Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omantunnonkysymys lapsen yksin jättämisestä

Vierailija
16.01.2012 |

Tilanne olisi tällainen: Koululainen pitäisi viedä klo. 8 kouluun, joka 2km.n päästä kotoa. Koulussa hiihtoa ja luistelua samana päivänä ja siksi lapsi tarvitsee kyydin. Julkisia kulkuvälineitä ei käytettävissä.Äiti yksin kotona lasten kanssa, pienempi sisarus 1v 5kk nukkuu pinnasängyssä yleensä klo 9 asti.Uskaltaisitko käydä heittämässä isomman sisaruksen kouluun autolla pienemmän jäädessä tuoksi n. 7min ajaksi sänkyyn nukkumaan? Vai herättäisitkö jokatapauksessa pienemmän isomman kouluunmnenoa varten ja pukisit toppavaatteisiin ja ottaisit mukaan?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalirytmiin ja ulkoilla aamulla ihan normaalisti yms.? Miksi se nukkuu yhdeksään?

Vierailija
42/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pieni voi kuitenkin herätä jo esim.ulko-oven kolahdukseen lähtiessänne, ja huutaa siellä, sitten yksinään koko ajan.

Plus se sun arvioimasi 7 minuuttia voi ihan yllättäen muuttua vaikka 20 minuutiksi. Autoa kaivat hangesta, koululla meneekin enemmän aikaa tms.

Tietysti pieni mukaan. Ei se siitä rikki mene, että herätät sen yhtenä aamuna aikaisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luistimet ja sukset PAINAA.

Mikään ei estä sitä kotona lojuvaa ulkoilemasta ja kuntoilemasta lastensa kanssa vaikka koko loppupäivää!

Ja laittamassa terveellistä luomuruokaa alusta pitäen, kun aikaa on.

Meillä kuskataan 1- ja 3-luokkalainan kouluun, eikä näissä ole ylipainon häivääkään. Johtuen siitä, ett me vanhemmat ei olla laiskoja, vaan keskitytään lastemmem hyvinvointiin lapsen näkökulmasta, eikä laiskan vanhemman.

Vierailija
44/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se ole mikään syy mennä autolla kouluun. Jos koulumatka on 2km niin 7v jaksaa sen jo kävellä suketkin kädessä. Luistimia lapsi kantaa muutenkin repussa aina kun menee luistelemaan ja sukset on helppo ja kevyt kantaa kun ne on pidikkeillä kiinni. En joka aamu laittaisi tuollaisen kantamuksen kanssa kävelemään mutta yhden kerran poikkeustapauksessa ei olisi paha.

Meillä lapsi kulkee muutenkin kouluun kävellen joka aamu, myös pimeässä.

Niin ja äitihän on kotona hoitovapaalla hoitamassa pienempää lasta, ei koululaista.

MIKSI? Miksi sillä äidillä on oikeus jäädä himaan makaamaan ja laittaa lapsi kantamaan taakkaa pilkkopimeään? Miksi sen pienemmän rytmi ylimalkaan on tuollainen? Miksei äiti ja pienempi elä normaalia rytmiä ja äiti hoida myös sitä isompaa lasta? Sitähän varten hän on kotona lojumassa!

Vierailija
45/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeään laitetaan heijastimia! Ihan yhtä turvallinen reitti sama matka on joka päivä.

Ankeasta en tiedä, taidat puhua omasta puolestasi? Mitä ankeaa siinä on että kävelee kouluun? Siis pitää lähteä heittämään autolla tuollasta naurettavaa matkaa?

Pointti on nyt se että viekö lapsi itse välineitään vai hyysätäänkö. Ap.n lapsikin menee muuten yksin kouluun mutta välineitään ei kanna? Sukset kiinni toisiinsa ja ne kantaa ladultakin pois kun hiihtämässä käydään!

7

Vierailija
46/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia kantautuu sossujen korviin niin se on sitten menoa. Ja täysin syystä, noin pientä ei yksin jätetä, sen nyt tajuaa tyhmempikin.

Ei se pienempi siihen kuole että kerran pari talvessa herää aiemmin.

Vierailija
47/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt monet kerrat. Pitää olla tajuttoman huono tuuri, että jotain tapahtuu..

Mulla tosin jo aikuisia nuo vanhimmat lapset ja silloin -90 luvun puolessa välissä ei jaettu neuvoja vauvapalstalla. Eikä niitä kyseltykään. sai tehdä aivan kuten itselleen passas.

Nyt menty amerikan malliin, et aina pelättävä kaikkea ja varsinkin sitä pahinta.

Vierailija
48/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuljin pilkkopimeässä tuollaista matkaa 10 vuotta. Ja ankeaa oli.

Omia lapsiani en tuollaiseen pane. Kauniilla kelillä tietty kulkisivat, mutta tasan kyllä kuskataan, jos on kannettavaa tai vaikka sataa tms.

Mutta minäpä olenkin vanhempi, enkä laiska luuseri.

Vierailija
49/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran asutte "kylällä", niin luistimet reppuun ja lapsi hiihtää kouluun. Tuskin on koko matkaa niin tukkoon hiekoitettu "kylällä", jos ei autojakaan liiku.

Vierailija
50/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minä teen tasan ls-ilmoituksen heti, jos kuulen, että joku jättää 1,5-vuotiaan yksin. Se on heitteillejättö, josta joutaakin ottaa lapsen huostaan.

Vierailija
51/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona liikkuminen on aina kivaa, ei ankeaa ja riipu sään kauneudesta.

Lapsi on aina halunnut itse kävellä koulumatkat.

Vierailija
52/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vetää luisteluvälineet pulkassa kouluun. Siihenhän voisi ne suksetkin viritellä kyytiin.

Onnistuisiko teillä tämä tyyli?

Vierailija
53/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos yksin kulkee, on turvatonta ja ankeaa.

Jos kerran äiti on kotona, niin hyvin joutaa heittämään. Kotimatka on eri asia - jos reitti on turvallinen.

9

Meillä taas lapsi sanoi, että aamuisin (vaikka on pimeää) on turvallisempaa ja mukavampaa kulkea, kun liikekannalla on vain töihin ja kouluun meneviä. Hörhötkin nukkuu vielä. Vaikkei meillä ole edes kauheasti hörhöjä tällä alueella.

Lisäksi mun täytyy sanoa, etten todellakaan autoa käynnistäisi tuon takia. Ennemmin pukisin kampetta itselle ja lapsille ja menisin kävellen.

Ja mitä tulee noihin suksiin. Onko lapsella heti kahdeksalta hiihtoa? Vai voisiko sukset kuskata myöhemmin koululle? Tai tosiaan edellisenä päivänä? En jättäisi pienempää yksin nukkumaan.

Eikähän onnettomuuden sattuessa tietenkään todennäköisesti kukaan kuolisi, mutta aikaa kuluisi moninkertaisesti. jolloin lapsi kotona luultavasti ehtisi herätä.

Vierailija
54/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, eli lojumista jos lapsi kävelee itse kouluun?

Eihän se kerro mitään paljonko minä olen lapsieni kanssa ulkona! Mistä tuon keksit?

Minusta tuo on luonnon kuormittamista ja järjetöntä jos lapsi osaa kouluun kävellä LYHYEN matkan.

Tottakai harrastuksiin ja kouluun viedään itse välineet. Vai kannatko lapsen repunkin ettei sinua luulla laiskaksi?

Hoidan kyllä koululaistanikin mutta kyllä se alkaa olemaan jo sen verran iso että sitä ei tartte hyysätä.

Nimenomaan olen kotona hoitamassa sitä PIENEMPÄÄ. :)

Kun lapsi menee koulumatkalle, on hän koulun vastuulla.

7

Vierailija
55/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin sukset, luistimet tai molemmat jo edellisenä päivänä kouluun. Jos on kielto, että ei saa, niin pyytäisin opettajalta lupaa tähän selittäen tilanteen kohtuuttomuuden pienenpää lastasi kohtaan.

Nim. kyllä yhdet luistimet naulakkoon mahtuu ja varastoon sukset, jos vaan haluaa.

Puolitoistavuotiasta kohtaan, että joutuu heräämään yhtä vaivaista tuntia aikaisemmin kuin normaalisti?! Miksi asioista pitää tehdä noin helvetin vaikeita ja vinkua oikein erityislupaa... Pienempi mukaan tietysti!

Vierailija
56/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä estää saattamasta sitä lasta jalan, toki, mutta kyllä ekaluokkalainen on liian pieni raahaamaan luistimia ja suksia.

Ja niitä lapsiaan varten se kotiäiti kai kotona lojuu???

Vierailija
57/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan hiljaa tulee kalaa... omat lapset jo yläkoulussa ja lukiossa, mutta kumpikin on jees, se että koululainen kävelee sillä on pimeää tai ei, katuvalot varmaan on. Tai se että se lapsi on sen 5 minuuttia unessaan yksin.

Voihan sitä jättää puhelimen linjan auki niin kuulee sen nukkumisen koko ajan jos on hysteerikko.

Täällä on nyt kahta mielipidettä ja jokainen on mielestään oikeassa. Ja muut väärässä. Kertoo näistä ylihysteerisista 2000 luvun ajoista ja mammoista enemmän kuin mistään muusta !!!

että minä teen tasan ls-ilmoituksen heti, jos kuulen, että joku jättää 1,5-vuotiaan yksin. Se on heitteillejättö, josta joutaakin ottaa lapsen huostaan.

Vierailija
58/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku oikeasti pitää edes potentiaalisena vaihtoehtona jättää noin pientä lasta yksin kotiin!! Edes "vähäksi aikaa" ja nukkumaan.

Vierailija
59/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

möläyttelemään. Ja ne isommat lapsetkin saattaa alkaa tajuta, että heillä on hulttioäiti. Niinhän se Anna Wahlgrenkin paljastui.

Täällä on tasan sinä vastaan kaikki muut. Kukaan muu ei pidä lasten heitteillejättöä normaalina.

Vierailija
60/84 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin 14, 15,18 ja 28.

Susta varmaan sekin on heitteillejättöä kun käy pihalla tupakalla ! Tai viemässä roskat !

Menee meinaan ainakin savukkeeseen varmasti se sama aika kuin autolla 2 km edes takaisin.

Itse en kyllä polta. Mutta moni polttaa.

möläyttelemään. Ja ne isommat lapsetkin saattaa alkaa tajuta, että heillä on hulttioäiti. Niinhän se Anna Wahlgrenkin paljastui.

Täällä on tasan sinä vastaan kaikki muut. Kukaan muu ei pidä lasten heitteillejättöä normaalina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä