Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiran ulkoiluttajan liikennesäännöt!

Vierailija
04.10.2011 |

Kun tulette koiran kanssa vastaan toista koiran ulkoiluttajaa, niin olisiko mitenkään mahdollista, että kulkisitte jalkakäytävällä tien vasenta reunaa niin, että koira kulkee taluttajan vasemmalla puolella?

Tuntuu niin mahdottomalta ajatukselta monille. Mun tietääkseni jalankulkijan liikennesäännöissä sanotaan, että jalankulkija kulkee aina tien vasenta reunaa, sama pätee lie jalkakäytävälläkin? Samoin koiraa kuljetetaan yleisesti esim. näyttelyissä ja muissa harrasteissa ihmisen vasemmalla puolella.

Harva se päivä saa olla törmäyskurssissa, kun itse kävelen ison koiran ja vaunujen kanssa, ja vastaan tulee "väärässä reunassa ja väärällä puolella koiraa pitävä ihminen" vastaan, eikä tee elettäkään väistääkseen meitä.

Eri asia sitten, pidetäänkö koiraa pitkällä hihnalla missä reunassa tahansa, kun muita jalankulkijoita ei ole liikkeellä.

Kommentit (105)

Vierailija
1/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkakäytävillä ja pyöräteillä on kyllä voimassa oikeanpuoleinen liikenne, maanteillä jalankulkijoiden pitäisi kävellä vasenta piennarta.

Miksi pitää ottaa iso hurtta, jos sen kanssa liikkuminen tuntuu noin vaikealta? En minä ainakaan koirattomana väistele mitään hurttien ulkoiluttajia, jotka pyrkivät viemään koko tilan.

Vierailija
2/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jalkakäytävällä voi kulkea kumpaa reunaa tahansa, mutta kaikki kulkevat oikeata reunaa. Miksi sinä, ap, et voi kulkea oikeaa reunaa kuten ihan kaikki muutkin? Minullakin on rattaat, pieni lapsi pyöräilemässä ja koira. Ei ikinä tuollaista ongelmaa. Minulla kun on kaksi kättä, ja voin ihan näppärästi pitää koirani oikealla puolellani (pientareen puolella). Kaikista asioista ei tarvitse tehdä ongelmaa, ystävä hyvä.:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis silloin, kun se on ns. hallinnassa. Vapaammalla, esim. metsälenkillä, toki koira voi kulkea missä vaan.

Itselläni 4 vinttikoiraa ja ulkoilutan ne yleensä kahdessa osassa; 3 narttua menee kerralla helposti, ainoa uros täytyy lenkittää erikseen, koska on valitettavasti remmirähjä ja vaatii täyden keskittymisen ohitustilanteissa.

Vierailija
4/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeanpuoleinen liikkenne silti. ohitukset voi opetella koiran kanssa nätiksi. on kohtuutonta vaatia, että muu liikenne eli koirattomat tempoilevat sen mukaan, onko jollakulla koira vai ei.

Vierailija
5/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jalkakäytävällä voi kulkea kumpaa reunaa tahansa, mutta kaikki kulkevat oikeata reunaa. Miksi sinä, ap, et voi kulkea oikeaa reunaa kuten ihan kaikki muutkin? Minullakin on rattaat, pieni lapsi pyöräilemässä ja koira. Ei ikinä tuollaista ongelmaa. Minulla kun on kaksi kättä, ja voin ihan näppärästi pitää koirani oikealla puolellani (pientareen puolella). Kaikista asioista ei tarvitse tehdä ongelmaa, ystävä hyvä.:)

että se oikea reuna, mutta nykyään molemmat sallittuja.

Itse käytän sitä oikeaa reunaa kuten ennenkin. No oli miten oli, pääasia on että kuljette reunassa ettekä koko tienleveydeltä!

Vierailija
6/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siinä olin sekä minä, että toinen vastaaja väärässä, eli jalkakäytävällä jalankulkijan pitää kulkea reunassa, mutta kummassa reunassa tahansa. Mutta järjellisesti ajateltuna, kun koira opetetaan kulkemaan ihmisen vasemmalla puolella, niin järkevin ja turvallisin tapa olisi kuitenkin tehdä ohitus käyttäen vasenta reunaa. Tällöin molemmat koirat kävelevät jalkakäytävän reunapuolelta, omia reunojaan. Ja 2:lle, pelkän ihmisen ohitus on ihan eri juttu, kun yksittäinen ihminen vie huomattavasti vähemmän tilaa kuin ihminen+koira.

Vierailija
7/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siinä olin sekä minä, että toinen vastaaja väärässä, eli jalkakäytävällä jalankulkijan pitää kulkea reunassa, mutta kummassa reunassa tahansa. Mutta järjellisesti ajateltuna, kun koira opetetaan kulkemaan ihmisen vasemmalla puolella, niin järkevin ja turvallisin tapa olisi kuitenkin tehdä ohitus käyttäen vasenta reunaa. Tällöin molemmat koirat kävelevät jalkakäytävän reunapuolelta, omia reunojaan. Ja 2:lle, pelkän ihmisen ohitus on ihan eri juttu, kun yksittäinen ihminen vie huomattavasti vähemmän tilaa kuin ihminen+koira.

Vierailija
8/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jalankulkijat, pyöräilijät jne. käyttää suosituksien mukaan vasentalaitaa.

Vierailija
9/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka oikeanpuoleista liikennettä suositellaankin erityisesti väylillä, jotka ovat myös pyöräilijöille sallittuja. Myös kaistoitetuilla kevyen liikenteen väylillä ohjeistetaan oikeanpuoleiseen liikenteeseen ainakin pyöräilijöitä. Lasten liikennekoulussa koululaiselleni oli juuri kerrottu liikennepoliisin toimesta, että oikeanpuoleisen liikenteen pitäisi olla kaikilla väylillä selkärangassa -- niin paljon se lisää turvallisuutta ja vähentää äkkinäisiä vaaratilanteita. Vain maantiellä mennään turvallisuuden takia vasemmanpuoleista reunaa -- auto ei yllätä tulemalla kovin läheltä takaa!

Vierailija
10/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei monikaan koiranomistaja tunne "sääntöä" kuljettaa koiraa vasemmalla puolellaan.

Nämä koiranomistajat tuskin kulkevat näyttelyissä tai muissa harrastuksissa ja harvoinpa ovat edes koulutukseen uhranneet hirveästi aikaa.

En tosin minkään kulje koirieni kanssa näyttelyissä tai muissa harrastuksissa, mutta silti koirani kulkee aina vasemmalla puolella. Omatoimisesti tosin harrastamme. Koulutus ei ole jäänyt peruskoulutukseen, vaan käymme joka viikko läpi opittujakin asioita. Eivät ainakaan käytöstavat unohdu.

Vierailija
11/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut

Vierailija - 04.10.11 11:24 (ID 13517572)

ettei monikaan koiranomistaja tunne "sääntöä" kuljettaa koiraa vasemmalla puolellaan. Nämä koiranomistajat tuskin kulkevat näyttelyissä tai muissa harrastuksissa ja harvoinpa ovat edes koulutukseen uhranneet hirveästi aikaa. En tosin minkään kulje koirieni kanssa näyttelyissä tai muissa harrastuksissa, mutta silti koirani kulkee aina vasemmalla puolella.

Vierailija
12/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoneuvot noudattavat oikeanpuoleista liikennettä tässä maassa. Polkupyörällä pitää siis sääntöjen mukaan ajaa oikealla niin yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä, pyörätiellä, kadulla kuin maantielläkin. Poikkeuksia ei ole.

Vierailija
13/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne tarvetta vaihtaa koiraa yhtäkkiä oikealle puolelle, koska koira on opetettu kulkemaan vasemmalla puolella. Ja etenkin vaunujen kanssa tuo opittu tapa on äärimmäisen hyvä.

Myös hyvä perussääntö jota itse ainakin pyrin käyttämään, on kohteliaisuus. Kun ovesta tulee esim. lastenvaunuja työntävä äiti, niin luonnollisesti pidän hänelle ovea auki. Tai jos bussissa on täyttä, ja sisään tulee vanhus, niin tietysti annan hänelle paikan. Samaa voisin soveltaa jalkakäytävällä kävelyynkin, että jos vastaan tulee vaunuja työntävä ja koiran kanssa liikkuva, niin tottakai väistäisin vastaantullessani heitä, jos itselläni olisi pienempi koira. Eli tehdään tilaa niille, joilla on jo muutenkin hankalampaa liikkua, kuin itsellä.

t:ap

ettei monikaan koiranomistaja tunne "sääntöä" kuljettaa koiraa vasemmalla puolellaan.

Nämä koiranomistajat tuskin kulkevat näyttelyissä tai muissa harrastuksissa ja harvoinpa ovat edes koulutukseen uhranneet hirveästi aikaa.

En tosin minkään kulje koirieni kanssa näyttelyissä tai muissa harrastuksissa, mutta silti koirani kulkee aina vasemmalla puolella. Omatoimisesti tosin harrastamme. Koulutus ei ole jäänyt peruskoulutukseen, vaan käymme joka viikko läpi opittujakin asioita. Eivät ainakaan käytöstavat unohdu.

Vierailija
14/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoneuvot noudattavat oikeanpuoleista liikennettä tässä maassa. Polkupyörällä pitää siis sääntöjen mukaan ajaa oikealla niin yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä, pyörätiellä, kadulla kuin maantielläkin. Poikkeuksia ei ole.

ym. suositellaan kulkevan vasenlaitaa autotiellä! Ai miksi, juuri siksi että näkee ja osaa ehkä varautua mahdollisesti päälle tulevaan autoon ym.

Vierailija
15/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ym. suositellaan kulkevan vasenlaitaa autotiellä! Ai miksi, juuri siksi että näkee ja osaa ehkä varautua mahdollisesti päälle tulevaan autoon ym.

Jos et minua usko, niin usko edes valtakunnan virallista liikennevalistajaa (viitteet tieliikennelakiin ja kaikki mukana):

http://www.iltalehti.fi/autot/201109180012827_ae.shtml

Vierailija
16/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niiden omistajia sitten kun JOKAINEN koiran omistaja oppii korjaamaan ne pupen paskat pois pyöräteiltä.

Kiitos vaan taas sinä joku jonka ansiosta mulla on vaunujen renkaat paskassa!

Juu ja en tarvi tähän miljoonaa, kyllä minä ainakin siivoan-vastausta.

Vierailija
17/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhdenkin ap:n koiran paskan löydät tieltä, niin saat sen miljoonan. Erotat sen siitä, että se on suurempi kuin yksikään paska, mitä olet itse pönttöön saanut aikaiseksi.

Ja tiedoksi:

-ap kerää koiran paskat AINA

-ap:n koira kulkee vasemmalla puolella, kuten se on opetettu

-ap:n koira ei räksytä, saati hauku kenellekään/millekään

-ap:n koira ei ole remmiräyhä

-ap on koiran pomo, ei toisinpäin.

-ap kuljettaa koiraansa ohitustilanteissa AINA reunassa, pyrkien olemaan häiritsemättä muita tiellä liikkujia.

Samaan tavoitteeseen voisi muutama muukin koiranomistaja pyrkiä.

ja niiden omistajia sitten kun JOKAINEN koiran omistaja oppii korjaamaan ne pupen paskat pois pyöräteiltä.

Kiitos vaan taas sinä joku jonka ansiosta mulla on vaunujen renkaat paskassa!

Juu ja en tarvi tähän miljoonaa, kyllä minä ainakin siivoan-vastausta.

Vierailija
18/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

piskillä ei ole mitään paraatipuolta jotta voisin näyttää miten näyttelykelpoiseksi olen sen koulinut.

Kuljen jalankulkutiellä oikeaa reunaa ja olen opettanut koirani tulemaan sivulle siten että se on nimenomaan oikealla sivullani. Olen myös oikeakätinen. Näin saan sen pidettyä pientareen puolella jos ohitustilanteessa on mukana toinen koira. Se voi toki kulkea vasemmalla puolellani ohittaessamme ihmisiä, mutta sivulla se on aina.

Juu ei tullut mieleenkään muuttaa tätä jo puoli vuosikymmentä toiminutta metodia vaikka ihan koulutusta koskevilla verkkosivuilla yritettiin inttää että koira kutsutaan vasemmalle sivulle. Liikenteellisesti siinä ei ole järkeä.

Kutsukaa te ne näyttelypedigreenne vaikka päänne päälle.

Vierailija
19/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä tapojani yhtäkkiä muuta :)

Onneksi en asu kaupungissa! Saan koirani kanssa rauhassa kulkea vasemmalla puolella :)

Vierailija
20/105 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaihdan sujuvasti itseni koirineni toiselle reunalle. Onnistuu jopa rattaiden ja kahden muun tenavan kanssa. Piski kulkee just sillä puolella, missä käsken sen kulkea. Ja osaa vaihtaa puolta lennossa.

Ei ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä