Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yhä Suomessa naiset alistuvat ottamaan miehen sukunimen?

Vierailija
14.08.2011 |

Tiesittekö, että miehen sukunimen ottaminen symbolisoi sitä, että siirrytte miehen/hänen sukunsa omistukseen?

Lain mukaan pakko ottaa miehen sukunimi, koska naiset olivat huonommassa asemassa ja tarvitsi holhoajan.

Miksi Suomessa naiset ottavat miehen sukunimen, mutta kritisoivat lähi-idän naisten asemaa?

Itsepetostahan se on väittää, "minä otan miehen nimen koska miehen sukunimi on kauniimpi, asia ei ole minulle niin tärkeä, joustan tässä ja mies muissa asioissa..."

Kommentit (184)

Vierailija
121/184 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain hauskemman nimen vaihdossa nääs. Ja tuli vaihdettua ajokorttiinkin parempi kuva.3

Miten oman sukunimen pitäminen sitten olisi parempi?koska naisraukat eivät tajua, että muitakin tapoja ja vaihtoehtoa on olemassa.

tää on just tätä kaavoihin kangistumista,

jota ei jaksa sulattaa

Mitä se hyödyttäisi sen enemmän?

Koska sen niminen on ollut jo vuosia tai vuosikymmeniä, miksi helvatassa pitää yhtäkkiä opetella olemaan jonkun muun niminen?????

Älytön rumba vaihtaa nimi, tajuutko? Paljon helpommalla pääsee (ei siis aiheuta toimenpiteitäkään) kun ei lähde säätämään.

TAI

eihän tuo ollut se AINUT toinen vaihtoehto.

Mutta sinulla ei kapasiteetti riittänytkään sitä hoksaamaan.

Jos vaihtaa pitää, niin ottaa sitten yhteisen nimen ihan jonkun muun, vaikka paras nimi mikä suvuista löytyy.

Tai mikä parasta:

Keksii itse.

Vierailija
122/184 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisivat äidin sukunimellä. Vaikka siis tiedän todella monta avioparia, joissa puolisot ovat kumpikin pitäneet oman nimensä - tai sitten nainen on ottanut kaksoissukunimen.

"Sen sijaan harvinaisempaa on, että mies ottaisi naisen sukunimen. Tosin tiedän sellaisenkin tapauksen! Lisäksi on aika harvinaista, että lasten sukunimi olisi äidin sukunimi, eikä lasten isän. Ellei sitten kyseessä ole yksinhuoltajaäiti."

toivottavasti ainakin yleistymässä, sellaisia naisia lisää joilla sanavaltaa ukkojen edessä. Mun lapset on mun nimellä, ei miehen, oli itsestäänselvyys. Taustoja en lähde erittelemään. Ei ole suku kummaltakkan puolelta asiaa ihmetellyt eikä kyseenalaistanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/184 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerro miten sinä teet sen ilman ylimääräistä näpyttelyä

ole koskaan kokenut suureksi voimanponnisteluksi kännykän näpyttelyä. Mutta jos se on sinulle niin raskasta, niin sen sijaan että kirjoittaisit vaikka Maija-Liisa Virtanen ja Juhani Virtanen, voit kirjoittaa Annen Äiti ja Annen Isä. (oletuksena siis, etä Anne on lapsesi kaveri.) Näin ei peukalosi rasitu ylimääräisestä näppäilystä.

Ei siitä noin helpolla pääse...

Vilman kaverin Anne Omenan äiti Jessica Järviranta-Korpi-Kyyny

Vilman kaverin Anne Appelsiinin äiti Mary-Mansikka auf und zu Hohenzollern

Selman kaverin Anne Bananan äiti Zuleima Zetterström

Milman kaverin Anne Ananasin äiti Fidelia-Madeleine Mäki-Mantila-Setsuuri

Milman kaverin Anne Arbuusin äiti Pi Ö

Vilman kaverin Anne Omenan äidin mies Eskil-Eric Korpi-Kyyny

Vilman kaverin Anne Omenan isä Arnold Omena

Vilman kaverin Anne Omenan isän uusi naisystävä Eloise Piparjuuri-Runkopatja

Hohhoijaa...

Tosi kätevää ja modernia.

Vierailija
124/184 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänsä sukunimi se on se kallis "oma" sukunimi, joten en mä nyt sillä lähtisi kauheasti leuhkimaan. Se on ihan sama onko sitä miehensä nimellä vai isänsä nimellä, molemmissa tapauksissa on mukaan miehen alamainen, jos asian noin haluaa nähdä. Eikä edes etunimi ole ihmisen oma vaan vanhemmat ovat sen valinneet.

se ei ole isänkään oma sukunimi, vaan jonkun esi-esi-esi-esi-vanhemman, joka aikanaan on nimen hoksannut ottaa käyttöön.

Vai meneekö se niin, että sukunimi voi olla 'oma' vain miehelle, mutta naiselle se on aina isän tai miehen nimi?

Minä olen jokatapauksessa halunnut pitää sen nimen, joka minulla on aina ollut (aina = koko elämäni ajan). En löytänyt perusteita vaihtaa etunimeä tai sukunimeä, eikä ottaa mitään lisänimeäkään käyttöön avioituessani.

Omaan valintaani olen tyytyväinen (vaikka vihkipappi hermoistui nimivalinnastani), enkä ymmärrä tätä hirveää vääntämistä.

Vierailija
125/184 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole koskaan kokenut suureksi voimanponnisteluksi kännykän näpyttelyä. Mutta jos se on sinulle niin raskasta, niin sen sijaan että kirjoittaisit vaikka Maija-Liisa Virtanen ja Juhani Virtanen, voit kirjoittaa Annen Äiti ja Annen Isä. (oletuksena siis, etä Anne on lapsesi kaveri.) Näin ei peukalosi rasitu ylimääräisestä näppäilystä.

Hohhoijaa...

Hohhoijaa...

Vierailija
126/184 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa...

Vierailija
127/184 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...koska asun mieheni kotimaassa, ja aviouduttuamme minulla ei ole ulkomaalaisia (= suomalaisia) osia nimessäni. Elämä helpottuu :)

Vierailija
128/184 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halusin ehdottomasti pitää oman sukunimeni.Siihen aikaan vaan, kun menin naimisiin se ei ollut vielä lain mukaan mahdollista. Oli siis pakko tehdä kompromissi ja ottaa kaksoisnimi. Meinasin, että miehen sukunimen vois sitten jälkikäteen pudottaa siitä pois. Myöhemmin en sitten kuitenkaan viitsinytkään ryhtyä moiseen rumbaan, kun byrokratia oli mitä oli.

Nykyään käytän usein vain toista sukunimeäni, vaihdellen jompaa kumpaa, kun en jaksa aina ladella koko litaniaa. Osa ihmisistä (etenkin täällä maaseudulla minne muutettiin jo aikoja sitten) on kuitenkin kutsunut mua aina ihan väkisin miehen sukunimellä, joten täällä käytän sitä nykyään enimmäkseen. Olen kyllä yrittänyt tiedottaa ihmisille, että mulla on kaksoisnimi, kun puhelinluettelostakaan ei löydy mua miehen nimellä (eikä sen puoleen miestäkään, on sattuneista syistä mun nimen yhteydessä siellä), mutta ei ole oikein mennyt perille, etenkään vanhemmille ihmisille. Hassua, että jotkut ovat pitäneet joskus kaksoisnimeä myös jotenkin diivailuna, vaikka eihän sen tarkoitus se ole ollut. Jos silloin olis ollut mahdollista ottaa pelkästään oma nimi, olisin sen toki tehnyt.

Vierailija
129/184 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tähän tapaan (jos lapsella on 5 Annea kavereina):

Annen äiti Liisa

Annen äiti Pirjo

Annen äiti Kirsi

Annen äiti Mervi

Annen äiti Sirpa

Ja samalla tavalla isät. Joskus laitan sukunimen ekan kirjaimen merkiksi, esim. jos kahden Annen äiti onkin nimeltään Liisa.

Vierailija
130/184 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa...

kuin vettä vaan?

Mietin meidän perheen tilannetta.

Meillä on 4 tyttöä, kaikki koulussa, harrastavat aktiivisesti ja tosi paljon kavereita. Kuopus kerran kysyi, että miksi te ette ole isän kanssa eronneet? Ihmettelin, että no kun ei ole ollut syytä, mistä moinen kysymys. Tyttö sanoi, että heidän luokallaan on vain yksi toinen oppilas hänen lisäkseen, jonka vanhemmat ei ole eronneita ja perhe samalla nimellä. Lisäksi muotinimiä tuntuu siunaantuneen paljon, eli pikaisesti laskien tytöillä on 7 Aino-nimistä kaveria, joista 3 on Aino A, 5 Lauraa, 6 Emmaa... Eli vaikka tuo yllä oleva lista aluksi näyttää naurettavalta niin on se kyllä aika tosielämästä.

Mun mielestä olisi noloa merkata Laura L:n äiti pelkästään Laura L:n äidiksi puhelinluetteloon, pitäähän ihmisestä tietää nimikin. Eikä mulla ole opettajan muistia. Millä opet painavat mieleensä opetettavien nimet?

Vierailija
131/184 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaimolla on eri sukunimi, niin mulle tulee mieleen, että tämä on esim siitä syystä, että vaimo on ollut useita kertoja naimisissa, eikä voi ottaa miehensä sukunimiä, koska liitot ei kestä, ja joutuisi vaihtamaan sitä nimeä usein.

Tuntemani oman nimensä pitäjät ovat juuri näitä, joiden liitot kestävät max 5v ja sitten taas uusi mies kiertoon.

vain jonkun pariskunnan, niin mistä tiedät, etä ovat naimisissa? Ja miten edes tulet miettineeksi juuri tapaamiesi ihmisten siviilisäätyä? Ihan hassu ajatus. Sitten taas, jos jo tunnet heidät hyvin, niin sittenhän tiedätkin varmaan, onko asia noin kuten epäilet. Tosin voisi myös kysyä, onko suurtakin väliä sillä, mitä jotkut muut luulevat? Onpa siinä outo syy ottaa miehen nimi, että "muuten joku luulee ettei se ole tuon naisen ensimmäinen mies" :D

Vierailija
132/184 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(nimi on osa ihmisen identiteettiä) kun menee naimisiin.

Haluaa sitoutua mieheen ja miehelle (nimi on puoliksi sama kuin miehellä).

Haluaa osoittaa että on naimisissa (nimi muuttui sen merkkinä).

Lapsille alutaan isän sukunimi, olemme perhe. Ei naisen nimeä, koska se ei kerro kenen lapsia olisivat (siittäjä).

että NAINEN osoittaa sitoutuneensa mieheen, NAINEN osoittaa olevansa naimisissa, ja nimellä kerrotaan, kenen MIEHEN lapsia lapset ovat.

Millä lalla mies osoittaa sitoutuneensa naiseen ja olevansa naimisissa? Miksi on tärkeää osoittaa muille (tuntemattomille ihmisille), kuka on "lasten siittäjä"? Ei kai kukaan voi tosissaan kirjoitella tuollaista?

Vierailija
133/184 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olisi noloa merkata Laura L:n äiti pelkästään Laura L:n äidiksi puhelinluetteloon, pitäähän ihmisestä tietää nimikin. Eikä mulla ole opettajan muistia. Millä opet painavat mieleensä opetettavien nimet?

sitten voit merkata hänet sinne omalla nimellä. Jokainenhan voi merkata sinne puhelimeensa ihmiset ihan miten itselle sopii ja miten itse muistaa parhaiten. Tämä on nyt kuitenkin ihan epäolennainen ongelma. Ei kukaan VOI tosissaan suositella vanhaa käytäntöä, jossa naiset ottivat miehen nimen sillä perusteella, että sitten on helpompi merkata ihmiset kännykkään!

Vierailija
134/184 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisissa,pidin oman nimeni ja lapsilla on minun (siis äidin) sukunimi. En hetkeäkään edes ajatellut muuta vaihtoehtoa,koska en halua olla eri niminen kuin lapseni.

Vierailija
135/184 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen perinteissä.

Vierailija
136/184 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ekan pojan syntyessä en ollut koko sukunimi-asiaa ees miettiny (oltiin silloin avoliitossa) tajusin asian vasta kun äitini siitä kysyi pojan synnyttyä. Meillä mies oli jo asiaa miettiny ja sen mielestä sukunimi tulisi olla mun tietenki,oli päättäny et kun joskus mennään naimisiin kaikilla on sama sukunimi ja se tulisi olemaan ehdottomasti mun. Kävi mulle =) Vuosi sitte mentiin naimisiin ja nyt meillä kaikilla on siis mun sukunimi, onhan sitä ihmetelty, mutta meille paras ja ei mulla sitä vastaankaan olis mitään ollu et olisin ite vaihtanu, mutta näin se meni "kivuttomasti". Tais olla tää sukunimi asia suurin kynnys miehen veljelle, joka oman lapsen synnyttyä taisteli kynsin ja hampain siitä että lapselle tulee hänen sukunimi :o voi hohhoh.. Mutta kukin tavallaan, ei se multa pois oo jos valinta onkin miehen sukunimi, en oo kavereidenkaan kohdalla aatellu et ne jotenki alistuis tai siirtyis miehen suvun omistukseen, monelle se on vaan vanha tapa, ainakin täällä maalla =)

Vierailija
137/184 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että miehen sukunimen ottaminen symbolisoi sitä, että siirrytte miehen/hänen sukunsa omistukseen?

Lain mukaan pakko ottaa miehen sukunimi, koska naiset olivat huonommassa asemassa ja tarvitsi holhoajan.

Miksi Suomessa naiset ottavat miehen sukunimen, mutta kritisoivat lähi-idän naisten asemaa?

Itsepetostahan se on väittää, "minä otan miehen nimen koska miehen sukunimi on kauniimpi, asia ei ole minulle niin tärkeä, joustan tässä ja mies muissa asioissa..."

Mä tulen ottamaan miehen nimen, koska haluan, että meidän perheessämme on yksi yhteinen sukunimi. Miehen suvulla on harvinainen ja hieno nimi, mä olen Lehtinen.

Ja eiköhän meitä erota niistä lähi-idän naisista juuri se, että kysessä on oma valintamme.

Vierailija
138/184 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain hauskemman nimen vaihdossa nääs. Ja tuli vaihdettua ajokorttiinkin parempi kuva.3

Miten oman sukunimen pitäminen sitten olisi parempi?koska naisraukat eivät tajua, että muitakin tapoja ja vaihtoehtoa on olemassa.

tää on just tätä kaavoihin kangistumista,

jota ei jaksa sulattaa

Mitä se hyödyttäisi sen enemmän?

Koska sen niminen on ollut jo vuosia tai vuosikymmeniä, miksi helvatassa pitää yhtäkkiä opetella olemaan jonkun muun niminen?????

Älytön rumba vaihtaa nimi, tajuutko? Paljon helpommalla pääsee (ei siis aiheuta toimenpiteitäkään) kun ei lähde säätämään.

TAI

eihän tuo ollut se AINUT toinen vaihtoehto.

Mutta sinulla ei kapasiteetti riittänytkään sitä hoksaamaan.

Jos vaihtaa pitää, niin ottaa sitten yhteisen nimen ihan jonkun muun, vaikka paras nimi mikä suvuista löytyy.

Tai mikä parasta:

Keksii itse.

Mä olen nyt tusinanimi, jos otan miehen nimen, ei kokonimikaimoja löydy.

Enkä mä välttämättä tahdo koko ikääni identifioitua paskan isäni nimen mukaan. Mieluummin otan hyvän miehen nimen. Ja ei, äidin nimi ( eli isänsä nimi) ei ole ollut yhtään sen parempi. Saati äiti itse.

Vierailija
139/184 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kunhan naimisiin mennään, niin otan kyllä miehen nimen. Ja syynä on se, että oma sukunimi on kauhean ruma ja kova ääkkösineen ja öökkösineen. Miehen sukunimi kauniimpi ja sointuu etunimeenikin paremmin.

Vierailija
140/184 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostanpa tämän liittyen toiseen, itse aloittamaani ketjuun siitä, miten nämä "itsenäiset naiset" kumminkin lapsia saadessaan antavat lapselleen isän nimen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi