Ai ihme, tytär oli eilen koulussa keskustellut jonkun toisen tytön kanssa vaatteista.
Toinen oli kehunut omelleni ja kolmannelle tytölle, kuinka hällä on kallis pusero, siihen meidän 11v oli sanonut, että hänelläpä on ale pusero 5 e ja eikö ole makee. Toinen siihen, että hän kyllä mieluummin ostaa aina kalliimpia. Omani kehui vaan, että hän on kuullut paljon kehuja omastaan, onko moni kehunut hänen?
Sitten toinen alkoi kehua kuinka hän käy kalliilla kampaajalla. No tyttäreni totesi, että hänen tukkansa leikataan kaikkein halvimmassa paikassa tai joskus äiti tasoittaa. Kotona tytär kertoi, että hänen kaunista pitkää tukkaa monet kehuu kauniiksi, muttei ole koskaan kuullut tuon tytön tukkaa kehuttavan, miksiköhän?
Sitten tuo toinen tyttö kehui kalliit farkkunsa, ne oli maksaneet 60 e, omani totesi löytäneensä farkut 15 e.
Sitten mentiin kenkiin, toisella oli jotkut hienot kengät, omalla lenkkarit ja siinä vaiheessa oma kuulemma totesi, että hän ei taida kuulua nyt tähän keskusteluun ja lähti pois nauraen.
Voi hyvä ihme, kuinka noin pienillä voi olla noin tärkeetä mitä kaikki maksaa? Ihan kiva kun on nätit vaatteet, ei siinä mitään, mutta miksi se hinta on tärkeetä?
Lapset haluaa uusia vaatteita jatkuvasti ja ne kasvaa. Mieluummin ostelen noita vaikka 5e puseroita 5 kpl kun vain yhden 25e puseron. Laatu on ihan samaa jossakin t-paidassa. Sama farkuissa, ei se merkki tee farkkukankaasta parempaa, malleissa on varaa valita.
Kommentit (88)
Kyllä kateus paistaa ap:n viestistä läpi... Toisella tytöllä oli jotkut HIENOT kengät ja omalla lenkkarit.
Haloo!!! Marraskuun lopussa kylmällä lenkkarit? Sitä paitsi lenkkarit eivät ole hyvät jalalle. Oma lapseni laittaa lenkkarit jalkaan vain liikuntatunnille ja ulkoleikkeihin. Kouluun laitetaan sitten muuten nahkaiset, hyvälestiset kävelykengät.
Missähän te asutte? Itse olen asunut Suomen lisäksi kuudessa eri maassa ja jaksan aina ihastella hyvin pukeutuneita lapsia. Ei siis todellakaan missään lenkkareissa kouluun.
Mun tytärtä kun ei tosiaan kiinnosta ne toisten vaatteet, paitsi jos joku alkaa käymään kimppuun ja sitten on sanottava jotain sille kehujalle. Saat ihan rauhassa pitää kiharasi ja vaatteesi, ei siinä mitään, mutta ei kai niiden hintojen prassailulla mitään saavuta? Kannattaa varmaan jättää ne toiset rauhaan, jos ei halua tulla silmatikuksi, vai kuinka?
Lapseni puolustaisi sinuakin, jos joku alkaisi kiusaamaan, siinä on se ero. ap.
en nyt haluaisi olla pahanilman lintu, mutta ap:n tyttö vaikuttaa aika röyhkeältä likalta. jos miettii millainen asema hänellä on luokassaan ja kavereiden kesken, niin tyttö saattaa olla ilkeä päälle päsmäri, joka haukkuu päin naamaa ne joista ei pidä tai jotka kokee tyhmemmiksi. Muistan vain touollaiset tyypit omilta koulu ajoilta, ja ne oli niitä kaikista pahimpia diivoja ja kyykyttäjiä. Luokassa ja kotona heidän sädekehänsä loisti, olihan heillä niin hyvät arvot ja kotona selvät rajat ( ei niitä kalliita vaatteita, tiukat kotiintulo ajat, kokeista saatava kiitettäviä..) Heidän egonsa oli ihan suunnattoman kokoinen. Halveksivat ja kiusasivat kaikkia jotka eivät sopineet heidän piiriinsä. "pissikset" "kovikset" ja "nössöt = tyhmät" olivat pelkkää riistaa. he itse olivat siis näitä suosittuja.
No, toivottavasti ap:n tyttö ei ole tällainen..Kohteli kaikkia todella törkeästi, mutta opettajan mielestä oli sellainen herran enkeli. Mä oon aina ollut sellainen prinsessatyttö, tykännyt vaatteista ja niin edelleen. Muistan aina, kun minulla oli vaikkapa hame tai tukka kiharalla, tämä "kunnon suomalainen maalaistyttö" lällätti kovaan ääneen, että minä olen tyhmä kun olen kihartanut hiukseni (siis ala-asteella). Jos puolustin itseäni häntä vastaan, oli opettajan asenne se, että leuhkin kiharoillani/hameellani/tms. ja tämä toinen tyttö on oikeassa, koska hän ei välitä sellaisesta hömpästä.
Ap:n lapsi kuulostaa ihan samalta.
Kyllä kateus paistaa ap:n viestistä läpi... Toisella tytöllä oli jotkut HIENOT kengät ja omalla lenkkarit.
Haloo!!! Marraskuun lopussa kylmällä lenkkarit? Sitä paitsi lenkkarit eivät ole hyvät jalalle. Oma lapseni laittaa lenkkarit jalkaan vain liikuntatunnille ja ulkoleikkeihin. Kouluun laitetaan sitten muuten nahkaiset, hyvälestiset kävelykengät.
Missähän te asutte? Itse olen asunut Suomen lisäksi kuudessa eri maassa ja jaksan aina ihastella hyvin pukeutuneita lapsia. Ei siis todellakaan missään lenkkareissa kouluun.
Mun tytärtä kun ei tosiaan kiinnosta ne toisten vaatteet, paitsi jos joku alkaa käymään kimppuun ja sitten on sanottava jotain sille kehujalle. Saat ihan rauhassa pitää kiharasi ja vaatteesi, ei siinä mitään, mutta ei kai niiden hintojen prassailulla mitään saavuta? Kannattaa varmaan jättää ne toiset rauhaan, jos ei halua tulla silmatikuksi, vai kuinka?
Lapseni puolustaisi sinuakin, jos joku alkaisi kiusaamaan, siinä on se ero. ap.en nyt haluaisi olla pahanilman lintu, mutta ap:n tyttö vaikuttaa aika röyhkeältä likalta. jos miettii millainen asema hänellä on luokassaan ja kavereiden kesken, niin tyttö saattaa olla ilkeä päälle päsmäri, joka haukkuu päin naamaa ne joista ei pidä tai jotka kokee tyhmemmiksi. Muistan vain touollaiset tyypit omilta koulu ajoilta, ja ne oli niitä kaikista pahimpia diivoja ja kyykyttäjiä. Luokassa ja kotona heidän sädekehänsä loisti, olihan heillä niin hyvät arvot ja kotona selvät rajat ( ei niitä kalliita vaatteita, tiukat kotiintulo ajat, kokeista saatava kiitettäviä..) Heidän egonsa oli ihan suunnattoman kokoinen. Halveksivat ja kiusasivat kaikkia jotka eivät sopineet heidän piiriinsä. "pissikset" "kovikset" ja "nössöt = tyhmät" olivat pelkkää riistaa. he itse olivat siis näitä suosittuja.
No, toivottavasti ap:n tyttö ei ole tällainen..Kohteli kaikkia todella törkeästi, mutta opettajan mielestä oli sellainen herran enkeli. Mä oon aina ollut sellainen prinsessatyttö, tykännyt vaatteista ja niin edelleen. Muistan aina, kun minulla oli vaikkapa hame tai tukka kiharalla, tämä "kunnon suomalainen maalaistyttö" lällätti kovaan ääneen, että minä olen tyhmä kun olen kihartanut hiukseni (siis ala-asteella). Jos puolustin itseäni häntä vastaan, oli opettajan asenne se, että leuhkin kiharoillani/hameellani/tms. ja tämä toinen tyttö on oikeassa, koska hän ei välitä sellaisesta hömpästä.
Ap:n lapsi kuulostaa ihan samalta.
Ja siis sinun mielestäsi on ok kiusata hameeseen pukeutunutta pikkutyttöä, joka ei sovi siihen reimahaalarimassaan muiden kanssa? En yhtään ihmettele tyttösi käyttäytymistä enää...
Ja siis sinun mielestäsi on ok kiusata hameeseen pukeutunutta pikkutyttöä, joka ei sovi siihen reimahaalarimassaan muiden kanssa? En yhtään ihmettele tyttösi käyttäytymistä enää...
" Kannattaa varmaan jättää ne toiset rauhaan, jos ei halua tulla silmatikuksi, vai kuinka?"
Ja tuollaisten enkunkielisten sanontojen käyttäminen on hieman noloa:)
en tunne ollenkaan suomenkielisiä sanontoja, noloa, mutta totta. ap :(
" Kannattaa varmaan jättää ne toiset rauhaan, jos ei halua tulla silmatikuksi, vai kuinka?"
Ja tuo oli tarkoitettu sille tämän tarinan tytölle, joka haastoi tyttäreni keskusteluun.
"
Ja tuollaisten enkunkielisten sanontojen käyttäminen on hieman noloa:)
ap nyt viljelee enkun kielisiä sanontoja kun asuu ulkomailla, sehän selvä ;)
Mutta dont turn off ap, kyllä me tiijetään missä nää asut :)
sitä saa mitä tilaa
ap:n tyttö olisi kypsä ikäisekseen, hän olisi vastannut leuhkijalle, että niin on, ihan kivat vaatteet sulla. En mä tommosta lällättelyä pitäisi kovin fiksuna käytöksenä.
ap:n tyttö olisi kypsä ikäisekseen, hän olisi vastannut leuhkijalle, että niin on, ihan kivat vaatteet sulla. En mä tommosta lällättelyä pitäisi kovin fiksuna käytöksenä.
Ap:n lapsi on ihan samanlainen kuin ap:n tässä kovasti arvostelema tyttö. Tulokulma on vaan eri.
ap nyt viljelee enkun kielisiä sanontoja kun asuu ulkomailla, sehän selvä ;)
Mutta dont turn off ap, kyllä me tiijetään missä nää asut :)
sitä saa mitä tilaa
mutta kun sattui olemaan ihan sopivat lenkkarikelit, pakkohan mun oli "puolustautua" kun alkoi kura roiskua sieltä taas niskaan. Miksen voinut sitä totuutta kertoa? toki tiesin, että se on punainen vaate av-mammoille ja siksi sitä en kirjoittanut viestiini, kun sillä ei ollut tämän asian kanssa mitään merkitystä missä maassa asun. Kuten taas tuli todettua av-mamma ei voi sietää sitä, että joku asuu ulkomailla ja ei osaa vääntää noita "muumit laaksossa" sanontoja. Ne on mulle ihan outoja juttuja, valitan moukkamaisuuttani. Koettakaa itse pysya noissa jutuissa mukana asumatta Suomessa.
Suomessa kuitenkin näyttää kauppojen nimet olevan usein englanniksi ja mainoksetkin tulee usein ulkomailta, miksi se on ok eikä noloa? ap.
ap on ite kyllä ihan toosi lapsellinen, ihan niinkuin olen minä itsekin
Tuollaiseksi haukkujaksi joita täällä palstalla tuntuu olevan paljon, en vaan koskaan halua alentua. ap.
ap on ite kyllä ihan toosi lapsellinen, ihan niinkuin olen minä itsekin
toi kaikki muumit laaksossahan on aika uusi sanonta!
niin hatunnosto, ettei hänen itsetuntoa kohottamaan tarvita kalliita vaatteita.
'Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa'
että täällä saa aina haukut niskaan, olipa asia mikä hyvänsä. Mutta ole tyytyväinen, ettei tyttäresi välittänyt toisen sanomisista.
t.joku aikaisempi, se joka ehdotti asuinpaikaksi tre:tta ja sanoi sen kaikki muumit laaksossa (ällö sanonta muuten)
Hauskaa viikon jatkoa!
se toinen tyttö kun kehuskeli vaatteillaan ja niiden HINNOILLA!! Tietääkö ettei muut käytä niin hintavia ja siksi kerskuu..?
Olen ohittanut alakouluiän jo pari vuosikymmentä sitten:D