MIllä syillä miehen ei tarvitse auttaa lainkaan vauvan yösyötöissä/heräilyissä?
Kommentit (90)
En ole tuo toinen vastaaja, mutta ihmettelen, että onko sulla siis valot päällä yösyötön aikana? Ei ihme että vauva piristyy.
valo päällä yösyötön aikana, koska meillä on kyllä ihan säkkipimeää yöllä. En näe muuten rintakumien kanssa taiteilla. Eikä mies näe vaihtaa vaippaa. Ja jos joku nyt tähänkin tarttuu, niin vauvalla on vaippaihottumaa, joten joo, on pakko laittaa. Mua vähän ihmetyttää, että jollekulle on niin vaikea uskoa, että kuukauden ikäinen vauva ei osaa nukahtaa heti, kun vanhempi sitä keksii toivoa. Eihän se nukahda päivälläkään syötön jälkeen, jos ei väsytä. Vauva nukkuu yöllä 3-4 tuntia kerralla ja sitten syö, ihan samoin kuin päivällä. Toisinaan on pirteä, ihan samoin kuin päivällä. Ei mulla ole tämän asian kanssa mitään ongelmaa, miksi teillä on?
Aika selkeästi on ilmaistu, että vauvan kanssa ei tarvitse jäädä hääräämään syötön jälkeen. Valvokoot, jos valvotuttaa, mutta äiti voi ja saa mennä nukkumaan. Jokaiseen ähkäisyyn ei ole pakko mennä hyssyttelemään. Tosin, jos haluat valvoa kun vauvasi valvoo ja valvoa päivällä, kun kaikki muut valvovat, niin se on oma asiasti. Minä en viitsisi.
Ihan hemmetin ärsyttävää, kun kuvittelet tietäväsi, miten meidän vauva nukahtaa tai on nukahtamatta. Jos panen vauvan virkeänä nukkumaan, se ei ala nukkua vaan huutaa. Minä en viitsi sitä kuunnella, enkä todellakaan muutenkaan halua huudattaa vauvaa. Usein vauva nukahtaa syöttöön, silloin ei ole mitään ongelmaa. Aina kuitenkaan ei. Ja mä en mene mihinkään hyssyttämään, vauva nukkuu meidän vieressä. Antaisitko itse minun tilanteessani sitten vauvan huutaa?
ja sitten miettisin kahdesti, mihin peleihin lapsen kanssa ryhdyn siksi, että se on virkeä. Valvo yösi, se on varmaan kivaa. Minä en viitsi. Harva 1 kk ikäinen on vielä oppinut varsinaista kiukkuitkua.
se vaan ei viihdy siinä itsekseen. Ei meillä mitään pelejä pelata vaan NUKUTETAAN sitä vauva, jotta ei tarvitse valvoa ja kuunnella huutoa. Oikeasti, nyt on kyllä pakko sanoa, että taidat olla ihan helvetin tyhmä ihminen, kun et usko, että toiset vauvat ovat erilaisia kuin toiset.
Jaksaisitteko itse tällaista? Eikös se nyt ole ihan järjen käyttöä, että äiti hoitaa pääasiassa ne yösyötöt. Eri asia tietysti jos on kroonista väsymystä tms, sitten pitää miettiä asiat uudelleen.
Mieheni työ EI ole niin älyttömän tärkeä ja lapset toisella sijalla. Tosi asia on, että mies vois joutua vaikka johonkin lepokotiin, jos valvois yhtään enempää. Nyt valvoo jo ihan tarpeeksi ja oikeesti tekee kaikkensa perheen eteen.
Ihmeellistä periaatetasa-arvon perään ruikuttamista. Meillä mies tekee paljon kotihommia, asiat on oikeesti yhteisiä ja yhdessä sovittuja. Kumpikaan ei kyykytä toistaan.
Ymmärrätkö sinä, joka urputat tasa-arvosta, että äidin yöheräämiset voi olla myös täysin tasa-arvoinen ratkaisu. Elämä ei ole niin mustavalkoista.
En ole tuo toinen vastaaja, mutta ihmettelen, että onko sulla siis valot päällä yösyötön aikana? Ei ihme että vauva piristyy.
valo päällä yösyötön aikana, koska meillä on kyllä ihan säkkipimeää yöllä. En näe muuten rintakumien kanssa taiteilla. Eikä mies näe vaihtaa vaippaa. Ja jos joku nyt tähänkin tarttuu, niin vauvalla on vaippaihottumaa, joten joo, on pakko laittaa. Mua vähän ihmetyttää, että jollekulle on niin vaikea uskoa, että kuukauden ikäinen vauva ei osaa nukahtaa heti, kun vanhempi sitä keksii toivoa. Eihän se nukahda päivälläkään syötön jälkeen, jos ei väsytä. Vauva nukkuu yöllä 3-4 tuntia kerralla ja sitten syö, ihan samoin kuin päivällä. Toisinaan on pirteä, ihan samoin kuin päivällä. Ei mulla ole tämän asian kanssa mitään ongelmaa, miksi teillä on?
Aika selkeästi on ilmaistu, että vauvan kanssa ei tarvitse jäädä hääräämään syötön jälkeen. Valvokoot, jos valvotuttaa, mutta äiti voi ja saa mennä nukkumaan. Jokaiseen ähkäisyyn ei ole pakko mennä hyssyttelemään. Tosin, jos haluat valvoa kun vauvasi valvoo ja valvoa päivällä, kun kaikki muut valvovat, niin se on oma asiasti. Minä en viitsisi.
Ihan hemmetin ärsyttävää, kun kuvittelet tietäväsi, miten meidän vauva nukahtaa tai on nukahtamatta. Jos panen vauvan virkeänä nukkumaan, se ei ala nukkua vaan huutaa. Minä en viitsi sitä kuunnella, enkä todellakaan muutenkaan halua huudattaa vauvaa. Usein vauva nukahtaa syöttöön, silloin ei ole mitään ongelmaa. Aina kuitenkaan ei. Ja mä en mene mihinkään hyssyttämään, vauva nukkuu meidän vieressä. Antaisitko itse minun tilanteessani sitten vauvan huutaa?
ja sitten miettisin kahdesti, mihin peleihin lapsen kanssa ryhdyn siksi, että se on virkeä. Valvo yösi, se on varmaan kivaa. Minä en viitsi. Harva 1 kk ikäinen on vielä oppinut varsinaista kiukkuitkua.
se vaan ei viihdy siinä itsekseen. Ei meillä mitään pelejä pelata vaan NUKUTETAAN sitä vauva, jotta ei tarvitse valvoa ja kuunnella huutoa. Oikeasti, nyt on kyllä pakko sanoa, että taidat olla ihan helvetin tyhmä ihminen, kun et usko, että toiset vauvat ovat erilaisia kuin toiset.
Sinulle se voi olla "nukuttamista", mutta vauvalle se on sitä, että sinä opetat sen valvomaan öisin. Jos et opettaisi, että syömisen jälkeen nukutetaan, vauva tajuaisi aika äkkiä, mikä on pelin henki. Nyt opetat, että ensin syöttö ja sitten aikuinen hyssyttää, nukuttaa, paijailee, paapoo ja lapsella on kivaa. Jos se sama määrä energiaa käytettäisiin vauvan kanssa valvomiseen päivällä, voisi koko perhe paremmin. Mutta kun sinä olet päättänyt, että vauvallasi on niin kamalaa, ettei se ikinä uskalla nukahtaa itsekseen, niin tietty vauva uskoo siihen!
Mutta kuten kirjoitin: ole hyvä ja tee elämästäsi ihan niin kamala kuin haluat! Se on sinun elämäsi ja jos rakastat käsrsimystä ja marttyyrina olemista, niin sen paikka on juuri nyt. Anna itsellesi lupa esittää zombia ja kerjää sääliä. Minä en viitsisi tehdä moista, koska elämä on paljon mukavampaa, kun nukkuu yönsä eikä kerro kaikin tavoin vauvalle, että öisin on kamalaa, äiti tässä sinun vierelläsi kolmatta tuntia jo ajaa mörköjä pois.
imetys; se, etta mies heraa muiden lasten kanssa jos heraavat yolla ja aiti heraa vauvan kanssa.
Ehei, ei meillä mitään helppoa lasta ole vaan vauva, jolle on näytetty yö ja päivä ja tehty selkeä ero sille, mitä tapahtuu öisin ja mitä päivisin. Meillä öisin nukutaan, te voitte vaikka pitää discoa, jos vauva sitä vaatii.
Mun äidillä on ollut aikoinaan kolme tosi helppoa vauvaa, ja tällä suurella kokemuksella sitten heitti juuri yllämainitunlaista kommenttia. Ajatteli, että minussa on jotain vikaa kun en saa lasta rauhoitettua - ne perusongelmathan kuitenkin on (kuulemma) helppo tunnistaa ja kokeilla: nälkä, vaippa, uni jne.
No minulla on yksi discovauva ja kaksi helppoa. Ymmärrän, kuinka houkuttelevaa on luulla itse olevansa hyvä äiti, kun vauva rauhoittuu heti jos sitä vähän taputtelee pepulle tai kääntää mahalleen. Samat konstit, tai ylipäätään mitkään konstit, eivät vain aina toimi kaikille vauvoille, joiden otsassa voisi olla vaikka tuo leima "high wired". Ihan terve vauva voi hyvin olla todella itkuinen, kräntty ja perustyytymätön.
Mutta nyt meni jo ohi aiheen. Mun mies on kanniskellut lähinnä tuota discovauvaa aikoinaan, kun olin aivan poikki. Muutoin en häntä ole yöimetyksiin ainakaan noiden kahden muun kanssa koskaan tarvinnut enkä pyytänyt.
oman osansa.
Mä olen lasten vauva-aikana vastannut yöhoidosta, koska olen imettänyt. Mies on sitten ottanut vastuuta, jos imetys ei ole pelastanut tilannetta.
Lähtökohtaisesti en kuitenkaan näe mitään järkeä siinä, että kaksi aikuista valvoo...
Mutta onhan noita tossukkanaisten selityksiä kuultu jos jonkinmoisia, yleisin lienee "kun se on töissä". No voi voi, sellasta se elämä on.
Minä en ainakaan ole suostunut yksin valvoskelemaan lasten/vauvojen kanssa kun heräilevät ja valvoskelevat. Ja se on meille ok, niin on ollut alusta asti, ei mitään nurinoita kummaltakaan.
Meillä mies on astunut kuvioihin siinä vaiheessa kun olen ollut poikkirätti vauvojen kanssa valvomisesta. Meillä siis kaksi hyvin huonounista. Ei mitään puhettakaan mistään kolmen tunnin uniputkista. Pyh, hyvällä tuurilla joskus saattoi 2 tuntia nukkua putkeen, hyvin harvoin sitäkään tapahtui.
Imettänyt olen mutta molemmat ovat onneksi pullostakin eväänsä ottaneet. Se on mahdollistanut sen, että mies pystyy hoitamaan myös yöllä.
Meillä mies on hoitanut öisin ehkä 2-3 yötä/viikko, siitä asti kun vauvat ovat olleet noin puoli vuotiaita. Viikonloppuisin ja joskus viikolla yhden yön. Mies itse on tätä halunnut ja on monesti sitä sanonutkin, että ei hän niin paperista ole, etteikö jaksaisi tehdä töitä yhden huonosti nukutun yön jälkeen.
Meidän perheessä ajatellaan niin, että on ihan idioottimaista jos toinen aikuisista kuukistuu univelan alle ja toinen mennä porskuttaa normaali unilla. Miksei sitä taakkaa ei jaettaisi. Itse olin liiallisen valvomisen jälkeen todella pahantuulinen ja kireä. Mies mieluummin itse osallistui yöhoitoihin kuin katseli alati pahantuulista vaimoa.
Minä valvoin koliikkivauva sylissä öisin ja kävin työssä päivisin. Lähinnä muistutti RUK:ta - otetaan mittaa, kuinka vähällä unella mies selviää. Ikävin puoli siinä oli, ettei äiti nukkunut, vaan makasi yöt hereillä kuunnellen vauvan itkua ja oli sitten kärttyinen kuin mikä. Onneksi valvomisvaihe meni pian ohi.
Mun vauva on semmoinen, joka ei tykkää olla hereillä itsekseen. Se ei viihdy päivälläkään köllöttelemässä sängyllä tai sitterissä/kaukalossa istumassa, vaan haluaa olla sylissä.
Välillä vauva on pirteä yöllä syötön jälkeen. Silloin hyssytän häntä käsivarsilla, polvien tai rinnan päällä tai liinassa. Jos laitan vauvan pirteänä oman peittonsa alle nukkumaan, se alkaa huutaa, mutta lopettaa, jos otan syliin ja alan hyssyttää.
Tässä tilanteessa vauva ei siis huuda sitä, että on nälkä, vaippa märkä tai kipua, vaan sitä, että se haluaa syliin. Minä en ala huudattaa kuukauden ikäistä vauvaa, joka itkee sylinikävää. Eihän me nukuta siinäkään tilanteessa, että vauva huutaa, hyvänen aika! Ja ollaan kyllä kokeiltu laittaa hereillä olevaa vauvaa nukkumaan, mutta kun ei nuku vaan alkaa huutaa.
Minusta meidän vauva ei ole vaikea, vaan ihan helppo. Hänellä nyt vaan on tarve olla sylissä ja nukahtaa siihen kyllä hyvin.
Minusta osoittaa sinulta aika huonoa harkintakykyä alkaa neuvoa minua siinä, miten vauvaa pitää hoitaa, vaikka et ole koskaan vauvaamme nähnytkään. En minäkään ala neuvoa sinua omien vauvojesi hoidossa.
Tämä vauva nyt on tällainen, en ala häneltä syliä kieltämään siksi, että nukuttaminen sinusta on turhaa. Tiedän, että monet vauvat nukahtavat ilman syliäkin, mutta tämä ei nukahda. Jos et usko, niin tervetuloa katsomaan.