Hei työhönottajat, kertokaas pahimmat mokat...
Kommentit (51)
No mun harrastukset eivät sitten olekaan harrastuksia, jaahas. Kiitos kun toit tämän valaisevan tiedon elämääni, oi sinä suuri rekrytoija, nyt minä osaan varmasti jatkossa hävetä harrastuksiani. Ja tyhmyyttäni, kun siis ihan tosissani olen noita vielä harrastuksinani pitänyt. Kas kun kuitenkin ihan useampi tunti viikossa menee lenkkeillessä, mikä näkyy vartalossakin, ja lukeminen nyt vaan on aika kehittävää puuhaa...
Ettet vaan olisi nyt lukenut jotakin rekrytoinnin opas- kirjaa, jossa nyt sitten joku jossakin (varmaan jenkkilässä...) on määritellyt, mikä harrastus saa kantaa nimikettä harrastus. : D
eli ei todellakaan tarvitse väkisin vääntää harrastuksia CV:n takia :)
Tuosta todistusten kopioimisesta tuli mieleen, että jos hajuilmoituksessa pyydetään vapaamuotoinen hakemus ja CV tai vaikka sanotaan vaan että hakemus. Niin silloin ei yleensä kannata alkaa kopioimaan todistuksia. Eli lähettäkää ihmeessä vain hakemus ja CV (jos pyydetään sähköisesti, niin laittakaa sähköpostilla ennemmin kuin postilla). Ja ne todistuskopiot vain pyydettäessä.
i]Tässä iässä sitä muutakin kamaa (työhistoriaa jne.) on ehtinyt jo kertyä niin paljon CV:n täytteeksi että alkaa olla jo ahdasta. Lisäksi mun harrastukseni ovat oikeasti tosi vähissä, kun työ ja lapsenhoito täyttävät kaiken ajan.
Pitäisikö väkisin kuitenkin aina vääntää sinne joku rivi "harrastuksistaan"?.
[/quote]
tunnustaa harrastavansa pyöräilyä, lukemista ja ruuanlaittoa, vai olla ihan hiljaa näistä harrastuksistaan?
Jos siis hienompia harrastuksia todellakaan ei ole.
Jos rekrytoija on ammattilainen. Eli asialla ei ole käytännössä väliä valinnan kannalta, onko CV:Ssä mainittu harrastuksia vai ei. Ja jos ne on mainittu, ei niillä yleensä oikeasti saisi olla merkitystä valinnan kannalta!
Harrastuksilla voi lyhyesti kuvata omaa persoonaansa. Lukeminen voi tarkoittaa Seuraa, Talouselämää, dekkareita, venäläisiä klassikoita. Lenkkeily voi olla koiran ulkoiluttamista pakollinen 1 kierros talon ympäri, maratonille valmistautumista jne. Tanssi voi olla baarissa notkumista, lavatanssia, latinobicia.
Ei siis : Harrastan lukemista, lenkkeilyä ja tanssia
Vaan: Harrastan runoja, maratonjuoksua ja swingtansseja
Hakemuksessa:
-reunukset, koristekuvat, värilliset tekstit ja erikoiset muotoilut
-todistuskopiot (nämä mukaan vain jos on erikseen pyydetty)
-erikoinen, loruileva tai muuten "persoonallinen" kirjoitustyyli
Haastattelussa:
-myöhästyminen
-ylimielisyys tai vihamielisyys haastattelijaa kohtaan
-omien henkilökohtaisten asioiden puinti ja tilittäminen
-se että vastauksista käy ilmi ettei hakija ole ymmärtänyt, minkälaista työtä on hakemassa
-se että korostaa olevansa rehellinen ja luotettava, rehelliset ja luotettavat ihmiset eivät yleensä ole kovin aktiivisen tietoisia siitä, että niiden ominaisuuksia puutteesta voi tulla ongelmia
-edellisten työnantajien haukkuminen
harrastuksista. Miten silloin kun on monta alle kouluikäistä lasta eikä paljoa ehdi harrastaaa? Mitä sanotte harrastuksista aerobic, lastenhoito ja talous- ja sijoittamiskirjojen ja -lehtien lukeminen.
kertoa että harrastan venäläisiä klassikoita tai runoja.''
Mutta usein lukemista harrastavat ihmiset lukevat paljon, kaikenlaista, laidasta laitaan.
Ei siis : Harrastan lukemista, lenkkeilyä ja tanssia
Vaan: Harrastan runoja, maratonjuoksua ja swingtansseja
Mutta usein lukemista harrastavat ihmiset lukevat paljon, kaikenlaista, laidasta laitaan.
EI ole vale jättää jotain epäolennaista kertomatta.
Mulla on muuten isoja aukkoja cv:ssä Ja vielä isompia nimikirjanotteessa. JÄlkimmäisessäne ovat apurahalla tehtyjä itsenäisen tutkimustyön kausia. En usko, että yhdenkään työnantajan ainakaan PITÄISI katsoa niitä pahalla. Ensimmäisessä on myös 10-vuoden takainen äitiysloma ja parin vuoden takainen syksy, jolloin olin kotona hoitamassa vammaisen lapsen kotikoulua. Kummallakaan ei ole merkitystä sen suhteen, miten ammattitaitoinen olen.
Työ, johon meillä haetaan ihmisiä on tarkkuutta vaativaa, joten kirjoitusvirheiset hakemukset lentävät suoraan Mappi Ö:hön. Muita varsinaisia mokia en hakemuksiin liittyen keksi. Ne voivat muuten olla huonompia tai parempia.
Haastattelussa "pahimpia" ovat minusta löysä olemus, se ettei katsota silmiin, ei osata kätellä reippaasti, puhutaan ynisemällä eikä arvosteta itseään. Voiko näitäkään sanoa toisaalta mokiksi, ne ovat ihmisen ominaisuuksia. Toki näihin ominaisuuksiin voi vaikuttaa kuka tahansa.
Hakemuksessa:
- Sekava ja epalooginen CV
- Kirjoitusvirheet
Haastattelussa
- Ei selkeita vastauksia
- Epasiisti olemus
- Ei ole ottanut yhtaan selvaa yrityksesta/paikasta johon on hakemassa
- Ei minkaanlaista ymmarrysta mita itse haluaa ja mitka ovat omat tavoiteet
- Ei kysymyksia haastattelijalle
Hakemus:
-liitteenä kasa todistusjäljennöksiä, jos niitä ei ole erikseen pyydetty (varsinkin joku lukion päästötodistus tms. vanhat jutut on ihan turhia, varsinkin jos työnhakia on reilusti yli 20v, tällaisten lähettäminen kertoo huonosta arvostelukyvystä)
-hakemus on kirjoitettu niin, että sen olisi voinut lähettää mihin lafkaan eli se on yksilöimätön, liukuhihnatyyppinen
-itsensä nimittäminen tytöksi "olen tällainen reipas 27v. tyttö"
-naiivi oman luonteen kuvaus tyyliin "olen iloinen, reipas, vastuullinen", tuollaiset asiat pitäisi pystyä perustelemaan sen kautta mitä hommia on aikaisemmin tehnyt
Haastattelussa:
-älä yritä muuttaa haastatteluaikaa, varsinkaan viime tipassa
-älä ole myöhässä
-älä hauku entisiä tai nykyisiä työnantajia
-suhtaudu haastattelijoihin kunnioittavasti vaikka he olisivatkin nuorempia, kokemattomampia, rennommin pukeutuneita kuin odotit
-älä imartele tai mielistele, se kyllä näkyy läpi
palkata päideongelmainen ja palkata liian kovalla palkalla laiska työntekijä
Hakemuksessa:
- kirjoitusvirheitä, meilläkin on mappi Ö näille
- monisivunen teksti
- epäonnistunut valokuva
- korostaa jotain minimaalisen pientä juttua oman uransa huipputapahtumana
Haastattelussa
- Kun soitetaan, jotta pyydettäisiin tulemaan haastatteluun, niin työnhakija vastaa humalassa puhelimeen
- Kun soitetaan, jotta pyydettäisiin tulemaan haastatteluun, niin työnhakija kysyy lopuksi, että mikäs paikka tämä olikaan, mihin hain (vaikka osoitekin jo kerrottu)
- haastattelussa työnhakija puhuu kuin papupata, eikä anna haastattelijalle suunvuoroa kysyä mitään
- pukeutumisessa voi tehdä pahojakin virheitä
- hakija kertookin, että on töiden alkamispäivästä lähtien varannut 2 viikon lomamatkan jonnekin kauas ja hymyssä suin kysyy, että haittaako?
- ja kaikkein pahin on myöhästyminen
että harrastuksena on vain lukeminen, musiikin kuuntelu, pyöräily tai lenkkeily (oikeasti ei siis harrasta mitään)
Mä olen jo 40 v tallannut tätä maapalloa ja kysymysket työpaikoista on tulleet esiin vasta uudessä työssä. Yleensä haastattelija osaa kertoa kaiken oleellisen.
Ilman töitä en ole jäänyt.
Ja haastattelussa ei saa haista
a) viinalle
b) tupakalle
c) voimakkaille hajuvesille
lenkkeily, pyöraily lukeminen, musiikin kuuntelu on harrastuksia. Ehkä halpoja harrastuksia mutta kuitenkin
Liiallinen omakehu ja jaarittelu, liian mielikuvituksekas tyyli... Napakka, selkeä, hyvin kirjoitettu hakemus on paras, kokemus ym. puhukoot puolestaan.
Haastattelussa: olemus on tärkeä, tosin se on meille hakijoilla lähes aina kunnossa. Erittäin tärkeää on, ettei häkelly tiukan kysymyksenkään edessä, vaan koettaa sanoa edes jotain sekä osoittaa kiinnostusta työnantajaa kohtaan.
Haastatteluun kutsuessa panen aina merkille, vaikuttaako hakija innostuneelta paikasta, sekä KIITTÄÄKÖ puhelun lopuksi. Yllättävän moni ei kiitä. En tosin ole jättänyt sen vuoksi palkkaamatta, vaan haastattelu lopulta ratkaisee. Olen tehnyt tosi hyviä rekrytointeja, joten joku on mennyt näissä prosesseissa nappiin.
haettaessa työtä, johon ne eivät tuo lisäarvoa.