Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

koululaisten laajennettujen terveystarkastusten tarkoitus?

Vierailija
28.10.2011 |

Kasiluokkalaisen sähköiseen reissuvihkoon tuli tänään ilmoitus siitä, että laajennetut terveystarksatukset alkavat. Tarkastuksen pohjana käytetään kuulemma neljää eri kyselylomaketta ja (vanhemmilta, oppilaalta ja opettajilta sekä oppilaan mielialakysely) sekä jotain päihdetutkimusta. Saatekirjeessä korostetaan kovasti kodin ja perheen merkitystä nuorten terveyskäyttäytymisessä. Huoltajien kuulemma toivotaan osallistuvan (mutta ei sanota, mihin - tarkoittaako osallistuminen aikaisemmin viestissä korostetun lomakkeen täyttöä vai paikalle menemistä vai mitä?)

Terveyskäyttäytymisen korostaminen, mielialakysely ja päihdetutkimus kuulostaa kovin - öh - tuomitsevalla tavalla suhtautuvalta. Ikäänkuin valmiiksi oletettaisiin, että kasiluokkalaisella olisi päihdeongelma, psyykehäiriöitä ja kotonakin opetettaisiin huonoja elintapoja. Nyt on niin, että meidän lapsella ihan oikeasti on psyykeongelma, ja siihen saadun lääkityksen takia mahdollisesti tehtävä huumetestikin osoittaa punaista - tai ainakin sen pitäisi, jos kaikki on hyvin eli hän on lääkkeensä ottanut - ja meillä näistä asioista keskutellaan säännöllisesti paljon kouluterveydenhuoltoa asiantuntevamman tahon kanssa.

En suoraan sanottuna jaksaisi jankata tätä läpi enää jonkun kouluterkkarin kanssa, enkä usko, että se lapsellekaan tekisi hyvää - varsinkaan hyvää ei tee, jos lapselta aletaan tivata syitä jonkun opettajille tehdyn huolikyselyn tuloksiin. Tässä on kyllä käynyt selväksi, että lapsi ei ole ihan opettajien toiveiden mukainen ja se onkin osasyy psyykeongelmiin ja sen hierominen naamalle pahentaa ahdistusta edelleen.

Mikä tämän laajan terveystarkastuksen tarkoitus oikein on? Miksei kouluterveydenhoito voi pysyä lestissään ja hoitaa niitä asioita, joihin sen pätevyys riittää - mitata ja punnita ja tarkastaa näkökyvyn? Miksi ne haluavat ängetä asiantuntijoiden tontille? Enkö voisi sanoa, että sairaudenhoito on meillä erikoislääkäreiden halllussa, eikä heidän tarvitse siihen puuttua? Eihän noissa papereissa kysellä fyysisistä sairauksistakaan, vaikka reumasta tai epilepsiasta. Joo, sitä kysytään että särkeekö päätä, mutta sekin raksi on ahdistusoireuden joukossa...

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hirveä farssi turhan takia - ja verovarat senkun palaa.

Sitten voidaan taas päivitellä, kun löytyy näitä pedofiiliperheitä. Viranomaisten aika menee tavallisten perheiden vahtaamiseen, ja ongelmaperheet pääsevät kuin koira veräjästä.

Vierailija
62/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niitä yhtään kritisoi on heti huonosti kouluttautunut juoppo sosiaalitapaus jota onkin syytä tarkkailla.

Neuvolassa oli pääsääntöisesti mukavia terkkareita. Vasta koulussa olen törmännyt näihin ihmeellisyyksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista näitä kauhuterkkareita löytyy.

Vierailija
64/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luona käymättä jääneestä ei tehdä ls-ilmoitusta, mutta kyllä näistä perheistä opettajien kanssa keskustellaan ja kysellään, onko kaikki silloin hyvin.

Minä puolestani uskon, että koko ketju on yhden ja saman vouhkaajan kirjoittama, kun kirjoitustyyliäänkään ei ole osannut muokata yhtään erilaiseksi itse vastatessaan omiin mielipiteisiinsä puoltavasti.

Vierailija
65/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tää klisee, että "kaikki jotka ovat eri mieltä kanssani ovat yksi ja sama kirjoittaja"...

Minä puolestani uskon, että sinä olet tuo pipipääterkka, joka väänsi tähän ketjuun puolet kirjoituksista.

Aivan naurettavaa, että jos joku ei tottele jotain hoitsua, häntä sitten panetellaan selän takana opettajallekin... Ei vaan olisi kovin ohut tuo hoitsun itsetunto, kun noin tökkii, kun joku ei suvaitse totella.

Vierailija
66/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niitä yhtään kritisoi on heti huonosti kouluttautunut juoppo sosiaalitapaus jota onkin syytä tarkkailla.

Neuvolassa oli pääsääntöisesti mukavia terkkareita. Vasta koulussa olen törmännyt näihin ihmeellisyyksiin.

Eikä tarkoitukseni ole ollut solvata, vaan aidosti ihmetellä ihmisten käytöstapoja? Ei ihme, että lapsilla on kaikenlaisia ongelmia, jos vanhemmatkin ovat ajatusmaailmaltaan tätä luokkaa.

Omille kullanmuruille ei opeteta edes keskinkertaisia käytöstapoja ja muutamaa, yksinkertaista kaavaketta pidetään vähintään gestapon välineenä. Outoa!

Vierailija
67/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun äiti on tota tasoa. Sääli lasta silti!

Vierailija
68/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tää klisee, että "kaikki jotka ovat eri mieltä kanssani ovat yksi ja sama kirjoittaja"...

Minä puolestani uskon, että sinä olet tuo pipipääterkka, joka väänsi tähän ketjuun puolet kirjoituksista.

Aivan naurettavaa, että jos joku ei tottele jotain hoitsua, häntä sitten panetellaan selän takana opettajallekin... Ei vaan olisi kovin ohut tuo hoitsun itsetunto, kun noin tökkii, kun joku ei suvaitse totella.

Eikä minulla ole tapana nimitellä halventaa tai solvata ketään ammatin perusteella ja itsetuntoni on ihan kunnossa. Jos oma itsetuntosi niin hyvä, kuin annat olettaa, niin miksi sitten hoitsuttelet ja keksit yhä uusia juttuja uudelleen kirjoitettuna eri tavoin? Minusta ajattelumalli, jossa hoitajan oletetaan olevan joku "jota vain täytyy totella" on omituinen.

Miksi tällä palstalla on niin negatiivisia ihmisiä? Ettekö voisi purkaa sitä pahaa oloanne joskus johonkin muuhun, kuin nimettömänä nettiin ja jos olo on noin vaikea, niin silloin avuntarvekin on suuri.

Vierailija
69/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juu, en minä ole pipipää, titityy, titityy"...

Vierailija
70/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun äiti on tota tasoa. Sääli lasta silti!

ja opettele kirjoittamaan. Mene lenkille, hakeudu psykologille ja pura paha mielesi jonnekin muualle. Sinun teksteistäsi huokuu sellainen aggressio, joka ei ole ihan normaalia. Toivottavasti saat viikonloppuna edes levättyä ja kykenisit selviytymään elämästäsi niin, ettei syyttömiä ihmisiä tarvitse syytellä siksi, että he ovat eri mieltä, kuin sinä itse.

PS. Lue hyvä kirja, osta suklaata, käy lenkillä, tapaa ystäviä jne.

Vierailija
71/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juu, en minä ole pipipää, titityy, titityy"...

Kiitos siitä, että sain päivän parhaat naurut!

Vierailija
72/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä minulla ole tapana nimitellä halventaa tai solvata ketään ammatin perusteella ja itsetuntoni on ihan kunnossa. Jos oma itsetuntosi niin hyvä, kuin annat olettaa, niin miksi sitten hoitsuttelet ja keksit yhä uusia juttuja uudelleen kirjoitettuna eri tavoin? Minusta ajattelumalli, jossa hoitajan oletetaan olevan joku "jota vain täytyy totella" on omituinen.

Miksi tällä palstalla on niin negatiivisia ihmisiä? Ettekö voisi purkaa sitä pahaa oloanne joskus johonkin muuhun, kuin nimettömänä nettiin ja jos olo on noin vaikea, niin silloin avuntarvekin on suuri.

sinähän juuri viestissä 57 määrittelit kaikkien erimieltä olevien sosiaalisen statuksen kerralla? Siihenkö sun ammatillinen itsetuntu sitten antoi luvan? SInä tässä olet yksi ja sama henkilö, siis se ketjun alkupään th. Meitä enemmän tai vähemmän eri mieltä olevia on useampia.

Vierailija
73/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli yllätyksenä tämä kasiluokan psyykkeentutkimus. Ei ollut mitään papereita kotiin etukäteen, eikä siitä ilmoitettu etukäteen. Esikoinen sitten kertoi illalla, että tän nuoremman pojan koulukaverin äiti oli udellut sitä ja tätä ja oli kuullut kuulemma tällaista ja pitääkö tämä paikkaansa. Ja kaikkein kauheinta asiassa oli, että tää esikoisrukka oli mennyt avoimesti kertomaan koulukiusauksen aiheuttamasta masennuksesta. Asia on vanha juttu, mutta kummasti nyt nuoremman pojan luokassa kaikki "tietää", että meidän vanhin poika on kuulemma suicidetapaus.

Kouluterveydenhoitajille ei missään nimessä saa kertoa lapsi mitään, mikä vaivaa mieltä. Jos oikeasti vaivaa, ne kannattaa hoitaa oikeiden ammattilaisten kanssa.

Oikein peikko.

Tulee ihan sellainen olo, että sinulla/lapsellasi/perheelläsi taitaa sittenkin olla salattavaa, mitä et halua terveydenhuollon tietoon.

en minäkään halua kouluterveydenhuollon repostelevan kotiasioitamme vaikka olemme mitä normaalein perhe. Siksi käsken lapsien vastata terkkareille todella neutraalisti ja välttävän kaikenlaista kertomista, koska siellä asenne on niin skitsofreeninen.

Ihan ohiksen vaan huomautan

Vierailija
74/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan antaisi lapsen kertoa, että on käyttänyt alkoholia.

Sellaiset asiat selvitetään kotona ja sitten ollaan aivan hiljaa.

Mielummin salaan lasteni töppäilyt ja ohjaan itse kunnialliselle tielle.

Se että joku rupee asiaa pyörittelemään ja juoruilemaan, niin ei auta kenenkään perhettä.

Vanhemmilla on myös oikeus valita kuka perheen lasta auttaa, sillä monesti vanhemmatkin osaa lastaan auttaa.

Kait moni nuori töpeksii jollain lailla.

Vierailija
75/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojeluun ilmoitus, jos ei mene kouluterveydenhoitajan vastaanotolle?

Hyvää päivää....2011 suomessa?!

Vierailija
76/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tooooodella ammattitaitoista - not.

Vierailija
77/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinähän juuri viestissä 57 määrittelit kaikkien erimieltä olevien sosiaalisen statuksen kerralla? Siihenkö sun ammatillinen itsetuntu sitten antoi luvan? SInä tässä olet yksi ja sama henkilö, siis se ketjun alkupään th. Meitä enemmän tai vähemmän eri mieltä olevia on useampia.

Vaikka toivoisitkin minun olevan.

Vierailija
78/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta navasta...

Vierailija
79/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä sellaista kuin hoitsudiagnoosia keksitty.

Mikä diagnoosi btw itselläsi mahtaa olla -tai lapsellasi?

Vierailija
80/92 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näiden tässä ketjussa vastanneiden psyykkisesti sairaiden lasten tila.

JOs te äidit olette tuolla tasolla vainoharhoinenne ja elämänahdistuksinenne, ei ihme, että lapsennekin ovat sairaita.

Onneksi en tunne kaltaisianne kilipäitä, ei ihme että lähipiirin lapsetkin ovat terveitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi