naapurin uskovainen äiti on hullu!
melkein naapurissa, parin talon päässä asuu uskovainen perhe, jossa on oman tyttäreni ikäinen tyttö. Tytöt ovat ystävystyneet ja yhteiselo sujuu hyvin elämänkatsomuseroista (olemme ateisteja) huolimatta, itseasiassa tytöillä on mielenkiintoisia ja jopa filosofisia keskusteluja asioista :) Tytöt ovat siis samalla luokalla ja 10v molemmat, vapaa-ajalla paljon yhdessä.
Tytön äidin asenne on kuitenkin ärsyttänyt alusta asti, hän on kaikkea muuta kuin suvaitsevainen. Alusta asti hän on antanut hyvin vahvasti ymmärtää, että olemme alempaa kastia elämänkatsomuksemme ja elämäntyylimme (avoliitto) vuoksi. Rivien välistä on ollut vahvasti huomattavissa, että sietää tyttöjen ystävyyttä vain, koska "parempaa" ei ole tarjolla.
Kaiken arvostelun ja suoranaisen haukkumisen olen antanut mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos (mm. miten hän säälii lapsiamme: koska vanhemmat elävät syntisessä avoliitossa /lapset eivät usko vapahtajaan jne ). Harvemmin kuitenkaan suoraan puhuu tytöllemme mitään, siksi olen antanut asian olla.
Ennen joulua kauhisteli, miten kehtaamme viettää joulua - ja veti herneet nenään kun kerroin, että joulun aikaan on alunperin vietetty pakanajuhlaa ja ylipäänsä kaikilla - elämänkatsomuksesta riippumatta - on oikeus viettää kaikenlaisia juhlia.
Oma tyttöni haluaisi aloittaa joulun jälkeen erään itsepuolustuslajin ja oli kaverinsa kanssa asiasta jutellut - haluaisivat aloittaa lajin yhdessä. Sain eilen illalla todella kiukkuisen puhelu tältä tytön kaverin äidiltä: yritämme vietellä heidän tyttönsä synnin pesään ja kumartamaan vieraita jumalia.. Heidän tyttönsä ei ikinä tule harrastamaan syntistä lajia ja tyttöjen ystävyys on nyt loppu, koska altistamme heidän lapsensa pahuudella.
Siis kertokaa mitä tämä on? Sen ymmärsin, että tämä äiti näkee itämaisen itsepuolustuslajin vieraiden jumalien palvomisena (kumarrukset tatamille), mutta miten ihmeessä reagoi nyt noin voimakkaasti?
Tilanne on suorastaan veemäinen - miten selittää lapselle, että toistaiseksi ei saa kaveerata ystävänsä kanssa? Kun omasta mielestäni tuo ystävyys on ollutv hieno juttu, lapset ovat omalla tasollaan jutelleet näkemyseroista ja ainakin oma tyttöni on paljon pohtinut uskontoa, uskomista ja siihen liittyviä juttuja - avartaa elämänkatsomusta.
Ihan ystävyydellä kysyn, voisiko joku uskova selittää tämän äidin vahvoja reaktioita?
Mies meni nukkumaan, samoin lapset nukkuvat. Itse pohdin ja pyöritän. Toki muutenkin nautin tästä jouluyöstä :)
Kommentit (108)
ja nimenomaan korostaa shintolaisia oppeja, meditaatiota ja henkistä kasvua, fundamentalistikristitylle siis kokolailla mahdoton ajatus.
ja nimenomaan korostaa shintolaisia oppeja, meditaatiota ja henkistä kasvua, fundamentalistikristitylle siis kokolailla mahdoton ajatus.
junnujen tasolla on ihan muuta :) Sinänsä täytyy sanoa, että shintolaisissa opeissa olisi monelle kristitylle paljon opittavaa :)
etteivät syvemmät tasot lajin taustalla tule millään lailla esiin muuta kuin, että toisten arvoa kunnioitetaan, kaikkia arvostetaan samanarvoisina, elämää pitää kunnioittaa, toisia pitää suvaita ja kunnioittaa - nämä arvot ovat sitten joillekin liikaa??
Olen itse uskossa ja tiedän, että meidä uskovaisia on moneen junaan. On tiukempia ja sitten on niitä, jotka suhtautuvat väljemmin asioihin. Tuo naapurisi on ehkä siitä osastosta, joka ei vielä ole niin kovin hyvin tutustunut siihen, mitä tarkoittaa ARMO (Ansioton Rakkaus Meidän Osaksemme).
Olen törmännyt tuollaiseen vastaavanlaiseen tuomitsevaan jyrkkyyteen sellaisten uskovien keskuudessa, jotka ovat hiljattain tulleet uskoon ja he haluavat siksi tehdä hyvin selkeän eron "maailman" ja kristillisen elämän välillä. Aika yleensä pehmentää näkemyksiä, kantapään kautta.
Itsekään en antaisi lapseni harrastaa itämaisia itsepuolustuslajeja, koska ne eivät sovi kristitylle, mutta lapseni saa leikkiä ja leikkiikin kavereiden kanssa, jotka sellaisia harrastavat. Itse ajattelen niin, että tärkeintä on, että me uskovat olemme valona maailmassa. Ei niin, että olemme paukuttamassa jotain tuomion vasaraa. Kyllä minä voin kysyttäessä kertoa, mikä on syntiä, mutta ennen kaikkea haluan kertoa, että meille on syntynyt Vapahtaja, Jeesus Kristus, joka armahtaa meidät kaikista synneistämme. Usko on siis iloinen asia.
Tyttäresi ystävän äiti ei varmaankaan ole hullu. Hän vain omaa erilaisen maailmankuvan ja elämänkatsomuksen kuin sinä.
Hän ihan oikeasti ON skitso sekopää ja se siitä.
Olen itse uskossa ja tiedän, että meidä uskovaisia on moneen junaan. On tiukempia ja sitten on niitä, jotka suhtautuvat väljemmin asioihin. Tuo naapurisi on ehkä siitä osastosta, joka ei vielä ole niin kovin hyvin tutustunut siihen, mitä tarkoittaa ARMO (Ansioton Rakkaus Meidän Osaksemme). Olen törmännyt tuollaiseen vastaavanlaiseen tuomitsevaan jyrkkyyteen sellaisten uskovien keskuudessa, jotka ovat hiljattain tulleet uskoon ja he haluavat siksi tehdä hyvin selkeän eron "maailman" ja kristillisen elämän välillä. Aika yleensä pehmentää näkemyksiä, kantapään kautta. Itsekään en antaisi lapseni harrastaa itämaisia itsepuolustuslajeja, koska ne eivät sovi kristitylle, mutta lapseni saa leikkiä ja leikkiikin kavereiden kanssa, jotka sellaisia harrastavat. Itse ajattelen niin, että tärkeintä on, että me uskovat olemme valona maailmassa. Ei niin, että olemme paukuttamassa jotain tuomion vasaraa. Kyllä minä voin kysyttäessä kertoa, mikä on syntiä, mutta ennen kaikkea haluan kertoa, että meille on syntynyt Vapahtaja, Jeesus Kristus, joka armahtaa meidät kaikista synneistämme. Usko on siis iloinen asia.
tämä toivon mukaan on vitsi, ei kai kukaan ole oikeasti noin hullu??
Olen itse uskossa ja tiedän, että meidä uskovaisia on moneen junaan. On tiukempia ja sitten on niitä, jotka suhtautuvat väljemmin asioihin. Tuo naapurisi on ehkä siitä osastosta, joka ei vielä ole niin kovin hyvin tutustunut siihen, mitä tarkoittaa ARMO (Ansioton Rakkaus Meidän Osaksemme). Olen törmännyt tuollaiseen vastaavanlaiseen tuomitsevaan jyrkkyyteen sellaisten uskovien keskuudessa, jotka ovat hiljattain tulleet uskoon ja he haluavat siksi tehdä hyvin selkeän eron "maailman" ja kristillisen elämän välillä. Aika yleensä pehmentää näkemyksiä, kantapään kautta. Itsekään en antaisi lapseni harrastaa itämaisia itsepuolustuslajeja, koska ne eivät sovi kristitylle, mutta lapseni saa leikkiä ja leikkiikin kavereiden kanssa, jotka sellaisia harrastavat. Itse ajattelen niin, että tärkeintä on, että me uskovat olemme valona maailmassa. Ei niin, että olemme paukuttamassa jotain tuomion vasaraa. Kyllä minä voin kysyttäessä kertoa, mikä on syntiä, mutta ennen kaikkea haluan kertoa, että meille on syntynyt Vapahtaja, Jeesus Kristus, joka armahtaa meidät kaikista synneistämme. Usko on siis iloinen asia.
sanot minua hulluksi. En minä halua pahaa kenellekään ateistille, vaikka he eivät usko Jumalaan. Kunnioitan sitä, että olet rehellisesti ateisti. On hyvä, että et esitä jotain muuta kuin olet. Hyvien tapojen mukaista on silti olla haukkumatta ketään. Minusta se olisi kohtuullista. Mutta saat sinä haukkua silti minua, jos siitä tulee sinulle hyvä mieli. Epäilen silti, että ei haukkuminenkaan sinulle syvää onnea tuo.
sanot minua hulluksi. En minä halua pahaa kenellekään ateistille, vaikka he eivät usko Jumalaan. Kunnioitan sitä, että olet rehellisesti ateisti. On hyvä, että et esitä jotain muuta kuin olet. Hyvien tapojen mukaista on silti olla haukkumatta ketään. Minusta se olisi kohtuullista. Mutta saat sinä haukkua silti minua, jos siitä tulee sinulle hyvä mieli. Epäilen silti, että ei haukkuminenkaan sinulle syvää onnea tuo.
te uskovat olette valona maailmassa...
Sinä et halua pahaa kenellekään ateistille, _vaikka_ hei eivät usko jumalaan.. Nämä kaksi lausetta jo kertovat, miten koet olevasi ei-uskovien yläpuolella.
Ja juuri siinä on uskovien ja ei-uskovien ero. Ei-uskovat hyväksyvät toiset sellaisena kuin he ovat, kokematta ylemmyyden tunnetta tai olevansa parempia. Ei-uskovaiset hyväksyvät toisenlaiset katsantokannat ilman _vaikka_ - sanaa - uskovainen vastaavasti käyttää aina sitä :) "hyväksyn/ ymmärrän jne _vaikka_ se ja se ei uskokaan".
Mutta tuo "valona maailmassa" on kyllä aika uskomatonta :) Anteeksi, ei todellakaan ole tarkoitus parjata, mutta tuo on jo hulvatonta!
te uskovat olette valona maailmassa... Sinä et halua pahaa kenellekään ateistille, _vaikka_ hei eivät usko jumalaan.. Nämä kaksi lausetta jo kertovat, miten koet olevasi ei-uskovien yläpuolella. Ja juuri siinä on uskovien ja ei-uskovien ero. Ei-uskovat hyväksyvät toiset sellaisena kuin he ovat, kokematta ylemmyyden tunnetta tai olevansa parempia. Ei-uskovaiset hyväksyvät toisenlaiset katsantokannat ilman _vaikka_ - sanaa - uskovainen vastaavasti käyttää aina sitä :) "hyväksyn/ ymmärrän jne _vaikka_ se ja se ei uskokaan". Mutta tuo "valona maailmassa" on kyllä aika uskomatonta :) Anteeksi, ei todellakaan ole tarkoitus parjata, mutta tuo on jo hulvatonta!
olen yhtä syntinen, sillä Jumalan näkökulmasta kaikki ihmiset ovat syntisiä ja tarvitsevat Jeesuksen armoa. En ole millään tavoin sinun yläpuolellasi.
Jeesus sanoi Matteuksen evankeliumin (luku 5) mukaan:
" 14 "Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella.
15 Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna vakan alle, vaan lampunjalkaan. Siitä sen valo loistaa kaikille huoneessa oleville.
16 Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa."
...Minä uskon Raamattuun, Jeesukseen ja Jumalaan enkä häpeä sitä. Jos haluat sen vuoksi pilkata minua, tee niin. Uskostani en luovu. Olen tosissani tämän asian kanssa.
Ei kannata loukkaantua, jos sinulta kielletään hänen lapseensa kohdistettu LÄHETYSTYÖ.
Jos olet joskus lähtenyt väittelemään, että joululla on pakanalliset juuret, ehkä asetelma on valmis. En ymmärrä tuolle perättömälle väitteelle ainakaan mitään muuta perustetta kuin provosoida toista. Esim. missä yliopistossa tuollaista opetetaan? Roomalaiset kristityssä Bysantissa ovat aloittaneet joulun vieton. Jos lähdet hänen lapselleen selittämään keksimääsi näkökulmaa, se voi loukata.
Jos tuon väitteen lisäksi lähdet ehdottamaan jotain joogaa tai vastaavaa, kyllä siellä saattaa niskakarvat olla pystyssä. Kerrot, että "itseasiassa tytöillä on mielenkiintoisia ja jopa filosofisia keskusteluja asioista :)"
Paljonko ohjaat keskusteluita? Kyllä se aikijooga varmasti tuollaisten filosofisten käännytys töidesi lisäksi voi aiheuttaa kenessä tahansa äidissä vastareaktion. Minä ainakin kieltäisin, että lapseni ei saisi olla sinunlaisen käännyttäjän kanssa tekemisissä. Olit sitten hihhuli ateisti tai kristitty. Ei ole tervettä ruveta väkisin tuputtamaan toisten LAPSILLE maailmankuvaansa.
loistavasti kirjoitettu sinänsä mutta kertoisitko miksi pitäisi koettaa elää täysin synnittä kun ne kuitenkin saa anteeksi kun vaan ymmärtää pyytää? itse uskon rakastavaan jumalaan ilman mitään uskontokuntaa tai raamattua kun en ymmärrä minkä autuuden johonkin tiettyyn uskontoon tai lahkoon kuuluminen voisi tuoda? T:ATEISTI
ole ateisti.
"Ateismi (muinaiskreikaksi ???????, atheotes) eli jumalattomuus tarkoittaa jumalauskon puuttumista tai käsitystä, jonka mukaan jumalia ei ole olemassa."
loistavasti kirjoitettu sinänsä mutta kertoisitko miksi pitäisi koettaa elää täysin synnittä kun ne kuitenkin saa anteeksi kun vaan ymmärtää pyytää? itse uskon rakastavaan jumalaan ilman mitään uskontokuntaa tai raamattua kun en ymmärrä minkä autuuden johonkin tiettyyn uskontoon tai lahkoon kuuluminen voisi tuoda? T:ATEISTI
kukaan ei siihen pysty. Kaikki voivat saada syntinsä anteeksi, kun he niitä anteeksi pyytävät. Sinäkin. On mielestäni kohtuutonta, että ystäväsi osoittelee vain sinun syntejäsi, kun hänen ennenkaikkea pitäisi kertoa sinulle ilosanomaa Jeesuksen armosta ja syntien anteeksisaamisesta. Onhan se mahdollista, että tuon nuhtelun kautta sinulle tulisi synnintunto ja haluaisit tulla Jeesuksen luokse, mutta minä kuitenkin mieluummin kerron ihmisille armahtavasta Jumalasta kuin osoittelen heille heidän syntejään.
Kristityt uskovat että Jeesus on ainoa tie Jumalan luokse. Siksi se usko sulkee pois muut tavat uskoa.
(En ole se edellinen, jolle vastasit)
Ei kannata loukkaantua, jos sinulta kielletään hänen lapseensa kohdistettu LÄHETYSTYÖ. Jos olet joskus lähtenyt väittelemään, että joululla on pakanalliset juuret, ehkä asetelma on valmis. En ymmärrä tuolle perättömälle väitteelle ainakaan mitään muuta perustetta kuin provosoida toista. Esim. missä yliopistossa tuollaista opetetaan? Roomalaiset kristityssä Bysantissa ovat aloittaneet joulun vieton. Jos lähdet hänen lapselleen selittämään keksimääsi näkökulmaa, se voi loukata. Jos tuon väitteen lisäksi lähdet ehdottamaan jotain joogaa tai vastaavaa, kyllä siellä saattaa niskakarvat olla pystyssä. Kerrot, että "itseasiassa tytöillä on mielenkiintoisia ja jopa filosofisia keskusteluja asioista :)" Paljonko ohjaat keskusteluita? Kyllä se aikijooga varmasti tuollaisten filosofisten käännytys töidesi lisäksi voi aiheuttaa kenessä tahansa äidissä vastareaktion. Minä ainakin kieltäisin, että lapseni ei saisi olla sinunlaisen käännyttäjän kanssa tekemisissä. Olit sitten hihhuli ateisti tai kristitty. Ei ole tervettä ruveta väkisin tuputtamaan toisten LAPSILLE maailmankuvaansa.
jos nyt lähetystyöstä puhutaan niin nimenomaan se on naapurin lapsi joka sitä harjoittaa. Oma lapseni on useampaan kertaan kuullut, kuinka joutuu helvettiin, koska ei usko jumalaan tai jeesukseen.
Joululla on alunperin pakanalliset juuret, se ei ole minun keksintöni. Jo paljon ennen kristinuskoa talvipäivänseusauksen aikaan juhlittiin keskitalven juhlaa, jonka kristityt myöhemmin omivat itselleen. Tutkijoidenhan mukaan oletetun jeesuksen syntymä oli joskus alkusyksystä, mutta tarkoituksenmukaista oli "valloittaa" pakanallinen juhlapäivä kristinuskolle.
Kuten aiemmista viesteistäni jo kävi ilmi, en ole koskaan asioista heidän lapselleen puhunut. Ainoa kerta kun ylipäänsä äidille (en lapselle) asioista olen maininnut, oli siinä tilanteessa kun äiti paheksui sitä, että vietämme joulua - siinä tilanteess sanoin, että joululla on muitakin kuin kristillisä piirteitä. Oletko oikeasti sitä mieltä, että kristitty saa kritisoida muita miten paljon tahansa, ja jos sanoo "vastaan" niin se on pahasta?
Tytöillä on ollut _keskenään_ keskusteluja, ovat puhuneet siitä, mihin kumpikin uskoo ja mihin ei usko - näistä olen kuullut tytöltäni jälkikäteen, en ole keskusteluja ohjannut :) Toki siinä vaiheessa kun tyttöni on kaverinsa puheita helvettiin joutumisesta ihmetellyt olen korostanut sitä, että ihmiset uskovat eri asioihin - kaverin perhe uskoo niin ja se on ok, me uskomme taas toisin ja sekin on ok.
Kysehän on siitä, että naapuri jankkaa lapselleen, että heidän näkemyksensä on se ainoa oikea, itse taas yritän opettaa lapsilleni, että se oma näkemys on vain yksi muiden joukossa ja muiden näkemyksiä pitää kunnioittaa - jos se mielestäsi on oman maailmankuvan tuputtamista muille niin voi voi.
Naapurihan tässä nimenomaan väittää, että heidän näkemyksensä on se ainoa oikea :) Pitäisikö minun nyt vetää nerneet nenukkaan kun naapuri itseasiassa tuputtaa omaa maailmankuvaansa toisten lapsille eikä hyväksy muita???
miksi pitäisi elää synnittä jos kaikki on anteeksi annettu tämä ie ole provo koska uskon itsekin johonkin suurenpaan vaan en välttämättä jumalaan
kukaan ei siihen pysty. Kaikki voivat saada syntinsä anteeksi, kun he niitä anteeksi pyytävät. Sinäkin. On mielestäni kohtuutonta, että ystäväsi osoittelee vain sinun syntejäsi, kun hänen ennenkaikkea pitäisi kertoa sinulle ilosanomaa Jeesuksen armosta ja syntien anteeksisaamisesta. Onhan se mahdollista, että tuon nuhtelun kautta sinulle tulisi synnintunto ja haluaisit tulla Jeesuksen luokse, mutta minä kuitenkin mieluummin kerron ihmisille armahtavasta Jumalasta kuin osoittelen heille heidän syntejään. Kristityt uskovat että Jeesus on ainoa tie Jumalan luokse. Siksi se usko sulkee pois muut tavat uskoa. (En ole se edellinen, jolle vastasit)
mainitsemasi asiat, minulle jeesus ja ilosanoma jne. ovat yhdentekeviä, en usko niihin. Minua ei myöskään kiinnosta tie jumalan luokse, olen nähnyt, kuinka suvaitsemattomia ja julmia uskovat ovat. On helppoa höpöttää satuja siten pyhittää tekonsa.
Mutta eipä mieleeni tulisi ikinä lähteä tuomitsemaan uskovaa perhettä tai arvostelemaan heille heidän valintojaan. ´Valitettavasti useimmat uskovat vastaavasti kokevat, että heillä on oikeus arvostella toisin uskovien elämää ja valintoja.
Se oli vaan nimimerkki vailla syvempää merkitystä
jos nyt lähetystyöstä puhutaan niin nimenomaan se on naapurin lapsi joka sitä harjoittaa. Oma lapseni on useampaan kertaan kuullut, kuinka joutuu helvettiin, koska ei usko jumalaan tai jeesukseen. Joululla on alunperin pakanalliset juuret, se ei ole minun keksintöni. Jo paljon ennen kristinuskoa talvipäivänseusauksen aikaan juhlittiin keskitalven juhlaa, jonka kristityt myöhemmin omivat itselleen. Tutkijoidenhan mukaan oletetun jeesuksen syntymä oli joskus alkusyksystä, mutta tarkoituksenmukaista oli "valloittaa" pakanallinen juhlapäivä kristinuskolle. Kuten aiemmista viesteistäni jo kävi ilmi, en ole koskaan asioista heidän lapselleen puhunut. Ainoa kerta kun ylipäänsä äidille (en lapselle) asioista olen maininnut, oli siinä tilanteessa kun äiti paheksui sitä, että vietämme joulua - siinä tilanteess sanoin, että joululla on muitakin kuin kristillisä piirteitä. Oletko oikeasti sitä mieltä, että kristitty saa kritisoida muita miten paljon tahansa, ja jos sanoo "vastaan" niin se on pahasta? Tytöillä on ollut _keskenään_ keskusteluja, ovat puhuneet siitä, mihin kumpikin uskoo ja mihin ei usko - näistä olen kuullut tytöltäni jälkikäteen, en ole keskusteluja ohjannut :) Toki siinä vaiheessa kun tyttöni on kaverinsa puheita helvettiin joutumisesta ihmetellyt olen korostanut sitä, että ihmiset uskovat eri asioihin - kaverin perhe uskoo niin ja se on ok, me uskomme taas toisin ja sekin on ok. Kysehän on siitä, että naapuri jankkaa lapselleen, että heidän näkemyksensä on se ainoa oikea, itse taas yritän opettaa lapsilleni, että se oma näkemys on vain yksi muiden joukossa ja muiden näkemyksiä pitää kunnioittaa - jos se mielestäsi on oman maailmankuvan tuputtamista muille niin voi voi. Naapurihan tässä nimenomaan väittää, että heidän näkemyksensä on se ainoa oikea :) Pitäisikö minun nyt vetää nerneet nenukkaan kun naapuri itseasiassa tuputtaa omaa maailmankuvaansa toisten lapsille eikä hyväksy muita???
joutuu kadotukseen, jos ei usko Jeesukseen. En minä sitä kiertelemään ja kieltämään ala. Mutta omalle lapselleni olen kyllä sanonut, että älä ihmeessä mene kavereille sanomaan tuolla tavalla, vaikka lapseni toki tietää kristinuskon perusasiat (...ihan sen takia, että olen kuullut tuollaisia kauhutarinoita, että lapset menevät töksäyttämään kavereille tuollaista). Lapset ovat suoria ja heidän ajattelumaailmansa on mustavalkoista. He eivät osaa kaunistella sanomisiaan ja se on harmillista että vanhemmat eivät osaa heille opettaa evankeliumia niin, että he sisäistäivat sen, että kristinuskossa keskeisintä on armo. Pääpaino ei ole tuomiossa vaan pääpaino on armossa.
Sitten toinen asia... Jos haluat rakentaa rakentavaa suhdetta naapurisi kanssa, tietänet jo nyt, että jos alat puhua joulusta pakanallisena juhlapäivänä, niin se on arka kohta naapurillesi. Ehkä viisainta on välttää mitään provosointia tuolla alueella. Teillä on erilaiset näkemykset siinä asiassa ja sillä hyvä.
Minä ajattelen niin, että naapurisi voisi olla rakkaudellisempi, mutta myös sinä voisit halutessasi lähestyä naapuria rakkaudellisesti ja sovinnollisesti. En osaa neuvoa käytännössä miten, mutta kun ihmisten väliset suhteet voivat hyvin, kaikilla on parempi mieli. On parempi rakastaa kuin vihata.
Ei se ole oikeus.
Se on meidän velvollisuutemme, jotta tekin oppisitte katumaan syntejänne, pyytämään Jeesusta elämäänne ja saamaan armon sydämeenne tulee meidän saarnata teille katumusta ja kääntymystä.
Jotta teki saisitte Jeesuksen sydämeenne ja pääsisitte jonakin päivänä taivaaseen.
Olisi synti ja häpeä jättää se tekemättä.
Valitettavasti useimmat uskovat vastaavasti kokevat, että heillä on oikeus arvostella toisin uskovien elämää ja valintoja.
Olet saanut täällä! Mielestäni olet toiminut fiksusti. Toimisin noin itsekin.
On hienoa, että on erilaisia ja eri tavoilla uskovia kavereita. Meidänkin tytöillä on, eikä ole tahtia haitannut. Eihän aikuisten silti (ainakaan enää 10-vuotiaiden tai vanhempien lasten ollessa kyseessä) tarvitse kaveerata!
Ja on päivän selvää että toisten vakaumusta tulisi kunnioittaa -yhtä hyvin uskovaista kuin ateistista tai agnostista.
Jokaista ihmistä tulisi kunnioittaa ja ajatella tästä mahdollisimman hyvää. Varsinkaan lapsille ei tarvitse siirtää ahdasmielisiä asenteita muita ihmisiä kohtaan vaan sitten vaikka yrittää olla mahdollisimman neutraali.
Jos kaikki uskovaiset toimisivat kultaisen säännön mukaan, voisi maailma olla parempi paikka :) -eikä muuten tekisi pahaa vaikka sen säännön mukaan toimisivat ihan kaikki ;) olipa uskoa yliluonnollisiin olentoihin tai ei.
Mitä tulee taistelulajeihin, minunkin mielestäni esim. jääkiekko kuulostaa paljon pahemmalta kuin vaikkapa aikido.
Joten tsemppiä, ap, toivottavasti tyttönne voivat vielä olla kavereita keskenään! (meilläkin oli lapsina siskon kanssa kavereina jehovan todistaja -tytöt ja ihan hyvin sujui leikit vaikka itse oonkin ateistisesta perheestä )