Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tajuaako miehesi tehdä näitä?

Vierailija
18.08.2011 |

Teillä on ollut pitkään tuttavaltanne lainassa kirja, joka on lojunut olohuoneen pöydällä jo viikkoja. Tämä tuttava piipahtaa nopeasti käymään muissa asioissa: tajuaako miehesi palauttaa hänelle olohuoneen pöydällä olevan kirjan?

Makuuhuoneen ikkunalla oleva kukka kärsii kuivuudesta: tajuaako miehesi oma-aloitteisesti antaa sille vettä?

Astianpesukone on käytetty illalla ja miehesi herää lauantaiaamuna ensin. Hän menee keittiöön keittämään kahvia, tajuaako hän ottaa puhtaan mukin koneesta eikä kaapista? Ja vielä parempaa: tajuaako hän tyhjentää koneen odotellessaan kahvin tippumista?

Sinulla on menoa illalla ja miehesi on kotona vahtimassa lapsia. Pyykkikorissa on kasa urheiluvaatteita odottamassa pesua. Onko miehesi tajunnut laittaa koneeseen myös sinun urheiluvaatteesi, vai onko hän pessyt vain omansa?

Miehesi vaihtaa viimeisen rullan talouspaperia telineeseen. Tajuaako hän mainita siitä sinulle? Onko miehesi koskaan oma-aloitteisesti tajunnut ostaa talouspaperia kauppavuorollaan?

Oma vastaukseni: mieheni ei tajua tehdä näistä mitään...

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä aika pitkälti muistan/tajuan. Poislukien tuo kukka-asia, koska meidän viherkasvit ovat sellaisia "kerran viikossa vettä" tarvitsevia. :) Yleensä ensimmäisenä keitän vaimolle kahvit, itse kun en juo kahvia lainkaan. Tiskikonetta en tyhjennä jos herään ensin, koska haluan rouvan nukkuvan rauhassa (rankka työ), enkä halua häntä herättää. Yleensä sitten kun kömpii sieltä peiton alta niin alan tyhjentämään tiskaria aamupalan laiton ohessa. WC-paperit ja pyykit muistan yleensä minä, mutta aika tasapuolisesti kyllä mennään. Ei ole "tuore" rakkaus, vaan jatkuva rakastuneena oleminen - ei se muuta vaadi kun toisen haluaa ottaa huomioon. Nimim. 90-luvulta asti yhdessä

Vierailija
22/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kukan kuivuus ja laina-kirja jäisivät kyllä hoitamatta, muut hoituisivat varmuudella ihan rutiininina. Mieheni onkin ihan aarre :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mieheni osaisi tehdä näistä ehkä mitään mutta en tuomitse sillä en minäkään osaa laittaa autoon öljyä tai pesunestettä, en osaa porata nauloja seinään tauluja tms. sellaisia varten, en osaa koota huonekaluja, en ymmärrä öljypolttimesta mitään enkä putkista ja lämmityksistä enkä vesimittareista, en osaa käynnistää ruohonleikkuria, en osaa päivittää digiboksia jne....

eli meillä toimiii niin että minä teen niitä mitä minä osaan ja mies niitä mitä hän osaa. Ne mitä molemmat osaa niin sitten sovitaan...

Menikö aiheen vierestä?

Mä joskus vähän ihmettelen näitä tämän tyylin ketjuja. Ok, varmasti on olemassa sellaisia miehiä, jotka eivät tee kotona mitään, eikä kaikilla tosiaan edes ole jotain puusavottaa ja maankääntöä kuten meillä, mutta silti välillä tulee mieleen, että mahtavatkohan jotkut näistä miesten kotitöiden tekemättömyydestä valittavat naiset jättää huomiotta sen, mitä mies todella tekee?

Meillä siis minä hoidan kaikki siivoamiset, tiskaamiset, pyykinpesut ja ruuanlaitot. Toki saan apua mieheltä kun pyydän. Osa ulkotöistä on myös mun hommaa, esim. kompostin hoitaminen ja kasvimaa. Mutta oikeasti, mies tekee meillä kyllä huomattavasti enemmän kuin minä kodin eteen.

Vierailija
24/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en itse tajua tankata autoon bensaa vaikka mittari näyttää nollaa, niin en viitsi miettiä mitä mies ei tajua yehdä:D

Nim. hinausautoa viimeviikolla odotellessa

Vierailija
25/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä unohdan antaa sen kirjan kuin mieskin. Viherkasveja meillä ei enää ole kun kumpikaan ei niitä muisteta kastella.

Mies laittaa ensin kahvin tippumaan ja tyhjää sen jälkeen tiskikoneen ja täyttääkin vielä jos jossain lojuu likaisia astioita.

Mies pesee ja silittää meillä kaiken pyykin pääsääntöisesti, eli kyllä pesee munkin vaatteet.

Yhtä suurella tod.näköisyydellä muistaa mainita loppuneesta paperista kuin mä, samoin ostaa.

Vierailija
26/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja monia muitakin asioita. Tekee melkeinpä mitä tahansa kotihommia, mutta leipomista ei.

Vierailija
27/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee siis niin, että mieheni kyllä tekee kiltisti ja nurisematta kaiken, mitä häneltä pyydän. Ongelma on tuo, että jos minä en ole havainnoimassa ja antamassa ohjeita, niin mieheni ei tee oma-aloitteisesti yhtään mitään. Eli mieheni olisi toki tehnyt kaikki nämä luettelemani asiat, JOS minä olisin häntä niistä etukäteen muistuttanut.

Joskus tämä pistää nyppimään, mutta olemme kuitenkin olleet yhdessä jo pitkälti toistakymmentä vuotta. Joten eiköhän se tästä... -ap-

Vierailija
28/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mieheni osaisi tehdä näistä ehkä mitään mutta en tuomitse sillä en minäkään osaa laittaa autoon öljyä tai pesunestettä, en osaa porata nauloja seinään tauluja tms. sellaisia varten, en osaa koota huonekaluja, en ymmärrä öljypolttimesta mitään enkä putkista ja lämmityksistä enkä vesimittareista, en osaa käynnistää ruohonleikkuria, en osaa päivittää digiboksia jne.... eli meillä toimiii niin että minä teen niitä mitä minä osaan ja mies niitä mitä hän osaa. Ne mitä molemmat osaa niin sitten sovitaan... Menikö aiheen vierestä?

Mä joskus vähän ihmettelen näitä tämän tyylin ketjuja. Ok, varmasti on olemassa sellaisia miehiä, jotka eivät tee kotona mitään, eikä kaikilla tosiaan edes ole jotain puusavottaa ja maankääntöä kuten meillä, mutta silti välillä tulee mieleen, että mahtavatkohan jotkut näistä miesten kotitöiden tekemättömyydestä valittavat naiset jättää huomiotta sen, mitä mies todella tekee? Meillä siis minä hoidan kaikki siivoamiset, tiskaamiset, pyykinpesut ja ruuanlaitot. Toki saan apua mieheltä kun pyydän. Osa ulkotöistä on myös mun hommaa, esim. kompostin hoitaminen ja kasvimaa. Mutta oikeasti, mies tekee meillä kyllä huomattavasti enemmän kuin minä kodin eteen. #7

Yritin epätoivolla miettiä oman mieheni kotiin (ei itseensä!) liittyviä tekoja.

Osaa soittaa paikalle putkimiehen, jos tarve vaatii, mutta esim. katkennut nettiyhteys ei ilman minua ikinä palautuisi.

Osaa ostaa ruohonleikkuriin löpöä (tosin osaan minäkin, ja yleensä ostan...)

Ostaa soittaa autolleen huollon ja ajan renkaittenvaihtoon.

Osaa maksaa kiinteistöveron.

Osaa soittaa sähköyhtiöön, jos sähköt yli tunnin poikki.

Osaa irrottaa pesukoneen vesiliitännän.

Aikuisten oikeasti: minä teen meillä kotitöitä noin 1h 45 min päivässä (koko vuoden kotityöt tasaisesti jaettuna), mies korkeintaan 5 minuuttia. Kun muutimme yhteen, suhde oli 50/50, mutta hiljalleen mies on kadottanut kyvyn laittaa tiskit koneeseen saati tyhjentää se laite tai käydä kaupassa ostamassa perheelle ruokaa. Hänestä elämä on mukavampaa näin.

Vierailija
29/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on ollut pitkään tuttavaltanne lainassa kirja, joka on lojunut olohuoneen pöydällä jo viikkoja. Tämä tuttava piipahtaa nopeasti käymään muissa asioissa: tajuaako miehesi palauttaa hänelle olohuoneen pöydällä olevan kirjan?

- Ei tajua yleensä. Jos on joku hänen oma juttunsa jonka on kaveriltaan lainannut, saattaa sattumalta muistaa, yleensä kuitenkaan ei.

Makuuhuoneen ikkunalla oleva kukka kärsii kuivuudesta: tajuaako miehesi oma-aloitteisesti antaa sille vettä?

- Ei. Ei ole ikinä kastellut kukkia. Käskee heittämään roskiin koska niistä on vaivaa.

Astianpesukone on käytetty illalla ja miehesi herää lauantaiaamuna ensin. Hän menee keittiöön keittämään kahvia, tajuaako hän ottaa puhtaan mukin koneesta eikä kaapista? Ja vielä parempaa: tajuaako hän tyhjentää koneen odotellessaan kahvin tippumista?

- Ensinnäkin, mies ei herää juuri koskaan ensin, vaan minä herään hoitamaan lapset. Toisekseen, ei tajua ottaa koneesta jollei kaappi ole tyhjä (en tosin aina minäkään), eikä tajua tyhjentää konetta.

Sinulla on menoa illalla ja miehesi on kotona vahtimassa lapsia. Pyykkikorissa on kasa urheiluvaatteita odottamassa pesua. Onko miehesi tajunnut laittaa koneeseen myös sinun urheiluvaatteesi, vai onko hän pessyt vain omansa?

- Mies ei pese lainkaan pyykkiä, ei edes omiaan.

Miehesi vaihtaa viimeisen rullan talouspaperia telineeseen. Tajuaako hän mainita siitä sinulle? Onko miehesi koskaan oma-aloitteisesti tajunnut ostaa talouspaperia kauppavuorollaan?

- Ei tajua, eikä "osaa" tehdä ostoksia ilman listaa joten ei osaa sitä talouspaperiakaan ostaa jos ei listassa lue.

Oma vastaukseni: mieheni ei tajua tehdä näistä mitään...

- Sama juttu, ja kuten sanottu niin nykyään menee pahemmaksi ja pahemmaksi. Miestä pitäisi ilmeisesti vaihtaa viiden vuoden välein (tai heti naimisiinmenon ja lasten syntymän jälkeen), jotta mies viitsisi käyttäytyä niinkuin ihmiset. Meillä ainakin on ihan estoitta heitetty hanskat naulaan kun sai minut nalkkiin lasten avulla. Tässä miehessä ei ole samaa enää kuin silmät ja nimi verrattuna siihen mieheen, jonka 12v. sitten valitsin...

Vierailija
30/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ei myöskään tajuaisi noista mitään. Kirjan palautus ei tulisi kuuloonkaan, tuskin olisi edes huomannut että meillä on jokin lainakirja. Kukat kastelen minä. Kesällä oli viikon lapsen kanssa mökillä ja mies kotona, pihakukat kuolivat helteessä. Astianpesukoneen tyhjää, kun puhtaat astiat on kaapista loppuneet taikka tiskipöytä on niin täys likaisia, että on pakko laittaa koneeseen (joskus olen ihan piruuttani kokeillut, mitä tiskeille tapahtuu jos en itse niihin kajoa). Pyykkiä kun pesee, niin pesee vain omansa. Ei kuulemma uskalla pestä mun pyykkiä, ettei mene pieleen (!! jep!). Talouspaperia ei ymmärrä ostaa, wc-paperia kyllä.

Välillä mietin, että olisiko sittenkin pitänyt vielä miettiä tämän miehen kohdalla, josko olisikin ollut parempaakin saatavilla...noh nyt ollaan naimisissa ja lapsikin on. Monesti olen miehelleni sanonut, että mä huolehdin kaikista mutta kukaan ei huolehdi musta, että älä ihmettele jos jonain päivänä en enää olekaan kotona.

Vierailija
31/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin on kiva ja komeakin. Mutta jokaisella on vikansa. En niitä tässä ala luetella. :)

Vierailija
32/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen perheen ainoa aikuinen :o

Miksi tiskikone pitää tyhjentää heti aamusta? Hyvä kun muistan töihin mennä, kukat kuihtuvat ja kirjojen laina-ajat venyvät...

Nytkin eteisen lamppu on ollut palaneena 3 viikkoa kun en ole muistanut ostaa uutta lamppua kaupasta ;)

Vierailija
33/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joskus vähän ihmettelen näitä tämän tyylin ketjuja. Ok, varmasti on olemassa sellaisia miehiä, jotka eivät tee kotona mitään, eikä kaikilla tosiaan edes ole jotain puusavottaa ja maankääntöä kuten meillä, mutta silti välillä tulee mieleen, että mahtavatkohan jotkut näistä miesten kotitöiden tekemättömyydestä valittavat naiset jättää huomiotta sen, mitä mies todella tekee?

Meillä siis minä hoidan kaikki siivoamiset, tiskaamiset, pyykinpesut ja ruuanlaitot. Toki saan apua mieheltä kun pyydän. Osa ulkotöistä on myös mun hommaa, esim. kompostin hoitaminen ja kasvimaa. Mutta oikeasti, mies tekee meillä kyllä huomattavasti enemmän kuin minä kodin eteen.

Olisi mielenkiintoista lukea ihan listan muodossa mitä mies tekee, jos siitä kertyy huomattavasti enemmän kuin noista sinun kotitöistäsi + osasta ulkotöistä!

Vierailija
34/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mieheni osaisi tehdä näistä ehkä mitään mutta en tuomitse sillä en minäkään osaa laittaa autoon öljyä tai pesunestettä, en osaa porata nauloja seinään tauluja tms. sellaisia varten, en osaa koota huonekaluja, en ymmärrä öljypolttimesta mitään enkä putkista ja lämmityksistä enkä vesimittareista, en osaa käynnistää ruohonleikkuria, en osaa päivittää digiboksia jne.... eli meillä toimiii niin että minä teen niitä mitä minä osaan ja mies niitä mitä hän osaa. Ne mitä molemmat osaa niin sitten sovitaan... Menikö aiheen vierestä?

Mä joskus vähän ihmettelen näitä tämän tyylin ketjuja. Ok, varmasti on olemassa sellaisia miehiä, jotka eivät tee kotona mitään, eikä kaikilla tosiaan edes ole jotain puusavottaa ja maankääntöä kuten meillä, mutta silti välillä tulee mieleen, että mahtavatkohan jotkut näistä miesten kotitöiden tekemättömyydestä valittavat naiset jättää huomiotta sen, mitä mies todella tekee? Meillä siis minä hoidan kaikki siivoamiset, tiskaamiset, pyykinpesut ja ruuanlaitot. Toki saan apua mieheltä kun pyydän. Osa ulkotöistä on myös mun hommaa, esim. kompostin hoitaminen ja kasvimaa. Mutta oikeasti, mies tekee meillä kyllä huomattavasti enemmän kuin minä kodin eteen. #7

Ymmärrän kyllä pointin. Meillä esimerkiksi syksyisin on puusavottaa ja niinä päivinä minä hoidan kodin ja lapset täysin. Samoin oli silloin kun teimme remonttia. Myönnän, että mies hoitaa myös auton huollot. Minä kyllä osaan lämmittää uunin niillä valmiiksi pilkotuilla puilla ja tankata auton. Ruohoa meillä leikkaa ja lunta luovat molemmat.

Aika usein on kuitenkin se tilanne, että mitään 'miesten hommaa' ei ole moniin viikkoihin ja silloin arki sujuu niin, että molemmat tekevät tasapuolisesti tai se tekee, joka paremmin ehtii. Sitä paitsi voihan myös olla jotain 'isompaa naisten hommaa' kuten vaatteiden korjaamista ompelukoneella, jolloin miehen olisi suotavaa hoitaa jopa isompi osa noista jokapäiväisistä. Pyykkiä, tiskiä, kaupassakäyntiä yms. kun riittää joka viikolle. Mutta kukin tavallaan.

Vierailija
35/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kirjan tajuaisi antaa

- Kukalle ei varmasti antaisi vettä

- Astianpesukoneeseen ehkä kyllä...

- Pyykinpesuun. Ehdoton ei. Ei "osaa" (=viitsi opetella) käyttää pesukonetta

- Talouspaperi myös ei ehdottomasti

Muutenkin aika uusavuton/laiska kaikissa kotihommissa. Äitinsä kuori hänelle perunatkin aikuisiälle asti. Sitä mä sentäs en oo hänelle enää passanut vaikka muuten oon liikaa antanut myöten. En oo vaan jaksanut tapella..

Vierailija
36/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

NIIN MISTÄ SE JOHTUU ETTÄ MONI MIES EI NOITA YKSINKERTAISIA ASIOITA TAJUA???

Vierailija
37/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkkarin pöydällä olisi kasa kirjoja.

Vessassa luultavasti olisi paperia. Mutta vanha hylsy löytyisi lavuaarin reunalta. Ja saatetaan käydä tämmöinen keskustelu minä-"muistisko paprerin?" mies-"Oho. Unohdin ostaa. Käyn sit illalla hakemassa."

Kahvit keittää ja jatkaa varmasti vauvan kanssa oloa jos siis on eka hereillä. Eli astiat jää koneeseen.

Öö.. mitä vielä.

Omatoimisesti tuskin muistaa laittaa koneen päälle, mutta huomaa varmasti levittää kuivumaan kun valo vilkkuu koneessa. (Hoitotaso pesukoneen päällä.)

Joo siis on vähän jäässä kodin hoidosta, mutta onneksi tekee kun sanon asiasta.

Vierailija
38/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon niihin menee aikaa päivittäin? Ei meidän autoja tarvitse huoltaa, ne viedään korjaamoon jos tulee vikaa. Pari kertaa vuodessa jos renkaat vaihtaa niin siinä se, ja senkin voi teettää muilla. Ei mitään öljyjäkään tarvitse jatkuvasti olla vaihtelemassa ja kaikki muutkin huollot tehdään huoltamossa. Minkälaisia romuja kotona muka korjaillaan?

Vierailija
39/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

NIIN MISTÄ SE JOHTUU ETTÄ MONI MIES EI NOITA YKSINKERTAISIA ASIOITA TAJUA???

Näiden miesten vaimot, tajuaako he katsoa autosta öljyt ennen pitkää matkaa? Katsoa auton rengaspaineet aina silloin tällöin tankatessa, tankkaavatko edes? Palstalla kun on ollut yleistä, että mies käy tankkaamassa. Osaavatko lisätä pesunestettä? Tai mita tahansa muuta vastaavaa.

Vierailija
40/98 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se mies teillä tekee?

leikkaa ruohon ja niittää ja kärrää tunkiolle ruohosilpun ja heinän, kääntää maata kun sitä tarvitaan, hommaa, kuljettaa, sirkkelöi ja pinoaa talven lämmityspuut, hoitaa kodin korjaus- ja remonttityöt (mä osaan vain maalata ja rapata tmv), korjaa moottoripyörät kokonaan ja autoa niin paljon kuin osaa, hoitaa perheen raha-asiat, lämmittää talon ja käyttöveden...

Mä kyllä uskon, että on semmoisia miehiä (ja naisia), jotka ei oikeasti tee oma-aloitteisesti kotona mitään, mutta joskus tuntuu, että naiset on hieman armottomia miehilleen. Jos meilläkin katsois vain noita tiskauksia, siivouksia ja ruuanlaittoja, niin näyttäisi todella siltä, että mies ei tee juuri mitään. Mutta kyllä se tekee ja paljon. Se on semmoinen touhuaja.