Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

koululaisten laajennettujen terveystarkastusten tarkoitus?

Vierailija
28.10.2011 |

Kasiluokkalaisen sähköiseen reissuvihkoon tuli tänään ilmoitus siitä, että laajennetut terveystarksatukset alkavat. Tarkastuksen pohjana käytetään kuulemma neljää eri kyselylomaketta ja (vanhemmilta, oppilaalta ja opettajilta sekä oppilaan mielialakysely) sekä jotain päihdetutkimusta. Saatekirjeessä korostetaan kovasti kodin ja perheen merkitystä nuorten terveyskäyttäytymisessä. Huoltajien kuulemma toivotaan osallistuvan (mutta ei sanota, mihin - tarkoittaako osallistuminen aikaisemmin viestissä korostetun lomakkeen täyttöä vai paikalle menemistä vai mitä?)

Terveyskäyttäytymisen korostaminen, mielialakysely ja päihdetutkimus kuulostaa kovin - öh - tuomitsevalla tavalla suhtautuvalta. Ikäänkuin valmiiksi oletettaisiin, että kasiluokkalaisella olisi päihdeongelma, psyykehäiriöitä ja kotonakin opetettaisiin huonoja elintapoja. Nyt on niin, että meidän lapsella ihan oikeasti on psyykeongelma, ja siihen saadun lääkityksen takia mahdollisesti tehtävä huumetestikin osoittaa punaista - tai ainakin sen pitäisi, jos kaikki on hyvin eli hän on lääkkeensä ottanut - ja meillä näistä asioista keskutellaan säännöllisesti paljon kouluterveydenhuoltoa asiantuntevamman tahon kanssa.

En suoraan sanottuna jaksaisi jankata tätä läpi enää jonkun kouluterkkarin kanssa, enkä usko, että se lapsellekaan tekisi hyvää - varsinkaan hyvää ei tee, jos lapselta aletaan tivata syitä jonkun opettajille tehdyn huolikyselyn tuloksiin. Tässä on kyllä käynyt selväksi, että lapsi ei ole ihan opettajien toiveiden mukainen ja se onkin osasyy psyykeongelmiin ja sen hierominen naamalle pahentaa ahdistusta edelleen.

Mikä tämän laajan terveystarkastuksen tarkoitus oikein on? Miksei kouluterveydenhoito voi pysyä lestissään ja hoitaa niitä asioita, joihin sen pätevyys riittää - mitata ja punnita ja tarkastaa näkökyvyn? Miksi ne haluavat ängetä asiantuntijoiden tontille? Enkö voisi sanoa, että sairaudenhoito on meillä erikoislääkäreiden halllussa, eikä heidän tarvitse siihen puuttua? Eihän noissa papereissa kysellä fyysisistä sairauksistakaan, vaikka reumasta tai epilepsiasta. Joo, sitä kysytään että särkeekö päätä, mutta sekin raksi on ahdistusoireuden joukossa...

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta useinhan se on niin, että "parantaja, paranna itsesi" eli siinä mielessä on ymmärrettävää, että siellä hoitajajumalien kotona muhii suurin aikapommi ja sairaimmat lapset.

Vierailija
82/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta useinhan se on niin, että "parantaja, paranna itsesi" eli siinä mielessä on ymmärrettävää, että siellä hoitajajumalien kotona muhii suurin aikapommi ja sairaimmat lapset.

-heitä kun tuppaa olemaan enemmän, kuin näitä kuvailemiasi hoitsujumalia?

Huh, huh, sinä se jaksat. Pitäiskö sun tehdä välillä ruokaa lapsillesi tai leikkiä heidän kanssaan, meinaan että aika pitkään oot samoja juttuja jankuttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kukahan tässä nyt jaksaa jankuttaa idioottimaisuuksia.

Vierailija
84/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojeluun ilmoitus, jos ei mene kouluterveydenhoitajan vastaanotolle?

Hyvää päivää....2011 suomessa?!

Vierailija
85/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näin on ainakin neuvolassa ohjeistus."

lastensuojeluun ilmoitus, jos ei mene kouluterveydenhoitajan vastaanotolle? Hyvää päivää....2011 suomessa?!

Neuvola! Siinä toinen hyväkäs. Miten neuvola liittyy kouluterveydenhoitajaan?

Vierailija
86/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola! Siinä toinen hyväkäs. Miten neuvola liittyy kouluterveydenhoitajaan?

Kouluterveydenhuolto toimii hyvin pitkälti samojen periaatteiden mukaisesti kuin neuvola.

Vierailija
87/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluterkkareiden työnkuvana on tehdä laissa säädettyjä terveystarkastuksia. Lapseni koulu on iso ja kouluterkkari on lisäksi myös toisella koululla ilmeisesti yhtenä päivänä. Kädet on ihan täynnä työtä, joten en millään jaksa uskoa, että kellään olisi oikeaa halua keskittyä muutamien asioihin tällaisella volyymilla, jota tässä ketjussa esitetään. Aivan vainoharhaista!!!

Esim. masennuksen seulominen kyselyillä saattaa olla ainut tapa, jolla hiljainen sisäänpäinkääntynyt murehtija murrosiässä ohjautuu hoidon piiriin. On nimittäin tutkimuksissa todettu, että vanhemmat huomaavat viimeiseksi masennuksen murrosiässä.

Itse olen todella kiitollinen, että on olemassa taho, joka vuosittain tapaa lapseni. Punnitsee, mittaa ja seuloo, jotta mahdollisiin vaikeuksiin voidaan puuttua ajoissa. Meillä on ajoittain kotona vaikeaa, jos lapseni kokee tarvetta puhua siitä jollekin ja sitä kautta ohjautuu tarvittaessa avun piiriin, olen siitä enemmän kuin kiitollinen!

Älkää terkkarin masentuko, minä itse ja tiedän esim. suurimman osan omista ystävistäni ja lasten ystävistä ajattelevan aivan toisin, kun tässä säälittävässä ketjussa. Toki terkkareissakin on eroja, mutta itse kohtaamani ja kaverieni kokemukset ovat erittäin positiivisia!!! Teette tärkeää työtä!!

Vierailija
88/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolehtiminen. Se on tätä päivää, niin se vaan on. Yhteiskunnalle tulee kalliiksi kaikenmaailman diagnoosien ilmaantuminen yhdelle jos toiselle. tämän vuoksi ongelmat pyritään löytämään mahd. varhaisessa vaiheessa, tukemaan perheitä ja estämään syrjäytyminen sekä siitä aiheutuvat ongelmat. Olen opettaja ja joutunut myös tämän asian kanssa työni puolesta tekemisiin. Nykyaikana yhteiskunnan on pakko puuttua myös laajemmin näihin asioihin. Monissa perheissä on meno niin sekavaa, ongelmallista ja lapsen kehitykselle jopa haitallista, että on etsittävä uusia keinoja puuttua siihen. Eikä toki ole pelkästään tarkoitus etsiä ongelmia, vaan myös auttaa perheitä jaksamaan, vaikka mitään suurempia ongelmia ei olisikaan.

Vierailija
89/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kiistely loppuu ja joku suhteuttaa asiaa, niin eipä ole kellään mitään sanottavaa.

Vierailija
90/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luona käymättä jääneestä ei tehdä ls-ilmoitusta, mutta kyllä näistä perheistä opettajien kanssa keskustellaan ja kysellään, onko kaikki silloin hyvin. Minä puolestani uskon, että koko ketju on yhden ja saman vouhkaajan kirjoittama, kun kirjoitustyyliäänkään ei ole osannut muokata yhtään erilaiseksi itse vastatessaan omiin mielipiteisiinsä puoltavasti.

MYÖS SIITÄ onko hänen vastaanotollaan käyty tai jätetty käymättä. Ei niistä voi opettajien kanssa keskutella. Jos oman lapsen kohdalla tuo tulisi ilmi, tekisin rikosilmoituksen.

Ja opilashuoltoryhmässä ei voida käsitellä yhden oppilaan henkilökohtaisia asioita kysymättä lupaa vanhemmmilta ja ilmoittamatta ketä keskusteluun osallistuu. Tämä on fakta.

Vierailija
91/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luona käymättä jääneestä ei tehdä ls-ilmoitusta, mutta kyllä näistä perheistä opettajien kanssa keskustellaan ja kysellään, onko kaikki silloin hyvin. Minä puolestani uskon, että koko ketju on yhden ja saman vouhkaajan kirjoittama, kun kirjoitustyyliäänkään ei ole osannut muokata yhtään erilaiseksi itse vastatessaan omiin mielipiteisiinsä puoltavasti.

MYÖS SIITÄ onko hänen vastaanotollaan käyty tai jätetty käymättä. Ei niistä voi opettajien kanssa keskutella. Jos oman lapsen kohdalla tuo tulisi ilmi, tekisin rikosilmoituksen.

Ja opilashuoltoryhmässä ei voida käsitellä yhden oppilaan henkilökohtaisia asioita kysymättä lupaa vanhemmmilta ja ilmoittamatta ketä keskusteluun osallistuu. Tämä on fakta.

käydään läpi koko luokan asiat kerran vuodessa ja tästä lähetetään aina ilmoitus vanhemmille.

Kyllä on aivan täysin luvallista kysyä opettajalta, mitä yksittäiselle lapselle kuuluu ilman että siitä joutuu rikolliseksi leimatuksi.

Vierailija
92/92 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimia ja toimijoita. Omassa koulussa ollaan tietoisia tästä ja toimitaan hyvin huolella. Terveydenhoitaja ei kiertele puhumassa opettajien kanssa yksittäisistä oppilaista. Oppilashuolto on myös valveutunutta ja keskittyy lähinnä yleisesti kehittämään koulua eteenpäin. Kuulostaa oudolta, että suomessa olisi kouluja jossa ei tuota huolellisuutta noudatettaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi