Pysähdytkö autolla suojatien eteen, jos
*onpas vaikea muotoilla tämä kysymys*
viereistä kaistaa (samaan suuntaan) on takaasi tulossa autoja? Pysähdytkö siis antamaan jalankulkijoiden ylittää suojatie.
Itse en pysähdy.
Kommentit (101)
Pysähdyn, koska lain mukaan pitää. Ja ihan täällä Helsingissä enkä peräkylillä.
Varsinkin Sturenkatua on välillä miltei mahdoton jalkaisin ylittää, kun KUKAAN ei anna tietä, tai jos joku antaa, niin toiset huristaa ohi toista kaistaa.. :/
esim. kiihdytyskaistan käyttö on monella varsin hakusessa, samoin raskaanliikenteen huomiointi. Monen autosta vilkku tuntuu puuttuvan, kun ei sitä käytetä, tai vasta just kun ollaan kääntymässä ja toinen on turhaan odottanut risteyksessä jne jne..
esim. kiihdytyskaistan käyttö on monella varsin hakusessa, samoin raskaanliikenteen huomiointi. Monen autosta vilkku tuntuu puuttuvan, kun ei sitä käytetä, tai vasta just kun ollaan kääntymässä ja toinen on turhaan odottanut risteyksessä jne jne..
Bemareissa ja Audeissa joissa on n. 25-40 v mieskuljettaja :)
hengestään. meidän nykyisessä asuinmaassa jalankulkijoita kunnioitetaan todella paljon ja auto saattaa pysähtyä, kun olet pysähtynyt kadun varteen vaikka juttelemaan eikä suojatietä ole lähimaillakaan.
sitten kun tullaan suomeen kesälomille, osa perheestä meinaa jäädä auton alle.
millähän suomalaiset sais opetettua noudattamaan liikennesääntöjä?
Viimeviikolla työntelin vaunuja suojatiellä paloi vihreät. Äkkiä taustalta kuului kaasuttelua ja tööttäyksiä. Katsoin sivulleni niin autohan siinä ja arviolta +50v pariskunta. Äkäinen läski mies ja hänen akkansa. Näytti todella vihaiselta kusipäältä. Meinasi ajaa meidän päältä, kusipääkun oli. No näytin valoja olivat vihreät.
Auto jäi pakoilleen ikäänkuin kiukuttelemaan tilannetta olisi ilmeisesti pitänyt jäädä riitelemään asiasta lapsen kanssa. Hän oli väärässä ja kusipää, mitäs sellaisen kanssa edes keskustelemaan.
Otin rekkarin ylös muistiini.
kerrasta pois autot tuollaisilta vatipäiltä.
jos tulossa on lapsi ja takaani tulee viereistä kaistaa auto, en välttämättä pysähdy. Viereistä kaistaa java kun ei välttämättä pysähdy ja lapsi kävelee autoni nokan edestä toisen auton alle.
hengestään. meidän nykyisessä asuinmaassa jalankulkijoita kunnioitetaan todella paljon ja auto saattaa pysähtyä, kun olet pysähtynyt kadun varteen vaikka juttelemaan eikä suojatietä ole lähimaillakaan.
millähän suomalaiset sais opetettua noudattamaan liikennesääntöjä?Viimeviikolla työntelin vaunuja suojatiellä paloi vihreät. Äkkiä taustalta kuului kaasuttelua ja tööttäyksiä. Katsoin sivulleni niin autohan siinä ja arviolta +50v pariskunta. Äkäinen läski mies ja hänen akkansa. Näytti todella vihaiselta kusipäältä. Meinasi ajaa meidän päältä, kusipääkun oli. No näytin valoja olivat vihreät.
Auto jäi pakoilleen ikäänkuin kiukuttelemaan tilannetta olisi ilmeisesti pitänyt jäädä riitelemään asiasta lapsen kanssa. Hän oli väärässä ja kusipää, mitäs sellaisen kanssa edes keskustelemaan.
Otin rekkarin ylös muistiini.
Ovat hankkineet itselleen paksut eläkkeet ja vieneet meiltä työt. Ajavat vielä päältämmekin ja lapsiemme päältä.
Kun ylitän tien, katson liikennettä ja mietin, mihin väliin lähden yli. En tosiaan odota, että seisoessani suojatien viereen, pysähtyy koko liikenne. En opeta näin lapsillekaan, että menet vain suojatielle ja ryysit yli kun niiden pitää pysähtyä.
Olen joskus pysähtynyt puhumaan kännykkään ja en huomannut, että suojatie oli lähellä. Oli noloa kun liikenne pysähtyi minun takia.
Eli en tosiaan itsekään pysähdy ellei jalankulkija näytä siltä, että on menossa yli.
mutta jos se vaan seisoo pällistelee siinä, niin mikään laki ei määrää autoilijaan pysähtymään. Itse pysähdyn välillä ja välillä en.
Mä olen itse myös jalankulkija ja en mä vedä herneitä nenään jos autoilijat ei aina mua huomioi niin että pysähtyy ja päästää suojatielle vaikka en olisi sinne juuri astumassa. Toki jos mun jalka on jo siellä suojatiellä, niin sitten on paras pysähtyä tai hiljentää vauhtia.
TAJUATKO että besservissairet täällä ihmisen kanssa joka on haudannut lapsensa? KYLLÄ TAJUAN VAARAN mutta lapsi ei.
Se ei sinulle kuulu miten ja milloin lapseni jyrättiin autolla tai millaisella tieosuudella se tapahtui.
Ja kyllä: onnettomuuden käsittely oikeudessa on omaiselle tärkeää.
Jos joku kuolee kaksikaistaisella niin siitä pitää saada vankilareissu ja sen laki määrää.
KYLLÄ tajuan mikä on vaaraa liikenteessä ja ilmeisesti osa kuskeista EI TAJUA koska ei pysäytä ja varo NIMENOMAAN lapsia liikenteessä. MIKÄ TEITÄ VAIVAA?
Jokainen joka ketjussa kirjoittaa ajavansa vaan vaikka näkee lapsen suojatiellä sietäisi saada ison sakon vaikka lapsi miten odottaa vuoroaan, niinhän kuuluu tehdä, ei sinne tielle voi astua jos 10 sentin päässä jalasta kulkee rengas!
Ehkä jonain päivänä se on sinun lapsi tai lapsenlapsi joka kuolee liikenteenuhrina. Enpä tahtoisi myöskään olla se ihminen joka kantaa lapsen kuolemaan johtanutta onnettomuutta harteillaan ja jokainen joka tässä ketjussa kirjoittaa ettei pysähdy on todella hengenvaarallinen kuski.
78
Joka vaahtosi siitä että aina pysähtyy suojatien eteen koska se on laki ja jos takanatuleva ajaa perään ni se on aina sen vika ja se saa rangaistuksen.. Anteeksi nyt vaan, olen varmaan todella kummallinen ja ihan röyhkeäkin kun olen sitä mieltä että en vaaranna jalankulkijaa pysähtymällä tällaisessa tilanteessa.
Se että se ei ole minún vikani (mahdollisessa onnettomuudessa) ei lohduta minua, jalankulkijaa (joka tod. näk. kuolee) saatikka hänen omaisijaan. Minusta se ei ole väärin että pidän ihmishenkeä tärkeämpänä kuin sitä kuka on lain edessä oikeassa! Jos minä pysähdyn ja pälli takanani ajaan peräluukkuuni ja työntää autoni jalankulkijan yli, kyllä omantunnontuskani olisivat valtavat ja joku olisi silti kuollut.
Ja sitä paitsi ymmärsin ketjun olevan siitä että on kaksi samansuuntaista kaistaa. Tuo on vielä vaarallisempaa. Asun Salossa, jossa autoilijat ovat oikeasti ihan hengenvaarallisia ja täällä käy usein juurikin tuonlaisia onnettomuuksia, olen jopa vieressä todistanut yhtä. On aivan uskomatonta miten ihmiset ajavat kuin pullopersesiat, ja henkiä on vaarassa. Minä kyllä arvioin aina tilanteen kun lähestyn suojatietä. Aina hidastan joka tapauksessa koska yleensä kyseessä on myös risteys. Todella usein päästän jalankulkijan kun näen että liikenne on verkkaista ja turvallista.
Mutta joskus myös olen päästämättä jos esim viereisellä kaistalla tai takana tulee auto joka ei takuulla ehdi pysäyttää. En minä halua lainkuuliaisuudellani tai hyväntahtoisuudellani ketään tappaa.
että täällä ovat myös jalankulkijat hyvin varovaisia. Minäkin olen kun täällä kävelen. En ikinä luota siihen että kaikki osaisivat autoaan hallita ja kaksintaistelussa häviän aina pari tonnia painavalle autolle.
Ja nuo mopoautot ja niiden tietämättömät teinikuskit.. ruumiiden määrä vaan kasvaa.
Kiitos. Minusta olet samalla viivalla kuin se joka ajoi lapseni kuoliaaksi.
Se suojatie on tarkoitettu että tielle mennään yli enkä ole opettanut lapsille että sinne vaan mennään, pitää odottaa että auto pysähtyy: tämä on laki.
Ja silti lapseni makaa haudassa koska meni tielle, auto ei pysähtynyt.
Se että SINÄ teet itse valintoja henkilökohtasella tasolla ei tarkoita että laki toimii samoin.
Ole opettanut lapsiani että suojatien edessä ei seisota -koska auton PITÄÄ pysähtyä.
Se on silloin jalankulkijan teon seuraus jos tekee virheen ja liikenne pysähtyy mutta kaikki ne kuskit jotka pysähtyy noudattaa vaan ja ainoastaan lakia.
Joka kerta kun lapseni näkee kuskin joka ei pysähdy suojatien eteen, niin he määrittelee kuskin alkoholistiksi koska tälläiset ihmiset on niitä pahoja ja heistä varoitan: alkoholisti ei välitä, tuollainen kuski siis on juovuksissa joka ei pysähdy ja sinä jos et pysähdy kuten laki sanoo olet meille alkoholisti, vaarallinen liikenteessä. Ehkä seuraava auto pysähtyy, mutta se pitää ensin odottaa.
Lapseni kuolema oli turha ja kamala. Kaikki osapuolet on pahoillaan ja miten se auttaa lastani?
Seuraus varomattomuudesta on kuollut ihminen.
78
tielle auton tullessa ja paikalla ei ollut suojatietä?
Taisit aloittaa oman ketjunkin asialle`?
Voimia sinulle.
Kiitos. Minusta olet samalla viivalla kuin se joka ajoi lapseni kuoliaaksi.
Se suojatie on tarkoitettu että tielle mennään yli enkä ole opettanut lapsille että sinne vaan mennään, pitää odottaa että auto pysähtyy: tämä on laki.
Ja silti lapseni makaa haudassa koska meni tielle, auto ei pysähtynyt.Se että SINÄ teet itse valintoja henkilökohtasella tasolla ei tarkoita että laki toimii samoin.
Ole opettanut lapsiani että suojatien edessä ei seisota -koska auton PITÄÄ pysähtyä.
Se on silloin jalankulkijan teon seuraus jos tekee virheen ja liikenne pysähtyy mutta kaikki ne kuskit jotka pysähtyy noudattaa vaan ja ainoastaan lakia.Joka kerta kun lapseni näkee kuskin joka ei pysähdy suojatien eteen, niin he määrittelee kuskin alkoholistiksi koska tälläiset ihmiset on niitä pahoja ja heistä varoitan: alkoholisti ei välitä, tuollainen kuski siis on juovuksissa joka ei pysähdy ja sinä jos et pysähdy kuten laki sanoo olet meille alkoholisti, vaarallinen liikenteessä. Ehkä seuraava auto pysähtyy, mutta se pitää ensin odottaa.
Lapseni kuolema oli turha ja kamala. Kaikki osapuolet on pahoillaan ja miten se auttaa lastani?
Seuraus varomattomuudesta on kuollut ihminen.
78
Autoilijoiden itsekyys puistattaa näissä tilanteissa. He ovat priorisoineet oman kiireensä muiden henkien edelle.
Monesti kun kuuntelee autoilijoita (sukulaisia,tuttuja tai tuttujen tuttuja), heidän leikinlaskua ja rehentelyä siitä kuinka on ajeltu ylinopeutta milloin missäkin ja mikä tie on paras paikka ylinopeudelle.
Tekisi mieli lyödä nenä lyttyyn näiltä paskiaisilta. Ei auta. Voin vain hymyillä varautunutta hymyä heidän jutuilleen ja miettiä eikö ne tajua miten kusipäiltä kuulostavat ulkopuolisen korvissa?
Pahimpia pällejä ovat ne jotka astuvat autosta ulos valittamaan jalankulkijalle. Huutavat pääpunaisena ja tukkivat itse liikenteen.
Olen ottanut asiakseni hidastella vihreillä. Joskus virnuilen näille kusipäille. Huomaa selvästi miten vituttaa olla ratissa, pienessä purkissa. Sielähän istut. Sinnepä homehdut.
Moni teistä ei ymmärrä mitä vihreä väri tarkoittaa. Isken jalkani aina vihreille ja te, tehän odotatte :) Te kyllä odotatte ja saan kostoni. Mun vihreät ei teidän. Istutte purkissanne ja odotatte kiltisti, kun lyllerrän tien toiselle puolen.
Moni yrittää ehtiä ennen mua. Mut oon ensimmäisillä askeleilla nopea. Jarruttakaa ja minä lyllerrän ja hymyilen leveää hymyäni.
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Suojatietä pitkin tien ylittämisen pitäisi olla turvallista, mutta ajoittain sattuu vaaratilanteita, kun kohteliaat, liikennesääntöjä noudattavat kuljettajat pysähtyvät suojatien eteen päästämään lapsen suojatielle ja sitten takaa/vierestä ajava auto ei toimikaan sääntöjen mukaan. Poliisin ohje lapsille on, että voi kiittää kuljettajaa ja viittoa sen jälkeen kuljettajan jatkamaan matkaa, minkä jälkeen lapsen on turvallista ylittää suojatie.
millähän suomalaiset sais opetettua noudattamaan liikennesääntöjä?
Takaatulevien ei kannata roikkua niin kiinni perseessä, että eivät ehdo pysäyttää jos jarrutan antamaan tietä jalankulkijalle!
en pysähdy. Hengenvaarallista sille jalankulkijalle. Todellakaan en halua olla osasyyllinen kenenkään kuolemaan.
Minulle on sattunut molemmat vaihtoehdot.
Ajoin melkein rinnalla kun tämä edellä menijä päätti iskeä jarrut pohjaan suojatien edessä.
Sain auton pysähtymään mutta oli kauhistuttava tilanne.
Olen myös pysähtynyt suojatien eteen kun takana ajava vaihtoi kaistaa ja ohitti minut vaikka annoin tietä jalankulkijalle.
Kaikki vain posottaa eteenpäin katsomatta mitä muualla tapahtuu, ja jos katsovatkin, painavat kaasua että pääsevät vain äkkiä pois...
Tämän suhteen me asutaan takapajulassa.