Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yhä Suomessa naiset alistuvat ottamaan miehen sukunimen?

Vierailija
14.08.2011 |

Tiesittekö, että miehen sukunimen ottaminen symbolisoi sitä, että siirrytte miehen/hänen sukunsa omistukseen?

Lain mukaan pakko ottaa miehen sukunimi, koska naiset olivat huonommassa asemassa ja tarvitsi holhoajan.

Miksi Suomessa naiset ottavat miehen sukunimen, mutta kritisoivat lähi-idän naisten asemaa?

Itsepetostahan se on väittää, "minä otan miehen nimen koska miehen sukunimi on kauniimpi, asia ei ole minulle niin tärkeä, joustan tässä ja mies muissa asioissa..."

Kommentit (184)

Vierailija
161/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä pitäisi alistumisena... En ole nimittäin yhtään alistuvaa sorttia, vaikka välillä voisin kyllä olla hieman joustavampi! :D

Itse otin miehen sukunimen ihan sen takia, että olin tosi nuori mennessäni naimisiin ja minusta oli superhienoa, että nimen muuttuminen ilmaisi kaikille, että olen nyt naimisissaoleva rouva. Nyttemmin nimiasia olisi se ja sama, mutta ihan kiva kuitenkin, että koko perheellä on sama nimi. En usko, että mies olisi mielellään ottanut minunkaan nimeäni, tosin enpä kyllä kysynytkään asiaa...

Ja kevyt yleistys ehkä, että naiset Suomessa ottavat miehen sukunimen, mutta kritisoivat lähi-idän naisten asemaa? Itse en ainakaan kritisoi kenenkään asemaa, mikäli ihmiset elävät tahoillaan oman tahtonsa mukaan. Ihan ympäri maailmaa naisia (ja osaltaan varmasti miehiäkin) pakotetaan eri asioihin, ja sitä tuleekin kritisoida. Mutta minua ainakaan ei pakotettu tai edes painostettu nimen vaihtoon ja valinta tuli aivan luonnostaan, ei mitenkään miehen mieliksi ja "joustamalla" omasta tahdostani.

Btw. Omistus-/holhousaspektit ovat hieman vanhanaikaisia... Maailma muuttuu, vaikket ehkä ole havainnut sitä :)

Vierailija
162/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän kaltaisia aivottomia, alistujia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun siis feminismin tarkoituksena on jakaa tietoa ja antaa naisille tiedon avulla todellinen mahdollisuus valita eri vaihtoehdoista.

Siis, niin typerää kuin olisikin valita joku sinusta typerä vaihtoehto, vapaus on nimenomaan sitä että saa valita myös sen typerän vaihtoehdon.

Sama koskee monia muitakin asioita, naisen ei ole pakko mennä heti ansiotöihin, mutta feminismin ansiosta nainen saa mennä jos haluaa. Nainen saa myös jäädä kotiin hoitamaan lapsia, vaikka se olisikin perinteinen näkemys naiseudesta, feminismin tuoma vapaus antaa vapauden valita kummin haluaa (tai jonkun muun vaihtoehdon).

Feminismi on hyvä ja tärkeä asia, mutta olisi tärkeää muistaa että sen tarkoituksena on nimenomaan ajaa naisten tasa-arvoisuutta sukupuolisena henkilönä, ei miesten edelle eikä miehiä polkien eikä myöskään naisia alistaen tai muottiin vaatien.

Harva ottaa selvää mitä feminismi oikeasti on ja sitten määrittelee sen eri suuntiin vouhottajien perusteella pieleen. Se on juuri sitä että kaikki kukat kukkivat omalla tavallaan koska heillä on vapaus valita mikä tuntuu itselle parhaalta, miten itse määrittelevät heille sopivan naiseuden.

Vierailija
164/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja todellakin haluan että koko perheellä on sama nimi, nimenomaan mieheni nimi. Perinteet kunniaan.

Vierailija
165/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka pitää miehen ja miehen suvun tyytyväisenä.

Vierailija
166/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku reppana joka ihmettelee miksi mies ei kosi, vaikka oltu yhdessä jo 8 vuotta ja lapsiakin on. Otan osaa.

ole säälittävää et sun piti odottaa et joku tekee sen sun puolesta

Vierailija
167/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja todellakin haluan että koko perheellä on sama nimi, nimenomaan mieheni nimi. Perinteet kunniaan.

ja mieti millaisen kuvan naiseudesta annat tyttärellesi kun sukupuolet eivät voi itse valita roolejaan vaan etukäteen tyttäres menee jollekin alamaiseksi. Näinhän se on jos toinen on perheen pää, ei jää muita kuin alamaisen rooleja, miten hienosti ne sitten verhoatkin. Eikä siinä mitään, tee itse miten haluat mutta kurjaa on että päätät jo tyttösikin puolesta antamalla tällaisen mallin. Toivotaan ettei tuu vaimonhakkaajaa..

Vierailija
168/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en ole hänen kanssaan kovin läheisissä väleissä ja ovat ihan sekopäisiä. Äitini sukulaiset kaikki alkoholisteja + muutama ikävä sukulainen, joilla olisi sitten sama nimi... Sen vuoksi otin miehen sukunimen. Olen kyllä paljon miettinyt, että vaihtaisin johonkin neutraaliin juuri tuon takia, mitä tuossa sanot. En halua möskään edustaa erityisesti mieheni sukua, kun en tunne siihen kuuluvani.

