Tällaisten öiden jälkeen tunnen RAIVOA ja pettymystä miestä kohtaan!
Vauva 11kk hirveässä räkätaudissa, kova kuume ja niin tukossa ettei meinannut saada yöllä hengitetty. Hyöri ja pyöri, itkeskeli läpi yön.
Mies kävi nukkumaan 21.30 ja hänellä herätys 6.30 töihin. Minä nukuttelin vauvaa sylissä klo 22 ja sen jälkeen vielä laittelin sipuleita yms yöjuttuja kuntoon. Vauva ei osannut nukkua omassaan yhtään, lopulta meidän välissämme kahden tyynyn päälle tuettuna. SIinä keikkui ja itkeskeli, vähän väliä piti imeä nenää puhtaaksi yms. Minä hoitelin vauvaa aivan koko yön, mutta kun esim juotin häntä kovasti niin vaippa oli märkä klo 2 ja pyysin miestä auttamaan siinä (koska vauva roikkui rinnassa ja itki jos päästin irti). Mies oli äkäinen, ei olisi millään jaksanut. Kun pyysin hakemaan lääkettä, aloitti siitä unisena vartin valituksen. Yritti vaan pitkittää ja jatkaa omia nukkumisia, kysyi peitteen alta että "ootkos nyt varma.. onkohan se nyt hyvä lääke.." täysin välinpitämättömänä. Pakotin miehen hakemaan lääkkeen ja kirosi mennessään että kohtahan pitääkin jo herätä töihin saatana.
Minä valvoin vauvan kanssa läpi yön, nyt tiedän ettei nuku päivällä kuin 10 min pätkiä ja mulla pitkä päivä hänen kanssaan täysin nukahtamisen partaalla olevana.. kädet tärisee ja sydän hakkaa, kun edeltävänäkin yönä valvotti jo niin paljon. Surettaa olla niin jumalattoman yksin kun mies vaan päättää että väsyttää, ei häntä huvita! Vetoaa töihinsä. Mutta eipä juuri innokkaampi ole vaikka olisi viikonloppu. Päivisin/iltaisin osallistuu kyllä, mutta yöllä ei jaksa.. Miten voi ihminen olla välittämättä, kun oma vauva haukkoo henkeä ja itkee vaikeaa oloaan?! :(
Kommentit (246)
Joistain viesteistä paistaa läpi se, miten naiset on ensin lapsuudessa ja sitten omissa perheissä aivopesty ajatukseen ettei miehillä muka ole hoivaviettiä (=luistavat lastenhoidosta) ja ettei miehet muka osaa tehdä kotitöitä niin hyvin kuin naiset. Paskanmarjat sanon minä! Teidän pitää oppia vaatimaan miehiltä oman osuutensa tekemistä! Jos äiti on kotona ja mies työssä, niin sen työpäivän ajan äiti hoitaa kotia ja lasta yksin, mutta muu aika hommat hoidetaan tasavertaisesti. Älkää suostuko kynnysmatoiksi.
Ja jostain viesteistä paistaa läpi miten miehet on aivopesty uskomaan että nainen ei voi elättää perhettä ja tienata. Turha ruikuttaa että naisen euro on 80 senttiä, kyllä se nainenkin osaa etsiä kovapalkkaisen duunin jos vaan haluaa ja viitsii. Joten muistakaa että perhe elätetään YHDESSÄ, jos naisella ei ole varaa maksaa puolia sähkölaskusta niin olkoon pimeässä. Älkää miehet alistuko kynnysmatoiksi vaan VAATIKAA niitä naisia hoitamaan puolet perheen kuluista.
mammat huutaisi, että jätä se sika.
Eli jos nainen töissä ja mies kotona hoitamassa lapsia. Mies vain vetelisi sikeitä ja naisen pitäisi yöllä nousta hoitamaan lasta, koska pitäähän koti-isän saada nukkua ja töissä voi käydä väsyneenä. Mikä huuto ja meteli olisi, että mies on sika.
Eli teillä, joilla mies jää isyyslomalle kun te menette töihin niin muistakaa, että se kotonaolija saa nukkua kun on niin raskasta olla yhden lapsen kanssa päivät kotona. Töissäolija herää hakemaan vaippaa ja hoitamaan. Kun töissä on niin helppoa.
..miten naiset ovat susia toisilleen. Ihan uskomatonta, miten paljon täälläkin roikkuu vahvuuteen sairastuneita av-mammoja. Jutut menee tyyliin: "kyllä minä vaan aina jaksan","kyllä minä vain osaan hoitaa", "älä hanki lapsia enempää, jos olet noin avuton", " ei yhden lapsen kanssa voi tuntea väsymystä", "yhden lapsen äiti ei tiedä perhe-elämästä mitään, toisin kuin minä jolla...".
Täältä palstalta ei saa juuri koskaan mitään empaattisia vastauksia. Toivon, että saa kohta live-elämästä oikeaa tukea näiden marttyyrikommenttien sijaan!
ja elättää hänet. Silti miehen pitäisi yöllä hypätä ylös ja hoitaa lapsi ja iltapäivisin kantaa rouvalle ruoat mäkkäristä ja hoitaa illatkin lasta, että rouva saa levätä. Rouva vain kitisee, että on aivan raivona miehelle kun joutui itse hoitamaan lasta kun on vain kotihoidontuella kotona ja mies kulkee töissä raatamassa rahaa hänellekin.
Ap menee töihin, koska se töissäkäyntihän oli niin helppoa valvoneenakin. Se on ratkaisu tässä.
jos se äiti on hoitovapaalla sitä yhtä lasta hoitamassa niin kyllä se on hänen hommansa huolehtia siitä lapsesta sitten kanssa.
Vai meinaatko että yksi synnyttäminen riittää ja sitten voi jäädä sinen himaan lojumaan pyhän äitiyden nimissä?
Voisin kuvitella, että ap:n mies se vasta pettynyt ja raivoissaan on, kun on tullut tehtyä lapsi lusmun idiootin kanssa.
joten äitiysloma on jo loppunut. Joten hopi töihin vain, koska se töissäkäynti oli helpompaa kuin yhden lapsen hoitaminen kotona. Loppuu tyhjän kitinä ja valitus.
mutta loppuun väsynyt äiti ei ole kyllä millään tapaa terve taikka ns. hyvä äiti. Unen tarve on meillä jokaisella, piti töihin lähteä kodin ulkopuolelle tai tehdä ne työt kotona. Unen rajoittaminen on yksi vanhimmista kidutuskeinoista ehkä tämä ajatus toisi vähän konkretiaa siihen, mitä on kärsiä useampi yö peräkkäin unettomuudesta. En väitä, että ap olisi itsetuhoinen taikka väkivaltainen, mutta vauvojen pahoinpitelijöistä suurin osa on juurikin väsyneitä ja loppuun palaneita äitejä. Väsyneenä sattuu sitä paitsi enemmän vahinkoja, levy voi jäädä päälle, voi kompastua rappusissa jne jne. Väsynyt äiti ei ole turvallinen.
Tulipa saarna, mutta ällöttää kun täällä jeesustellaan, että työssäkäyvän pitää antaa nukkua, kun kyse oli lääkkeen hakemisesta ja vaipan vaihdosta. Mitäs jos miehen olisi itsensä pitänyt nousta yöllä vessaan?? Siinä olisi mennyt sama aika ja vaiva suunnilleen. Olisiko kussut alleen, koska ei voi nousta kun pitää herätä aamulla aikaisin?
Joistain viesteistä paistaa läpi se, miten naiset on ensin lapsuudessa ja sitten omissa perheissä aivopesty ajatukseen ettei miehillä muka ole hoivaviettiä (=luistavat lastenhoidosta) ja ettei miehet muka osaa tehdä kotitöitä niin hyvin kuin naiset. Paskanmarjat sanon minä! Teidän pitää oppia vaatimaan miehiltä oman osuutensa tekemistä! Jos äiti on kotona ja mies työssä, niin sen työpäivän ajan äiti hoitaa kotia ja lasta yksin, mutta muu aika hommat hoidetaan tasavertaisesti. Älkää suostuko kynnysmatoiksi.
Ja jostain viesteistä paistaa läpi miten miehet on aivopesty uskomaan että nainen ei voi elättää perhettä ja tienata. Turha ruikuttaa että naisen euro on 80 senttiä, kyllä se nainenkin osaa etsiä kovapalkkaisen duunin jos vaan haluaa ja viitsii. Joten muistakaa että perhe elätetään YHDESSÄ, jos naisella ei ole varaa maksaa puolia sähkölaskusta niin olkoon pimeässä. Älkää miehet alistuko kynnysmatoiksi vaan VAATIKAA niitä naisia hoitamaan puolet perheen kuluista.
Täh? Mitä tää nyt liittyy mihinkään?
Hitto, sulla menee ihan överiks! :D
Muista lääkkeet, Repomies, lääkkeet.
hoitamaan kotiin lasta äitiysloman jälkeen?
Antaisitte joskus naiset miehille mahdollisuuden myös tähän. Olen monilta äideiltä kysynyt, miksi mies ei jäänyt kotiin. Aina sama vastaus, että mammat haluaa itse pitää breikin raskaasta työstä ja nauttia muutaman vuoden rauhaisesta elosta. Mies siksi tienaamaan ja tekemään ylitöitä, että mamma saa levätä kotona.
Sitten kuitenkin itketään täällä, että joutuu yöllä itse heräämään sen lapsen kanssa. Mammat nähtävästi tosiaan ajattelee, että se hoitovapaa on heidän lepäämistään varten ja joku muu saa hoitaa sen lapsen.
Jos se on niin kauheaa niin antaisitte miehillekin mahdollisuuden jäädä kotiin pariksi vuodeksi ja hoitaisitte naiset itse sen perheen elatuksen.
jos noin rankkaa jo yhden yön jälkeen. Lapsen sairastelu on ikävää tietenkin, mutta kyllä muutaman vuoden sairastelujen jälkeen jo osaa suhtautua asioihin vähän eri tavalla. Meillä 1,5v kuopus terveenäkin herättää öisin tunnin välein, joten kyllä lasten kanssa joutuu itse välillä koville.
Ja eikös 11kk ikäinen ole jo taapero eikä vauva.
hoitamaan kotiin lasta äitiysloman jälkeen? Antaisitte joskus naiset miehille mahdollisuuden myös tähän. Olen monilta äideiltä kysynyt, miksi mies ei jäänyt kotiin. Aina sama vastaus, että mammat haluaa itse pitää breikin raskaasta työstä ja nauttia muutaman vuoden rauhaisesta elosta. Mies siksi tienaamaan ja tekemään ylitöitä, että mamma saa levätä kotona. Sitten kuitenkin itketään täällä, että joutuu yöllä itse heräämään sen lapsen kanssa. Mammat nähtävästi tosiaan ajattelee, että se hoitovapaa on heidän lepäämistään varten ja joku muu saa hoitaa sen lapsen. Jos se on niin kauheaa niin antaisitte miehillekin mahdollisuuden jäädä kotiin pariksi vuodeksi ja hoitaisitte naiset itse sen perheen elatuksen.
noin puoleksi vuodeksi. Jää kotiin kolmen lapsen kanssa, 4v, 2v ja 1v.
Täh? Mitä tää nyt liittyy mihinkään? Hitto, sulla menee ihan överiks! :D Muista lääkkeet, Repomies, lääkkeet.
Repomies? No, väännetään ratakiskosta mitä tässä haettiin: kun on puhe töistä, joita naiset tekevät kenties enemmän, kuten siivous, ruoanlaitto ja lastenhoito, vingutaan kuinka miehen pitää hoitaa osansa eikä saa alistua kynnysmatoksi, vaan mies mukaan hommiin, vaikkakin tämä kävisi töissä ja nainen olisi kotona.
Jos taas naiselta vaaditaan osallistumista perheen elatukseen, esim. kehotetaan menemään töihin, muuttuukin ääni kellossa. "Ei perheessä kaikkea voi jakaa fifty-fifty, meilla se maksaa joka jaksaa (=mies), ei aina voi laskea että kaikki tehdään tasan, pääasia että kaikki tyytyväisiä ja blaa blaa blaa"
Eli kummasti tietyissä asioissa vaaditaan tarkkaa jakoa, mutta kun tulee puhe vaikkapa rahasta, "meillä ei lasketa kuka maksaa". Miksei samat mammat hoe "meillä ei lasketa kumpi heräilee, pääasia että joku hoitaa"
Huvittavaa :D
miehet on vaan niin erilaisia,kuin naiset.Meillä mies nukkuu eri huoneessa arkisin,että jaksaa aamulla töihin,yhteisesti tästä sovittu.Minä valvon vauvan kanssa päivin-öin,siksihän olen kotona,että huolehdin vauvan hyvinvoinnista.Välillä kävelen seiniä päin,kun olen niin väsynyt,mutta itsepähän olen osani valinnut=äitiyden.se nyt vaan on semmosta tämä elämä lasten kanssa. Mies huolehtii , että perheellä on ruokaa ja mulla mahdollisuus olla kotona vauvan kanssa...
itsepähän olen osani valinnut=äitiyden.se nyt vaan on semmosta tämä elämä lasten kanssa. Mies huolehtii , että perheellä on ruokaa ja mulla mahdollisuus olla kotona vauvan kanssa...
yhtään en valita, onnellinen olen että saan hetken vielä olla kotona. Siitä päiväkotiin viemisestähän vasta helvetti repeää mutta luonnollisestikaan ap ei tiedä siitä arjesta vielä mitään niin on varaa kitistä parista unettomasta yöstä..
Miten teillä lähtee ihan lapasesta tää keskustelu?
Mitä sillä on väliä kutsutaanko 11kk vauvaksi vai taaperoksi??
Ja mitä te tiedätte ap:n perheen taloudellisesta tilanteesta? Mistä te tiedätte kuinka ne kulut heillä jaetaan? Voihan se olla että ap on parempipalkkaisessa työssä kuin mies, mutta olivat yhdessä sopineet että äiti jää kotiin. Ja voihan olla, että jossain vaiheessa on tarkoitus että mies jää kotiin. Mistä te sitä tiedätte?
Miks pitää haukkua idiootiksi ja luuseriksi ja miehen siivellä eläjäksi joku itselle tuntematon nainen, joka ei tehnyt muuta kuin närkästyi, kun ukko ei voinut edes hakea vaippaa yöllä vauvalle?
Miten teillä lähtee ihan lapasesta tää keskustelu?
joka ei tehnyt muuta kuin närkästyi, kun ukko ei voinut edes hakea vaippaa yöllä vauvalle?
Eli jos nainen töissä ja mies kotona hoitamassa lapsia. Mies vain vetelisi sikeitä ja naisen pitäisi yöllä nousta hoitamaan lasta, koska pitäähän koti-isän saada nukkua ja töissä voi käydä väsyneenä. Mikä huuto ja meteli olisi, että mies on sika.
Ensinnäkään ap ei vedellyt sikeitä vaan hoisi kipeää lasta koko yön YKSIN. Pyysi vain apua mieheltä. Avun antaminen olisi vienyt miehen arvokasta uniaikaa ehkä max. 5 minuuttia. Sen jälkeen mies olisi voinut laskea päänsä tyynylle ja jatkaa uniaan.
Ja toisekseen, nyt oli kyse poikkeusyöstä. Lapsi on kipeänä eli ei juurikaan nuku, ap sanoo että tuskin nukkuu päivälläkään eli lepoa ei ole tiedossa silloinkaan. Se että mies joutuu yöllä persettään nostamaan lavitsalta viideksi minuutksi EI todellakaan ole liikaa vaadittu. Aivan sama sille onko perheen elättäjä tai ei.
Kyse ei ole siitä onko vauva ap:n esikoinen, kyse ei ole siitä osaako ap hoitaa vauvaansa, kyse ei ole siitä olisiko ap:n pitänyt tajuta nostaa vaippa ja lääkkeet viereen jo valmiiksi. Kyse on huomaavaisuudesta sitä toista osapuolta kohtaan.
Meillä mies olisi tullut jo alkuyöstä sanomaan, että tarvitko apua ja minä voin valvoa osan yötä. Meillä mies ei voisi nukkua jos kuulisi, että vauva kitisee kipeänä vieressä ja vaimo hoitaa koko yön sairasta lasta.
Mutta jokainenhan elää omanlaisessaan parisuhteessa. Meillä ollaan huomaavaisia sekä puoleen että toiseen. Lapset on yhdessä tehty ja yhdessä ne hoidetaan. Silloin kun toinen osapuoli on kotona lapsia hoitamassa, hän luonnollisesti hoitaa suurimmaksi osaksi sekä kodin että lapset. Mutta se ei todellakaan vapauta vastuusta sitä työssäkäyvää osapuolta.
Sairastumiset ynm ovat aina poikkeuksia ja silloin joustetaan molemmin puolin omasta hyvinvoinnista.Äidin lepo on ihan yhtä tärkeää kuin sen isänkin. Vaikka kuinka vain "makaisi sohvalla laiskana". Mikä harvoin on totuus, varsinkin jos hoivattavana on sairas lapsi...
ap sanoo että tuskin nukkuu päivälläkään eli lepoa ei ole tiedossa silloinkaan
että tuo kursivoitu osuus on fysiologisesti täysi mahdottomuus sen lapsenkaan täyttää, vaikka miten kipeä ois.
ap sanoo että tuskin nukkuu päivälläkään eli lepoa ei ole tiedossa silloinkaan..
että koko tämän ajan, kun tätä on täällä puitu, ap on vetänyt sikeitä siellä himassaan?
Herätäkseen neljän maissa päivystämään miestä töistä kotiin, jotta hän saa itselleen "omaa aikaa", kun kotona on niin rankkaa.
kuulosti tosi tutulta, juuri meidän elämältä. Paitsi että en pyytänyt mieheltä apua öisin ja hän sikeäunisena oli autuaan tietämätön mitä meillä yöaikaan tapahtuu. Itse nukkui pitkään aamuisin, meni myöhemmin töihin, koska "auttoi kotona väsynyttä vaimoa". Meillä oli siis tosi huonosti nukkuva vauva, joka heräili jatkuvasti 10 min.-2h välein. Usein en edes itse ehtinyt saada unenpäästä kiinni ennen seuraavaa herätystä.
No sitten mies illalla kun tuli töistä kotiin valitti mulle kodin töistä jne. No joo. Lapsi nyt yli 2v. ja elämä helpottanut, mutta miehelle oon edelleen katkera.
Repomies on Pasila-sarjasta yksi hahmo. Kannattaa kattoa, se on ihan hauska :) Sivukommenttina...
Halusin vaan sanoa, että oon ite ollut töissä putkeen jo yli 10 vuotta, koska lapset on jo isoja eli en ole kotiäiti. Halusin vaan sanoa, että ei se ole oikein, että täällä naiset taas kerran dissaa muita naisia, joiden elämästä ei todellisuudessa tiedä hölkäsen pöläystä. Vedetään vain johtopäätöksiä tietämättä todellisuudesta.
Perhe perustetaan, koska halutaan jakaa elämä yhdessä. Luojan kiitos, mulla on mies, joka ymmärtää sen. Joskus aikanaan kun olin äitiyslomalla (olin joka lapsen kohdalla vain vuoden pois töistä), oli itsestään selvyys että mies maksaa enemmän kuluja, koska hänellä oli enemmän tuloja. Ei tarvinnut vääntää siitä yhtään.
Äitiysloman jälkeen menin töihin ja kulut jaettiin taas sen mukaan.
Sama meillä on ollut lasten- ja kodinhoidon kanssa. Yhdessä hoidetaan kaikki.
hemmoteltuilta luusereilta, joilla kävely ja purkan jauhaminen on yhtä aikaa mahdoton tehtävä.
Heille se yhden lapsen hoitaminen on jo ylivoimainen urakka - ja se sen yhden lapsen nimissä kuljetaan vuosi tukka pesemättä ja siivoomatta läävää - koska ollaan niin "äitiä".
Sitten ihmetellään kun mies häipyy ja sitten ollaankin jo ls-kierteessä, kun vanhemmuus uuvuttaa tai sitten pokataan uusi hyväuskoinen ja väännetään uusi lapsi, vaikkei ole oosattu hoitaa edes sitä ekaa...