Ei taida välittää muista kuin omasta navastaan... minä-minä-minä-tyyppi oletan.
Miksi dokulla on lapsia?
Koska se juomaton puoliso sallii sen. Ei siinä mitään, ottaa eron ja nakkaa juopon pihalle.
Mitä helpommin viinaa saa, sitä nopeammin alkkis juo itsensä hengiltä ja se on hyvä asia.
Suurkuluttajista pidetään tietokantaa ja niille voi sujauttaa mukaan ilmaisen tarjouslitran valtion metanolia, jossa on sinihappoa.
Ei tuo muuta mitään, kulutus jatkaa laskuaan.
Suomalaiset eivät ole niin vihaisia rahalle, että alkaisivat nyt massoittain maksamaan kuljetuksista ekstraa. Suomalaiset ovat kaiken lisäksi köyhtyneet ihan älyttömästi viimeisimpien neljän vuoden aikana. Monella tuntuu olevan aikamoinen harhakäsitys siitä, että edes keskituloisilla olisi varaa ryypätä säännöllisesti. Viina on kallista.
Eihän nuoriso ja teinporikaasa tarvitse olla yksi 18v. Se tuotattaa sovitustuztu omaan asuntoon ja kun tuoja häipyy niin porukat tulee ulkoa takasin juomaan esim.. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👹👹👹👹👹
Kitupiikit suomalaiset eivät lähde pahemmin tilaamaan viinojaan kotiin. Toisekseen luterilainen kulttuurimme torjuu tuon tilaamisen laiskuuden, hienostelun ja turhamaisuuden ilmentymänä. Ja ne arvot istuvat monella tiukassa.
3% käyttää ruokaostoksissa kuljetuspalvelua, vaikka niitäkin on ollut jo pitkään ja laajasti tarjolla.
Pillilläkö se viina imetään, jos ei kättäkään tarvitse liikauttaa?
Vierailija kirjoitti:
"sillä kohtuukäyttävät saavat varmasti itse noudettua viinansa kaupasta. Mutta dokut eivät monestikaan pääse omilla jaloillaan kauppaan".
Et tunne alkoholismia sairautena. Minä entisenä alkoholistina todellakin tunnen. Ensinnäkään liikakäyttäjä ei maksa yhtään extraa, koska alkoholi on tässä maassa jo muutenkin niin kallista. Se haetaan lähikaupasta aivan itse ja ihan missä kunnossa vain. Alkoholisti on harvoin niin päissään ettei pystyssä pysy. Mielikuva on varmasti tuo, koska se herättää ilman muuta huomion. Mutta toleranssit on todella kovat ja mä olin 3 promillen kännissäkin niin selvä, että lastensuojeluviranomainen luuli mittarinsa olevan rikki kun puhalsin. Siis niin selvästi mä vaikutin.
Ei vaikuta kotiinkuljetus alkoholistille mitään. Ei sieltä tarvitse tilata. Juoppo kyllä varautuu etukäteen ja ajaa vaikka promilleissa kauppaan. Ja jos ei ole autoa, niin vaikka kävelee. Mutta pullo ei jää saamatta. Maailmassa ei ole mitään sellaista asiaa mitä juoppo ei juomansa takia tekisi, joten se että saako sen kotiinkuljetuksella vaiko ei, niin se on aivan täydellisen tois'sijaista.
Tämä minun tuntema doku menee nykyisin rollaattorilla Alkoon kirkasta viinaa 39%, ostamaan tai sitten menee kaverin kyydillä jne. Tarkoitan sitä vaan, että tämä vähäinenkin liikkuminen jää pois kun hän voi useamminkin tilata viinaa kotiinsa, eikä tarvitse tehdä mitään muutakuin tehdä tilaus kotoa poistumatta. Mutta se on hänen elämää ja minä pysyn kaukana siitä touhusta. Minulle riitää viikonloppuna olut ja nyt ei sitäkään kun on flunssa.
Mun vanhemmat oli juoppoja. Muutin 15 vuotiaana kotoa sen takia.
Vierailija kirjoitti:
"sillä kohtuukäyttävät saavat varmasti itse noudettua viinansa kaupasta. Mutta dokut eivät monestikaan pääse omilla jaloillaan kauppaan".
Et tunne alkoholismia sairautena. Minä entisenä alkoholistina todellakin tunnen. Ensinnäkään liikakäyttäjä ei maksa yhtään extraa, koska alkoholi on tässä maassa jo muutenkin niin kallista. Se haetaan lähikaupasta aivan itse ja ihan missä kunnossa vain. Alkoholisti on harvoin niin päissään ettei pystyssä pysy. Mielikuva on varmasti tuo, koska se herättää ilman muuta huomion. Mutta toleranssit on todella kovat ja mä olin 3 promillen kännissäkin niin selvä, että lastensuojeluviranomainen luuli mittarinsa olevan rikki kun puhalsin. Siis niin selvästi mä vaikutin.
Ei vaikuta kotiinkuljetus alkoholistille mitään. Ei sieltä tarvitse tilata. Juoppo kyllä varautuu etukäteen ja ajaa vaikka promilleissa kauppaan. Ja jos ei ole autoa, niin vaikka kävelee. Mutta pullo ei jää saamatta. Maailmassa ei ole mitään sellaista asiaa mitä juoppo ei juomansa takia tekisi, joten se että saako sen kotiinkuljetuksella vaiko ei, niin se on aivan täydellisen tois'sijaista.
Alkoholistin läheisenä sanon, että kyllä se että saat helposti tilattua kaljat kotiin todellakin laskee ratkeamiskynnystä varsinkin sellaisilla, joilla raittiina pysyminen tuottaa haasteita. Ei ne kuljetukset nyt niin kalliit ole, etteikö niistä moni juoppokin muutaman euron maksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Järkevintä olisi kopioida Suomeen Tanskan alkoholipolitiikka. Siellä ihmiset ottavat ihan itse vastuun alkoholinkäytöstään koska valtio antaa heille sen vastuun.
Tanskalaisilla on erilainen geeniperimä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä uudistus. Täällä on holhousta jo liikaa.
Niin, onhan siinä valtion kannalta hyvä uudistus, se että "porukka vaihtuu" nopeammin, eikä tule hoidettavia kovin pitkään kun kuolevat holismi-sairauksiin jo keski-ikäisinä...
Mutta ajatteleekohan kirjoittaja "hyvä uudistus" yhtään lapsiperheitä? Ei taida välittää muista kuin omasta navastaan... minä-minä-minä-tyyppi oletan.
Oletko ajatellut kotona asuvia lapsia ja nuoria? Heillä vielä pitkä elämä edessä ja siitä tulee kallis lasku yhteiskunnalle, kun heillä mielenterveys menee. Niin kuin jo nyt ei ongelmia olisi nuorilla riittävästi ja psykiatrian jonot täysiä.
Juu