Koiran ulkoiluttajan liikennesäännöt!
Kun tulette koiran kanssa vastaan toista koiran ulkoiluttajaa, niin olisiko mitenkään mahdollista, että kulkisitte jalkakäytävällä tien vasenta reunaa niin, että koira kulkee taluttajan vasemmalla puolella?
Tuntuu niin mahdottomalta ajatukselta monille. Mun tietääkseni jalankulkijan liikennesäännöissä sanotaan, että jalankulkija kulkee aina tien vasenta reunaa, sama pätee lie jalkakäytävälläkin? Samoin koiraa kuljetetaan yleisesti esim. näyttelyissä ja muissa harrasteissa ihmisen vasemmalla puolella.
Harva se päivä saa olla törmäyskurssissa, kun itse kävelen ison koiran ja vaunujen kanssa, ja vastaan tulee "väärässä reunassa ja väärällä puolella koiraa pitävä ihminen" vastaan, eikä tee elettäkään väistääkseen meitä.
Eri asia sitten, pidetäänkö koiraa pitkällä hihnalla missä reunassa tahansa, kun muita jalankulkijoita ei ole liikkeellä.
Kommentit (105)
No entäs ap kun mä kuljen koirien ja vaunujen kanssa oikeeta reunaa ja vastaan tulee joku, miksei he vois mennä omaan oikeaan reunaansa?? Mikä sä ap luulet olevas määräämään missä saa kävellä niin ihmiset kuin koirat?
No jos tuolla kapeahkolla jalkakäytävällä tulisit vastaan, niin silloin jomman kumman pitäisi tulla kokonaan pois jalkakäytävältä, koska siitä ei sopisi kahdet vaunut, sun koirat ja mun koira menemään vierätysten ohi.
Jos taas olisi kyseessä isompi jalkakäytävä, niin tilanne olisi taas ihan toinen kun tilaa on enemmän.
Vasemmalla puolella kuljetan koiraani siksi, koska olen koirani siihen opettanut. Ja mistäkö olen saanut opit? No koirakoulusta, näyttelysäännöistä (huom, en ole mikään himonäyttelyssä kävijä, käynyt pari kertaa).
Ja miksen vaihtaisi puolta oikealle. Samaa voisin kysyä siltä vastaantulijalta. Edelleenkin, itse toisin esille sen kohteliaan käytöstavan, että annetaan tietä sille, jolla on "hankalampaa" tehdä väistäminen. (se kellä on paljon kantamuksia, lapsia, vaunut, vanhukset...)
tulee sotavankkureilla ja hevonen hihnassa tien vasenta laitaa vastoin suomalaisia liikennesääntöjä? Ja kun minä tulen meidän Mustin kanssa normaalien ihmisten tapaan vastaan tien oikeaa reunaa, miksi häntä kiusaa se että minun olisi ollut helpompaa ohittaa hänet jos olisin valmiiksi kulkenut vasemmalla, jolloin olisin joutunut vaihtamaan tien puolta ohittaessani kaikkia muita normikansalaisia jotka taas kulkevat oikealla? Jos hän oikeasti haluaisi että vastaan tulevilla koiranulkoiluttajilla olisi "helpompaa", kulkisi hän siten kuin muutkin ihmiset eikä laahustaisi aina vasenta laitaa koska koirapomo käskee.
Eikä se minulle ole vaikeaa vaihtaa AP:tä ohittaessani tien väärälle puolelle. Vaikeampaa olisi väistellä koko ajan muita ohikulkijoita jotka kävelevät luontaisesti oikealla, ihan vain odotellessani että AP tulee vastaan ja voin hänelle näyttää että Musti kulkee vasemmassa käpälässä eikä minusta tehtäisi raporttia pedigreelautakunnalle joka on unohtanut kääntää koulutusmetodinsa manner-Eurooppalaisille järkeenkäyväksi.
tulee sotavankkureilla ja hevonen hihnassa tien vasenta laitaa vastoin suomalaisia liikennesääntöjä? Ja kun minä tulen meidän Mustin kanssa normaalien ihmisten tapaan vastaan tien oikeaa reunaa, miksi häntä kiusaa se että minun olisi ollut helpompaa ohittaa hänet jos olisin valmiiksi kulkenut vasemmalla, jolloin olisin joutunut vaihtamaan tien puolta ohittaessani kaikkia muita normikansalaisia jotka taas kulkevat oikealla? Jos hän oikeasti haluaisi että vastaan tulevilla koiranulkoiluttajilla olisi "helpompaa", kulkisi hän siten kuin muutkin ihmiset eikä laahustaisi aina vasenta laitaa koska koirapomo käskee. Eikä se minulle ole vaikeaa vaihtaa AP:tä ohittaessani tien väärälle puolelle. Vaikeampaa olisi väistellä koko ajan muita ohikulkijoita jotka kävelevät luontaisesti oikealla, ihan vain odotellessani että AP tulee vastaan ja voin hänelle näyttää että Musti kulkee vasemmassa käpälässä eikä minusta tehtäisi raporttia pedigreelautakunnalle joka on unohtanut kääntää koulutusmetodinsa manner-Eurooppalaisille järkeenkäyväksi.
Ja jos teidän koiralla on vaikeuksia ohittaa toinen koira kävellen, ts. toisen koiran pitäisi mennä ohi kun teidän koira istuu ja saa namia, niin voidaan me toki harjoitella paikallaanoloa silläkin tavalla. Yhtään mulle ulkoistettua ohitusvastuuta en enää ota vastaan.
toisen nakkiapajilta tai jotain? Jos toinen koira vasta opettelee, niin miksi se nyt on niin vaikeeta vaan kävellä sen ohi?
mutta meidän koira opetettiin ohittamaan kävelemällä eikä istuttamalla. Nami oli toki mukana. T. Ohis
Pikkupennut nyt ovat asia erikseen, koska niille ei välttämättä ole vielä toimitettu älyä päähän ja tahtovat intoilla jokaisen lajitoverinsa luo, mutta aikuisen koiran istuttaminen tienpenkkaan odottamaan, että toinen koira kävelee ohi, on ihan turhaa pelleilyä.
Aiotteko ajasta iäisyyteen istuttaa niitä muppejanne nakkia syömässä vai opetatteko ne kenties joskus kävelemään normaalisti?
Aivan sama onko kävely/pyörätie jaettu puoliksi vai ei, AINA noudatetaan oikeanpuoleista liikennettä. Jos tie on jaettu pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden osuuksiin, niin oikeanpuoleista liikennettä noudattaa kukin sillä omalla osuudellaan. Mikä kumma asia tämä muka on?
Ja vaikka koiria mitenn on "perinteisesti" kuljetettu vasemmalla puolella, täytyy nyky-yhteiskunnassa koirat kyetä kasvattamaan yhteiskuntaan sopiviksi. Se voi tarkoittaa sitä, että koira opetetaan ulkoillessa kulkemaan oikealla tai vaikka sitä, että koira opetetaan vaihtamaan puolta. Koiran ulkoiluttaja ei kuitenkaan voi vaatia muita ihmisiä vaihtamaan puolta sen vuoksi, että hänen koiransa ei voi kävellä muualla kuin vasemmassa laidassa!
Ja tiedoksi, että itsellänikin on koira, joka kulkee tarpeen vaatiessa millä puolella vain, mutta ei häiritse muiden liikkumista.