Paljonko 17v maksamaan palkastaan kotiin?
Teini on harjottelussa ja saa n. 700e/kk brutto. Lapsilisä teinistä loppui, eli tuloni pienenivät n. 230e (viidennen lapsen lapsilisä plus yh-korotus). Ennen pienennystä oltiin nippanappa toimeentulotukirajan yläpuolella, nyt menee miinukselle ilman noita teinin tuloja. Minun tuloni tällä hetkellä vanhempainraha nettona 600e, perheessä 4 muuta lasta ja kohta kotihoidontuki. Jos hakisin sossusta tuskin saisin koska teinin tulot lasketaan perheen yhteisiksi tuloiksi.
Teini oli jo vuoden töissä normaalityöajalla palkatta, nyt on innoissaan kun saa sentään jotain rahaa mikä on ihan oikein. Suunnittelee mitä ostelee ja osan säästää. Varotin että jotain pitää maksaa itse asumisesta, ruuasta ja muusta kotiin, saattaa myös olla että asumistukemme laskee. Ja vuoden päästä loppuu elatustukikin kun täyttää 18v.
Mikä olisi mielestänne kohtuullinen raha maksaa kotiin ruuasta ja asumisesta?
Meidän muiden yhteiset tulot siis samat tai kohta pienemmät kuin teinin, plus elatustuet ja lapsilisät mutta silti alle 300e per henkilö eli teinillä tuplatulot meihin muihin verrattuna.
Toisaalta se että saa jotain kannustaa työntekoon, on todella hyvä työssä vaikka vasta harjoittelija. Toisaalta haluaisin että opiskelee ja saa kunnon palkkaa joskus, tosin kyllä tota menoa tulee saamaan töitä ilman koulujakin kun tekee nyt jo parempaa tulosta kuin moni vakkari.
Mutta mitä olis kohtuullista maksaa kotiin?
Kommentit (240)
"Kyllä ne sossutädit kuule siellä kattoo että teini saa x verran tuloja plus vanhempien x verran tuloja ja jos perheen yhteiset tulot menee normin yli niin tukea ei tule, vaikka teinillä ois 2000e tuloja ja vanhemmalla"
Sossu saa huomioida teinin tuloista ainoastaan hänen norminsa verran. Vaikka teini tienaisi 10000 euroa/kk, sossu saa katsoa siitä tuloksi vain 293,38 euroa/kk, ei yhtään enempää.
jos hän kerta on tehnyt töitä yms???Taitaa olla harhainen koko
eukko.Normaali ennen raskautta työssäkäynyt saa äitiys ja vanhempainrahaa vähintään 1400Euroa.Ap,eella on 5 ala-ikäistä joten elatusrahat on vähintään 5X142€ =710€.
Lapsilisä yh-korotuksineen on 4X 147€=588€. Tuostahan tulee jo 1298€ eikä summassa ole vielä hänen vanhempainrahaansa eikä asumistukea jota hän kertoi jo saavansa joten täysi kusettaja.
käy sossussa lasketuttamassa, onko oikeutettu toimeentulotukeen. Jos sossu huomioi laskelmassa teinin tuloista jonkin summan, niin tuon summan verran teini voisi maksaa ap:lle kuukaudessa. Jos sossu ei huomioi teinin tuloja tai ap:n omat tulot riittävät perheen elättämiseen, niin teini saa pitää kaiken rahansa siihen asti kunnes täyttää 18 vuotta.
En ymmärrä mikä teijän elämässä maksaa niin paljon,että nuori joutuu maksaa ruuasta...millä elätte kun tää nuori muuttaa kotoa eikä maksa teijän kuluja?
1298€ + 600€ = 1898€ /kk on vähintään ap,een tulot käteen ja huom,asumistuki puuttuu loppusummasta.AP saa käteen ehkä jopa yli 2000euroa.
Senttiäkään. Huhhuh. Kai se nuorikko muuttaa kohta omilleen että pärjää ite eikä tarvii äitiä ja sisaruksia elättää. Toi nuoren tienaama parisataa on aika vähän ja jos hän kustantaa ite omat ylimääräset menot niin on minusta jo riittävästi.
ja teini maksamaan itse omat vaatteet, harrastukset, bussilippu, kännykkälasku jne.
Vaikka sossu laskee teinin tulojen olevan "yhteistalouden käytössä", niin silti lapsen rahoja ei saa lain mukaan vanhemmat ottaa.
Jotkut vanhemmat myös kieltäisivät alaikäiseltä työnteon jos muuten itse menettävät tukia ja joutuvat "maksamaan" siitä että teini tienaa. Hattua nostan sinulle että sallit lapsesi käydä töissä, vaikka se onkin omalle kukkarollesi haitaksi.
ei muka tarvisi maksaa omia menojaan vaikka tuloja samanverran kuin vanhemmalla. Se kuulostaa aika hurjalta. Eli maksaisin myös teinin elatuksen, vaikka hän saa saman verran kuin minä koko perheelle ja vallan hyvin pystyisi itsensä elättämään kuten olisi jos hän asuisi yksin. Minäkin asuin yksin 17v enkä odottanut vanhemmilta rahallista apua vaikka käteen ei jäänyt törsättävää kuten nyt omalla teinilläni pelkkää törsättävää jos ei omia kuluja tarvi maksaa.
Aika hurjalta kuulostaa myös että 6kk ikäinen hoitoon jotta äidillä varaa elättää tuloja saavaa töissä käyvää isoa partaista lasta. Huhhuh. Kasvattakaa te vaan niitä nössöjä vanhempia kuppaavia peräkammarinpoikia, minä kasvatan fiksua ja vastuuntuntoista nuorta miestä. Niin vastuuntuntoista ja fiksua (toisin kuin te av- mammat) että ei kyllä varmaan haluaisi että hänen elättämisensä takia laittaisin vauvan hoitoon, niin rakas tuo pikkuveli hänelle on.
ap
Tää kuulostaa aika hurjalta. Mitä jos tämä kyseinen teini ei kävisi töissä ja saisi vähän tuloja? Tuossa vaan kun äiti sanoo, että ei olisi oikein että hän ja pienemmät lapset kävisivät leipäjonossa, jotta teinillä olisi syötävää. "Musta ei ole oikein että käydään sit pienempien kanssa jossain leipäjonossa hakemassa sille teinillekin ruokaa jotta mahdollistetaan hänelle kaiken kivan ostelu omilla yksityisillä rahoillaan."
Onko tässä nyt paha se, että lapsella on omia tuloja? Ja voi tehdä ehkä jotain sellaista, mitä ap ei voi tehdä? Mistä kiikastaa?
Sekö tässä onkin se ongelma? Avatkaa yhdessä lapselle säästötili, johon pistää osan rahoista talteen ja säästää tulevaisuuttaan varten. Ja eikös hän maksa jo matkansa, vaatteensa, puhelimensa.
Onko sulla ap oikeasti varaa opiskella? Eiko kuitenkin kanttaisi menna toihin? Etatoita edes. Puhelinmyyntia, markkinatutkimuksia tai sita mainostenjakoa.
Eihan se teini siihen hajoa etta joutuu maksamaan kotiin vuokraa mutta miten ihmeessa sa olet ajatellut elatta ne 4 muuta pidemman paalle?
Ja ap hyva, sun lasten koulumatka ei voi olla 20km....ne saisi taksit kunnalta ja ma ihmetteln miksi sen 17v elarit on "vuodelta keppi ja kivi" jos te vasta viime vuonna erositte? Ja jos se mies oli tyoton ja sa elatit ja opiskelit niin etta olemassa olevat lapset oirethi niin miksi sa halusit viela enmman lapsia? Ihan ystavallisesti kysyn.
Minun vanhempani ovat erittäin varakkaita. Itsestään selvää oli, että osa jo varhaisista kesätyötuloista maksettiin kotiin. Oppiakseni rahan arvon.
Ensimmäinen vuokra-asuntoni oli vanhempieni omistama yksiö, josta maksoin saman vuokran kuin muiltakin olisi veloitettu.
Opin jo varhain, että työllä saa tarvitsemansa elannon jne. En minä ole koskaan ollut katkera, että ala-ikäisenä palkastani kotiin maksoin. Ei elämä vieläkään ilmaista ole, eikä se sellaiseksi tule. Mielestäni teinin, jolla on ansiotuloja, tulisi kohtuullinen määrä elämisestään maksaa.
Keskustele ap nuoresi kanssa rakentavassa hengessä, mikä olisi kohtuullinen määrä, millä hän elinkustannuksiin osallistuu. Hänelle jää ihan mukavasti rahaa omaan käyttöönkin vielä. Säästäminen olisi hyvä taito hänen oppia.
Äläkä välitä noista ilkeistä vastaajista.
kun lapselle jää käyttörahaa. Hän haluaisi ottaa tämän käyttörahan omaan käyttöönsä (siis ruokaan ja asumiseen), jotta hänelle itelleen jäisi enemmän törsäämiseen. Siltähän tää nyt kuulostaa. Puhuu niin monta kertaa siitä, että lapsella jää ylimääräistä.
Sanoisin, että kateutta.
joku muu teki sen puolestani.
Olen laskenut toimeentulotukilaskurilla ja tuloni ovat alle normin parilla sadalla, plus että sossu maksaisi lääkekulut, sähkön ym. Saan siis reippaasti vähemmän kuin sossun asiakas, mutta olen silti mielestänne erittäin hyvin toimeentuleva. Ketä ne oikeasti köyhät sitten on kun mun laskujeni mukaan ollaan kaikkien köyhyysrajojen alapuolella?
Ja miksi täällä mammat valittaa elintason laskua ja kaikesta tinkimistä äitiyslomalla ym. jos minimirahallakin niin leppoisasti elelee?
ap
Senttiäkään. Huhhuh. Kai se nuorikko muuttaa kohta omilleen että pärjää ite eikä tarvii äitiä ja sisaruksia elättää. Toi nuoren tienaama parisataa on aika vähän ja jos hän kustantaa ite omat ylimääräset menot niin on minusta jo riittävästi.
saa kannattavia töitä ilman koulutusta, enkä rankaise vauvaa siitä että isänsä on paskiainen vaan etäopiskelen ja kun opinnot on loppu vauva on jo sen ikäinen että menee päiväkotiin. Toiseksi en edes voisi käydä töissä ilman että lapset joutuisivat vaihtamaan koulua ja sitä en todella halua, raha ei ole niin tärkeää kuin se että lapset saavat kunnon koulutuksen. Mies oli työtön aikansa, oletko koskaan kuullut että sellaista sattuu että ihmiset joutuvat joskus työttömäksi joksikin aikaa? Se on ihan normaalia elämää. Jos siis on joskus joutunut työttömäksi niin ei saisi koskaan enää tehdä lapsia vai?
ap
Onko sulla ap oikeasti varaa opiskella? Eiko kuitenkin kanttaisi menna toihin? Etatoita edes. Puhelinmyyntia, markkinatutkimuksia tai sita mainostenjakoa.
Eihan se teini siihen hajoa etta joutuu maksamaan kotiin vuokraa mutta miten ihmeessa sa olet ajatellut elatta ne 4 muuta pidemman paalle?
Ja ap hyva, sun lasten koulumatka ei voi olla 20km....ne saisi taksit kunnalta ja ma ihmetteln miksi sen 17v elarit on "vuodelta keppi ja kivi" jos te vasta viime vuonna erositte? Ja jos se mies oli tyoton ja sa elatit ja opiskelit niin etta olemassa olevat lapset oirethi niin miksi sa halusit viela enmman lapsia? Ihan ystavallisesti kysyn.
että teini saa käsityksen että on ihan ok elää 600e kuussa eikä elämässä tarvi pyrkiä eteenpäin kun näinkin elää mukavasti. Olisi voinut valita opiskelun ja pidemmän lapsuuden mutta nyt halusi töihin ja aikuisten maailmaan joten eläköön siinä sitten niiden realiteettien kera.
Jos olisin paaponut niinkuin te kaikki mammat niin ei olisi mulla noin yritteliästä poikaa. Yrittää aina kyllä äitiltä kynyttää rahaa, jos jotain lupaa niin koittaa tinkiä summaa suuremmaksi ja saisko vielä ton ja tämän... Aika monet teinit on laiskoja kun saa kaiken valmiina vanhemmiltaan, mun kauhukuvana on sellainen vätys mieheksi kasvattaa. Onneksi olen onnistunut paremmin.
Niin ja minusta on hienoa että saa viimein jotain korvausta kun on sen todella ansainnut työskenneltyään vuoden täysin palkatta täysiä päiviä (monenko teidän paapotut nössöteinit tekisi samaa?).
Tottakai jos tienaa maksaa itse elämisensä ja loput käyttää miten haluaa. Minkäikäisiksi ajattelitte että on ok elää vanhempien luona vanhempien kustannuksella jos käy töissä? Aikuistumiseen kuuluu ottaa vastuu itsestään. Kyllä teini tietää meidän tilanteen ja tarjoutui itse maksamaan ruuasta ja asumisesta jos asumistuki tippuu.
ap
kun lapselle jää käyttörahaa. Hän haluaisi ottaa tämän käyttörahan omaan käyttöönsä (siis ruokaan ja asumiseen), jotta hänelle itelleen jäisi enemmän törsäämiseen. Siltähän tää nyt kuulostaa. Puhuu niin monta kertaa siitä, että lapsella jää ylimääräistä.
Sanoisin, että kateutta.
ap:n viesteistä mieleen ajatus kateudesta lapsen "törsäämistä" kohtaan. En laskenut itse noita rahoja, mutta mikäli nuo laskelmat parin tonnin nettotuloista pitää paikkaansa (aphan ei ole kieltänyt sitä), en oikein ymmärrä tätä hinkua lapsen rahojen perään. Joku outo pahansuopuus ja himo lapsen rahoja kohtaan kuultaa läpi noista ap:n viesteistä. Kun hänkään ei ole koskaan saanut "törsätä" niin ei lapsikaan. Ei saa ostaa mitään muuta kuin perheelle ruokaa ja maksaa vielä vuokraa asumisestaankin... Voi voi.
Säästötili voisi olla hyvä ajatus jos törsääminen pelottaa, mutta ehkä voisit sen verran suoda lapsellesikin iloa, että hän saisi jotain ostaakin itselleen. Nyt on tainnut äti kuunnella korvat punaisena kun lapsi on suunnitellut mitä ostaa kun vihdoin saa itse hieman tienata ja alkanut vituttamaan. Ajatella, vaikka kyseessä on oma lapsi jolle yleensä toivoo vain parasta.
Niin ei se oma taskuraha tosiaan lasta pilaa kuitenkaan, oppiihan se sitten taas pihistelemään kun muuttaa omilleen. Olisi parempi unohtaa kokonaan, että lapsen tienestit voivat tuoda sinulle extrarahaa. Ymmärtäisin tilanteen, jos oikeasti elettäisiin suunnilleen nälässä, mutta silloinkin vain pahimman yli.
Mielestäni olet ihan oikeilla jäljillä siinä että pienen summan nuori voisi omien kulujensa kattamiseksi antaa. esim.50-150e.
Ja tosiaan siinä että et anna nuoren tuudittautua siihen luuloon että työkkärin harjoittelut tms olisivat rahallisesti kannattavia pitkällä aikavälillä.
Tsemppiä opiskeluun! Siis teidän kummankin :)
Joten miksi niiden koulua pitäisi vaihtaa jos sä menisit töihin? Ja kuinka sä et ole saanut kohta 4-kymppinä itsellesi koulutusta aikaiseksi?
ap:n viesteistä mieleen ajatus kateudesta lapsen "törsäämistä" kohtaan. En laskenut itse noita rahoja, mutta mikäli nuo laskelmat parin tonnin nettotuloista pitää paikkaansa (aphan ei ole kieltänyt sitä), en oikein ymmärrä tätä hinkua lapsen rahojen perään. Joku outo pahansuopuus ja himo lapsen rahoja kohtaan kuultaa läpi noista ap:n viesteistä. Kun hänkään ei ole koskaan saanut "törsätä" niin ei lapsikaan. Ei saa ostaa mitään muuta kuin perheelle ruokaa ja maksaa vielä vuokraa asumisestaankin... Voi voi.
Säästötili voisi olla hyvä ajatus jos törsääminen pelottaa, mutta ehkä voisit sen verran suoda lapsellesikin iloa, että hän saisi jotain ostaakin itselleen. Nyt on tainnut äti kuunnella korvat punaisena kun lapsi on suunnitellut mitä ostaa kun vihdoin saa itse hieman tienata ja alkanut vituttamaan. Ajatella, vaikka kyseessä on oma lapsi jolle yleensä toivoo vain parasta.
Niin ei se oma taskuraha tosiaan lasta pilaa kuitenkaan, oppiihan se sitten taas pihistelemään kun muuttaa omilleen. Olisi parempi unohtaa kokonaan, että lapsen tienestit voivat tuoda sinulle extrarahaa. Ymmärtäisin tilanteen, jos oikeasti elettäisiin suunnilleen nälässä, mutta silloinkin vain pahimman yli.
Olen tämän kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla. Mä ihmettelen, että ap ei kannusta lasta säästämään. Nimittäin säästäminen on kaiken varallisuuden ja hvyinvoinnin alku jos ei satu saamaan perintöä.
Lisäksi olen itse kirjoittanut ketjuun asiallisia kommenttaja ja on kurjaa, kun ap puhuu av-mammojen nössölapsista jne. Minä keskustelen yleensä lasteni kanssa näistä asioista, en kysele apua av:ltä.
ettet voi lapsiasi laittaa lähikouluun? Mun mielestä olet itse tilanteesi petannut. Pitää elää kalliisti vaikka siihen ei ole varaa; lapset kuljetetaan autolla kouluun ja jokaiselle lapselle on omat elatusmaksut ja lapsilisät.
Kyllä mun mielestä elatusmaksut ja lapsilisät laitetaan samaan pottiin ja koko pesue elätetään samasta potista, eikä lasketa mitä kenellekin kuuluu. Lapset kuluttaa eri määrän erissä iässä.
Kyllä muitakin joilla samat tulot, mutta ei pistä lasta maksumieheksi.