Koiran ulkoiluttajan liikennesäännöt!
Kun tulette koiran kanssa vastaan toista koiran ulkoiluttajaa, niin olisiko mitenkään mahdollista, että kulkisitte jalkakäytävällä tien vasenta reunaa niin, että koira kulkee taluttajan vasemmalla puolella?
Tuntuu niin mahdottomalta ajatukselta monille. Mun tietääkseni jalankulkijan liikennesäännöissä sanotaan, että jalankulkija kulkee aina tien vasenta reunaa, sama pätee lie jalkakäytävälläkin? Samoin koiraa kuljetetaan yleisesti esim. näyttelyissä ja muissa harrasteissa ihmisen vasemmalla puolella.
Harva se päivä saa olla törmäyskurssissa, kun itse kävelen ison koiran ja vaunujen kanssa, ja vastaan tulee "väärässä reunassa ja väärällä puolella koiraa pitävä ihminen" vastaan, eikä tee elettäkään väistääkseen meitä.
Eri asia sitten, pidetäänkö koiraa pitkällä hihnalla missä reunassa tahansa, kun muita jalankulkijoita ei ole liikkeellä.
Kommentit (105)
Älkää tehkö niin, että olette ensin oikeassa reunassa, jossa koira haistelee tai vääntää torttua ja sitten toisen koirakon nähdessänne loikkaatte vasempaan reunaan ohittamaan, koska muppe on opetettu siihen ja vain siihen. Tosi kiva yrittää mennä ohi teistä, jotka ette osaa päättää.
Ja jos teidän koiralla on vaikeuksia ohittaa toinen koira kävellen, ts. toisen koiran pitäisi mennä ohi kun teidän koira istuu ja saa namia, niin voidaan me toki harjoitella paikallaanoloa silläkin tavalla. Yhtään mulle ulkoistettua ohitusvastuuta en enää ota vastaan.
oikealla puolella, myös lapseni, en tosiaan ala koiran kanssa kävelemään sitten toisella puolella, jotta teillä on helpompaa, kun olette koiranne opettaneet sinne vasemmalle puolelle. Meillä koira opetettu sinne oikealle puolelle juuri sen vuoksi, että lasten ei tarvitse muistella eri sääntöjä.
miksi jankkaat jatkuvasti näihin minun viesteihin sillä kuten olen jo aiemmin kirjoittanut, minun koirani ei huitele, sitä ei tarvitse kiskoa ja koira on hallinnassa.
Koira voi olla hallinnassa vaikka se olisi ilman hihnaa 100 metrin päässä, joten sillä koiran paikalla suhteessa ihmiseen ei ole mitään väliä.
Vaikka pidänkin koiraa välillä edellä, niin ei se huitele missään kaukana.
kuka puhui ruuhkasta, kirjoitin että jos on ahdas paikka (esim. todella kapea katu/polku). Ja koiralla on sen verran kokoa, että jos se haluaa tehdä tuhojaan se onnistuu yhtä hyvin oli se sitten sivulla tai edessä, joten olen opettanut sille miten käyttäydytään. Ei tule ongelmia vaikka kulkisi edessä
kyllä ne äksyimmät koirat on sieltä pienemmästä päästä, noin yleensä. Aikamoista luottamusta omiin ja etenkin vastaantulevien kykyihin osoittaa pistää koira menemään edeltä. Siellä se emäntä sitten huhuilee perästä että Hei Caro, tänne tänne TÄNNE, mikä sitä koiraa vaivaa sanoin TÄNNE, noita näkee ikävä kyllä tuon tuosta...
ja emäntä kiskoo sitä hihnasta. Tosi kiva tulla tällaista parivaljakkoa vastaan...
pentuni kanssa sekä oikella reunalla että vasemmalla reunalla. Hyvin sujuu molemmat tavat.
Ja ap, lupaan väistää teidät, olette millä laidalla tahansa.
En ymmärrä miksi jankkaat jatkuvasti näihin minun viesteihin sillä kuten olen jo aiemmin kirjoittanut, minun koirani ei huitele, sitä ei tarvitse kiskoa ja koira on hallinnassa.
Koira voi olla hallinnassa vaikka se olisi ilman hihnaa 100 metrin päässä, joten sillä koiran paikalla suhteessa ihmiseen ei ole mitään väliä.
jolla on silmät selässä ja vaisto pelaa, mutta vastaantulijalla ei välttämättä ole. Ja onnettomuuksia sattuu myös meistä kaikkein parhaimmille.
sattuu, mutta en rupea sen takia että on teoreettinen mahdollisuus joskus sattua jotakin, kulkemaan koira ojassa jos tilanne ei sitä vaadi.
Ja edelleen haluaisin tietää miksi se koiran kulkeminen siinä sivulla olisi sen turvallisempaa? Iso koira saa tehtyä pahaa jälkeä jos haluaa, kulki se sitten sivulla, edessä, takana taikka siellä omistajansa pään päällä.
Kummaa vänkäämistä, varsinkin kun kirjoitin vain alunperin koiran kulkevan edellä ahtaissa paikoissa, en edes maininnut vastaantulevista mitään...
Lisäksi en väittänyt oman koirani olevan maailman parhaiten koulutettu tai sen olevan hallinnassa siellä 100 metrin päässä, sen kuitenkin tiedän että se on mahdollista. Ja edelleen, se minun koirani on siinä hihnassa nätisti kävelemässä joko vasemmalla, oikealla tai edessä. Se ei haahuile eikä räksytä. Joten voisitko mennä valittamaan niille haahuilijoille ja räksyttäjille, jos kerran valittaa haluat.
En ymmärrä miksi jankkaat jatkuvasti näihin minun viesteihin sillä kuten olen jo aiemmin kirjoittanut, minun koirani ei huitele, sitä ei tarvitse kiskoa ja koira on hallinnassa.
jolla on silmät selässä ja vaisto pelaa, mutta vastaantulijalla ei välttämättä ole. Ja onnettomuuksia sattuu myös meistä kaikkein parhaimmille.
Mun tottelevaisuusvalioni osaa kulkea kummalla puolella tahansa. Olen opettanut sille käskyt "left" ja "right". Näyttelykehässää "mennään" tarkoittaa nättiä näyttelyravia vasemmalla puolella. "Seuraa" tarkoittaa tokokehässä sitä, että koira kulkee vasemmalla puolella katsekontaktissa. "left" tarkoittaa, että koiran ollessa oikealla sen on kierrettävä takaani vasemmalle. "right" vastaavasti toisinpäin.
Aivan sama, millä puolella itse olen tai minkälaisia kokoonpanoja vastaan tulee, ohitukset sujuvat kuin ei koiraa olisikaan. Mulla myös rattaat mukana useimmiten. Koira on isokokoinen.
Koira on yllättävän nerokas eläin tajuamaan mitä siltä halutaan, ja mielellään palvelee käskijäänsä. On sitten täysin eriasia osaako ihminen siltä oikein vaatia. Koira myös oppii rajattoman määrän temppuja.
AP:n tyyppisiä ihmisiä näkee päivättäin ja kyllä on surkuhupaisaa katsoa sitä säätämistä, kun kaikkien muiden pitäisi ottaa hänet ja hänen ongelmansa huomioon.
Paljon helpompaa on vaikuttaa siihen mihin voi, eli omaan ongelmaansa. Ennaltaehkäisy olisi paras vaihtoehto.
sattuu, mutta en rupea sen takia että on teoreettinen mahdollisuus joskus sattua jotakin, kulkemaan koira ojassa jos tilanne ei sitä vaadi.
Ja edelleen haluaisin tietää miksi se koiran kulkeminen siinä sivulla olisi sen turvallisempaa? Iso koira saa tehtyä pahaa jälkeä jos haluaa, kulki se sitten sivulla, edessä, takana taikka siellä omistajansa pään päällä.
Kummaa vänkäämistä, varsinkin kun kirjoitin vain alunperin koiran kulkevan edellä ahtaissa paikoissa, en edes maininnut vastaantulevista mitään...
Lisäksi en väittänyt oman koirani olevan maailman parhaiten koulutettu tai sen olevan hallinnassa siellä 100 metrin päässä, sen kuitenkin tiedän että se on mahdollista. Ja edelleen, se minun koirani on siinä hihnassa nätisti kävelemässä joko vasemmalla, oikealla tai edessä. Se ei haahuile eikä räksytä. Joten voisitko mennä valittamaan niille haahuilijoille ja räksyttäjille, jos kerran valittaa haluat.
ehkä ot, mutta mielestäni on väärin jotenkin otaksua, että isot koirat ovat niitä ongelmien aiheuttajia.
Me ollaan opetettu isot koiramme kulkemaan vierellä ihan siksi, että silloin ne eivät provosoi vastaantulevia, usein varsin pieniä koiria, haukkumaan, räyhäämään, murisemaan ja tempomaan hihnassa ihan niin paljoa kuin jos ne huitelisivat flexin päässä 8 m meitä edellä - nätisti tien reunaa, totta kai ;0)
Ja mitä esimerkiksi koirien purematuhoihin tulee, niin olen nähnyt rapakontakaisen vakuutusyhtiöiden tilaston, jonka kärjessä on kolme pientä turrikkarotua. Pienet purevat herkemmin ja niiden puremat ovat lisäksi salakavalia, koska pienet hampaat tekevät syvän neulamaisen jäljen, joka on vaikea havaita ja tulehtuu helposti.
Ja mitä koiran hallinnassa olemiseen tulee, niin kehtaan väittää, että todella harva koira on kaikissa tilanteissa omistajansa täydellisessä otteessa 100 m päässä ilman talutinta, saati sitten normaalin taluttimen päässä kun vaikka rullasuksihiihtäjä sauvoineen mättää ohi tai naapurikorttelin inhotuskoira tupsahtaa kulman takaa suoraan eteen. Kaikenlaista sattuu.
ja nautin kun se kulki kauniisti. Vastaan tuli monta huonosti käyttäytyvää pientä koiraa. Tuntui hienolta, kun sai kävellä talutin löysällä ohi räyhäävien pikkufifien, koirani ei piittaa niistä mitään, hyvä ettei vielä haukotellut ohittaessaan. Yksi täti oli aika nesteessä, kun terrierit 2 kpl hulluina tempoivat kohti meitä ja räyhäsivät, emäntä parka yritti siinä samalla käydä kännykkäkeskustelua.
Koiran paikka on mun mielestä aina ojan puolella, ja normaalisti vasemman ojan puolella.
Itse kuljen kadulla oikeaa reunaa ja jos koira on mukana niin se on oikealla puolella. Niin tekevät suurimmaksi osaksi muutkin Oulunkylän jalankulkijat.
Miksi meillä pitäisi noudattaa vasemman puolen sääntöä, joka alunperin on lähtöisin Englannista. Turhaa matkimista. Se ei yksinkertaisesti sovi oikeanpuoleisen liikenteen maihin.
Aina, kun on polkupyörät ja jalankulkijat on samalla väylällä, kannattaa kävellä vasenta laitaa. Tietenkin! Välttyy tulemasta polkupyörällä yliajetuksi. Yhtä paljonhan pyöräilijä kuitenkin joutuu jalankulkijoita väistelemään, kävelevätpä he kumpaa laitaa tahansa.
niin ei ole ongelmia. Siis niin että on itse koiran ja kohtaavan liikenteen välissä.
KOIRANULKOILUTTAJALLA liikennesäännöt, älkää naurattako.
Mitään sääntöjähän ei saa olla, ovathan he koiranomistajia.
Muiden ihmistenhän pitää väistää, nuuhkimiset, kuolaamiset ja hinkkaamiset.
Koiranomistajat luulevat kaikkien rakastavan juuri heidän lemmikkiään niin, että ne saa tehdä niinkun tykkäävät.
"Pyörätie ja jalkakäytävä voivat olla myös yhdistetty. Tällöin jalankulkija käyttää joko väylän oikeaa tai vasempaa reunaa."
"Mikäli jalkakäytävää tai kevyen liikenteen väylää ei ole, jalankulkijan tulee kävellä tien vasemmassa reunassa."
Mistä ihmeestä ap on "tietonsa" repinyt? Tuollaista sääntöä ei ole.. Aloitetaas siis ihan lapsille tarkoitetusta selkokielisestä sivustosta: http://www2.edu.fi/duunioppi/index.php?id=109
Itse ulkoilutan koiraani jommassa kummassa reunassa, en vain jommalla kummalla tietyllä puolella, silä usein koira olisi silloin autotien puolella. Se on mielestäni vaarallista niin koiralle kuin autoilijoillekin, jotka voivat säikähtää tien autotien lähellä kulkevaa koiraa. Ohitukset kuitenkin vasemmalta, koiranomistajilla kun se tuntuu olevan kirjoittamaton sääntö. Ei kuitenkaan ole mitään sääntöä, miksi koiran pitäisi olla vasemmalla. Itselläni ei näyttelyissäkään koira aina ole vasemmalla, saati agilityssä. Tokossa nyt on pakko olla, mutta siellä nyt ei saa käyttää esim. kaksoiskäskyjä, jotka ovat meillä ainakin aivan arkipäivää. Mutta mitään vasemmalla puolella kävelyä ei todellakaan ole missään laissa, pelkästään ap:n korvien välissä...
on ollut parempi opettaa koirat kulkemaan sitä puolta mitä mä haluan niiden kulkevan. Ennen asuin maaseudulla ja vanhempi koira oppi kulkemaan vasenta tien reunaa, koska maantiellä kuului kävellä vasenta laitaa.
Muutettuani keskisuureen kaupunkiin, yritin aluksi kulkea vasenta reunaa myös jalkakäytävillä ja opetin nuoremman koirankin tähän... Koko ajan tiesin kuitenkin, että kävelen vastavirtaan. Mielestäni mä olin se, jolla oli velvollisuus vaihtaa oikeeseen laitaan jos vastaantulijoita tuli. Näin koska pääsääntöisesti noudatetaan oikeanpuoleista liikennettä. Minusta alkoi tuntua, että olemme aina toisten tiellä siellä vas. reunalla.
Joten opetin koirani kulkemaan myös oikealla puolellani. Ja täytyy sanoa, että lenkit on huomattavasti helpompia, kun noudatan samoja liikennesääntöjä kuin muutkin. Ainoastaan pyörälenkit koirien kanssa huristelen vasenta laitaa, koska koirat on siihen varmemmin opetettu. Mutta pyörälenkit teenkin jossain sivuteillä, enkä kaupungin vilskees.
Mua kyllä yllätti tämä, että pitäis kuljettaa koiria vasemmalla puolella. Siis joo, tiesin, että tottelevaisuus/näyttelykouluis näin opetetaan, mutta käytännös se on kyllä aika rasittavaa... Ja lisäänpä vielä, että voi ne koirat olla hyvin tottelevaisia ja nätisti vierellä kulkevia ilman mitää näyttelykoulujaki.
Oliko koirasi joku sekopää, joka yritti hyökkiä ihmisten kimppuun vai miksi sitä väistettiin?
Tiedoksesi vaan, minun ei tarvitse yleensä pelätä koiria sen kummemmin kuin ihmisiäkään. Taskussa oleva pienikokoinen sähkötainnutin pysäyttää kyllä hyökkääjät :)
vaan isoa mustaa koiraa väistivät niin bodarityypit, rättipäät ja juopottelevat nuorisojengitkin. Hauveli vaan tunsi oman arvonsa ja päätti mennä ensin ja alempiarvoiset sitten väistivät.
Sähkötainnutinlelullesi nauran räkäisesti.
...koska edelleenkään ei ole minkään lain vastaista kävellä vasenta reunaa, tiellä tai kevyen liikenteen väylällä.
komppi!
tulee sotavankkureilla ja hevonen hihnassa tien vasenta laitaa vastoin suomalaisia liikennesääntöjä? Ja kun minä tulen meidän Mustin kanssa normaalien ihmisten tapaan vastaan tien oikeaa reunaa, miksi häntä kiusaa se että minun olisi ollut helpompaa ohittaa hänet jos olisin valmiiksi kulkenut vasemmalla, jolloin olisin joutunut vaihtamaan tien puolta ohittaessani kaikkia muita normikansalaisia jotka taas kulkevat oikealla? Jos hän oikeasti haluaisi että vastaan tulevilla koiranulkoiluttajilla olisi "helpompaa", kulkisi hän siten kuin muutkin ihmiset eikä laahustaisi aina vasenta laitaa koska koirapomo käskee. Eikä se minulle ole vaikeaa vaihtaa AP:tä ohittaessani tien väärälle puolelle. Vaikeampaa olisi väistellä koko ajan muita ohikulkijoita jotka kävelevät luontaisesti oikealla, ihan vain odotellessani että AP tulee vastaan ja voin hänelle näyttää että Musti kulkee vasemmassa käpälässä eikä minusta tehtäisi raporttia pedigreelautakunnalle joka on unohtanut kääntää koulutusmetodinsa manner-Eurooppalaisille järkeenkäyväksi.
...koska edelleenkään ei ole minkään lain vastaista kävellä vasenta reunaa, tiellä tai kevyen liikenteen väylällä.
Mutta maassa jossa on oikeanpuoleinen liikenne on yleistä käyttää tätä ohjenuorana myös kevyen liikenteen väylällä. Ihmisten liikennekäsitys on Suomessa oikeanpuoleinen, Brittein saarilla ja Irlannissa käsitys on vasemmanpuoleinen ja ainakin itse väistän siellä heitä vasemmalta kuten on muille liikkujille luontaista.
Tarvitseeko järkiasioista tehdä lakipykäliä?
On kuitenkin nin, että valtaosa jalankulkuväylän käyttäjistä on koirattomia tai sellaisia koirallisia, joita ei vähimmässäkään määrin kiinnosta se, että koiraharrastajat opettavat koiransa kävelemään vasemmalla. Heidän näkökulmastaan sinä et noudata liikennesääntöjä kulkiessasi vaunuinesi ja koirinesi vasenta laitaa. Jos kerran koirasi on niin tottelevainen kuin kuvailet, mikä ongelma on siinä,e ttä kuljet oiekaa laitaa kuten muutkin, ja koira tottelevaisena kävelee vasemmalla puolellasi, vaikkakin keskellä jalankulkutietä mutat hallitusti ja hallinassa? Mikäli taas haluat koirasi saavan kulkea esim. jalankulkutien reunalla nurmikolla haistelemassa, silloinhan koiran ei liene tarvetta olla "hallinnassa" eli koira voisi aivan hyvin poiketa vasen-rutiinistaan ja kulkea hiukan vapaammin hihnassa siellä oikealla puolella.
Ajattelin joskus muinoin kuten sinä ap, mutta sittemmin olen tullut siihen tulokseen, että on järkevämpää noudattaa niitä ihmisille laadittuja yleisiä sääntöjä kuin alkaa odottaa muilta ihmisiltä erikoiskohtelua koiran vuoksi.