Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pysähdytkö autolla suojatien eteen, jos

Vierailija
21.10.2011 |

*onpas vaikea muotoilla tämä kysymys*

viereistä kaistaa (samaan suuntaan) on takaasi tulossa autoja? Pysähdytkö siis antamaan jalankulkijoiden ylittää suojatie.

Itse en pysähdy.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos se vaan seisoo pällistelee siinä, niin mikään laki ei määrää autoilijaan pysähtymään. Itse pysähdyn välillä ja välillä en.

Mä olen itse myös jalankulkija ja en mä vedä herneitä nenään jos autoilijat ei aina mua huomioi niin että pysähtyy ja päästää suojatielle vaikka en olisi sinne juuri astumassa. Toki jos mun jalka on jo siellä suojatiellä, niin sitten on paras pysähtyä tai hiljentää vauhtia.

No miten sieltä auton sisältä aistitaan kuka vain pällistelee ja kuka on oikeasti astumassa suojatielle? Ja kuinka siinä pitäisi seistä, ettei näytä pällistelijältä?

Vierailija
82/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos se vaan seisoo pällistelee siinä, niin mikään laki ei määrää autoilijaan pysähtymään. Itse pysähdyn välillä ja välillä en.

Mä olen itse myös jalankulkija ja en mä vedä herneitä nenään jos autoilijat ei aina mua huomioi niin että pysähtyy ja päästää suojatielle vaikka en olisi sinne juuri astumassa. Toki jos mun jalka on jo siellä suojatiellä, niin sitten on paras pysähtyä tai hiljentää vauhtia.

Ilmeisesti hyvinkin moni autoilija oikeuttaa liikennesääntöjen rikkomisensa tällä. Väännetään siis tämä "on astumassa" muotoon että täytyy olla jo toinen jalka suojatiellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos se vaan seisoo pällistelee siinä, niin mikään laki ei määrää autoilijaan pysähtymään. Itse pysähdyn välillä ja välillä en. Mä olen itse myös jalankulkija ja en mä vedä herneitä nenään jos autoilijat ei aina mua huomioi niin että pysähtyy ja päästää suojatielle vaikka en olisi sinne juuri astumassa. Toki jos mun jalka on jo siellä suojatiellä, niin sitten on paras pysähtyä tai hiljentää vauhtia.

Luuletko, että monikin jalankulkija huvikseen siellä suojatien päässä pällistelee? Voisikohan olla niin, että ne eivät uskalla lähteä ylittämään sitä katua, kun eivät luota kaltaistesi kuskien pysähtyvän?

Mutta jos niillä on reippaasti aikaa ylittää katu ja siellä vaan seisoo, niin jääköön mun puolesta seisomaan sinne vaikka maailman loppuun asti.

Toisaalta mulle ihan sama miksi ne siellä seisoo, ehkä ne on tosiaan vaan pelkureita tai sitten yksinkertaisesti tyhmiä? Itse ylitän kadun kun tie on vapaa, en mä jää arpomaan siihen kadun reunaan ylitänkö vai en jos aikaa on ennen autoa suojateille astua.

Vierailija
84/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos se vaan seisoo pällistelee siinä, niin mikään laki ei määrää autoilijaan pysähtymään. Itse pysähdyn välillä ja välillä en. Mä olen itse myös jalankulkija ja en mä vedä herneitä nenään jos autoilijat ei aina mua huomioi niin että pysähtyy ja päästää suojatielle vaikka en olisi sinne juuri astumassa. Toki jos mun jalka on jo siellä suojatiellä, niin sitten on paras pysähtyä tai hiljentää vauhtia.

No miten sieltä auton sisältä aistitaan kuka vain pällistelee ja kuka on oikeasti astumassa suojatielle? Ja kuinka siinä pitäisi seistä, ettei näytä pällistelijältä?

sillä pällistelijällä on aikomus ylittää katu, mutta - kuten tästäkin ketjusta valitettavasti käy ilmi - jää sinne odottamaan, koska osa kuskeista on joko asennevammaisia, ajotaidottomia tai auton jarru on lisävarusteena hankittava.

Enpä muuten näe syytä sille, miksi ihminen pällistelee suojatien kohdalla.

Vierailija
85/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että monikin jalankulkija huvikseen siellä suojatien päässä pällistelee? Voisikohan olla niin, että ne eivät uskalla lähteä ylittämään sitä katua, kun eivät luota kaltaistesi kuskien pysähtyvän?

Mutta jos niillä on reippaasti aikaa ylittää katu ja siellä vaan seisoo, niin jääköön mun puolesta seisomaan sinne vaikka maailman loppuun asti.

Toisaalta mulle ihan sama miksi ne siellä seisoo, ehkä ne on tosiaan vaan pelkureita tai sitten yksinkertaisesti tyhmiä? Itse ylitän kadun kun tie on vapaa, en mä jää arpomaan siihen kadun reunaan ylitänkö vai en jos aikaa on ennen autoa suojateille astua.

Asia selvä.

Vierailija
86/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse ylitän kadun kun tie on vapaa, en mä jää arpomaan siihen kadun reunaan ylitänkö vai en jos aikaa on ennen autoa suojateille astua. "

Eli suojatien saa ja se kannattaa ylittää vain, jos on aikaa ennen autoa :O :DD

Vierailija
87/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat säännöt koskee niin pelkureita kuin tyhmiäkin. Kuten myös ms-tautia sairastavia, näkövammaisia tai reumaatikkoja.

Vierailija
88/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse ylitän kadun kun tie on vapaa, en mä jää arpomaan siihen kadun reunaan ylitänkö vai en jos aikaa on ennen autoa suojateille astua. "

Vai ootko sä niitä jotka odottaa ensin että auto tulee riittävän lähelle ja vasta sitten ylität tien? Opetako sun lapsille saman?

Vierailija
89/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
90/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset olen opettanut siihen, että tien yli mennään vasta sitten kun molemmat autot on pysähtynyt jos kaksi autoa on näkyvissä (2 kaistaa samaan suuntaan).

Liikun paljon kaupungin keskustassa ja usein näen noissa tilanteissa ihmisen päälleajon.

Vierailija
91/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset olen opettanut siihen, että tien yli mennään vasta sitten kun molemmat autot on pysähtynyt jos kaksi autoa on näkyvissä (2 kaistaa samaan suuntaan).

Että suojatielle mennään, mutta vain sen reunimmaisen eteen. Ja sitten katsotaan uudestaan, että tuleeko toiselta kaistalta ketään. Muuten on se vaara, että ensimmäinenkin autoilija turhautuu siihen, että jalankulkija ei näytä lähtevän ylittämään, ja kaasutteleekin eteenpäin juuri samala hetkellä, kun jalankulkija viimein uskaltaa lähteä.

Jalankulkijana itse usein nyökkään tai heilautan kättä autoilijalle kiitokseksi, se tuntuu itsestäni myös autoilijalta kivalta.

Vierailija
92/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin jään pällistelemään kadunreunaan ennen tien ylitystä. Jos auto hidastaa reilusti ennen suojatietä, saatan laittaa jalan kadulle. Silti seuraan vielä mahd. toisen kaistan liikennettä.

No, mutta olenkin ehkä ylivarovainen, koska olen kerran vastaavassa tilanteessa käynyt kierimässä auton konepellin päällä.

Vierailija
93/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikenne kaupungeissa/kylissä, etenkään suojateiden ylitys. Ei edes kolmen pienen lapsen kanssa. Olikin sitten suomessa asuttaessa lapsilla opeteltavaa juurikin liikennekäyttäytymisessä ja, että suomessa autoilijat ovat teiden kuninkaita, jotka määräävät. Vaikka vanhin oli jo 10-vuotias tuolloin, niin joka päivä pelotti, että selviääkö suojateistä.

Täällä ollaan ystävällisiä toisille, etenkin jalankulkijoille, ruuhkissa lasketaan ihmisiä autoineen risteyksistä päätielle jne. olen niin onnellinen, että pääsimme takaisin tänne!

Vierailija
94/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parempi varmistuksen varmistaa ennekuin lähtee ylittämään katua, enpä halua alle jäädä. Tokihan se harmittaa autoilijan näkökulmasta mutta jos selvästi autoilijan näyttää pysähtyvänsä niin eiköhän sitä voi kadun silloin ylittää jos taas on kova vauhti niin jään odottamaan.

Vierailija
95/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun av-mammat. Jos ette ole 100% varmoja, että viereinen auto pysähtyy niin ÄLKÄÄ ANTAKO LAPSILLE TIETÄ!

Minua ei lohduta pätkääkään, että te toimitte muka oikein ja se toinen autoilija väärin jos lapseni jää alle.

Vierailija
96/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS TOINEN AUTO HILJENTÄÄ, ja pysähtyy, niin silloin, VIEREISELLÄ KAISTALLAKIN tehdään niin. Varsinkin jos ollaan suojatien läheisyydessä.

Vierailija
97/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inssissä jos teet ton mokan niin heti tulee hylätty.

Silti ihmisiä jää tuossa ap:n kuvailemassa tilanteessa useinkin auton alle.

Vierailija
98/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin täällä Itävallassa - eli annan aina tietä jalankulkijalle kaistojen määrästä riippumatta. En harrasta äkkipysäytyksiä. Hidastan jo ennen suojatietä riittävän ajoissa, jos jalankulkijoita on näkyvissä, enkä lisää kaasua ehtiäkseni ennen heitä.

Olen kyllä huomannut, että ajotapani ärsyttää joitakin kuskeja Suomessa. Ulkomaiset rekkarit ehkä kuitenkin estävät kansainvälisten käsimerkkien käytön tai muut mielenilmaisut.

Vierailija
99/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinä ansaitsisit sakkoja.

Poliisi saisi rokottaa kuskeja jotka ei päästä edes sitä suojatien edessä seisovaa koska tämä odottaa että kuski pysähtyy. Tarttisko jalkaa pitää ylhäällä että jotkut antaa tietä?

74: meidän lapsi kuoli liikenneonnettomuudessa ja juurikin sinun kaltaiset opettajat on vaarallisia.

Kyllä lapsenkin edessä PITÄÄ pysähtyä.

Vierailija
100/101 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi kaistaa samaan suuntaan? Tajuatko kuinka vaarallinen tilanne se on?