Tällaisten öiden jälkeen tunnen RAIVOA ja pettymystä miestä kohtaan!
Vauva 11kk hirveässä räkätaudissa, kova kuume ja niin tukossa ettei meinannut saada yöllä hengitetty. Hyöri ja pyöri, itkeskeli läpi yön.
Mies kävi nukkumaan 21.30 ja hänellä herätys 6.30 töihin. Minä nukuttelin vauvaa sylissä klo 22 ja sen jälkeen vielä laittelin sipuleita yms yöjuttuja kuntoon. Vauva ei osannut nukkua omassaan yhtään, lopulta meidän välissämme kahden tyynyn päälle tuettuna. SIinä keikkui ja itkeskeli, vähän väliä piti imeä nenää puhtaaksi yms. Minä hoitelin vauvaa aivan koko yön, mutta kun esim juotin häntä kovasti niin vaippa oli märkä klo 2 ja pyysin miestä auttamaan siinä (koska vauva roikkui rinnassa ja itki jos päästin irti). Mies oli äkäinen, ei olisi millään jaksanut. Kun pyysin hakemaan lääkettä, aloitti siitä unisena vartin valituksen. Yritti vaan pitkittää ja jatkaa omia nukkumisia, kysyi peitteen alta että "ootkos nyt varma.. onkohan se nyt hyvä lääke.." täysin välinpitämättömänä. Pakotin miehen hakemaan lääkkeen ja kirosi mennessään että kohtahan pitääkin jo herätä töihin saatana.
Minä valvoin vauvan kanssa läpi yön, nyt tiedän ettei nuku päivällä kuin 10 min pätkiä ja mulla pitkä päivä hänen kanssaan täysin nukahtamisen partaalla olevana.. kädet tärisee ja sydän hakkaa, kun edeltävänäkin yönä valvotti jo niin paljon. Surettaa olla niin jumalattoman yksin kun mies vaan päättää että väsyttää, ei häntä huvita! Vetoaa töihinsä. Mutta eipä juuri innokkaampi ole vaikka olisi viikonloppu. Päivisin/iltaisin osallistuu kyllä, mutta yöllä ei jaksa.. Miten voi ihminen olla välittämättä, kun oma vauva haukkoo henkeä ja itkee vaikeaa oloaan?! :(
Kommentit (246)
Ihan oikein, että sait valvoa! Arvaa millaista sillä lapsella oli väsyneenä siellä hoidossa!
taida olla kovinkaan kokenut. HUH!
Mitenkä ihmeessä sairas räkäinen lapsi voi nukkua? Kai sinä tiedät et jos sieraimet räkää täysi valuu se lima kurkkuunkin ja ja on kipeä! Tätäkin tulehdusta voi olla montaa eri astetta. Ainakaan minun lapseni eivät nukkuneet tuon paremmin mutta onneksi älysin hakea homeopaattista apua ajoissa!
Mikset laittanut kaikkea valmiiksi lähellesi? Enkä muutenkaan ymmärrä yöllisiä vaipanvaihtoja, kun nykyvaipat tuntuvat aivan kuivilta, vaikka olisivat ns täynnä.
Siis miten niin en tajua flunssaisen hoidosta mitään? Johan on vastauksia...
Laitoin illalla sängynpäädyn koholle, lapselle kuumelääkitys, höyryhengitystä ja nenänpuhdistus, sipulia sängyn vierelle ja siihen nukkumaan kevyissä vaatteissa. SILTI lapsi oli niin tukkoinen ettei saanut nukuttua ja itkeskeli, kaipasi rintaa jne. Otin viereen kaksi tyynyä vauvan pään alla ja imettelin kun halusi. Siksi oli pian vaippa litimärkä ja pyysin miestä vaihtmaan kun vauva imi rintaa, hänen sisäreidet kylmät kun vaippa niin märkä. Minusta tärkeä, etenkin flunssaisena, tällöin vaihtaa. Yöllä putsailin nenää.
Mitä muuta vielä olisin voinut tehdä?
Hyvänen aika! Tottakai mies osallistuu yövalvomiseen vaikka olisikin töissä. Todella rankkaa ja uuvuttavaa olla yksin vastuussa varsinkin kun vauva kotona. Ymmärrettävää, että itse tekee kotiasioita vähän enemmän kun on kotona, mutta ei se kotonaolijakaan voi hoitaa vauvaa päivisin ilman yöunia. Eletään vuotta 2011 ja aikuisen miehen yöunet voivat vähän katketa silloin kun perheessä on vauva ja äiti jaksamisen äärirajoilla ja ennemminkin, ettei sellaiseen tilanteeseen ajauduta. Ihan ilman muuta!
yhden lapsen hoitoon? Mikset vaihtanut itse sitä vaippaa kun kerta olit jo hereillä???
vielä, laita ensi yönä vaipat ja lääkkeet yöpöydälle niin ei tartte niitä hakea mistään.
joiden mielestä miehen ei tarvitse tehdä yhtään mitään muuta kuin hoitaa päivätyö, äidin pitää jaksaa vaikka 24 tuntia vuorokaudessa. Ei tarvitse, ei äiti mikään yli-ihminen ole. Jo on helvetti, jos ei mies yhtä lääkettä omalle lapselleen hae valittamatta!! Onneksi itsellä ei ole tuollainen miehenä.
Ok, on tärkeää saada nukkua ennen työpäivää. Mutta kuten joku sanoi, "se nyt vaan on vauvan kanssa tuollaista", eli pitää jaksaa valvoa, miehenkin, jotain. Jos nukkuu 21.30-1 ja vaikka 3-6, kyllä sillä pärjää, moni nainenkin työpäivät, ja kyllä mieskin.
Kyllä se on niin, että mies ei vauvan itkuun niin hyvin herää, yleensä, mutta ei se sitä tarkoita, että hän voisi täysin vastuuton olla.
Jos omasta miehestäsi ei ole apua, edes illalla eikä viikonloppuisin, saisitko mistään hoitoapua? On tosi rankkaa, jos lapsi ei nuku päiväunia tai nukkuu lyhyissa pätkissä. On todella tärkeää lapsen ja itsesi kannalta, ettet uuvu ihan loppuun.
tarvitaan kaksi ihmistä yhden lapsen hoitoon? No voisihan samalla logiikalla mies hoitaa lasta yöt ja olla päivät töissä, jos mielestäsi ihminen selviää täysin ilman yöunta. Äitikin tarvitsee unta. Voi taivas näitä, oletteko tosiaan huomanneet, että vuosituhat on vaihtunut? Lasta pitää hoitaa vuorotellen, jotta molemmat saavat nukkua.
laitapa se kone kiinni nyt. Pue itsesi ja vauva lämpöisesti. Laitat sen vauvan sinne vaunuu kohoasentoon, on helpompi saada puoli-istuvaan asentoon vaunuissa.
Ulos vaunukävelylle, se tekee teille molemmille hyvää. Voi olla, että lapsesi nukahtaa vaunuihin, hilaat sitten vaunut parvekkelle tms. ja itkuhälyttimen/raollaan olevan oven ansiosta koitat nukkua vaikka sohvatuolissa.
Lapsen ollessa hereillä voit makoilla lattialla. Suljet muut ovet ja kattelet ettei ole pöydillä mitään vaarallista jotka lapsi voi kiskoa päälleen. Ja oikeesti se tv päälle, kyllä tuon ikäinen jo kattelee vaikka teletappeja.
Näillä eväillä saat hiukan levättyä. Ja anna sille lapsellesi hyvänen aika sitä syliä ja huomiota äläkä istu koneen äärellä koko ajan, tottakai se lapsi kitisee kun sua kiinnostaa se kone enemmän !
Sitten onkin miehesi tullut töistä ja voit ottaa illasta kunnon unet sillä aikaa kun mies hoitaa huushollissa välttämättömimman ja vauvan. Käske mies vaikka lenkille lapsen kans.
Perustelet sinun iltanukkumisesi sillä, että sun täytyy jaksaa taas seuraava yö! Muuten miehelläsi on pian kaks hoidettavaa, vauvan lisäksi sinä. Ja lupaa miehellesi, että hän saa nukkua häiriöttä yönsä, menet lapsen kanssa vaikka toiseen huoneeseen nukkumaan.
kyllä tajua että kahden ihmisen pitäisi pomppia YHDEN sairaan lapsen takia hereillä yöllä. Jos niitä on useampi niin sitten eri asia.
jossa ap oli jo hereillä, eikä muka voinut sitten vaihtaa vaippaa, vaan sitä varten piti herättää myös toinen aikuinen keskellä yötä. Täysin naurettavaa!
Opettele lukemaan.
Ja miksi ne vaipat ja lääkkeet ei ollut valmiiksi siinä käden ulottuvilla, ettei kenenkään tarvitse haahuilla pitkin kämppää niitä etsimässä??
..miten naiset ovat susia toisilleen. Ihan uskomatonta, miten paljon täälläkin roikkuu vahvuuteen sairastuneita av-mammoja. Jutut menee tyyliin: "kyllä minä vaan aina jaksan","kyllä minä vain osaan hoitaa", "älä hanki lapsia enempää, jos olet noin avuton", " ei yhden lapsen kanssa voi tuntea väsymystä", "yhden lapsen äiti ei tiedä perhe-elämästä mitään, toisin kuin minä jolla...".
Täältä palstalta ei saa juuri koskaan mitään empaattisia vastauksia. Toivon, että saa kohta live-elämästä oikeaa tukea näiden marttyyrikommenttien sijaan!
Laitoin illalla sängynpäädyn koholle, lapselle kuumelääkitys, höyryhengitystä ja nenänpuhdistus, sipulia sängyn vierelle ja siihen nukkumaan kevyissä vaatteissa. SILTI lapsi oli niin tukkoinen ettei saanut nukuttua ja itkeskeli, kaipasi rintaa jne. Otin viereen kaksi tyynyä vauvan pään alla ja imettelin kun halusi. Siksi oli pian vaippa litimärkä ja pyysin miestä vaihtmaan kun vauva imi rintaa, hänen sisäreidet kylmät kun vaippa niin märkä. Minusta tärkeä, etenkin flunssaisena, tällöin vaihtaa. Yöllä putsailin nenää.
lapsenne on jo niin iso, että hyvin voit antaa lapsille tarkoitettua nasolin suihketta, jota saa antaa 12 kk eteenpäin. Siihen ei ole teillä ku nelisen viikkoa, niin käypä ostaa se suihke.
Se avaa nenän niin tehokkaasti, että nuhankin eritys loppuu koko yön ajaksi.
että useamman lapsen perheessä hoidetaan lasten sairastelut?
Joka ikinen kertako molemmat vanhemmat valvoo passissa läpi yön, kun jollakin lapsista on räkätauti???
se olikin otrivin, jota voi käyttää 1v lähtien.
Siis miten niin en tajua flunssaisen hoidosta mitään? Johan on vastauksia... Laitoin illalla sängynpäädyn koholle, lapselle kuumelääkitys, höyryhengitystä ja nenänpuhdistus, sipulia sängyn vierelle ja siihen nukkumaan kevyissä vaatteissa. SILTI lapsi oli niin tukkoinen ettei saanut nukuttua ja itkeskeli, kaipasi rintaa jne. Otin viereen kaksi tyynyä vauvan pään alla ja imettelin kun halusi. Siksi oli pian vaippa litimärkä ja pyysin miestä vaihtmaan kun vauva imi rintaa, hänen sisäreidet kylmät kun vaippa niin märkä. Minusta tärkeä, etenkin flunssaisena, tällöin vaihtaa. Yöllä putsailin nenää. Mitä muuta vielä olisin voinut tehdä?
Haluatko itse sairaana palella?
lukenut, että ap vaatii miestään valvoon saman ajan yöllä? Kysehän oli vaan tuon vaipan ja lääkkeen hakemisesta. Aivan käsittömättömiä kommentteja täällä. Onneksi mulla ei ole tuollaisia ystäviä.
ja aivoilla varustettu äiti olisi tuonut ne valmiiksi siihen sängyn viereen ja vaihtanut vaipan ja antanut lääkeen suit sait niin kuin kuka tahansa älyllinen olento.
kuule tästäkin päivästä selviät.
Mulla on tässä 3v ja 3kk olleet viisi päivää kipeänä ja mies työmatkalla. Nukkunut olen päivisin hetkittäin kun 3v maannut sohvalla ja katsonut telkkaa. Yöt 3v ulisee ja 3kk on rinnalla ja itkee.
Esikoisenkin olen saanut eskariin ja takaisin kotiin, kun olen kantanut nuo kaksi edellä mainittua autoon. Samalla reissulla lääkäriin.
Muuten olen myös sitä mieltä, että se kotona olija hoitaa ne yöheräilyt. Olen myös ollut töissä ja mies kotona, tosin silloin oli vaan kaksi lasta, mutta en olisi silloin jaksanut kukkua öitä pystyssä. Aivan toista olla kotona, kun ei tarvitse edes suihkussa käydä jos ei jaksa, saati saada jotain oikeasti järkevää aikaseksi.
Menet tänään nukkumaan kun mies tulee töistä, eipä siinä sen kummempaa.