naapurin uskovainen äiti on hullu!
melkein naapurissa, parin talon päässä asuu uskovainen perhe, jossa on oman tyttäreni ikäinen tyttö. Tytöt ovat ystävystyneet ja yhteiselo sujuu hyvin elämänkatsomuseroista (olemme ateisteja) huolimatta, itseasiassa tytöillä on mielenkiintoisia ja jopa filosofisia keskusteluja asioista :) Tytöt ovat siis samalla luokalla ja 10v molemmat, vapaa-ajalla paljon yhdessä.
Tytön äidin asenne on kuitenkin ärsyttänyt alusta asti, hän on kaikkea muuta kuin suvaitsevainen. Alusta asti hän on antanut hyvin vahvasti ymmärtää, että olemme alempaa kastia elämänkatsomuksemme ja elämäntyylimme (avoliitto) vuoksi. Rivien välistä on ollut vahvasti huomattavissa, että sietää tyttöjen ystävyyttä vain, koska "parempaa" ei ole tarjolla.
Kaiken arvostelun ja suoranaisen haukkumisen olen antanut mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos (mm. miten hän säälii lapsiamme: koska vanhemmat elävät syntisessä avoliitossa /lapset eivät usko vapahtajaan jne ). Harvemmin kuitenkaan suoraan puhuu tytöllemme mitään, siksi olen antanut asian olla.
Ennen joulua kauhisteli, miten kehtaamme viettää joulua - ja veti herneet nenään kun kerroin, että joulun aikaan on alunperin vietetty pakanajuhlaa ja ylipäänsä kaikilla - elämänkatsomuksesta riippumatta - on oikeus viettää kaikenlaisia juhlia.
Oma tyttöni haluaisi aloittaa joulun jälkeen erään itsepuolustuslajin ja oli kaverinsa kanssa asiasta jutellut - haluaisivat aloittaa lajin yhdessä. Sain eilen illalla todella kiukkuisen puhelu tältä tytön kaverin äidiltä: yritämme vietellä heidän tyttönsä synnin pesään ja kumartamaan vieraita jumalia.. Heidän tyttönsä ei ikinä tule harrastamaan syntistä lajia ja tyttöjen ystävyys on nyt loppu, koska altistamme heidän lapsensa pahuudella.
Siis kertokaa mitä tämä on? Sen ymmärsin, että tämä äiti näkee itämaisen itsepuolustuslajin vieraiden jumalien palvomisena (kumarrukset tatamille), mutta miten ihmeessä reagoi nyt noin voimakkaasti?
Tilanne on suorastaan veemäinen - miten selittää lapselle, että toistaiseksi ei saa kaveerata ystävänsä kanssa? Kun omasta mielestäni tuo ystävyys on ollutv hieno juttu, lapset ovat omalla tasollaan jutelleet näkemyseroista ja ainakin oma tyttöni on paljon pohtinut uskontoa, uskomista ja siihen liittyviä juttuja - avartaa elämänkatsomusta.
Ihan ystävyydellä kysyn, voisiko joku uskova selittää tämän äidin vahvoja reaktioita?
Mies meni nukkumaan, samoin lapset nukkuvat. Itse pohdin ja pyöritän. Toki muutenkin nautin tästä jouluyöstä :)
Kommentit (108)
naapurisi ei valitettavasti ole ainoa ahdasmielinen uskovainen noin suhtautuen.. tilanne on hyvin ikävää lasten kannalta mutta mietihän päivää jona tyttösi ehkä sattumalta kuulee naapurin tädin puhuvan pahaa teistä? Kumma on jos äidin ajatukset eivät jollain tapaa olisi imeytyneet perheen oman tytön korviin?
Sen verran kerron omaa taustaani että vaikka itse olen kristitty ja uskon Jeesukseen, Jumalan Poikaan, vierastan todella fundamentalismia, kaikella tasolla. Itselläni oli aikanaan ystävänä nainen jonka mielenterveys järkkyi todella pahasti koska juoksi illat erilaisten lahkojen kokouksissa ja kuuntelemassa "suuria julistajia".. tämän seurauksena mm. kantoi kaikki 5v. tyttärensä Disney-aiheiset lelut, kirjat ja vaatteet roskikseen, kertoi lapselleen että esineet ovat saatanasta ja kirottuja.. ja tämä oli vain alkusoittoa mitä tuleman piti. Ihan oman mielenterveyden kannalta niin ole itsekriittinen ja tarkkana miten pitkälle siedät naapurisi "hulluutta".
Siunattua ja hyvää joulua sinulle ja perheellesi!
Kuulostaa nimittäin hyvin tutulta reaktiolta ja puheelta. Taustallani on helluntailaisuutta. Luulen, että tuo naapurin äiti on samaa ikäluokkaa kuin minä ja meidän ikäiset on opetettu siihen, että kaikki kristinuskon ulkopuolelta tuleva on suoraan helvetistä. Tuo mitä kerroit äidin sinulle puhuneen oli ihan normaalia kielenkäyttöä siinä hellariseurakunnassa, missä itse olin. Tuleepa jopa tiettyjä puhujaveljiäkin mieleen :D
Lyhyesti sanottuna, tuo reaktio on opittu. Se on normaali hänelle, koska hän ei tiedä muuta. Hän ei tiedä taistelulajeista, koska hän ei voi taustansa takia tutkia asioita. Hän tietää vain sen, mitä hänelle on opetettu.
Uskoisin, että ymmärrät tämän :)
onko naapurisi hullu vai ei, eikä mielestäni tarvitsekaan tietää, koska vaaralliselta hän ei kuitenkaan vaikuta. ;)
Olen itse aika maallistunut kristitty, ja kuitenkin suhtaudun esim. joogaan hiukan varauksellisesti. Sama voisi liittyä myös johonkin itsepuolustuslajiin, ainakin jos siinä kovasti tuotaisiin esiin chi-energioita ym. itämaisiin uskontoihin liittyviä ajatuksia. Luultavasti en kuitenkaan kieltäisi lastani osallistumasta, jos hän haluaisi kaverin kanssa sellaiseen mennä. Ja ainakaan en missään tapauksessa kieltäisi lastani kaveeraamasta ateistin tai muunuskoisen kaverin kanssa. (Olettaen tietysti, että arvojen kunnioitus olisi molemminpuolista.)
Se, mikä tilanteessanne on nyt merkittävää, on miten tässä tilanteessa itse toimit. Sinun kannattaa tuoda esiin tyttärellesi, että hänen kaverinsa äidillä on oikeus omiin arvoihinsa ja mielipiteisiinsä, mutta kertoa myös, että tämän käyttäytyminen ei ole ihan sopivaa. Yritä olla tuomitsematta kaverin äitiä, vaan kerro, että joskus joillekin ihmisille tietyt asiat ovat niin tärkeitä, että he reagoivat turhankin voimakkaasti. Kerro myös, että sinun mielestäsi on hienoa, että lapsesi ja hänen kaverinsa ovat kavereita, ja että sinun mielestäsi ystävyys saa jatkua, jos se vain kaverin puolelta on mahdollista. Lohduta lastasi, jos hän tämän takia menettää ystävänsä, mutta yritä silti itse pysyä aikuisena äläkä ala mollata kaverin äitiä. (Ettet sorrut yhtä typerään käytökseen kuin tämäkin.) Jos mahdollista, kerro myös lapsesi kaverille, että sinulla ei ole mitään häntä vastaan, ja sitten kun äiti taas antaa luvan, hän on ihan yhtä tervetullut teille kuin ennenkin.
Hyvät joulut ja koittakaa kestää. :)
Kuulostaa nimittäin hyvin tutulta reaktiolta ja puheelta. Taustallani on helluntailaisuutta. Luulen, että tuo naapurin äiti on samaa ikäluokkaa kuin minä ja meidän ikäiset on opetettu siihen, että kaikki kristinuskon ulkopuolelta tuleva on suoraan helvetistä. Tuo mitä kerroit äidin sinulle puhuneen oli ihan normaalia kielenkäyttöä siinä hellariseurakunnassa, missä itse olin. Tuleepa jopa tiettyjä puhujaveljiäkin mieleen :D
Lyhyesti sanottuna, tuo reaktio on opittu. Se on normaali hänelle, koska hän ei tiedä muuta. Hän ei tiedä taistelulajeista, koska hän ei voi taustansa takia tutkia asioita. Hän tietää vain sen, mitä hänelle on opetettu.
Uskoisin, että ymmärrät tämän :)
hihhuleita, rasisteja ja sosiaalitapauksia.
Täältä kannata mitään järkevää vastausta mihinkään odottaa.
Jos kirja on uskonnon edustajan kirjoittama, se sisältää selvästi henkiä ja voi johtaa uskovan harhaan. Eli niitä ei saa lukea. Oman uskon edustajan selitysteoksen voi lukea mutta siellä lukee, että toinen uskonto on syvyyksien kuilusta.
ja jehovantodistajia?! Ei hellareilla sentään ole noin ahdasmielistä toimintaa?!?
Jos kirja on uskonnon edustajan kirjoittama, se sisältää selvästi henkiä ja voi johtaa uskovan harhaan. Eli niitä ei saa lukea. Oman uskon edustajan selitysteoksen voi lukea mutta siellä lukee, että toinen uskonto on syvyyksien kuilusta.
pitävien elämä täydellistä ole, monesti sen ahdasmielisen tuomitsemisen takana on nimenomaan omaa phaa oloa jota pitää päästä purkamaan jollain lailla ulos. Voihan olla että tuo naapurin äiti olsii myös jollain lailla salaa kateellinen sinulle, esim. syystä että olet saanut itsellesi hyvän elämän "lahkon" sääntöjä noudattamatta.
Maallistuneelle kristitylle vielä; nuo jooga-ja tatamiin kumartamiset ovat just niitä juttuja mitkä saavat itseltäni niskakarvat pystyyn. Samoin kuin se että lapsilta kielletään normaali lapsuus satuineen ja taruineen ja pakotetaan heidät lukemana vain Raamattua.. jossain vaiheessa kieltoja täynnä ja rajoittava elämä kääntyy kasvattavaa vastaan. Ei aito sydämen usko säikähdä taruja joulupukista ;-).
Muutamat sanat vaihetaan, ei muuta.
Olet tehnyt virheen eli antanut oman numerosi ja juttelet äidin kanssa liikaa.
Napit ei mene vastakkain, kun pysyy lasten kavereiden vanhemmista erossa.
Mulla myös huono kokemus ja nyt toimin eri tavalla eli lapset sopivat kaiken keskenään ja kysvät sitten luvan vanhemmilta.
Olen ollut helluntailainen ja silloin siellä todellakin uskottiin noin. Nykyään monessa seurakunnassa taitaa olla vähän vapaampaa, mikä ois ollu todellinen kauhistus 90-lukuisille hellareille :D
kokemusta näin ajattelevista hellareista. Seurustelin yhden sellaisen kanssa joskus 90-luvulla. Siitä oli leikki kaukana, kun esim. ihan käyttökelpoisia tavaroita saatettiin heittää pois kun niissä voi olla demoneita. Jälkikäteen ajateltuna mikään ei ole ollut elämäni kannalta parempi asia kuin se, että silloisen poikaystäväni äiti näki minussa "pimeyttä" ja pakotti poikansa eroamaan minusta. Poika oli tuolloin 28-vuotias ja minä 22. Silloin olin ymmärrettävästi aika hajalla kun kuitenkin olin kuvitellut olevani ihan hyvä kristitty...
Näiden kokemusten jäljiltä musta onkin sitten tullut tää maallistunut kristitty. :D
itämaisen itsepuolustuslajin harrastuksena, sillä se saattaa jonain päivänä / iltana pelastaa hänen henkensä. Sen lahjan haluan hänelle suoda.
Kannattaa vaan laittaa poikki lasten ystävyys ja huomata, kuinka lapsella ei ole kaveria.
Meidän naapuri teki niin ja nyt mun lapsella on kavereita paljonkin ja naapurin lapsi on täysin yksin huoneessaan. Ei ulkoile ja hänellä ei ole ainuttakaan ystävää.
Vanhemmat ei mieti näitä asioita koskaan, vaan riehuvat ja tekevät äkkinäisiä päätöksiä.
Ap kerro lapsellesi miten kävi ja sano ettet sinä puutu tähän ollenkaan.
Anna naapurin akan itse kieltää lastasi olemasta tyttönsä kanssa.
kuullut yhdestäkään tilanteesta, jossa itsepuolustuslajilla olisi joku oikeasti pelastanut oman henkensä? Jos haluat suojella lastasi, laita hänet juoksukouluun, sillä karkuun juokseminen on tilastojen mukaan paras tapa suojella henkeään.
kuullut yhdestäkään tilanteesta, jossa itsepuolustuslajilla olisi joku oikeasti pelastanut oman henkensä? Jos haluat suojella lastasi, laita hänet juoksukouluun, sillä karkuun juokseminen on tilastojen mukaan paras tapa suojella henkeään.
kun olin oppinut oikeat otteet aikidossa. Siksipä kannustan omia lapsiani hankkimaan samat taidot.Katsos, kun aina ei pääse karkuun juoksemaan vaikka kuinka haluaisi, ennen kuin itse tekee jotain tilanteelle...
kun olin oppinut oikeat otteet aikidossa. Siksipä kannustan omia lapsiani hankkimaan samat taidot.Katsos, kun aina ei pääse karkuun juoksemaan vaikka kuinka haluaisi, ennen kuin itse tekee jotain tilanteelle...
tässä siis pelastit suorastaan henkesi?!:D
ehdotan et sanot uskovaiselle äidille joulun olevan oikeasti epäjumalan palvelusta!
25.12 vietetään voittamattoman auringonjumalan synttäreitä. Haluaako Jeeuss et hänen syntymäpäiviään vietetään vihollisjumalan päivänä?? Jos kerran Jeesuksen opetuslapset eivät viettäneet herransa syntymäpäiviä miksi kristikunta viettää?? Miksi kukaan ei tiedä Jeesuksen syntymäpäivää tai kuukauttakaan? Onko se tarkoituksella pimitetty Raamatusta? Olisko ajattelemisen aihetta?
Olen itse uskovainen ja helluntailainen, mutta en nyt puutu tuohon aikaisempaan keskusteluun, joka menee aika paljon ohi aiheen.
Itse ajattelen, ettei sinun missään tapauksessa kannata rajoittaa oman tyttäresi yhteydenpitoa tähän kaveriin, paitsi jo itse ajattelet, että se ei ole lapsellesi hyväksi tuon haukkumisen tai muun takia. Luulen, että tuolta äidiltä tämän on ylireagointia, joka menee ohi. Jos tämän naapuriperheen lapsi kieltäytyy olemasta yhteyksissä tai muutenkin, on varmaan tarpeen keskustella lapsesi kanssa toisen reagoinnista ja muusta ja yrittää tehdä ymmärrettäviksi tilannetta, joka varmaan lapsellesi on käsittämätön. Hyvässä hengessä tietenkin, leimaamatta naapuria hulluksi, vaikka tekisi mielikin.
Jos yhteydenpito ei onnistu, mutta kokisit sen vielä mielekkääksi tyttöjen takia tämän jälkeen, voit toki yrittää puhua vielä naapurin kanssa ja tuoda esille omia ajatuksiasi ja ihmetystäsi. Toki et voi pakottaa, mutta itse kyllä luulisin naapurin itsekin jo katuvan ylireagointiaan ja havahtuvan viimeistään toisen ystävälliseen lähestymiseen.
Voimakkaan reagoinnin taustalla on varmaan jonkinlaista aikaisempaa harmistumista ja pelkoa siitä, että ystävyys tyttäreesi on jotenkin haitallista lapsellesi ja tämä itämainen laji on nyt todistus tämän pelon paikkansapitävyydestä. Näin voisin asiaa järkeillä. Uskovaisiakin on moneen junaan ja fundamentalistejä löytyy meistä kuin ateisteistakin.
Tuosta joulunvietosta on ihan pakko vielä kommentoida sen verran, että juhlan merkityshän on se, minkä ihminen sille kulloinkin antaa. Jos pitää juhlaa kristillisenä, se on sitä ja jos pitää sitä pakanallisena, voi sitä toki niinkin viettää. Jeesus tuskin on syntynyt jouluaattona, mutta juhlistaa sitä voi mielestäni silloinkin, kuten nyt pitkän aikaa on tehty. Ajankohdan valintaan on varmasti voinut alunperin vaikuttaa pakannallisten juhlien kristillistäminen, mutta tuskin sitä päivää nyt tämän takia on lähdettävä muuttamaan. Tällainen kiistely joulun merkityksestä on siis mielestäni aika turhaa.
josta on mahdotonta selvitä neutraalina tai suvaitsevana, ellei sitä oikeasti ole.
Olet ateisitina yhtä kaukana suvaitsevasta kuin uskovainen naapurisi.
Kristitylle itämainen itsepuolustuslaji ei ole ok. Ellet voi suvaita tätä asiaa, ei kannata kutsua itseään suvaitsevaiseksi.
Samoin se, että kutsut naapuriasi vakaumuksensa vuoksi hulluksi, ei juuri kerro suvaitsevaisuudesta.
Maailmassa on äärimmäisen vähän oikeasti suvaitsevaisia ihmisiä. Suvaitsevaisuus punnitaan, kun toisinajattelija astuu omaan elinpiiriin.
Saan allergian,jos joku kutsuu itseään suvaisevaiseksi ja samalla kumoaa oman väittämänsä olemalla suvaitsematta muita kuin omaa "suvaitsevaa" mielipidettään.
Tämähän on esim. "virallisesti suvaitsevien" eli Vihreiden teesi. Suvaitaan kaikkia muita paitsi niitä, jotka ajattelevat eri tavalla.
t. ei niin kovinkaan suvaitsevainen
.. ei tod. mikään tuomitseminen, arvostelu tai haukkuminen. Oon oikein Jeesus uskis ja suoraan sanottuna tosi kovin harmittaa tuo kokemasi äidin käytös. Pahoittelen hänen puolestaan!! sanotaan, ettei ole tervettä eikä raamatullista toimintaa. mä ainakin olen löytänyt Raamatusta kohdat " älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" .. olkaa armahtavaiset, miinkuin teidän taivaallinen Isänne armahtavainen on. " sitten yksi oli suunnilleen näin: "eläkää sovussa kaikkien kanssa, mikäli se teistä riippuu. " tulkaa teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon" Näistä kantsii vaikka muistuttaa tuota äitiä ;) ... on sen tarpeessa ;)
Itsepuolustus lajeissa on mukana vieraita henkivaltoja, en antaisi niihin osallistua siksi omankaan lapsen. Lastentanssi ja ratsastus ovat onneksi olleet oman mieleen.
Kurjaa että äidin ihmeellinen ja huono käytös on haitannut lastenne ystävyyttä :(