Omantunnonkysymys lapsen yksin jättämisestä
Tilanne olisi tällainen: Koululainen pitäisi viedä klo. 8 kouluun, joka 2km.n päästä kotoa. Koulussa hiihtoa ja luistelua samana päivänä ja siksi lapsi tarvitsee kyydin. Julkisia kulkuvälineitä ei käytettävissä.Äiti yksin kotona lasten kanssa, pienempi sisarus 1v 5kk nukkuu pinnasängyssä yleensä klo 9 asti.Uskaltaisitko käydä heittämässä isomman sisaruksen kouluun autolla pienemmän jäädessä tuoksi n. 7min ajaksi sänkyyn nukkumaan? Vai herättäisitkö jokatapauksessa pienemmän isomman kouluunmnenoa varten ja pukisit toppavaatteisiin ja ottaisit mukaan?
Kommentit (84)
on kotona yhden kerran 10 minuuttia yksin nukkumassa. Ei ihme, että lastensuojelussa ollaan pulassa, kun ei rahkeet riitä :D
Kyllä jätän nukkumaan ja jos sillä perusteella, meistä saadaan epäkelpo perhe, niin vieköön sitten kaikki lapset. Kyllä tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Mut meidän kaikkien verorahoillahan se tuo sosiaalipuoli rahoitetaan ja huostaanotettujen lasten elämä laitoksissa tai uusissa perheissä.
En kyllä vaivautuis puuttumaan kenenkään perheen elämään. Ei yksinkertaisesti kuulu mulle, miten kukin lapsensa hoitaa. Jokainen tehköön päätökset omasta näkökannasta katsoen.
Taisit itse kirjoittaa nuo.
Sitäpaitsi ei hekään hyväksy sen pienemmän hylkäämistä. He dumppaavat isomman lapsen.
Ja, ei, lapsia ei jätetä edes roskien tai tupakan takia. Tietenkään.
ja se pienin on tehty sille nyt alibiksi sitten.
En jättäisi 1-vuotiasta yksin kotiin. En missään nimessä.
Yksikin kerta riittää kertomaan, onko vanhemmuus hallussa vai ei.
Jos kerran on kotona, niin on sitten aikaa kyllä hoitaa myös se isompi - eikä vain nostaa hänestä sisarustukea.
Antakaas kun arvaan, teillä on ihan takuulla ne ekaluokkalaiset myös ip-kerhossa tappiin asti. Ja sen 1,5-vuotiaan pääpuuha on nukkuminen ja piirrettyjen möllöttäminen. Ja lapset syö eineksiä.
Ja se lastenhoito kuuluu muille - siitä on ihan laki, joka sanoo, että jokainen voi tehdä ls-ilmoituksen, jos on lapsista huolissaan. Sinun lapsistasi on takuulla moni, joten ilmoitus on vain ajan kysymys.
"En kyllä vaivautuis puuttumaan kenenkään perheen elämään. Ei yksinkertaisesti kuulu mulle."
Just tuollaiset itsekkäät, väliinpitämättömät kusipäät mahdollistavat sen, että todella monet lapset asuu keskellä perhehelvettiä. Koska asia nyt vaan ei kuulu meille muille, jokainen hoitakoot ja hakatkoot omat lapsensa, jos huvittaa, mä vaan kaivelen omaa napaani.
Hyi saatana, millaisia ihmisiä sitä onkaan.
on kotona yhden kerran 10 minuuttia yksin nukkumassa. Ei ihme, että lastensuojelussa ollaan pulassa, kun ei rahkeet riitä :D
Kyllä jätän nukkumaan ja jos sillä perusteella, meistä saadaan epäkelpo perhe, niin vieköön sitten kaikki lapset. Kyllä tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Mut meidän kaikkien verorahoillahan se tuo sosiaalipuoli rahoitetaan ja huostaanotettujen lasten elämä laitoksissa tai uusissa perheissä.
En kyllä vaivautuis puuttumaan kenenkään perheen elämään. Ei yksinkertaisesti kuulu mulle, miten kukin lapsensa hoitaa. Jokainen tehköön päätökset omasta näkökannasta katsoen.
soita miehellesi ennen kuin lähdet ja heti kun olet päässyt kotiin. Jos susta ei ole kuulunut vaikka 15 minuuttiin lähdöstä niin mies lähtee kotiin tsekkaamaan tilanteen.
täällä maalla jokaisessa talossa on pakko mennä askareille aikaisin aamulla kun lapset vielä nukkuvat, sillä ne elukatkaan eivät odota.
Niin on tehty satoja vuosia ja yhä tehdään.
En ole kuullut että yhtään lastensuojeluilmoitusta olisi tehty, täällä kun on kaikilla vielä jalat maassa ja maalaisjärki tallella.
Siellä kaupungissa on varmaan erilaista kun tulee noin hysteeriseksi ja yliherkäksi.
että joku oikeasti pitää edes potentiaalisena vaihtoehtona jättää noin pientä lasta yksin kotiin!! Edes "vähäksi aikaa" ja nukkumaan.
Ap arvioi, että matkaan kuluu noin 7 minuuttia. Sen verran aikaa nyt saa kulumaan paskalla ollessakin, jos on vähän ummetusta tai vaihtaa samalla kuukautissiteen. Ja sen seittemän minuutin takiako lastensuojelu tulee sen lapsen viemään?
Me käytiin joskus miehen kanssa pihalla olemassa n. 5 minuuttia, en enää edes muista miten se meni niin, että molemmat vissiin luuli etä toinen oli sisällä. Kohdattiin ulkona, ja todettiin, että hups, nyt siellä on lapset keskenään nukkumassa, lähdettiin sisälle, eikä pitkälle ehditty, kun kuului ihan kamala parahdus.
Mitään ei ollut tapahtunut, muuta kuin se, että meidän tuolloin n 1,5 v poika oli säikähtänyt sitä, että kukaan ei ollutkaan kotona. Oli noussut sängystään, etsinyt meitä ja kerinnyt mennä jo ihan paniikkiin siinä hyvin pienessä hetkessä.
Ja mä muistan, että meni tosi pitkään, ennen kuin poika taas alkoi luottaa siihen, että häntä ei jätetä yksin.
Mun mielestä noin pienen lapsen mielenterveydellä ei kannata leikkiä. Se yksin herääminen ja se, että äiti ei tule, vaikka kutsuu, voi olla ihan järkyttävä kokemus. Ja vaikka se hetki on aikuiselle pieni, niin tuollainen 1-vuotias ei sitä todellakaan tajua.
Toki sitä on paljon pahempiakin asioita, mistä lapsi voi joutua selviämään, mutta mä en ehdoin tahdoin lasta noin kohtelisi.
Ja niitä lapsia on muuten viety juurikin tuosta syystä. Ihan oikein. Kysehän ei edes ole vauvasta enää! Minulla se pienempi kulki aina kuskaamassa isompaa. Mennen tullen. Vaikka esimerkiksi seurakunnan kerho oli vain kahden minuutin päässä - ei tullut pieneen mieleenkään jättää yksin! Ja vaikka olen nyt kuskannut lapsia 9 vuotta melkein päätyökseni, en ole koskaan törmännyt äitiin, jolla pienempi notkuisi kotona ja äiti huitelisi muualla. Niitä pikkusisaruksia on joillakin kolmekin mukana, mutta mukana yhtä kaikki.
laiskoja ja saamattomia. Minusta on ihan ihmeellistä, että joidenkin mammojen mielestä ykkösluokkalainen ei voi kävellä kahta kilometriä kouluun!
Alkaa olla liian amerikkalaistunutta elämää, jossa jokapaikkaan kuljetaan autolla.
Veisin sukset, luistimet tai molemmat jo edellisenä päivänä kouluun. Jos on kielto, että ei saa, niin pyytäisin opettajalta lupaa tähän selittäen tilanteen kohtuuttomuuden pienenpää lastasi kohtaan.
Nim. kyllä yhdet luistimet naulakkoon mahtuu ja varastoon sukset, jos vaan haluaa.Puolitoistavuotiasta kohtaan, että joutuu heräämään yhtä vaivaista tuntia aikaisemmin kuin normaalisti?! Miksi asioista pitää tehdä noin helvetin vaikeita ja vinkua oikein erityislupaa... Pienempi mukaan tietysti!
Oikeasti tuntia tavallista aikaisemmin herääminen ei ole millään valtakunnan mittarilla kohtuutonta kenellekään.
Aika avutonta menoa noin ylipäätään, mä en ymmärrä, ettei edes tällaisista asioista pystytä päättämään ilman av-palstaa...
Ja meillä kyllä lapset kävelee kouluun luistinten ja suksien kanssa.
Jos heittäisin jostain poikkeussyystä autolla, saattaisin harkita tuota nukkumaan jättämistä mut en oo varma jättäisinkö kuitenkaan...pitää miettiä onko sille pienelle suurempi vahinko joutua revityksi sängystä kesken unien vai se, että pahimmassa tapauksessa joutuisi muutaman minuutin itkemään yksin.
että välillä autetaan. Eli huonolla kelillä ja kun on kannettavaa.
Ja sillä lapsellahan on joka tapauksessa tuona päivänä muuta liikuntaa.
Minä olisin enemmänkin huolissani siitä, mitä se lapsi tekee muuten. Ap kuulostaa juurikin äidiltä, joka menee aina alta riman: Eli lapsilla ei ole harrastuksia, ei laiteta kunnon ruokaa, eikä perhe liiku yhdessä.
kuulostat kyllä pelottavata ihmiseltä. Mahtavat jothoäätökset :/¨
Yksikin kerta riittää kertomaan, onko vanhemmuus hallussa vai ei. Jos kerran on kotona, niin on sitten aikaa kyllä hoitaa myös se isompi - eikä vain nostaa hänestä sisarustukea. Antakaas kun arvaan, teillä on ihan takuulla ne ekaluokkalaiset myös ip-kerhossa tappiin asti. Ja sen 1,5-vuotiaan pääpuuha on nukkuminen ja piirrettyjen möllöttäminen. Ja lapset syö eineksiä. Ja se lastenhoito kuuluu muille - siitä on ihan laki, joka sanoo, että jokainen voi tehdä ls-ilmoituksen, jos on lapsista huolissaan. Sinun lapsistasi on takuulla moni, joten ilmoitus on vain ajan kysymys.
kuulostat kyllä pelottavata ihmiseltä. Mahtavat jothoäätökset :/¨
Yksikin kerta riittää kertomaan, onko vanhemmuus hallussa vai ei. Jos kerran on kotona, niin on sitten aikaa kyllä hoitaa myös se isompi - eikä vain nostaa hänestä sisarustukea. Antakaas kun arvaan, teillä on ihan takuulla ne ekaluokkalaiset myös ip-kerhossa tappiin asti. Ja sen 1,5-vuotiaan pääpuuha on nukkuminen ja piirrettyjen möllöttäminen. Ja lapset syö eineksiä. Ja se lastenhoito kuuluu muille - siitä on ihan laki, joka sanoo, että jokainen voi tehdä ls-ilmoituksen, jos on lapsista huolissaan. Sinun lapsistasi on takuulla moni, joten ilmoitus on vain ajan kysymys.
että välillä autetaan. Eli huonolla kelillä ja kun on kannettavaa. Ja sillä lapsellahan on joka tapauksessa tuona päivänä muuta liikuntaa. Minä olisin enemmänkin huolissani siitä, mitä se lapsi tekee muuten. Ap kuulostaa juurikin äidiltä, joka menee aina alta riman: Eli lapsilla ei ole harrastuksia, ei laiteta kunnon ruokaa, eikä perhe liiku yhdessä.
Niin, sanoin jo että laiskaksi määrittelit KOTIÄIDIN! Mutta se nyt on sinun määritelmä mikä on laiskaa ja minusta on laiskaa jos koululainen ei suksiaan saa itse pientä matkaa kouluun.
KUN menette yhdessä hiihtämään (kuten mekin eilen illalla) niin kannatko jälleen lapsesi sukset?
Mistä tollanen passaaminen saa alkunsa? Normaaliahan se on että koska lapsi saa vietyä itse välineitään niin niitä silloin vie itse!
En ole kotona siksi että raahaan kykenevän lapseni tavarat: hän vie ne itse.
Olen hoitovapaalla koska meillä on pieni jota hoidan.
Tuo isompi lapsi tekee itsenäisesti; kulkee itsenäisesti, auttaa kotitöissä eikä ole mikään kissa joka makaa lämpösellä takan päälyställä!
Ihan yhtä pimeää meillä on varmasti aamulla kuin teillä ja lapsi laittaa päälleen heijastinliivin niin johan näkyy.
7