MIllä syillä miehen ei tarvitse auttaa lainkaan vauvan yösyötöissä/heräilyissä?
Kommentit (90)
olisin saanut joka kerta potkia miehen hereille ja siinä vaiheessa olisin itsekin jo niin hereillä että helpommin hoidin itse... ja mies teki raskasta ruumiillista työtä pitkiä päiviä ja lapsia on meillä vain yksi, joten tavallaan myös annoin "luvan" miehelle nukkua. tietty mies välillä hoiti yksinään vauvaa koko yön mutta silloin nukkuikin niin "koiranunta" että heräsi itkuun. edelleen (lapsi nyt 2 v.) mies ei edes huomaa jos ollaan pojan kanssa yöllä hereillä, on vaan niin sikeä uninen.
onko sulla siis valot päällä yösyötön aikana? Ei ihme että vauva piristyy.
Mä hoidan suurimman osan hyssyttämisestä, mutta jos vauva on oikein levoton yöllä, pyydän miestä vuorollaan hyssyttämään. Mies vaihtaa myös vaipan yöllä.
Jos lapsi on terve, vaippa kuiva ja vatsa täynnä, en keksi mitään syytä hyssytellä. Paitsi että sillä tavalla takaa itselle noin 3 vuoden zombie-jakson.
saa nukuttua, jos lapsi yhkää ja alkaa sitten huutaa yöllä. Enkä halua myöskään nousta yöllä seurustelemaan vauvan kanssa. Meillä vauva on usein yöllä jonkun syötön jälkeen pirteä, joten se pitää nukuttaa. Ja joskus on vatsavaivaa. Ilmeisesti sulla on tosi hyvät tiedot kaikista maailman vauvoista, kun annat noin hyviä neuvoja. Nostan hattua sulle.
Ja sinulla on siellä huutamassa kaikki maailman vauvat? Meillä vauva saa olla syötön jälkeen pirteä, mutta se ei tarkoita, että minä nukuttaisin ketään. Kun vauva oppii ihan pienestä, että yö on yö ja päivä on päivä, ei tarvitse jäädä hyssyttelemään. Paitsi jo ehdoin tahdoin haluaa valittaa vauva-ajan raskautta niin onhan tuokin yksi tapa itseään kiusata.
että tietäisin, miten sinun vauvasi käyttäytyvät. Niin, mä yritänkin tehdä sitä päivän ja yön eroa vauvalle sillä, että yöllä ei seurustella vaan nukutaan, mutta jos vauva ei syönnin jälkeen nuku, sitä pitää nukuttaa. Vauva ei nimittäin ole vielä kasvanut niin isoksi, että pääsisi täältä av:lta lukemaan, että sitä ei tarvitse hyssytellä, jotta se nukahtaisi, koska se ei nukahda pirteänä. Kyllä mun mielestä olisi huomattavasti raskaampaa kuunnella sitä huutoa kuin nukuttaa vauva uneen. Kuukauden ikäisellä vauvalla ei oikein sitä rytmiä vielä ole, enkä ole vielä kuullut semmoisesta tahosta, joka suosittelisi näin pienen vauvan unikouluttamista. Voisitko nyt vaan tyytyä siihen, että vauvatkin ovat erilaisia? Tämä meidän vauva nyt vaan ei nukahda sillä, että panee valot pois ja peiton päälle ja toivoo, että se nukahtaa.
tälle oli tarkoitettu kysymykseni, että onko sulla valot päällä yösyötön aikana..
En ole tuo toinen vastaaja, mutta ihmettelen, että onko sulla siis valot päällä yösyötön aikana? Ei ihme että vauva piristyy.
valo päällä yösyötön aikana, koska meillä on kyllä ihan säkkipimeää yöllä. En näe muuten rintakumien kanssa taiteilla. Eikä mies näe vaihtaa vaippaa. Ja jos joku nyt tähänkin tarttuu, niin vauvalla on vaippaihottumaa, joten joo, on pakko laittaa.
Mua vähän ihmetyttää, että jollekulle on niin vaikea uskoa, että kuukauden ikäinen vauva ei osaa nukahtaa heti, kun vanhempi sitä keksii toivoa. Eihän se nukahda päivälläkään syötön jälkeen, jos ei väsytä. Vauva nukkuu yöllä 3-4 tuntia kerralla ja sitten syö, ihan samoin kuin päivällä. Toisinaan on pirteä, ihan samoin kuin päivällä. Ei mulla ole tämän asian kanssa mitään ongelmaa, miksi teillä on?
Joo äidin vastuullahan ne vauvat ovat, ellei ole jotain ylivoimaista estettä. Kun isäthän, ne heteromiehet, ovat asia ihan erikseen. Ne on vauvoilleen vaan semmosia kevytvanhempia, joilla ei ole tasavertaisia velvollisuuksia hoivaan, kun niillä on ne kauhean tärkeät työt. Eikä heteromiestä voi vaatia hoitamaan ainakaan öisin, kun aamulla on tärkeää työtä. Ja eihän se oikeastaan olekaan vaativaa, hoitaa vauvaa öisin, joten ihan turhaa olisi vaivata mitättömällä hommalla. Tai sitten sillä kuluttavalla, kun sillä miehellä on se työ.
Siinä olette musta täysin oikeassa, että teidän liittonne eivät pysyisi kasassa, jos tasavertaisus olisi parisuhteen lähtökohta. Ei ne miehet kestäisi sitä väsymystä ja vaivaa, kuten te kestätte. Mut jotenkin tää liittyy siihen, että sitten kun isolle osalle teistä tulee ero, niin iskät eivät olekaan sitten sitoutuneet lapsiinsa, kun uutta onnea pukkaa. So it goes.
Kyynisyyteni taustalla ei ole mitään absoluuttiset kuvitelmat vanhemmuuden tasajaosta. Tiedän hyvin itse lapseni imettäneenä, miten se asettaa vanhemmat eri asemiin yöhoidon suhteen. Jaksan pilkata tuota puhetta siitä, perusteluja, millä pidetään ihan normaalina, että äidin vastuulla on yö.
Terkuin äiti, joka jo lapsuudenperheestään sai mukaan mallin siitä, kuin velvollisuuksia jaetaan kunkin kyvyn ja jaksamisen mukaan. Jos äiti on väsynyt, tarkoittaa se, että isä tai muut ottavat riittävästi osaa yöhoitoon, vaikka olisi se imetysihme tärkeä. Jos kaikki ovat väsyneitä, voidaan silti miettiä järjestelyitä, joilla väsymystä saataisiin pidettyä siedettävällä tasolla kunkin toimintakyvyn kannalta. Jos ei perheen omat voimat riitä, niin sitten ulkopuolista apua. Mutta premissinä ei ole jonkun paskantärkeän miehen itsestään selvä Työ, jota pilaisi byhyy pari yöheräämistä. Eillei se isukki tosiaan ole sitten niin poloinen, ettei kestä mitään. Sillon sitä pitääkin paapoa. Jos sillä on vaikka heikko itsetunto. Tai jotain.
Olet täysin oikeassa, miehille työ on usein perhettä tärkeämpi, sillä kun ero tulee niin heidän uransa jatkuvat saumattomasti perheestä huolimatta.
Kokemusta on
jaettiin yöt suunilleen tasan, vaikka mies on/oli ns aivoja vaativassa työssä. Vauva oli pullolla, joten imetys ei ollut este jakamiseen. Päivisin esikoinen ei suostunut nukkumaan kuin liikkuvissa vaunuissa (niitä lykkiessä ei paljon nukuta) ja kuopuksen kanssa oli se esikoinen, joten ei päivällä nukkuminen silloinkaan ollut viahtoehto. Mies tulee huomattavasti vähemmällä unella toimeen kuin minä. Mies myös herää huomattavasti helpommin kuin minä.
Aluksi ajatus oli että minä hoidan yöt ja päivät ja saan (periaatteessa) illat ja viikonloput käyttää parhaaksi katsomallani tavalla. Mutta tosiaan tuollaiseen tasajakoon ajanmyötä päädyttiin (toki myös iltojen ja viikonloppujen suhteen).
..ukot ovat töissä, sillä eihän sitä muuten jälekäisiä voi elättää jos ei halua tulla mun rahapussille
Olet täysin oikeassa, miehille työ on usein perhettä tärkeämpi, sillä kun ero tulee niin heidän uransa jatkuvat saumattomasti perheestä huolimatta.
Olisi hauska nähdä nirppanokkarouvien naamat, kun mies luopuisi työstä, urakehityksestä, asuntolainan maksusta, farmariauton osamaksuista jne. ollakseen kotona hoitamassa vauvaa äitiysloman aikana. En usko, että nämä pyhimysäidit, joille perhe on NIIN PALJON työtä tärkeämpi, katselisivat miestä kovin monta päivää sen jälkeen, kun tämä lakkaisi ylläpitämästä perheen elintasoa.
koska minä imetän ja olen päivät kotona. Mies joutuu vastaamaan suurilta osin perheen menoista. Joten saa kulkea pirteänä töissä.
koska imetän, eikä vaihdeta vaippaa, jos ei ole pakko = ääriharvoin
Rotarokotteen jälkeen kun oli parina yönä mahanpurua, niin mieskin kanniskeli, ihan vapaaehtoisesti
En ole tuo toinen vastaaja, mutta ihmettelen, että onko sulla siis valot päällä yösyötön aikana? Ei ihme että vauva piristyy.
valo päällä yösyötön aikana, koska meillä on kyllä ihan säkkipimeää yöllä. En näe muuten rintakumien kanssa taiteilla. Eikä mies näe vaihtaa vaippaa. Ja jos joku nyt tähänkin tarttuu, niin vauvalla on vaippaihottumaa, joten joo, on pakko laittaa. Mua vähän ihmetyttää, että jollekulle on niin vaikea uskoa, että kuukauden ikäinen vauva ei osaa nukahtaa heti, kun vanhempi sitä keksii toivoa. Eihän se nukahda päivälläkään syötön jälkeen, jos ei väsytä. Vauva nukkuu yöllä 3-4 tuntia kerralla ja sitten syö, ihan samoin kuin päivällä. Toisinaan on pirteä, ihan samoin kuin päivällä. Ei mulla ole tämän asian kanssa mitään ongelmaa, miksi teillä on?
Aika selkeästi on ilmaistu, että vauvan kanssa ei tarvitse jäädä hääräämään syötön jälkeen. Valvokoot, jos valvotuttaa, mutta äiti voi ja saa mennä nukkumaan. Jokaiseen ähkäisyyn ei ole pakko mennä hyssyttelemään. Tosin, jos haluat valvoa kun vauvasi valvoo ja valvoa päivällä, kun kaikki muut valvovat, niin se on oma asiasti. Minä en viitsisi.
Mä hoidan suurimman osan hyssyttämisestä, mutta jos vauva on oikein levoton yöllä, pyydän miestä vuorollaan hyssyttämään. Mies vaihtaa myös vaipan yöllä.
Jos lapsi on terve, vaippa kuiva ja vatsa täynnä, en keksi mitään syytä hyssytellä. Paitsi että sillä tavalla takaa itselle noin 3 vuoden zombie-jakson.
saa nukuttua, jos lapsi yhkää ja alkaa sitten huutaa yöllä. Enkä halua myöskään nousta yöllä seurustelemaan vauvan kanssa. Meillä vauva on usein yöllä jonkun syötön jälkeen pirteä, joten se pitää nukuttaa. Ja joskus on vatsavaivaa. Ilmeisesti sulla on tosi hyvät tiedot kaikista maailman vauvoista, kun annat noin hyviä neuvoja. Nostan hattua sulle.
Ja sinulla on siellä huutamassa kaikki maailman vauvat? Meillä vauva saa olla syötön jälkeen pirteä, mutta se ei tarkoita, että minä nukuttaisin ketään. Kun vauva oppii ihan pienestä, että yö on yö ja päivä on päivä, ei tarvitse jäädä hyssyttelemään. Paitsi jo ehdoin tahdoin haluaa valittaa vauva-ajan raskautta niin onhan tuokin yksi tapa itseään kiusata.
että tietäisin, miten sinun vauvasi käyttäytyvät. Niin, mä yritänkin tehdä sitä päivän ja yön eroa vauvalle sillä, että yöllä ei seurustella vaan nukutaan, mutta jos vauva ei syönnin jälkeen nuku, sitä pitää nukuttaa. Vauva ei nimittäin ole vielä kasvanut niin isoksi, että pääsisi täältä av:lta lukemaan, että sitä ei tarvitse hyssytellä, jotta se nukahtaisi, koska se ei nukahda pirteänä. Kyllä mun mielestä olisi huomattavasti raskaampaa kuunnella sitä huutoa kuin nukuttaa vauva uneen. Kuukauden ikäisellä vauvalla ei oikein sitä rytmiä vielä ole, enkä ole vielä kuullut semmoisesta tahosta, joka suosittelisi näin pienen vauvan unikouluttamista. Voisitko nyt vaan tyytyä siihen, että vauvatkin ovat erilaisia? Tämä meidän vauva nyt vaan ei nukahda sillä, että panee valot pois ja peiton päälle ja toivoo, että se nukahtaa.
Vielä ei ole sellaista tervettä vauvaa syntynyt, joka ei itsekseen osaisi nukahtaa, kun on siihen valmis. Valitettavasti aika moni äiti on ottanut elämäntehtäväkseen vauvan nukuttamisen sen sijaan että käyttäisi energiansa päivällä lapsen väsyttämiseen sellaiseen tilaan, että vauva nukahtaa väsymykseen.
Aika selkeästi on ilmaistu, että vauvan kanssa ei tarvitse jäädä hääräämään syötön jälkeen. Valvokoot, jos valvotuttaa, mutta äiti voi ja saa mennä nukkumaan.
Ai äiti voi mennä nukkumaan jos vauva itkee hysteerisenä vaikka tuntitolkulla ja herää n. 30 min unien jälkeen niin yöllä kuin päivälläkin?
Minä en jättäisi vastasyntynyttä itkemään, mutta jos sinä jätät niin ei se minun napaani kaiva.
t.9
no meillä on vauva-ajan yöheräilyt sujuneet kyllä äidin voimin. Sen jälkeen isäkin kuvioissa. Nuo pahalaiset kun välillä näkevät painajaisia, haluavat vessaan tms.keskellä yötä.
Ei sitä vauvaa yleensä nukuttaa tarvitse öisin, ei omiani ainakaan. Mutta ymmärrän kyllä sen, että välttämättä ei saa itse unta kun se toinen jokeltaa vieressä.
valo päällä yösyötön aikana, koska meillä on kyllä ihan säkkipimeää yöllä. En näe muuten rintakumien kanssa taiteilla. Eikä mies näe vaihtaa vaippaa. Ja jos joku nyt tähänkin tarttuu, niin vauvalla on vaippaihottumaa, joten joo, on pakko laittaa. Mua vähän ihmetyttää, että jollekulle on niin vaikea uskoa, että kuukauden ikäinen vauva ei osaa nukahtaa heti, kun vanhempi sitä keksii toivoa. Eihän se nukahda päivälläkään syötön jälkeen, jos ei väsytä. Vauva nukkuu yöllä 3-4 tuntia kerralla ja sitten syö, ihan samoin kuin päivällä. Toisinaan on pirteä, ihan samoin kuin päivällä. Ei mulla ole tämän asian kanssa mitään ongelmaa, miksi teillä on?
Aika selkeästi on ilmaistu, että vauvan kanssa ei tarvitse jäädä hääräämään syötön jälkeen. Valvokoot, jos valvotuttaa, mutta äiti voi ja saa mennä nukkumaan. Jokaiseen ähkäisyyn ei ole pakko mennä hyssyttelemään. Tosin, jos haluat valvoa kun vauvasi valvoo ja valvoa päivällä, kun kaikki muut valvovat, niin se on oma asiasti. Minä en viitsisi.
Ihan hemmetin ärsyttävää, kun kuvittelet tietäväsi, miten meidän vauva nukahtaa tai on nukahtamatta. Jos panen vauvan virkeänä nukkumaan, se ei ala nukkua vaan huutaa. Minä en viitsi sitä kuunnella, enkä todellakaan muutenkaan halua huudattaa vauvaa. Usein vauva nukahtaa syöttöön, silloin ei ole mitään ongelmaa. Aina kuitenkaan ei.
Ja mä en mene mihinkään hyssyttämään, vauva nukkuu meidän vieressä.
Antaisitko itse minun tilanteessani sitten vauvan huutaa?
Vielä ei ole sellaista tervettä vauvaa syntynyt, joka ei itsekseen osaisi nukahtaa, kun on siihen valmis. Valitettavasti aika moni äiti on ottanut elämäntehtäväkseen vauvan nukuttamisen sen sijaan että käyttäisi energiansa päivällä lapsen väsyttämiseen sellaiseen tilaan, että vauva nukahtaa väsymykseen.
kai se nyt siihenkin sitten jossain vaiheessa nukahtaa, eipä vaan kuulu minun vanhemmuuteeni huudattaa pientä vauvaa öisin.
kai se nyt siihenkin sitten jossain vaiheessa nukahtaa, eipä vaan kuulu minun vanhemmuuteeni huudattaa pientä vauvaa öisin.
niin tutkitaan, miksi se huutaa. Vaippa märkä, oksennusta pitkin paitaa, hirveä nälkä, karmea kipu. Jos vauva haluaa öisin seurustella, on se itku ihan erilaista kuin silloin, kun nälkäkuolema uhkaa. Mutta kuten sanoin, elämästään voi tehdä erittäin vaikean, jos haluaa. Voi valvoa yöt ja valvoa päivät, ihan miten tahansa. Mutta sitten ei pidä tulla minulle sanomaan, että hyvä sinun on, kun on noin helppo vauva. Ehei, ei meillä mitään helppoa lasta ole vaan vauva, jolle on näytetty yö ja päivä ja tehty selkeä ero sille, mitä tapahtuu öisin ja mitä päivisin. Meillä öisin nukutaan, te voitte vaikka pitää discoa, jos vauva sitä vaatii.
Ihan hemmetin ärsyttävää, kun kuvittelet tietäväsi, miten meidän vauva nukahtaa tai on nukahtamatta. Jos panen vauvan virkeänä nukkumaan, se ei ala nukkua vaan huutaa. Minä en viitsi sitä kuunnella, enkä todellakaan muutenkaan halua huudattaa vauvaa. Usein vauva nukahtaa syöttöön, silloin ei ole mitään ongelmaa. Aina kuitenkaan ei. Ja mä en mene mihinkään hyssyttämään, vauva nukkuu meidän vieressä. Antaisitko itse minun tilanteessani sitten vauvan huutaa?
ja sitten miettisin kahdesti, mihin peleihin lapsen kanssa ryhdyn siksi, että se on virkeä. Valvo yösi, se on varmaan kivaa. Minä en viitsi. Harva 1 kk ikäinen on vielä oppinut varsinaista kiukkuitkua.
Aika selkeästi on ilmaistu, että vauvan kanssa ei tarvitse jäädä hääräämään syötön jälkeen. Valvokoot, jos valvotuttaa, mutta äiti voi ja saa mennä nukkumaan.
Ai äiti voi mennä nukkumaan jos vauva itkee hysteerisenä vaikka tuntitolkulla ja herää n. 30 min unien jälkeen niin yöllä kuin päivälläkin? Minä en jättäisi vastasyntynyttä itkemään, mutta jos sinä jätät niin ei se minun napaani kaiva. t.9
Jos kyseessä on pelkkä seuranpuute, kannattaa tietysti herättää vaikka koko perhe vauvan kanssa leikkimään. Sitähän se 1 kk ikäinen odottaa? Tai jos ei siinä iässä vielä osaa moista vaatia niin osaa ainakin pari kuukautta myöhemmin, kun on äidin toimesta opetettu siihen, että mihin aikaan vuorokaudesta tahansa on lystiä yhdessä leikkiä.
En todellakaan nyt ihmettele enää niitä isiä, jotka raahautuvat aamu aamun jälkeen töihin rättiväsyneinä vauvan valvotettua. Totta kai se valvottaa, kun se oikein ehdoin tahdoin on siihen opetettu, että syöttöä seuraa parin tunnin seurustelutuokio, jos vauva vähääkään osoittaa olevansa virkeä.
että tietäisin, miten sinun vauvasi käyttäytyvät.
Niin, mä yritänkin tehdä sitä päivän ja yön eroa vauvalle sillä, että yöllä ei seurustella vaan nukutaan, mutta jos vauva ei syönnin jälkeen nuku, sitä pitää nukuttaa. Vauva ei nimittäin ole vielä kasvanut niin isoksi, että pääsisi täältä av:lta lukemaan, että sitä ei tarvitse hyssytellä, jotta se nukahtaisi, koska se ei nukahda pirteänä. Kyllä mun mielestä olisi huomattavasti raskaampaa kuunnella sitä huutoa kuin nukuttaa vauva uneen.
Kuukauden ikäisellä vauvalla ei oikein sitä rytmiä vielä ole, enkä ole vielä kuullut semmoisesta tahosta, joka suosittelisi näin pienen vauvan unikouluttamista.
Voisitko nyt vaan tyytyä siihen, että vauvatkin ovat erilaisia? Tämä meidän vauva nyt vaan ei nukahda sillä, että panee valot pois ja peiton päälle ja toivoo, että se nukahtaa.