Tällaisten öiden jälkeen tunnen RAIVOA ja pettymystä miestä kohtaan!
Vauva 11kk hirveässä räkätaudissa, kova kuume ja niin tukossa ettei meinannut saada yöllä hengitetty. Hyöri ja pyöri, itkeskeli läpi yön.
Mies kävi nukkumaan 21.30 ja hänellä herätys 6.30 töihin. Minä nukuttelin vauvaa sylissä klo 22 ja sen jälkeen vielä laittelin sipuleita yms yöjuttuja kuntoon. Vauva ei osannut nukkua omassaan yhtään, lopulta meidän välissämme kahden tyynyn päälle tuettuna. SIinä keikkui ja itkeskeli, vähän väliä piti imeä nenää puhtaaksi yms. Minä hoitelin vauvaa aivan koko yön, mutta kun esim juotin häntä kovasti niin vaippa oli märkä klo 2 ja pyysin miestä auttamaan siinä (koska vauva roikkui rinnassa ja itki jos päästin irti). Mies oli äkäinen, ei olisi millään jaksanut. Kun pyysin hakemaan lääkettä, aloitti siitä unisena vartin valituksen. Yritti vaan pitkittää ja jatkaa omia nukkumisia, kysyi peitteen alta että "ootkos nyt varma.. onkohan se nyt hyvä lääke.." täysin välinpitämättömänä. Pakotin miehen hakemaan lääkkeen ja kirosi mennessään että kohtahan pitääkin jo herätä töihin saatana.
Minä valvoin vauvan kanssa läpi yön, nyt tiedän ettei nuku päivällä kuin 10 min pätkiä ja mulla pitkä päivä hänen kanssaan täysin nukahtamisen partaalla olevana.. kädet tärisee ja sydän hakkaa, kun edeltävänäkin yönä valvotti jo niin paljon. Surettaa olla niin jumalattoman yksin kun mies vaan päättää että väsyttää, ei häntä huvita! Vetoaa töihinsä. Mutta eipä juuri innokkaampi ole vaikka olisi viikonloppu. Päivisin/iltaisin osallistuu kyllä, mutta yöllä ei jaksa.. Miten voi ihminen olla välittämättä, kun oma vauva haukkoo henkeä ja itkee vaikeaa oloaan?! :(
Kommentit (246)
koska itse totesi, että mies hoitaa päivisin. Hänellä on yksi ainoa lapsia, joten jos on väsynyt, niin se johtuu ainoastaan omasta typeryydestä.
Ap on idiootti, joka itse ei tajua varjella untaan, koska kuka tahansa normaali ihminne olisi varannut vaipat ja lääkkeet siihen lähelle, eikä niitä olisi kenenkään tarvinnut hakea! Naurettavaa avutonta ja kädetöntä "äitiyttä". Marttyyriasenne parhaimmillaan: Jos minä Suuri Äiti Uhraudun ja Valvon niin miehen pitää juosta orjana myös Kun Minä Käsken, vaikkei mitään tarvetta olisi.
on vauvan terveys ja henki vaarassa, jos olen rättipoikkiväsynyt, joten en ymmärrä näitä "se hoitaa, joka on päivät kotona" -vastauksia. Tottakai sen, joka käy töissä, pitää saada nukkua öisin, mutta ei toinenkaan voi loputtomasti valvoa. Meillä on jo pari onnettomuutta sattunut, kun olen ollut väsynyt.
Ap, kuten jotkut jo sanoivatkin, mene nukkumaan, kun miehesi tulee kotiin. Jos ei miehesi tajua, selitä tuo, ettei vauva ole turvassa, jos nukahtelet seisaallesi. Ehkä hän ei tiedä, ettei vauva nuku päivisin, tietääkö?
En ehdi lukea koko ketjua, koska oma vauva vaatii nyt ruokaa. Tsemppiä!
Tai oikeastaan lähti ihan itse täyttämään kuumeisen (13kk) lapsen vesipulloa ja mittaamaan lääkettä, lapsonen kun halusi välttämättä olla ihan kiinni äidissä koko ajan, joten olisi sitten tyynnytellyt huutavaa lästä muuten.
Onneksi mies tajuaa että viimeisillään ison raskausmahan kanssa ei välttämättä halua kanniskella tuota isompaa lasta ympäriinsä.
Toivottavasti pääset illalla nukkumaan, jos ei muuten onnistu niin pillahdat itkuun väsymyksestä kun mies kotiutuu, ehkä hän sitten huomaa että oikeasti väsyttää?
P.s. Mulla lapsi viihtyy sylissä koneella ollessakin kun soitan samalla lastenlauluja ja munamiestä you tubesta:)
että roikut aina netissä, eikä lapsiraukka muusta tiedä.
koska itse totesi, että mies hoitaa päivisin. Hänellä on yksi ainoa lapsia, joten jos on väsynyt, niin se johtuu ainoastaan omasta typeryydestä.
Ap on idiootti, joka itse ei tajua varjella untaan, koska kuka tahansa normaali ihminne olisi varannut vaipat ja lääkkeet siihen lähelle, eikä niitä olisi kenenkään tarvinnut hakea! Naurettavaa avutonta ja kädetöntä "äitiyttä". Marttyyriasenne parhaimmillaan: Jos minä Suuri Äiti Uhraudun ja Valvon niin miehen pitää juosta orjana myös Kun Minä Käsken, vaikkei mitään tarvetta olisi.
Tarkoitit ilmeisesti minua viestilläsi. Etkö lukenut omaa kirjoitustani loppuun? Eikö sinusta ole jotenkin outoa, että mies rähjää muutaman minuutin vaivaamisesta? Kun sama aika menee esim omaan vessakäyntiin...
Tulipa saarna, mutta ällöttää kun täällä jeesustellaan, että työssäkäyvän pitää antaa nukkua, kun kyse oli lääkkeen hakemisesta ja vaipan vaihdosta. Mitäs jos miehen olisi itsensä pitänyt nousta yöllä vessaan?? Siinä olisi mennyt sama aika ja vaiva suunnilleen. Olisiko kussut alleen, koska ei voi nousta kun pitää herätä aamulla aikaisin?
luin typerän sepustuksesi loppuun. Naurettavaa soopaa.
Samaa tasoa kuin ap:n kädetön "äitiys".
Kokemuksesta tiedän, että sitä jaksaa ihan eri tavalla, jos saa edes sen kaksi tuntia keskeytymätöntä unta kerralla. Mutta kun mennään alle sen, alkaa äkkiä olemaan todella paha zombieolo. Yksi aikuisen unijakso kestää n. 1,5 h. Jos useampaan yöhön ei saa kertaakaan nukuttua edes yhtä yhtenäistä pätkä, jolloin pääsee syvään uneen, sitä alkaa olemaan äkkiä aika sekaisin ja elimistö reagoi siihen voimakkaasti. Kokemuksesta voin kertoa, että siinä on todella iso ero, nukkuuko vain alle tunnin pätkissä vai saako edes kerran nukuttua sen pari tuntia.
Äidillä on niin vaikeaa ja univelkaa ja muuta, mutta ei sitten ole tullut mieleen, että ehkä ap:n miehen on vaikea saada uudelleen unen päästä kiinni, jos hän joutuu hyppäämään hakemassa lääkepulloa ja vaihtamassa vaippaa pari kertaa yössä? Kyllä miehetkin voivat olla huonounisia.
Mutta totta kai miehen kuuluu jaksaa, eihän miehet unta tarvitse. Varsinkaan jos käyvät töissä.
Me hoidetaan yöt puoliksi jos lapsi kipeä. Mies käy töissä, mutta ei se parin minuutin herätys kyllä kenenkään työntekoa haittaa jos lapsi pari kertaa vuodessa sairastaa!!! Olen täysin ap:n puolella tässä asiassa. Itse olin kesän töissä ja mies hoiti lasta, lapsi silloin 8kk-10kk ja yhdessä hoidettiin silloinkin satunnaiset yöherätykset. Nämä jotka täällä sanoo että miehen pitää saada nukkua rauhassa kun menee töihin, on vaan tossun alla :) Meille yhdessä hoitaminen on itsestään selvyys!
Kyse oli vain lääkkeen annosta ja vaipan vaihdosta. Voi voi jos ei sitä nyt voi tehdä! Lopun yön mies olisi voinut nukkua.
Ja sille joka jänkätti ettei miehellä ole hoitoviettiä, bullshit. Ja jos ei hoitoviettiä löydy, niin ainakin sen verran velvollisuuden tuntoa OMAA lasta kohtaan, että luulisi kiinnostavan vauvan vointi.
Tässä nyt on kuitenkin kyse yksittäisestä yöstä, jolloin miesrukan uni jää vähemmälle. Ap ei ole vaatinut, että miehen pitäisi joka yö olla vauvaa hoitamassa. MInusta se on itsestäänselvää, että lapsiperheessä sairastetaan ja se vaikuttaa öihin ja se vaikuttaa yleensä myös KAIKKIEN öihin. Oltiin työelämässä tai kotona tai missä vain. Ne yöt on kuitenkin poikkeusöitä ja on se nyt kumma jos ei omaa vaimoa auta tällaisissa tilanteissa.
Ja jos ap:n miehen työ on sellaista mitä ap kuvaili niin siinä nyt aikuinen mies jaksaa muutamalla huonostikin nukutulla yöllä.
Itse olen ollut myös työelämässä lasten välissä ja voi että välillä valvottiin kipeitä korvia ja muita päiväkodista saatuja tauteja pitkin öitä. Silti piti seuraavana aamuna töihin mennä ja kappas, niistä päivistäkin selvisi. Ja minullakin on aika vaativa työ, jo päivät itsestään ovat 10-11 tuntia pitkiä. Mutta toisaalta meillä mies on vapaaehtoisesti paljon hoitanut lapsia myös öisin. Ei ole tarvinut pakottaa.
Veikkaan, että siinä vaiheessa kun ap menee töihin ja lapsi sairastaa öisin, niin se on nimenomaan ap, joka ne yöt valvoo. Huolimatta töihin menosta. Sittenpä se tuleva työpäivä ei olekaan niin kamalan tärkeä ja vaativa....
ja NORMAALI äiti olisi varannut ne siihen viereen, antanut lääkkeen ja vaihtanut vaipan ILMAN JÄRKYTTÄVÄÄ SHOWTA ja mesomista.
Älä välitä näistä naisvihaajista, tai ehkä niitä on vain yksi, joka tänne jaksaa naputtaa.
On tehty paljon tutkimuksia univelan vaikutuksesta ihmisen toimintakykyyn, ja näissä tutkimuksissa myös naiset on laskettu ihmisiksi. Nainen tarvitsee unta, mies tarvitsee unta, eli sairasöinä molemmat valvovat vuorollaan.
Nämä täällä ap:ta vastustavat kirjoittelijat eivät tosin taida olla sellaista tyyppiä, että osaisivat tutkimuksia lukea...
Kolmen lapsen äitinä voin sanoa, että univelkaan tottuu, kolmannen kanssa on helpompaa kuin ekan, mutta koko yön valvomiseen ei kyllä totu. Ja korostan, siis siihen, että ei sitten yön valvomisen jälkeenkään saa nukkua.
Voimia! Täältä ei kannata myötätuntoa hakea, tai siis saa sitäkin, mutta myös tavattoman itsekkäitä ja törkeitä vastauksia.
Millaisten miesten kanssa te lisäännytte jos pitää olla onnellinen jo siitäkin "että mies ylipäätään hoitaa lapsia". Siis TÄH? Ettäkö tuollaisesta asiasta pitäisi olla onnellinen, että lasten oma isä hoitaa omia lapsia?! No, nämä kyllä toisaalta selittää paljon miksi tähänkin ketjuun on tullut niin paljon ap:tä mollaavia vastauksia.
Naiset, kunnon miehellä on hoitoviettiä, kunnon mies osaa tinkiä tarvittaessa myös omista unistaan, kunnon mies hoitaa omia lapsia ihan vapaaehtoisesti päivin ja jopa öisinkin jos on tarve. Kunnon mies ei kitise ja rutkuta jos joutuu joskus vaimoaan öisin auttamaan sairaan lapsen hoitamisessa. Kunnon mies ei nalkuta jos väsynyt vaimo ei ole jaksanut siivota huonosti nukuttujen öiden jälkeen jne.
Ap, miehesi ei vaikuta kunnon mieheltä. Et ole ollut yhtään kohtuuton pyynnössäsi.
Ihmiset on erilaisia, sietävät/kestävät väsyneisyyttä ja heräilyä eritavoin. Jollekin ei ole ongelma herätä kesken unien ja toisille sängystä ylös nouseminen voi aiheuttaa sen ettei saa enää helposti unta.
On aika yleistä, että väsyyneenä ihmiset suuttuvat ja tiuskivat helpommin.
vaan siitä että kukin tekee oman osuutensa.
Ap ei tee.
Ja tuossa tilanteessa ei TODELLAKAAN OLLUT TARVETTA sen miehen herätä. Ap vain halusi kyykyttää ja juoksuttaa täydellisen äitiyden äärellä.
terveisin älyllä varustettu äiti
Millaisten miesten kanssa te lisäännytte jos pitää olla onnellinen jo siitäkin "että mies ylipäätään hoitaa lapsia". Siis TÄH? Ettäkö tuollaisesta asiasta pitäisi olla onnellinen, että lasten oma isä hoitaa omia lapsia?! No, nämä kyllä toisaalta selittää paljon miksi tähänkin ketjuun on tullut niin paljon ap:tä mollaavia vastauksia. Naiset, kunnon miehellä on hoitoviettiä, kunnon mies osaa tinkiä tarvittaessa myös omista unistaan, kunnon mies hoitaa omia lapsia ihan vapaaehtoisesti päivin ja jopa öisinkin jos on tarve. Kunnon mies ei kitise ja rutkuta jos joutuu joskus vaimoaan öisin auttamaan sairaan lapsen hoitamisessa. Kunnon mies ei nalkuta jos väsynyt vaimo ei ole jaksanut siivota huonosti nukuttujen öiden jälkeen jne. Ap, miehesi ei vaikuta kunnon mieheltä. Et ole ollut yhtään kohtuuton pyynnössäsi.
Samaa mieltä!
Voi kuvitella, että nää jotka on sitä mieltä että "fiksu äiti varaa vaipat ja lääkkeet sängyn viereen" (sivukommenttina: miksei mies voi huolehtia niistä asioista myös??) ja "sun mies kuitenkin elättää tollasen luuserin" -kommentoijat on varmaan kuulleet omalta mieheltään nuo lauseet. Oikeasti säälittää, että jotkut naiset on noin alistettuja!
Tarkoitat kuitenkin et kokenut äiti olisi osannut näin! Mutta kuten tiedät joskus tilanne vain on niin ettei jaksa ajatella selkeästi.
Kaiken tämän läpikäyneenä ja itse hyvin kotiäitiydestä selviytyneenä olen sitä mieltä, että lapset tulee aina hoitaa yhdessä! Ei ole mitään syytä päästää isukkia helpolla!
Syy
Isukki ei kasva vaativaan vanhemmuuteen nukkumalla ja päältä katsomalla. Isän rooli on tärkeä ja lapset tarvitsevat arkielämän isää. Siihen kasvetaan vain vavaa nähden vai tietääkö joku paremman keinon? Perheetkin pysyvät yhdessä ja kestävät paremmin paineita.
Univajetta ei pitäisi päästä kummallekaan syntymään. Satunnaisesti kuitenkin kotiäidille!
jos se äiti on hoitovapaalla sitä yhtä lasta hoitamassa niin kyllä se on hänen hommansa huolehtia siitä lapsesta sitten kanssa.
Vai meinaatko että yksi synnyttäminen riittää ja sitten voi jäädä sinen himaan lojumaan pyhän äitiyden nimissä?
Voisin kuvitella, että ap:n mies se vasta pettynyt ja raivoissaan on, kun on tullut tehtyä lapsi lusmun idiootin kanssa.
jos se äiti on hoitovapaalla sitä yhtä lasta hoitamassa niin kyllä se on hänen hommansa huolehtia siitä lapsesta sitten kanssa. Vai meinaatko että yksi synnyttäminen riittää ja sitten voi jäädä sinen himaan lojumaan pyhän äitiyden nimissä? Voisin kuvitella, että ap:n mies se vasta pettynyt ja raivoissaan on, kun on tullut tehtyä lapsi lusmun idiootin kanssa.
Sinä taas päinvastoin vaikutat todella lupsakalta ihmiseltä. Sun miehen elämä on varmaan yhtä juhlaa :D
En ala nyt väittelemään sun kanssa, koska selvästikään et ole penaalin terävin kynä.
mitä tyhjää kalinaa. Voi pientä (älykääpiötä)!
Millaisten miesten kanssa te lisäännytte jos pitää olla onnellinen jo siitäkin "että mies ylipäätään hoitaa lapsia". Siis TÄH? Ettäkö tuollaisesta asiasta pitäisi olla onnellinen, että lasten oma isä hoitaa omia lapsia?! No, nämä kyllä toisaalta selittää paljon miksi tähänkin ketjuun on tullut niin paljon ap:tä mollaavia vastauksia. Naiset, kunnon miehellä on hoitoviettiä, kunnon mies osaa tinkiä tarvittaessa myös omista unistaan, kunnon mies hoitaa omia lapsia ihan vapaaehtoisesti päivin ja jopa öisinkin jos on tarve. Kunnon mies ei kitise ja rutkuta jos joutuu joskus vaimoaan öisin auttamaan sairaan lapsen hoitamisessa. Kunnon mies ei nalkuta jos väsynyt vaimo ei ole jaksanut siivota huonosti nukuttujen öiden jälkeen jne. Ap, miehesi ei vaikuta kunnon mieheltä. Et ole ollut yhtään kohtuuton pyynnössäsi.
Samaa mieltä! Voi kuvitella, että nää jotka on sitä mieltä että "fiksu äiti varaa vaipat ja lääkkeet sängyn viereen" (sivukommenttina: miksei mies voi huolehtia niistä asioista myös??) ja "sun mies kuitenkin elättää tollasen luuserin" -kommentoijat on varmaan kuulleet omalta mieheltään nuo lauseet. Oikeasti säälittää, että jotkut naiset on noin alistettuja!
Joistain viesteistä paistaa läpi se, miten naiset on ensin lapsuudessa ja sitten omissa perheissä aivopesty ajatukseen ettei miehillä muka ole hoivaviettiä (=luistavat lastenhoidosta) ja ettei miehet muka osaa tehdä kotitöitä niin hyvin kuin naiset. Paskanmarjat sanon minä!
Teidän pitää oppia vaatimaan miehiltä oman osuutensa tekemistä! Jos äiti on kotona ja mies työssä, niin sen työpäivän ajan äiti hoitaa kotia ja lasta yksin, mutta muu aika hommat hoidetaan tasavertaisesti. Älkää suostuko kynnysmatoiksi.
mutta pakko kommentoida tuota 10 minuutin torkkumista. Itselläni on lapsi joka ensimmäisen puolivuotta elämästään nukkui hyvin hyvin katkonaisesti pahan refluksin takia. Katkonaista unta oli niin yöt kuin päikkäritkin. Koskaan ei tiennyt nukkuuko vauva 10 vai 30 min. Itse olin hulluuden partaalla niin hetkinä, kun olin saanut vauvan nukkumaan ja itse väsyneenä kaaduin sänkyyn ja heti kun sain vähän unen päästä kiinni...tadaa, vauva heräsi. En enää "uskaltanut" koittaa nukkua päikkäreitä, koska pelkäsin tulevani hulluksi näistä pikaherätyksistä. Joten valvoin, valvoin ja valvoin. En muista tuosta puolesta vuodesta mitään muuta kuin nämä mainitsemani asiat. Minulla tätä valvomista kesti sen puoli vuotta, ap:llä on kyse parista päivästä, mutta väsymys on väsymystä. Jo parissa yössä/päivässä saa semmoisen univelan, että järki lähtee.