naapurin uskovainen äiti on hullu!
melkein naapurissa, parin talon päässä asuu uskovainen perhe, jossa on oman tyttäreni ikäinen tyttö. Tytöt ovat ystävystyneet ja yhteiselo sujuu hyvin elämänkatsomuseroista (olemme ateisteja) huolimatta, itseasiassa tytöillä on mielenkiintoisia ja jopa filosofisia keskusteluja asioista :) Tytöt ovat siis samalla luokalla ja 10v molemmat, vapaa-ajalla paljon yhdessä.
Tytön äidin asenne on kuitenkin ärsyttänyt alusta asti, hän on kaikkea muuta kuin suvaitsevainen. Alusta asti hän on antanut hyvin vahvasti ymmärtää, että olemme alempaa kastia elämänkatsomuksemme ja elämäntyylimme (avoliitto) vuoksi. Rivien välistä on ollut vahvasti huomattavissa, että sietää tyttöjen ystävyyttä vain, koska "parempaa" ei ole tarjolla.
Kaiken arvostelun ja suoranaisen haukkumisen olen antanut mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos (mm. miten hän säälii lapsiamme: koska vanhemmat elävät syntisessä avoliitossa /lapset eivät usko vapahtajaan jne ). Harvemmin kuitenkaan suoraan puhuu tytöllemme mitään, siksi olen antanut asian olla.
Ennen joulua kauhisteli, miten kehtaamme viettää joulua - ja veti herneet nenään kun kerroin, että joulun aikaan on alunperin vietetty pakanajuhlaa ja ylipäänsä kaikilla - elämänkatsomuksesta riippumatta - on oikeus viettää kaikenlaisia juhlia.
Oma tyttöni haluaisi aloittaa joulun jälkeen erään itsepuolustuslajin ja oli kaverinsa kanssa asiasta jutellut - haluaisivat aloittaa lajin yhdessä. Sain eilen illalla todella kiukkuisen puhelu tältä tytön kaverin äidiltä: yritämme vietellä heidän tyttönsä synnin pesään ja kumartamaan vieraita jumalia.. Heidän tyttönsä ei ikinä tule harrastamaan syntistä lajia ja tyttöjen ystävyys on nyt loppu, koska altistamme heidän lapsensa pahuudella.
Siis kertokaa mitä tämä on? Sen ymmärsin, että tämä äiti näkee itämaisen itsepuolustuslajin vieraiden jumalien palvomisena (kumarrukset tatamille), mutta miten ihmeessä reagoi nyt noin voimakkaasti?
Tilanne on suorastaan veemäinen - miten selittää lapselle, että toistaiseksi ei saa kaveerata ystävänsä kanssa? Kun omasta mielestäni tuo ystävyys on ollutv hieno juttu, lapset ovat omalla tasollaan jutelleet näkemyseroista ja ainakin oma tyttöni on paljon pohtinut uskontoa, uskomista ja siihen liittyviä juttuja - avartaa elämänkatsomusta.
Ihan ystävyydellä kysyn, voisiko joku uskova selittää tämän äidin vahvoja reaktioita?
Mies meni nukkumaan, samoin lapset nukkuvat. Itse pohdin ja pyöritän. Toki muutenkin nautin tästä jouluyöstä :)
Kommentit (108)
Minulle ei kuitenkaan missään nimessä synny kuvaa, että ap olisi suvaitsevainen, vaan ennemminkin pseudo-suvaitsevainen.
laji on voimakkaasti idän uskonnon levitystä myös.
Minä menin roinan poisheittokurssille. Opettaja puhui koko kurssin ajan vahvasti feng shuista ja itämaisesta uskosta. Minusta se oli hyvin ahdistavaa.
Kuten ap tästäkin ketjusta huomaat, uskonto on asia, josta on mahdotonta selvitä neutraalina tai suvaitsevana, ellei sitä oikeasti ole. Olet ateisitina yhtä kaukana suvaitsevasta kuin uskovainen naapurisi. Kristitylle itämainen itsepuolustuslaji ei ole ok. Ellet voi suvaita tätä asiaa, ei kannata kutsua itseään suvaitsevaiseksi. Samoin se, että kutsut naapuriasi vakaumuksensa vuoksi hulluksi, ei juuri kerro suvaitsevaisuudesta. Maailmassa on äärimmäisen vähän oikeasti suvaitsevaisia ihmisiä. Suvaitsevaisuus punnitaan, kun toisinajattelija astuu omaan elinpiiriin. Saan allergian,jos joku kutsuu itseään suvaisevaiseksi ja samalla kumoaa oman väittämänsä olemalla suvaitsematta muita kuin omaa "suvaitsevaa" mielipidettään. Tämähän on esim. "virallisesti suvaitsevien" eli Vihreiden teesi. Suvaitaan kaikkia muita paitsi niitä, jotka ajattelevat eri tavalla. t. ei niin kovinkaan suvaitsevainen
koskaan ei ole ollut pienintäkään viittausta mihinkään itämaiseen uskontoon. Kumartavat astuessaan tatamille, mutta kumarrus tarkoittaa kunnioitusta vastustajalle (joiden uskonnollista taustaa en tosin tiedä).
Itse olen harrastanut aikidoa muutaman vuoden, mitään idän uskontoa en ole havainnut välitettävän.
Oman kokemukseni mukaan itsepuolustuslajeissa korostetaan toisen kunnioitusta ja arvostamista, suvaitsevaisuutta ja rehtiä peliä - tämän ketjun mukaan ei tekisi lainkaan pahaa näille uskovaisille, juuri nämä arvot kun tuntuvat olevan heiltä hukassa.
ymmärtää uskovan ihmisen näkökulmaa.
Ehkä näitä änkyräateisteja voisi helpottaa leikkimällä vaikapa buddhalaista, hindulaista tai jotain muuta kuin kristittyä. Ottaa vaikkapa asiaksi lehmästä keskustelu hindulaisen kanssa, ja miettiä mitä mahtaa vastata hindulainen, kun kerrot että aiot tappaa lehmän, koska et kunnioita niitä pätkän vertaa. Todennäköisesti saat vastaukseksi tietoiskuja siitä, kuinka et voi tehdä sellaista, koska lehmä ON pyhä eläin. Koska, arvon ateisti, hindulaiset USKOVAT NIIN!
On aika turhaa alkaa juttelemaan kristityn kanssa siitä ovatko he maailman valo, koska me kristityt uskomme, että Jumalassa on se todellinen valo, ja ilman häntä olemme pimeydessä. Sinun uskomuksesi ei siihen vaikuta.
ymmärtää uskovan ihmisen näkökulmaa. Ehkä näitä änkyräateisteja voisi helpottaa leikkimällä vaikapa buddhalaista, hindulaista tai jotain muuta kuin kristittyä. Ottaa vaikkapa asiaksi lehmästä keskustelu hindulaisen kanssa, ja miettiä mitä mahtaa vastata hindulainen, kun kerrot että aiot tappaa lehmän, koska et kunnioita niitä pätkän vertaa. Todennäköisesti saat vastaukseksi tietoiskuja siitä, kuinka et voi tehdä sellaista, koska lehmä ON pyhä eläin. Koska, arvon ateisti, hindulaiset USKOVAT NIIN! On aika turhaa alkaa juttelemaan kristityn kanssa siitä ovatko he maailman valo, koska me kristityt uskomme, että Jumalassa on se todellinen valo, ja ilman häntä olemme pimeydessä. Sinun uskomuksesi ei siihen vaikuta.
siellä intiassa ei tulla tuputtamaan, että meidän arvot ovat ne ainoat oikeat - ehkä siksi helpompi kunnioittaa sitä pyhää lehmää?
Miksi uskovaisten on niin vaikea ymmärtää, että on muitakin tapoja nähdä maailmaa ja ne tavat ovat aivan yhtä hyviä?
On hirmu vaikeaa opettaa omalle ateistilapselleen toisten ja heidän uskomustensa kunnioitusta kun niiltä uskovaisilta lapsi kuulee jatkuvasti "olet väärässä" / "joudut helvettiin" / "sä olet huonompi" jne.
Kertokaapa mitä sanoa 9v lapselle kun hän tulee kotiin ja kertoo näitä? Samaan aikaan kun itse yrittää opettaa, että eri ihmiset uskovat eri asioihin ja eri tavalla ja kaikkien uskomuksia pitää kunnioittaa, koska ne ovat samanarvoisia?
Oman kokemkseni mukaan uskovaisten pitäisi oppia toisten kunnioittamista ja rakkautta!
Olen uskova äiti itsekin, mutta en ikinä puutu muiden elämään :) Minun lapsillani on kavereita eri perhetaustoista, eikä koskaan ole vaikuttanut väleihin. Meitä uskoviakin on moneen junaan. Jotenkin ärsyttää juuri tällaiset uskovat, jotka ovat tunkemassa näkemyksiä joka-asiaan. Jos ihminen ei ole uskova, niin ei se avioliitto siitä ihmisestä pyhempää tee :) P.s. Kukaan ihminen ei ole pyhä..olemme kaikki vajavaisia syntisiä ihmisiä. Myös me uskovat :) Armosta pelastumme.
mutta ei ymmärrä äidin voimakasta reaktiota ja haukkumista asiasta, apn viestistä sai sen käsityksen, että lapset olivat asiasta keskenään jutellut, ap ei ollut naapurin lapselle asiaa edes ehdottanut.
Eiköhän tuo mene vielä suvaitsevaisuuden piikkiin, suvaitsevaisuutta kun ei kuitenkaan ole se, että hyväksyy epäasialliset hyökkäykset ja haukkumiset.
Otsikko oli kyllä huonosti harkittu mutta ehkä sen oli tarkoituskin provosoida palstalla, ap ei kai kuitenkaan ole asiaa tälle äidille sanonut?