koululaisten laajennettujen terveystarkastusten tarkoitus?
Kasiluokkalaisen sähköiseen reissuvihkoon tuli tänään ilmoitus siitä, että laajennetut terveystarksatukset alkavat. Tarkastuksen pohjana käytetään kuulemma neljää eri kyselylomaketta ja (vanhemmilta, oppilaalta ja opettajilta sekä oppilaan mielialakysely) sekä jotain päihdetutkimusta. Saatekirjeessä korostetaan kovasti kodin ja perheen merkitystä nuorten terveyskäyttäytymisessä. Huoltajien kuulemma toivotaan osallistuvan (mutta ei sanota, mihin - tarkoittaako osallistuminen aikaisemmin viestissä korostetun lomakkeen täyttöä vai paikalle menemistä vai mitä?)
Terveyskäyttäytymisen korostaminen, mielialakysely ja päihdetutkimus kuulostaa kovin - öh - tuomitsevalla tavalla suhtautuvalta. Ikäänkuin valmiiksi oletettaisiin, että kasiluokkalaisella olisi päihdeongelma, psyykehäiriöitä ja kotonakin opetettaisiin huonoja elintapoja. Nyt on niin, että meidän lapsella ihan oikeasti on psyykeongelma, ja siihen saadun lääkityksen takia mahdollisesti tehtävä huumetestikin osoittaa punaista - tai ainakin sen pitäisi, jos kaikki on hyvin eli hän on lääkkeensä ottanut - ja meillä näistä asioista keskutellaan säännöllisesti paljon kouluterveydenhuoltoa asiantuntevamman tahon kanssa.
En suoraan sanottuna jaksaisi jankata tätä läpi enää jonkun kouluterkkarin kanssa, enkä usko, että se lapsellekaan tekisi hyvää - varsinkaan hyvää ei tee, jos lapselta aletaan tivata syitä jonkun opettajille tehdyn huolikyselyn tuloksiin. Tässä on kyllä käynyt selväksi, että lapsi ei ole ihan opettajien toiveiden mukainen ja se onkin osasyy psyykeongelmiin ja sen hierominen naamalle pahentaa ahdistusta edelleen.
Mikä tämän laajan terveystarkastuksen tarkoitus oikein on? Miksei kouluterveydenhoito voi pysyä lestissään ja hoitaa niitä asioita, joihin sen pätevyys riittää - mitata ja punnita ja tarkastaa näkökyvyn? Miksi ne haluavat ängetä asiantuntijoiden tontille? Enkö voisi sanoa, että sairaudenhoito on meillä erikoislääkäreiden halllussa, eikä heidän tarvitse siihen puuttua? Eihän noissa papereissa kysellä fyysisistä sairauksistakaan, vaikka reumasta tai epilepsiasta. Joo, sitä kysytään että särkeekö päätä, mutta sekin raksi on ahdistusoireuden joukossa...
Kommentit (92)
"MINÄ en näe mitään tarvetta muuttaa MINUN toimintaani, mutta TE teette kaiken väärin ja TE vielä väärinymmärrättekin..."
Miten toivoisit terveydenhoitajan toimivan lapsesi terveystarkastuksessa?
Jättämällä viralliset suositukset huomioimatta vai mitä..
Kauniisti nimittelet muutes.
t. 35
"MINÄ en näe mitään tarvetta muuttaa MINUN toimintaani, mutta TE teette kaiken väärin ja TE vielä väärinymmärrättekin..."
th tietää ja osaa kaiken ja vanhemmat ovat aina tyhmiä ja tekevät aina kaiken väärin.
Ei mikään ihme, jos terkkareista ei pidetä ja lappusissa valehdellaan.
Kieltämättä vähän typerä ilmaisu. Myönnetään. Osaatko antaa neuvoja millaisen toivot terveydenhoitajan vastaanoton olevan? Pitäisikö mielestäsi poistaa kaikki kyselyt, joita olette nyt saaaneet?
42
Terveydenhoitajan koulutukseen voitte tutustua minkä tahansa opetusta järjestävän oppilaitoksen sivuilta ja miettiä sen pohjalta mitä terveydenhoitajan tietopohjaan kuuluu sellaista mikä on turhaa ja mikä tarpeellista. Opetussuunnitelmia laativiin tahoihin vain yhteyttä, niin alkavat miettiä antamianne parannusehdotuksia. Kyllä aikoinaan ainakin omaan koulutukseeni on sisältynyt paljon turhaakin, jonka olisi voinut vaihtaa johonkin hyödyllisempään.
Moni kouluttautuu ammattitutkinnon jälkeen vielä lisää minullakin useita lisäkoulutuksia ja 3 tutkintoa kaikki työn ohessa hankittuja suurin osa omakustanteisia ei edes työnantajan maksamia.
Toisia vain kiinnostaa ihmisen hyvinvointi toisia ei.
Mikäs sinä olet ammatiltasi?
Korkeakoulutettu työssään pätevä tietenkin..
Kommentistasi voi jotenkin ironisesti päätellä kumpaan joukkoon kuulut!
Minulla on myös lapsi lasten ja nuorten erikoislääkärin hoidossa normaalisti käymme säännöllisesti siellä ja minuakin tämä kouluterveydenhoitopuoli tökkii pahasti omilla mielipiteillään.
Onko mahdollisuus kieltäytyä kokonaan kouluterveydenhuollosta? Ja kuinka se tapahtuu. Lapseni on jo 12v.
Ja lisäksi mulla on ne aivot. Eli eri ryhmään kuulun.
50
Me terkkarit ollaan lässyttäjiä. Ja lapsenne ansaitsevat parempaa, sovitaan nyt ja tässä, että kaikki jättävät neuvolassa ja kouluterveydenhuollossa käymättä niin päättäjät huomaavat kuinka turha ammattiryhmä voidaan siirtää vaikka akuuttiin hoitotyöhön hoitajapulaa lieventämään. Kaikki vievät lapsensa yksityislääkärille aina tarpeen tullen maksavat kiltisti maksunsa ja tukkivat suunsa.
kunhan te lässyttäjät sitten lakkaatte nyysimästä verovaroista rahaa turhaan oleiluunne. Ja hoitajakoulutuksen ja kaikkien idioottiterveysmaisterien koulutusmäärärahat lasketaan järkevälle tasolle, eikä enää kupata omaisuuksia verorahoista kaiken maailman hössönsössölässynlässy-tieteeseen.
Oikeasti suuri osa vanhemmista suhtautuu positiivisesti ja ihanasti siihen, että heidän lapsensa terveydentilasta ollaan kiinnostuneita. Mikäli kysely tuntuu epäoikeudenmukaiselta urkkimiselta itselleni tulee heti mieleen, että sellaisessa perheessä on jotain ongelmia ja salattavaa.
Ensimmäiseksi tulee mieleen, että th on joskus huomauttanut aivan asiallisesti näille vanhemmille jostain perusasiasta, jota eivät fiksuudestaan huolimatta ole ymmärtäneet huolehtia.
Kun kerran on aivot ja älykkyyttä, miksi sitten täytyy käyttäytyä huonosti vauva-palstalla ja nimitellä toisia? Minulla on älykkyydestä hieman erilainen käsitys ja positiivisia kokemuksia terveydenhuollosta ja myös kouluterveydenhuollosta. Olen iloinen, että jos lapsellani ongelmia on, niitä selvitellään sillä tässä on minulle tärkeintä nimenomaan LAPSEN ETU, ei oman egon pönkittäminen eikä itsetuntoni vanhempana ole niin heikko, että kokisin sen loukkaavana.
Neuvolan ja koulun perimmäinen tehtävä on olla tukena ja apuna.
Niin ja kuka älykäs, korkeakoulututkinnon suorittanut OIKEASTI haukkuu terveydenhoitajia vauva-palstalla aivottomiksi ja lässyttäjiksi?
Jo kielenkäyttösi paljastaa sosiaalisen statuksesi.
niistä välittyy tieto sekä tutkimustarkoituksiin että eri yhteistyötahoille. Sen sijaan menen nuoren kanssa mukaan lääkärintarkastukseen osaksi aikaa.
Kouluterveydenhoitaja ei käytä saamiaan tietoja väärin, mutta erilainen kerätty lomakeaineisto on aina tarkoitettu laajempia tutkimuksia varten ja sieltä seulotaan hyvin nopeasti esille ongelmia sieltäkin, missä niitä ei ole. Siksi lapseni ei vastaa kysymyksiin alkoholinkäytöstään (sitä ei ole) tai tupakoinnistaan (sitä ei ole), koska ne tiedot kerätään henkilötunnuksen mukana ja voidaan koska tahansa yhdistää häneen. Ai mitäkö vaaraa siitä on? Samalla tunnuksella voidaan kerätä runsaasti tietoja, yhdistellä ja lopulta esim. evätä lääkäripalvelut vedoten siihen, että jokin asia on aiheutettu itse.
joka on kypsynyt siihen että kaiken maailman lässyt hassaa minun maksamani verovarat.
Äläkä sinä siinä saarnaa yhtään. Itse solvaat todella sujuvasti!
sinä sujuvasti haukut ap:n provoksi ja sosiaalislta statukseltaan huonoksi, kouluttamattomaksi vanhemmaksi, jola on jotainsalattavaa sillä perusteella, että joku muu ketjussa haukkuu idealistisen kaunopuhuvaa terveydenhoitajaa lässyttäjäksi. Kun ap näyttää panneen omien viestiensä alle kirjaimet ap, minusta on syytä olettaa, että ne viestit, joissa noita kirjaimia ei ole, ovat jonkun muun kirjoittamia. Sinä siis sekoitat sujuvasti ihmisiä keskenään ja tuomitset sillä perusteella. Joku voisi sanoa, ettei sekään niin kauhean fiksua ole.
Oikeasti suuri osa vanhemmista suhtautuu positiivisesti ja ihanasti siihen, että heidän lapsensa terveydentilasta ollaan kiinnostuneita. Mikäli kysely tuntuu epäoikeudenmukaiselta urkkimiselta itselleni tulee heti mieleen, että sellaisessa perheessä on jotain ongelmia ja salattavaa.
Ensimmäiseksi tulee mieleen, että th on joskus huomauttanut aivan asiallisesti näille vanhemmille jostain perusasiasta, jota eivät fiksuudestaan huolimatta ole ymmärtäneet huolehtia.
Kun kerran on aivot ja älykkyyttä, miksi sitten täytyy käyttäytyä huonosti vauva-palstalla ja nimitellä toisia? Minulla on älykkyydestä hieman erilainen käsitys ja positiivisia kokemuksia terveydenhuollosta ja myös kouluterveydenhuollosta. Olen iloinen, että jos lapsellani ongelmia on, niitä selvitellään sillä tässä on minulle tärkeintä nimenomaan LAPSEN ETU, ei oman egon pönkittäminen eikä itsetuntoni vanhempana ole niin heikko, että kokisin sen loukkaavana.
Neuvolan ja koulun perimmäinen tehtävä on olla tukena ja apuna.
Niin ja kuka älykäs, korkeakoulututkinnon suorittanut OIKEASTI haukkuu terveydenhoitajia vauva-palstalla aivottomiksi ja lässyttäjiksi?
Jo kielenkäyttösi paljastaa sosiaalisen statuksesi.
ja kaikkia muitakin jotka eivät halua lapsiaan näiden huolitanttojen syyniin. Kaikki eivät koe systeemin olevan kaikkitietävä ja viisas, puhumattakaan, että oikealla asialla ja asiantuntevasti.
Luultavimmin tuollainen kattava terveystarkastus on kuin tehostettu ylinopeuden mittaus, halutaan mahdollisimman paljon "sakotettavaa" eli sosiaalitoimen "hoito" ja "tukitoimien" piiriin. Tuon sektorin tehtävä on tehdä itsensä isoksi ja tarpeelliseksi vaikka väkisin.
kysymys kuuluukin : voiko kouluterveydenhuollosta kieltäytyä tyystin?
kysymys kuuluukin : voiko kouluterveydenhuollosta kieltäytyä tyystin?
jos kieltäytyy. Parasta vain vastata "oikein" ja mennä lapsen mukaan jaarittelemaan liirumlaarumia hoitsulle.
Eli hirveä farssi turhan takia - ja verovarat senkun palaa.
:D