Ai ihme, tytär oli eilen koulussa keskustellut jonkun toisen tytön kanssa vaatteista.
Toinen oli kehunut omelleni ja kolmannelle tytölle, kuinka hällä on kallis pusero, siihen meidän 11v oli sanonut, että hänelläpä on ale pusero 5 e ja eikö ole makee. Toinen siihen, että hän kyllä mieluummin ostaa aina kalliimpia. Omani kehui vaan, että hän on kuullut paljon kehuja omastaan, onko moni kehunut hänen?
Sitten toinen alkoi kehua kuinka hän käy kalliilla kampaajalla. No tyttäreni totesi, että hänen tukkansa leikataan kaikkein halvimmassa paikassa tai joskus äiti tasoittaa. Kotona tytär kertoi, että hänen kaunista pitkää tukkaa monet kehuu kauniiksi, muttei ole koskaan kuullut tuon tytön tukkaa kehuttavan, miksiköhän?
Sitten tuo toinen tyttö kehui kalliit farkkunsa, ne oli maksaneet 60 e, omani totesi löytäneensä farkut 15 e.
Sitten mentiin kenkiin, toisella oli jotkut hienot kengät, omalla lenkkarit ja siinä vaiheessa oma kuulemma totesi, että hän ei taida kuulua nyt tähän keskusteluun ja lähti pois nauraen.
Voi hyvä ihme, kuinka noin pienillä voi olla noin tärkeetä mitä kaikki maksaa? Ihan kiva kun on nätit vaatteet, ei siinä mitään, mutta miksi se hinta on tärkeetä?
Lapset haluaa uusia vaatteita jatkuvasti ja ne kasvaa. Mieluummin ostelen noita vaikka 5e puseroita 5 kpl kun vain yhden 25e puseron. Laatu on ihan samaa jossakin t-paidassa. Sama farkuissa, ei se merkki tee farkkukankaasta parempaa, malleissa on varaa valita.
Kommentit (88)
kyseessä lapsi, joka saa hyvin vähän huomiota kotona ja häntä näillä kalliilla vaatteilla "lahjotaan" ja lapsi mittaa arvonsa niillä ja siksi tuo vaatteiden hinnat esiin?
Harvoin lapset kuitenkaan asujen hintoja kertoo, saati edes muistaa niitä
Kun vaihtoivat auton, se piti heti ilmoittaa kaikille. Kun tapasimme ekan kerran auton vaihdon jälkeen, äiti esitteli minulle valokuvaa auton perästä, jossa oli tarra :) ja (seuran jossa tyttäremme olivat) ja minun olisi pitänyt älytä alkaa udella onko heillä uusi auto. No kun en älynnyt, alkoi hän kertoilla jotain juttua, minkä tytär oli tehnyt, liittyen tietenkin tuohon uuteen autoon. En vieläkään herännyt kehumaan autoa ja taas tuli uusi juttu.... liittyen uuteen autoon.
Minua kun nyt ei kuitenkaan joku uusi auto kiinnosta, nainen oli ihan onneton, ei tiennyt miten olisi asiaa saanut enemmän esille.
Kaikki tuossa perheessä valitettavasti on aina näin, parempaa ja kalliimpaa kuin kellään muulla.
Mikäs siinä, olkoon vaan, mutta kun minua ei kiinnosta se. En osaa kehua noita asioita, kun se on mulle ihan yksi hailee mitä jollakin on. Olkoot vaan tyytyväisiä itse, mutta mitä ihmettä se mulle kuuluu mitä heillä on? Sanon toki että hienoa, onneksi olkoon!,( mutta en kyllä ole kateellinen).ap.
Mutta pitää kuitenkin päästä jossain (=av:lla) pätemään. Säälittävää.
että minun tyttö voi tuon tehdä. Ollaan oltu ostoksilla tytön kanssa ja sehän ne valinnat tekee. Ei todellakaan halua ostaa niitä kalliita vaatteita, vaan valitsee sen joka on edullisin. Minä en määrää sitä, ihan itse tekee sen valinnan. Meillä nyt ei olisi varmaan rahastakaan kiinni, se vaan on ollut meillä aina ihan luonnollista, minäkään en tarvitse kalliita vaatteita egoani nostamaan tai mies komeaa autoa penistään jatkamaan. Kai se on tarttunut tyttäreen. ap.
ei oikeasti vaivaannuttanut ollenkaan? eipä sillä, typerää leuhkia, mut harva tuon ikäinen esim 'kävelee nauraen pois' kun jotain ulkonäköön/vaatetukseen liittyvää on kyseessä.
Minka ikaisia te oikein olette? Tuntuu, etta ikaa ei ole kassiin paljon viela kertynyt. Mita ihmeen patemista siina on, jos on ONNISTUNUT opettamaan lapsellen rahan arvon? Mun mielesta se on hieno asia.
Enemman olisin huolissani siita, millaisesta kodista se "kallis on hyvaa" tytto oikein tulee. Ma pitaisin aika pitkan puhuttelun meidan tytoille, jos tietaisin, etta he "kehuvat" noin vaatteidensa hintoja. Todella huonoa kaytosta.
Hohhoijaa.....
Kun vaihtoivat auton, se piti heti ilmoittaa kaikille. Kun tapasimme ekan kerran auton vaihdon jälkeen, äiti esitteli minulle valokuvaa auton perästä, jossa oli tarra :) ja (seuran jossa tyttäremme olivat) ja minun olisi pitänyt älytä alkaa udella onko heillä uusi auto. No kun en älynnyt, alkoi hän kertoilla jotain juttua, minkä tytär oli tehnyt, liittyen tietenkin tuohon uuteen autoon. En vieläkään herännyt kehumaan autoa ja taas tuli uusi juttu.... liittyen uuteen autoon. Minua kun nyt ei kuitenkaan joku uusi auto kiinnosta, nainen oli ihan onneton, ei tiennyt miten olisi asiaa saanut enemmän esille. Kaikki tuossa perheessä valitettavasti on aina näin, parempaa ja kalliimpaa kuin kellään muulla. Mikäs siinä, olkoon vaan, mutta kun minua ei kiinnosta se. En osaa kehua noita asioita, kun se on mulle ihan yksi hailee mitä jollakin on. Olkoot vaan tyytyväisiä itse, mutta mitä ihmettä se mulle kuuluu mitä heillä on? Sanon toki että hienoa, onneksi olkoon!,( mutta en kyllä ole kateellinen).ap.
Talla palstalla ei kannata kirjoitella. Saat kuraa niskaan, olipa aihe mika tahansa. Elamaansa kyllastyneet "Juupajoen" kotiaidit alkaa haukkua anonyymenina, pain naama eivat ehka uskaltaisi sanoa.
Mina olen myos ulkosuomalainen, ja olen muuten kanssasi samaa mielta. Tytollasi on hyva itsetunto, joskus pitaa vaan reagoida just noin. Mun mielesta on hyvin uusnousukasta kehua toisille, mita mikin on maksanut. Ja, kun asuu kaupungissa, missa on jarjettoman rikkaita ihmisia, pitaa lapsillekin saada paahan ajatus siita, etta halvempi ei ole huonompi, vaikka itsekin kuuluisi nk. "hyva tuloisten joukkoon", mutta toisilla vaan on enemman, se ei ole multa pois ;-),
Onneksi meidan lapsilla on koulupuvut ;-), maksaa kaikille saman verran. Ja pihalla juostaan uimapuvussa tai jossain kesavaattessa.
Mulle tuli mieleen, että ehkä se tyttö vain hakee hyväksyntää, ei lyttäämistä. Voisihan ap:n lapsi kertoa tälle tytölle, että hän on ihan hyvä omana itsenään ja sellaisena kuin on, eikä kukaan tarvitse kalliita vaatteita sitä varten, että tulisi hyväksytyksi. Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, riippumata siitä kuinka paljon heillä on rahaa. On jotenkin surullista, että ap:n mielestä tuollainen "kehuskelija" pitäisi jotenkin lytätä tai siirtää porukan ulkopuolelle. Ehkä 11v ei vain ymmärrä miltä puheensa kuulostaa, tai sitten hän oli oikeasti iloinen vaatteistaan ja kengistään. Voisihan muutkin sanoa, että se ok, jos niistä tykkää.
Itse tapasin joskus päiväkodilla noin 3v lapsen, joka kysyi onko lapseni kengät goreteksit. Sanoin, että ei, niin hän totesi että sitten ne ei ole lämpimät. Hänellä on goreteksit ja niitä sitten esiteltiin kovasti. Minä kerroin vain että ei muut kengät ole sen huonompia, ja on olemassa paljon lämpimämpiäkin kenkiä kuin goret. Että ei ne goret ole sen kummempia kuin muutkaan kengät. Jotenkin tulin surulliseksi, kun tuntui että tuon lapsen itsetunnosta puuttui jotain...
ja ap on kasvattanut hienon tyttären. Itsellänikin 11v tyttö ja keskustellaan paljon asioista.
Taitaa tuo keskustelamattomuus olla suomessa yleistä.
Ap ole ylpä tyttärestäsi:)
mun ymmärtääkseni molempien asenne on ihan yhtä nokkava, mikä ei ole mikään hyvä juttu.
Lapset ovat lapsia, eivätkä ihan oikeasti raha-asioista niin tajua. Sen toisen lapsen vaatteet voivat olla hänen itsensä mielestä tosi ihanat ja hän on siitä iloinen. Asenteet usein peritään vanhemmilta.
Minunkin lapseni saa kalliita vaatteita, mutta hän ei kyllä niiden hintoja tiedä. Sen tietää, että ovat uusia ja minusta se on ihan ok.
ainoa on jolla on kalliita vaatteita, jostain syytä vain hänen pitää asia tuoda esille.
Tokihan sitä saa laittaa rahansa vaatteisiin, mutta ei luulisi tarkoitus olevan se, että kova hinta on tärkeämpi kuin vaatteet? ap.