Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yhä Suomessa naiset alistuvat ottamaan miehen sukunimen?

Vierailija
14.08.2011 |

Tiesittekö, että miehen sukunimen ottaminen symbolisoi sitä, että siirrytte miehen/hänen sukunsa omistukseen?

Lain mukaan pakko ottaa miehen sukunimi, koska naiset olivat huonommassa asemassa ja tarvitsi holhoajan.

Miksi Suomessa naiset ottavat miehen sukunimen, mutta kritisoivat lähi-idän naisten asemaa?

Itsepetostahan se on väittää, "minä otan miehen nimen koska miehen sukunimi on kauniimpi, asia ei ole minulle niin tärkeä, joustan tässä ja mies muissa asioissa..."

Kommentit (184)

Vierailija
181/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehestä tai tämän suvusta? Naisen suku ja sukunimi on eri asia. Miksi sitä ei yleisemmin oteta? Koska se ei olisi soveliasta ja oisi liian radikaalia?

"Siinä ei ole kysymys miehestä ja miehen suvusta. "

Vierailija
182/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

naiset ovat liian lähellä asiaa ja eivät näe siinä mitään outoa, mutta sen kyseenalaistaminen nostaa niskakarvat ja vastustuksen pystyyn.

Miksi parit eivät yleisemmin ota naisen sukunimeä, jos asia on ihan sama ja parit voivat ihan ilman ympäristön paineita asian päättää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"perinteiden kunnioittamiseksi". Siis että jos ottaa miehen sukunimen, tuo on se loppumalli.

Vierailija
184/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehestä tai tämän suvusta? Naisen suku ja sukunimi on eri asia. Miksi sitä ei yleisemmin oteta? Koska se ei olisi soveliasta ja oisi liian radikaalia?

"Siinä ei ole kysymys miehestä ja miehen suvusta. "

Eiköhän jokainen pariskunta ihan itse päätä sukunimensä :) Jotkut naiset pitävät oman nimensä, jotkut ottavat miehen nimen ja jotkut miehet ottavat naisen nimen.

Niillä sukulaisilla ei ole päätäntävaltaa sukunimen valinnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä