Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIllä syillä miehen ei tarvitse auttaa lainkaan vauvan yösyötöissä/heräilyissä?

Vierailija
16.10.2011 |

Kiinnostaisi tietää miten muilla...

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, oikeasti, säkin tiedät, että mä en kaiva yhtään mitään kuoppaa sillä, että en anna lapsen huutaa. Enpä usko, että sä tosissas antaisin 1 kk:n ikäisen lapsen huutaa, ettei se vaan "oppisi" nukutukselle. Vauvan pitää oppia siihen, että vanhempi vastaa sen tarpeisiin, jotta perusturvallisuus syntyisi (onkohan tuo perusturvallisuus susta se "kuoppa"?). Jos vauva tyyntyy uneen nukuttamalla, niin silloinhan se tarkoittaa sitä, että vauva kaipaa sitä läheisyyttä. Mun vauva alkaa huutaa, jos sen panee pirteänä nukkumaan. Se lopettaa huudon heti, kun otan sen syliin ja alan heijata. Yhtä hyvin voisin evätä siltä syömisen yöllä sillä perusteella, että nyt pitäis nukkua. Muuten, neuvolasta kävivät viime viikolla ja kyselivät, miten yöt menevät. Kuvailin heille meidän yörutiineja ja he sanoivat, että oikein hyvä. Ja edelleen, olisin kyllä tosi väsynyt, jos antaisin vauvan huutaa yöllä.

Sun vauvalla on niin paha olo, että yöllä pitää vastata sen järkkyneen perusturvallisuuden palauttamiseen heijaamalla sitä yötä myöten sylissä? Vauvasi kaipaa läheisyyttä, OK, ja sinä vastaat siihen nukuttamalla (kuten olet aikaisemmi kertonut) eli et siis tarjoakaan sitä, mitä vauva tarvitsee vaan nukutusta.

Kannattaisiko sun satsata enemmän päiviin ja lapsen turvallisuudentunteeseen satsaamiseen valveillaoloaikaan, silloin se varmaan uskaltaisi nukkua öisin olematta pirteä.

Hienoa, että olet käynyt neuvolassa kertomassa yörutiineista, jotka kertomasi mukaan ovat ihan mitä sattuu. Rutiini se kai on tuokin, että tehdään vähän kaikenlaista, ettei lapselle vain tule tunnetta, että ensin syödään, sitten nukutaan.

Vierailija
22/90 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, oikeasti, säkin tiedät, että mä en kaiva yhtään mitään kuoppaa sillä, että en anna lapsen huutaa. Enpä usko, että sä tosissas antaisin 1 kk:n ikäisen lapsen huutaa, ettei se vaan "oppisi" nukutukselle. Vauvan pitää oppia siihen, että vanhempi vastaa sen tarpeisiin, jotta perusturvallisuus syntyisi (onkohan tuo perusturvallisuus susta se "kuoppa"?). Jos vauva tyyntyy uneen nukuttamalla, niin silloinhan se tarkoittaa sitä, että vauva kaipaa sitä läheisyyttä. Mun vauva alkaa huutaa, jos sen panee pirteänä nukkumaan. Se lopettaa huudon heti, kun otan sen syliin ja alan heijata. Yhtä hyvin voisin evätä siltä syömisen yöllä sillä perusteella, että nyt pitäis nukkua. Muuten, neuvolasta kävivät viime viikolla ja kyselivät, miten yöt menevät. Kuvailin heille meidän yörutiineja ja he sanoivat, että oikein hyvä. Ja edelleen, olisin kyllä tosi väsynyt, jos antaisin vauvan huutaa yöllä.

Sun vauvalla on niin paha olo, että yöllä pitää vastata sen järkkyneen perusturvallisuuden palauttamiseen heijaamalla sitä yötä myöten sylissä? Vauvasi kaipaa läheisyyttä, OK, ja sinä vastaat siihen nukuttamalla (kuten olet aikaisemmi kertonut) eli et siis tarjoakaan sitä, mitä vauva tarvitsee vaan nukutusta.

Kannattaisiko sun satsata enemmän päiviin ja lapsen turvallisuudentunteeseen satsaamiseen valveillaoloaikaan, silloin se varmaan uskaltaisi nukkua öisin olematta pirteä.

Hienoa, että olet käynyt neuvolassa kertomassa yörutiineista, jotka kertomasi mukaan ovat ihan mitä sattuu. Rutiini se kai on tuokin, että tehdään vähän kaikenlaista, ettei lapselle vain tule tunnetta, että ensin syödään, sitten nukutaan.

Tiedät kyllä itsekin, että olet ihan hakoteillä. Jokainen vauva on erilainen ja tämä sun väittelykaveris yötilanne ei vaikuta mitenkään erikoiselta. Kyse on kuitenkin 1 kk:n ikäisestä vauvasta, joilla ei välttämättä ole vielä minkäänlaista vuorokausirytmiä.

Tahallasko sä provoat vai mikä sun persettä kaivattaa? Rasittaa lukea muuten ihan mielenkiintoisessa ketjussa tämmöstä tyhjänpäivästä jänkytystä. En ole siis tuo 1 kk:n ikäisen vauvan äiti mutta vituttaa sen puolesta tuo sun jaakaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten yksi ihminen voi helposti pilata hyvän ketjun.

Minustakin tää oli ensin tosi kiva ketju, kun ihmiset ihan neutraalisti kertoilivat mikä tilanne kenelläkin oli. Ja molemmat löysi vertaisiaan: ne, jotka hoiti yöt yksin ja ne, joilla isät osallistuivat. Mulla on ollut molempia tilanteita, ja oli mukava lukea, että muilla oli kummastakin puolesta ihan samoja kokemuksia.

Ja sit tulee yksi harvinaisen jääräpäinen ihminen, jolla jostain syystä oli nyt juuri tarve olla oikeassa sellaisessa asiassa, missä ei ole mitään oikeaa ja väärää, eikä pitäisi olla tarvetta valita puolia. Mutta tokihan se ihminen piti tähänkin ketjuun löytyä, ettei tänne pelstalle vaan päässyt yhtä mukavaa ketjua. Mutta varmaan hänelle nyt tuli hyvä mieli, kun varmaan hän nyt koki kuitenkin olevansa jotenkin oikeammassa kuin muut.

Vierailija
24/90 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun kävelet maantien vasenta laitaa, niin et voi jäädä auton alle. Tai kun et käytä ikinä puukkoa, niin et voi saada haavaa sormeen.

Vaan kun elämä ei mene niin, että kaikki on kiinni jostain yhdestä tekijästä. Nukkuminen kun ei ole ihan niin yksioikoinen prosessi kuin on vaikka, että kun nostat sormeasi niin sormesi nousee.

Vierailija
25/90 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensi kesänä kun vauva syntyy (jos alkanut raskaus menee siis hyvin), että minä (mies) muutan kellariin nukkumaan. Esikoisen kanssa nukuin yli puoli vuotta toisessa huoneessa. Heräsin silloin virkeänä klo 6 ja joko lähdin samantien töihin (jotta pääsen aikaisin kotiin) tai hoidin vauvaa puoli kasiin asti, jotta vaimo sai nukuttua. Ihan tilanteen mukaan. On ihan hullua valvottaa molempia.

Vierailija
26/90 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kummankin vanhemman pitäisi klo 02.30 ihailla yhteen ääneen huokaillen, kuinka vauva hamuaa rinnan suuhunsa. Se olisikin hullua.

Mutta siinä ei ole mitään hullua, jos äiti ei jaksa kannella tauotta huutavaa vauvaa aamukuuteen asti, jotta isä saa herätä virkeänä ja päästää äidin 1½ tunniksi nukkumaan (mikä ei mulle riittäisi koko yön unimääräksi).

No mun esimerkki on kyllä kieltämättä äärimmäinen. Mutta kun on kokemusta juuri tuosta, että vauva parkuu aamukuuteen, niin ei tunnu yhtään hullulta herättää isä hoitamaan vauvaa siinä vaiheessa, kun itse meinaa pyörtyä väsymyksestä ja pitää ottaa jo tukea seinästä.

Vierailija
27/90 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aika hyvä syy/este....yleisesti ottaen työajat ja työn vaativuus ehkä voisivat olla sellaisia. Jos on esim kirurgi niin onhan se parempi että nukkuu hyvin kuin että pilkkii siellä leikkaussalissa. Yksin olen tosin kaikkien kolmen kanssa heräillyt eikä asia vaivaa sen jälkeen kun on saanut univelkoja pois. Väsyneenä tietenkin toivoisi että olisi joku tuuraaja.

Vierailija
28/90 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies teki työkseen lintukartoituksia ja heräsi töihin klo 02.

En nähnyt järjellisenä käskeä heräämään öisin, etenkin kun vauva nukkui jo 1 kk iässä pisimmillään 6 tuntia heräämättä ja 5 kk iässä 10 h.

Vierailija
29/90 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva saa olla syötön jälkeen pirteä, mutta se ei tarkoita, että minä nukuttaisin ketään. Kun vauva oppii ihan pienestä, että yö on yö ja päivä on päivä, ei tarvitse jäädä hyssyttelemään. Paitsi jo ehdoin tahdoin haluaa valittaa vauva-ajan raskautta niin onhan tuokin yksi tapa itseään kiusata.

Kyllä meilläkin on "hyssytelty" vauvat nukkumaan öisin jos ovat olleet pirteitä. Siis 0-2kk ikäisinä, ei kai niitä nyt itkemäänkään jätetä?! Lähes koko yön ovat oppineet nukkumaan 2-3kk ikäisinä, yhellä heräämisellä menty sitten pari kuukautta ja puolivuotiaina nukkuneet 10-12h putkeen. Kokemusta 3 lapsesta, neljäs (1kk) nyt nukkuu jo lupaavasti, mutta ihan rauhassa hyssyttelen hänet nukkumaan!

Meillä mies herää välillä öisin ja silloin ottaa vauvan hyssyteltäväksi kun olen ensin imettänyt pikkuisen.

Vierailija
30/90 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä vauvat eivät ole koskaan juoneet tuttupullosta ja herääminenkin on jäänyt kolmeen kuukauteen.

Eivät ikinä ole heränneet enempää kuin 2 kertaa yössä tuon kolmen kuukauden aikana, joten helposti olen samalla tarvittaessa vaihtanut vaipankin ja hyssytellyt takaisin nukkumaan.

En siis ole tarvinnut miestä yöheräämisiin ja mieluummin myös annan miehen nukkua ja olla hyvällä tuulella päisisin:)

Eli miksi tulet tanne vastailemaan? Kehumaan etta teillapa toimiikin hyvin. Voi luoja...

Vierailija
31/90 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Miehen täytyy nousta aikaisin töihin.

2. Sillä ei ole ollut tissejä.

Vierailija
32/90 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kummankin vanhemman pitäisi klo 02.30 ihailla yhteen ääneen huokaillen, kuinka vauva hamuaa rinnan suuhunsa. Se olisikin hullua.

Mutta siinä ei ole mitään hullua, jos äiti ei jaksa kannella tauotta huutavaa vauvaa aamukuuteen asti, jotta isä saa herätä virkeänä ja päästää äidin 1½ tunniksi nukkumaan (mikä ei mulle riittäisi koko yön unimääräksi).

No mun esimerkki on kyllä kieltämättä äärimmäinen. Mutta kun on kokemusta juuri tuosta, että vauva parkuu aamukuuteen, niin ei tunnu yhtään hullulta herättää isä hoitamaan vauvaa siinä vaiheessa, kun itse meinaa pyörtyä väsymyksestä ja pitää ottaa jo tukea seinästä.

Ei koliikkivauvan hoidosta tai koko yön valvomisesta.

Vierailija
33/90 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska hänen on mentävä aamulla töihin. Mies käy asiakkaiden luona autolla ja on mielestäni tärkeää että mies ei nouse ylös vauvan takia, että on sitten skarppina ratissa.

Lisäksi meillä on hyväuninen vauva,joten minä voin nukkua päivällä päiväuniakin.

Mies auttaa kyllä sitten muutoin. Käyn noin neljä kertaa viikossa salilla ja jumpissa, joten mies hoitaa ne ajat lapsia. Hän myös siivoaa jne. =)

Vierailija
34/90 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emot hoitaa vastasyntyneitä!

Normaali terve nainen synnytettyään on kaikki aistit, ja ehkäpä pari ylimääräistäkin, valppaana vain ja ainoastaan vastasyntynyttä varten.

Äitiyslomakin on ikäänkuin tätä varten.

Vierailija
35/90 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisekseen, mies ei kyennyt imettämään. Joten mitä järkeä hänen olisi ollut nousta, kun olisin itse joutunut kuitenkin heräämään imettämään?

Vierailija
36/90 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miehen kroppa ei olisi kestänyt sitä. Nukkui jo pari viikkoa syntymän jälkeen sohvalla tai siis yritti nukkua. Tuli jo siis silloin unettomuusoireita eli ei tule uni vaikka kuinka nukuttaa, sydän hakkaa kovaa, päätä särkee, ajatus ei kulje ja levottomat jalat syndroomaa. Palasi jonkun ajan kuluttua sänkyyn, mutta ei joutunut heräämään. Hän on siis sellainen joka tarvitsisi ainakin 9 tuntia unta yössä.

Vierailija
37/90 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies osallistuu. Viime yö meni valvoessa kun vauva veti huutokonserttia 01.00 - 05.00. Tuossa välissä tissitin vauvaa varmaan 4-5 kertaa kun meillä tämä imetys on melko haastavaa. (Täytyy tyhjentää tissejä ennen syöttöä, taistella imetysasennon kanssa, opetella rintakumien käyttöä ja pestä niitä välissä, lisäksi vielä kärvistellä tuskassa koko imetyksen ajan)

Mies ojenteli liivinsuojuksia ja harsoliinoja, kävi pesemässä rintakumeja ja toi minulle vettä. 5.00 aikaan sain vauvan nukkumaan ja nukuin 07.00 jolloin vauva taas aloitti itkemisen ja ähisemisen. Silloin mies otti vauvan ja lähti toiseen päähän taloa. Oli noussut vielä 2- ja 3- vuotiaiden kanssa aamulla 9.00 aikaan ja hoitanut aamutoimet. Minä heräsin 11. aikaan ja mies keitti kahvit.

(Nyt mies makaa sohvalla ihan sen näköisenä niinkuin olisi valvonut viimeyön. )

Vierailija
38/90 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies käy töissä.

Vierailija
39/90 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle se voi olla "nukuttamista", mutta vauvalle se on sitä, että sinä opetat sen valvomaan öisin. Jos et opettaisi, että syömisen jälkeen nukutetaan, vauva tajuaisi aika äkkiä, mikä on pelin henki. Nyt opetat, että ensin syöttö ja sitten aikuinen hyssyttää, nukuttaa, paijailee, paapoo ja lapsella on kivaa. Jos se sama määrä energiaa käytettäisiin vauvan kanssa valvomiseen päivällä, voisi koko perhe paremmin. Mutta kun sinä olet päättänyt, että vauvallasi on niin kamalaa, ettei se ikinä uskalla nukahtaa itsekseen, niin tietty vauva uskoo siihen!

Mutta kuten kirjoitin: ole hyvä ja tee elämästäsi ihan niin kamala kuin haluat! Se on sinun elämäsi ja jos rakastat käsrsimystä ja marttyyrina olemista, niin sen paikka on juuri nyt. Anna itsellesi lupa esittää zombia ja kerjää sääliä. Minä en viitsisi tehdä moista, koska elämä on paljon mukavampaa, kun nukkuu yönsä eikä kerro kaikin tavoin vauvalle, että öisin on kamalaa, äiti tässä sinun vierelläsi kolmatta tuntia jo ajaa mörköjä pois.

Oletko ihan tosissasi että se kuukauden ikäinen vauva pitää jättää huutamaan ja itkemään? Oikeasti?

Ei kai tuo sinun parjaamasi kirjoittaja nyt sen vauvan kanssa leiki, vaan yrittää rauhoittaa ITKEVÄÄ lastaan. On ihan tutkittu juttu että vastasyntynyt rauhoittuu paremmin jos a) on liikkeessä ja b) jos hän kuulee äitinsä sydämenlyönnit.

Se tapakouluttaminen kuuluu myöhempään ikään, eikä kuukauden ikäinen vielä edes harrasta minkään muiden asioiden tahtomista kuin ruoan, puhtaan vaipan ja sylin.

Meillä ainakin tuo syliin hytkytellen nukuttaminen kesti vain pari ensimmäistä kuukautta, ja sen jälkeen hän jo osasi rauhoittua muilla keinoilla.

Toki sinusta kaikki lapsen tarpeiden toteuttaminen on vain marttyyriä leikkimistä, mutta moni muu kokee sen ihan normaalina äitiytenä.

Miksi ihmeessä olet muuten noin agressiivinen? Miksi se on sinulta pois että jotkut eivät anna lapsiensa huutaa yöllä, vaan rauhoittavat heidät sylissään?

Vierailija
40/90 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan yösyöttöjen takia, koska meni aamulla töihin. Pullo kelpasi, joten syötti illan (vauvan yön) viimeisen syötön n. 22-23 välillä, jolloin itse sain pidemmän pätkän unta. Varsinkin kakkosen ollessa vauva, tuo pidempi yöunipätkä tuli todella tarpeeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä