Pysähdytkö autolla suojatien eteen, jos
*onpas vaikea muotoilla tämä kysymys*
viereistä kaistaa (samaan suuntaan) on takaasi tulossa autoja? Pysähdytkö siis antamaan jalankulkijoiden ylittää suojatie.
Itse en pysähdy.
Kommentit (101)
Juu, ja ap hörisi myö takaa ajavista! Joten kirjoitin kaikesta! ;)
Ja kaikkeen on syynä se joka ei noudata liikennesääntöjä!
Tässä mm. Nokialta tapaus. Jos ajat ihmisen päälle kaksikaistaisella se on vakavaa kuten sanoin:
http://uutisvirta.fi/uutiset/2578874-bussikuskia-uhkaa-vankeus-ajoi-nai…
30
Inssi ei menisi läpi jos ei pysähtyisi. Jos joku on suojatielle ASTUMASSA niin tottakai pysäytän! Sehän on PAKKO! Minähän rikkoisin lakia jos jatkaisin ajamista. HALOO!!! Takana tuleva pysähtyy kun edessä oleva pysähtyy tai HÄN tekee liikenne virheen -en minä joka pysäytän suojatien eteen- Vieressä kulkeva taas suojatien eteen joutuu pysähtymään jos siihen viereiseltä kaistalta kuski pysähtyy. Se on jo hemmetin vakava liikennerikos ja näissä tosiaan ihmisiä kuolee mutta se on kuskien syytä ja imenomaan niiden jotka ei pysähdy. Suojatielle astuvassa aikova PITÄÄ päästää tai kuski rikkoo liikennesääntöjä ja on vastuussa seurauksista. Jos SINÄ ajaisit jonkun suojatien eteen pysähtyvän perään niin olisko sinulla pokkaa sanoa poliisille että "ton virhehän se oli kun pysähtyi suojatielle"! Miten tyhmä ketju tämä onkaan!?
Oletteko te oikeasti niin tyhmiä, että kuvittelette tekevänne palveluksen jalankulkijoille, kun ette päästä heitä tien yli? Kun lakikin niin vaatii?
Liikenteessä kulkemista opetteleville lapsille kyllä täytyy muistuttaa, että kaikki eivät pysähdy suojatien eteen varsinkaan kuvatuissa tilanteissa. Lasta on opetettava, että vaikka pysähtyneen auton edestä kulkisikin, on toisen kaistan eteen tultaessa kurkattava ja varmistettava, ettei sieltä tule ketään.
Minua muuten ärsytää suunnattomasti autoilijana se, kun hyvää hyvyyttäni (eli lakia noudattaen!) pysähdyn antamaan tietä jalankulkijalle ja sitten tämä huiteleekin minua eteenpäin kun ei uskalla astua suojatielle, P*rkele, älkää sitten tulko siihen suojatien ääreen lainkaan, ellette uskalla käyttää oikeuksianne!
Vinkki, jolla viereistä kaistaa ajavat takana tulevat voi paremmin saada pysähtymään:
Kun olet pysähtymässä antamaan tietä jalankulkijalle, laita vilkku osoittamaan viereisen kaistan suuntaan ja käännä etupyöriäkin sinne päin. Takaviistosta tulevat hidastavat kun pelkäävät, että aiot vaihtaa kaistaa ja rysäytät heidän kylkeensä.
antavat kävelijöille tietä, pysähtelevät usein ja kaikki sujuu.
Olen ottanut sen itsekin tavaksi. Tuntuu vain niiiiin säälittävältä kun joku luuseri alkaa takanani tööttäilemään, kun seisotan autoa suojatien edessä ja joku huonojalkainen mummeli pää punaisena raahaa jalkoihinsa vauhtia ja yrittää kolistella rollaattorinsa kanssa tien yli.
Takapeiliin kun katson niin milloin siellä tööttäilee tiukka suinen setä silmät päässä tapittaen, suu kuin perseaukko. Teinipoika lippalakki takaraivolla ja milloin päätään raivokkaasti pudisteleva terhakka jakkuneiti.
Huh huh, pässinpäät, kehittykää jo sivistyneeseen maailmaan.
Tottakai pysähdyn, se kuuluu velvollisuuksiini. Jos joku yrittää kaahata vasenta kaistaa ohitseni pysähtymättä soitan torvea.
*onpas vaikea muotoilla tämä kysymys*
viereistä kaistaa (samaan suuntaan) on takaasi tulossa autoja? Pysähdytkö siis antamaan jalankulkijoiden ylittää suojatie.
Itse en pysähdy.
Miten ihmiset aiheuttaa kuskina itse vaaratilanteita liikenteessä koska lähtevät arvioimaan muita liikkujia kenen päästää suojatielle ja keitä ei. Arvioiminen ei kuulu kuskille mitä muut tekee koska pitää keskittyä mitä minun kuuluu tehdä.
Lapset näyttää olevan ihan suoraan verrannainen riskissä koska on ihmisiä jotka jatkaa ajamistaan vaikka suojatielle olisi astumassa lapsi -nämä silti ajaa.
Oletatteko TE että lapsia opetetaan liikkumaan väärin suojatiellä?
Varovaisuutta kuuluu noudattaa jalankulkijankin: HUMALAINEN KUSKI ON SE JOKA EI PYSÄHDY sanon lapsilleni, jos et pysähdy niin lapseni luokittelee sinut alkoholistiksi.
Lapsillakin on oikeus päästä suojatielle, ei sitä voi kukaan kuski arvioida että onko lapsi ylityksen arvoinen vai pitääkö lapsen vaan jäädä odottamaan. Kenenkään ei pidä jäädä odottamaan että auto ajaa ensin. Te eräät ette taida koskaan missään kävellä?
Jos tien eteen on jäänyt joku kävelijä joka ei tahdokaan tehdä ylitystä niin kyllä se minuakin ärsyttää koska pysähdyn mutta sille ei voi mitään: pahimmat mitä itse olen nähnyt oli 1) ulkomaalainen, tumma mies joka jäi viittomaan että naiset ensin. Siinä me viittoiltiin hetki että sinä ensin eikun sinä.
Mitä jos se olisikin lähtenyt ylittämään ja ajan päälle koska painan kaasua?
2) oli nainen joka odotti suojatien edessä kyytiä.
Pysähdyin suojatien eteen niin se huusi vaan että aja vaan, odotan kyytiäni. Mikäs siinä; häiritset vaan kaikkia autoilijoita!!!
30
Kerran oli tilanne, jossa minun oikealla puolellani suojatien päässä odotti jalankulkija. Odotti, ei ollut astumassa suojatielle. En ajatellut tätä lasta "päästää", koska en halua opettaa pieniä lapsia siihen, että autot pysähtyy aina heitä odottamaan. (Toki (!) suojatielle astuneen lapsen päästän tai jos aistin lapsesta, että hän saattaa sittenkin lähteä suojatielle vaikka pysähdyksissä.)
Asiaan. Siis, vastaantuleva autoilija päättikin pysähtyä päästämään lapsen. Siis lapsen, joka odotti kaukana hänestä, hänen vasemmalla puolellaan tyytyväisenä suojatien päässä. Lapsi tästä innostuneena säntää suojatielle. Tuli siinä itsellä kylmä hiki. Auto pysähtyi kyllä, mutta miten olisi käynyt jos ratissa olisi ollut vanhempi henkilö, jonka aistit jo heikentyneet.
Järkeäkin saa käyttää liikenteessä!!
Juu, ja ap hörisi myö takaa ajavista! Joten kirjoitin kaikesta! ;)
Ja kaikkeen on syynä se joka ei noudata liikennesääntöjä!
Tässä mm. Nokialta tapaus. Jos ajat ihmisen päälle kaksikaistaisella se on vakavaa kuten sanoin:
<a href="http://uutisvirta.fi/uutiset/2578874-bussikuskia-uhkaa-vankeus-ajoi-nai…" alt="http://uutisvirta.fi/uutiset/2578874-bussikuskia-uhkaa-vankeus-ajoi-nai…">http://uutisvirta.fi/uutiset/2578874-bussikuskia-uhkaa-vankeus-ajoi-nai…;30
Omaisensa menettänyttä ei paljon lohduta, jos päälleajajaa uhkaa vankeus.
hengestään. meidän nykyisessä asuinmaassa jalankulkijoita kunnioitetaan todella paljon ja auto saattaa pysähtyä, kun olet pysähtynyt kadun varteen vaikka juttelemaan eikä suojatietä ole lähimaillakaan.
sitten kun tullaan suomeen kesälomille, osa perheestä meinaa jäädä auton alle.
millähän suomalaiset sais opetettua noudattamaan liikennesääntöjä?
Vain tuo asuinmaa unohtui mainita
että mä en saisi pysähtyä odottamaan suojatien eteen että autot ajaa ohi, koska se sekoittaa liikenteen, eikä autoilija tiedä että olenko menossa yli vai en. Joko menen yli tai sitten en mene. Välillä autot joutuu jarruttamaan kovastikin kun mieheni paahtaa suojatien yli pysähtymättä. Ja on saanut tööttejä ja keskisormia osakseen paljonkin. Mutta lain mukaan ilmeisesti autoilijan kuuluu pysähtyä, jos jalankulkija on ylittämässä tietä.
Mä en vaan lapsen kanssa USKALLA tehdä noin. Katson aina että meillä on riittävästi aikaa ylittää katu, vaikka tuleva auto ei pysähtyisikään. Syy on se, että kerran taksi meinasi ajaa meidän päälle. Oikeasti mulla oli käsi konepellillä!!! Se oli niin lähellä!!!
Ruotissa autoilijat antaa tietä automaattisesti jos on kävelemässä suojatietä kohti, joskus joutui ihan juoksemaan kun olin niin pitkällä tulossa ja autot jo antoi tietä. Siellä kun oltiin jokunen vuosi asuttu niin kyllä alkoi pelottaa Suomessa liikenne. Helsingissä asutaan nyt ja mä olenkin luonnehtinut varsinkin Helsingissä pätevän yhden ainoan liikennesäännön: MINÄ ENSIN.
Vähän OT, mutta sanoinpahan vaan. Ja mä tulen jatkossakin pysähtymään suojatien eteen jos auto näyttää siltä ettei se aio pysähtyä ja vastaisuudessakin teen niin ja opetan myös lapseni tekemään niin.
autoilijat pysähtyvät hyvin tarkasti suojatien eteen, koska siellä poliisi valvoo asiaa tosi tarkasti ja rangaistus rapsahtaa välittömästi.
Suomessakin ainoa keino, millä ihmiset saadaan lakia noudattamaan, tuntuu olevan poliisin pelko. Suojatiekampanjoita pitäisi olla monta kertaa vuodessa eikä vain koulujen alkaessa.
Itse kyllä jalankulkijana käytän myös tervettä järkeä ja ajattelen liikenteen sujuvuutta: Jos näen, että autovirrassa on tulossa selvä tauko, jossa pääsen hyvin ylittämään tien ilman, että autojen täytyy hidastaa, annan jonon viimeisten mennä enkä ryysi suojatielle vain siksi, että se on minun oikeuteni. Mutta tällöin pysyttelen kaukana tien laidasta selvästi sen näköisenä, että "menkää te ensin".
Olen menettänyt itselleni perheestäni jäsenen liikenneonnettomuuden uhrina.
Mutta faktoja ei voi ottaa pois, kuski on vastuussa teoistaan ja niiden jättämisestä huomioon mutta itse tiedän miten raakaa on sitten kun lähdetään tutkimaan että miten tilanne on mennyt ja miten kuskikin voi tehdä inhimillisen virheen (säätää vaikka radiota juuri silloin kuin pitäisi estää onnettomuus).
Mikään ei tuo kuolleita takaisin mutta kyllä kaikkien pitää kulkea sanojen sääntöjen mukaan.
Tuo Nokian onnettomuus on ihan klassinen tilanne kun vaan ajetaan ja sieltä se ihminen tuli alle. Tämän jälkeen rankkaa on meidän omaisien kuulla miten KUSKI ON NIIN PAHOILLAAN!
30
Sen osoittaa hyvin tämäkin: täysin yksinkertaisesta liikennesäännöstä ja -käyttäytymisestä väännetään palstalla kättä. Eli Suomessa oletusarvo on se, ettei muutkaan noudata niin en minäkään -> muuten jää jalankulkija auton alle.
Älkää pliis ainakaan tänne tulko noilla periaatteilla ajamaan.
Ja vastaus ap:n kysymykseen: hiljennän/pysähdyn aina ja poikkeuksetta, kuten muutenkin ennen suojatietä.
terveiset Keski-Euroopasta
Sen osoittaa hyvin tämäkin: täysin yksinkertaisesta liikennesäännöstä ja -käyttäytymisestä väännetään palstalla kättä. Eli Suomessa oletusarvo on se, ettei muutkaan noudata niin en minäkään -> muuten jää jalankulkija auton alle. Älkää pliis ainakaan tänne tulko noilla periaatteilla ajamaan. Ja vastaus ap:n kysymykseen: hiljennän/pysähdyn aina ja poikkeuksetta, kuten muutenkin ennen suojatietä. terveiset Keski-Euroopasta
Ja sitten täällä palstalla suomimammat mäkättävät, että mitä te aina pröystäilette noilla ulkomaiden kokemuksilla, kyllä täällä Suomessa on asiat niin hyvin ja tehdään kaikki sata kertaa paremmin. Tai että kyllähän siellä Keski-Euroopassa kelpaa, kun on autoverokin paljon halvempi.
Se että jalankulkijoiden oikeuksien loukkaaminen on Suomessa maan tapa, ei tee siitä oikeutettua.
Sen osoittaa hyvin tämäkin: täysin yksinkertaisesta liikennesäännöstä ja -käyttäytymisestä väännetään palstalla kättä. Eli Suomessa oletusarvo on se, ettei muutkaan noudata niin en minäkään -> muuten jää jalankulkija auton alle. Älkää pliis ainakaan tänne tulko noilla periaatteilla ajamaan. Ja vastaus ap:n kysymykseen: hiljennän/pysähdyn aina ja poikkeuksetta, kuten muutenkin ennen suojatietä. terveiset Keski-Euroopasta
Ja sitten täällä palstalla suomimammat mäkättävät, että mitä te aina pröystäilette noilla ulkomaiden kokemuksilla, kyllä täällä Suomessa on asiat niin hyvin ja tehdään kaikki sata kertaa paremmin. Tai että kyllähän siellä Keski-Euroopassa kelpaa, kun on autoverokin paljon halvempi. Se että jalankulkijoiden oikeuksien loukkaaminen on Suomessa maan tapa, ei tee siitä oikeutettua.
varsinaista autoveroa ei ole lainkaan, se on tietenkin melkoinen etu.
t. edellinen Keski-Euroopasta
Suomessa on bensakin niin kallista, ettei minulla ole varaa tuhlata sitä pysähtelemällä jalankulkijoiden takia!
Kerran oli tilanne, jossa minun oikealla puolellani suojatien päässä odotti jalankulkija. Odotti, ei ollut astumassa suojatielle. En ajatellut tätä lasta "päästää", koska en halua opettaa pieniä lapsia siihen, että autot pysähtyy aina heitä odottamaan. (Toki (!) suojatielle astuneen lapsen päästän tai jos aistin lapsesta, että hän saattaa sittenkin lähteä suojatielle vaikka pysähdyksissä.)
Asiaan. Siis, vastaantuleva autoilija päättikin pysähtyä päästämään lapsen. Siis lapsen, joka odotti kaukana hänestä, hänen vasemmalla puolellaan tyytyväisenä suojatien päässä. Lapsi tästä innostuneena säntää suojatielle. Tuli siinä itsellä kylmä hiki. Auto pysähtyi kyllä, mutta miten olisi käynyt jos ratissa olisi ollut vanhempi henkilö, jonka aistit jo heikentyneet.
Järkeäkin saa käyttää liikenteessä!!
Ei ole sun asiasi "aistia" auton sisältä mitä jalankulkija suojatien edessä miettii. Sun tehtäväsi on noudattaa liikennesääntöjä ja antaa tietä. Ihan itse järjestit tuon vaaratilanteen, etkä edes ymmärrä rikkoneesi lakia!
mutta jos se vaan seisoo pällistelee siinä, niin mikään laki ei määrää autoilijaan pysähtymään. Itse pysähdyn välillä ja välillä en.
Mä olen itse myös jalankulkija ja en mä vedä herneitä nenään jos autoilijat ei aina mua huomioi niin että pysähtyy ja päästää suojatielle vaikka en olisi sinne juuri astumassa. Toki jos mun jalka on jo siellä suojatiellä, niin sitten on paras pysähtyä tai hiljentää vauhtia.
mutta jos se vaan seisoo pällistelee siinä, niin mikään laki ei määrää autoilijaan pysähtymään. Itse pysähdyn välillä ja välillä en. Mä olen itse myös jalankulkija ja en mä vedä herneitä nenään jos autoilijat ei aina mua huomioi niin että pysähtyy ja päästää suojatielle vaikka en olisi sinne juuri astumassa. Toki jos mun jalka on jo siellä suojatiellä, niin sitten on paras pysähtyä tai hiljentää vauhtia.
Luuletko, että monikin jalankulkija huvikseen siellä suojatien päässä pällistelee? Voisikohan olla niin, että ne eivät uskalla lähteä ylittämään sitä katua, kun eivät luota kaltaistesi kuskien pysähtyvän?
Siitä muuten lähtee kortti kuivumaan, jos hurauttaa suojatien eteen pysähtyneen auton ohi toisella kaistalla!