Käytännöllisistä syistä se on ollut tietysti ihan kätevä, että on kaikilla sama sukunimi.

Mutta olen samaa mieltä kanssasi, vaikken itse voinut tehdä toisenlaista ratkaisua :)

Lähi-Idässä naisilla on vielä hirveämmät olot, kuin pelkkä sukunimi :D

Vierailija
169/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies oli muuttanut sukunimensä Aaltoseksi, ap sukunimi oli paljon parempi... en sitten tiedä oliko mennyt naimisiin vai ottanut "poikanimensä" takaisin.

Vierailija
170/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko jo itsekin tuota kysyä, jotenkin tuntuu ettei ihan täysillä käy. Kyllähän nyt jokainen tekee omat valintansa, ei se mitään alistamista tmv. ole.

Vierailija
171/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheen pää myöskään.

ja mieti millaisen kuvan naiseudesta annat tyttärellesi kun sukupuolet eivät voi itse valita roolejaan vaan etukäteen tyttäres menee jollekin alamaiseksi. Näinhän se on jos toinen on perheen pää, ei jää muita kuin alamaisen rooleja, miten hienosti ne sitten verhoatkin. Eikä siinä mitään, tee itse miten haluat mutta kurjaa on että päätät jo tyttösikin puolesta antamalla tällaisen mallin. Toivotaan ettei tuu vaimonhakkaajaa..

Vierailija
172/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku reppana joka ihmettelee miksi mies ei kosi, vaikka oltu yhdessä jo 8 vuotta ja lapsiakin on. Otan osaa.

ole säälittävää et sun piti odottaa et joku tekee sen sun puolesta

Mies kosi tosi nopeasti seurustelun alkamisesta, oltiin sitä ennen jo muuten tunnettu :)

Ei kosinta ole naisen tehtävä, se vasta olisi noloa jos mikä...

Vierailija
173/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tamakin asia koetaan alistamiseksi. Tai melkein kaikkihan on Suomessa alistamista niinkuin esim. yhteiset rahat. Paljon ylevampaa on kun nainen ja lapset elavat melkein nalkakuoleman partaalla ja mies matkustelee ulkomailla 'omilla' rahoillaan, siina ei nahda mitaan alistavaa ja vaaraa.

Vierailija
174/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jäädään kotiin, kun "mies suostuu elättämään". Ei hankita koulutusta, ei työkokemusta, kasa rumia lapsia vain.

Siinä sitä sitten onkin turvallinen olo, kun mies ei enää suostukaan elättämään, antaa korkeintaan enää oikeuden käyttää nimeään ja vaihtaa muuten nuorempaan ja ehompaan.

Vierailija
175/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miehen suvun nimen ottaminen ei? Onko noissa hirveästi eroa, kummatkin tehdään miehen suvun tyytyväisenä pitämiseksi? Jotta mies ei menettäisi kasvojaan suvun ja muiden miesten edessä.

Vierailija
176/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elävät parit ja avioliitossa oman sukunimensä pitävät ovat tasa-arvoisia pareja ja aviopareista naiset ovat alistettuja? Tämän teorian mukaan pirttihirmuja ei voisi olla olemassa ollenkaan, hmm... Eikö ap mielestäsi miehensä nimen ottanut nainen voi olla pirttihirmu? Tunnen aika monta. Siinä on kyse jo miehen alistamisesta.

Vierailija
177/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jäädään kotiin, kun "mies suostuu elättämään". Ei hankita koulutusta, ei työkokemusta, kasa rumia lapsia vain.

Siinä sitä sitten onkin turvallinen olo, kun mies ei enää suostukaan elättämään, antaa korkeintaan enää oikeuden käyttää nimeään ja vaihtaa muuten nuorempaan ja ehompaan.

Vierailija
178/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miehen suvun nimen ottaminen ei? Onko noissa hirveästi eroa, kummatkin tehdään miehen suvun tyytyväisenä pitämiseksi? Jotta mies ei menettäisi kasvojaan suvun ja muiden miesten edessä.

Mitä sillä miehen suvulla on sen nimen ottamisen kanssa tekemistä? En tunne niistä kuin kourallisen...

Sulla on joku trauma, hae apua terapiasta. Ajatusmaailmasi on aika yksinkertainen.

Vierailija
179/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules, nykyään pariskunnat osaavat jo ihan itse päättää sukunimensä, ei siihen muita sukulaisia tarvita :)

Siinä ei ole kysymys miehestä ja miehen suvusta. Vaan kys. perheen valinnoista. Koska tosiaan, harvinaista mutta totta, mieskin saattaa vaihtaa sukunimeään. Onko se sitten miehen alistamista? ;)

Vierailija
180/184 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene naimisiin, enkä ota miehen sukunimeä. Minusta on alistamista tehdä lapsia samalle miehelle. Parempi että jokaisella on eri isä. Niin itsenäisyys säilyy parhaiten, kun ei ole miestä nurkissa ollenkaan, näin on!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan