Paljonko 17v maksamaan palkastaan kotiin?
Teini on harjottelussa ja saa n. 700e/kk brutto. Lapsilisä teinistä loppui, eli tuloni pienenivät n. 230e (viidennen lapsen lapsilisä plus yh-korotus). Ennen pienennystä oltiin nippanappa toimeentulotukirajan yläpuolella, nyt menee miinukselle ilman noita teinin tuloja. Minun tuloni tällä hetkellä vanhempainraha nettona 600e, perheessä 4 muuta lasta ja kohta kotihoidontuki. Jos hakisin sossusta tuskin saisin koska teinin tulot lasketaan perheen yhteisiksi tuloiksi.
Teini oli jo vuoden töissä normaalityöajalla palkatta, nyt on innoissaan kun saa sentään jotain rahaa mikä on ihan oikein. Suunnittelee mitä ostelee ja osan säästää. Varotin että jotain pitää maksaa itse asumisesta, ruuasta ja muusta kotiin, saattaa myös olla että asumistukemme laskee. Ja vuoden päästä loppuu elatustukikin kun täyttää 18v.
Mikä olisi mielestänne kohtuullinen raha maksaa kotiin ruuasta ja asumisesta?
Meidän muiden yhteiset tulot siis samat tai kohta pienemmät kuin teinin, plus elatustuet ja lapsilisät mutta silti alle 300e per henkilö eli teinillä tuplatulot meihin muihin verrattuna.
Toisaalta se että saa jotain kannustaa työntekoon, on todella hyvä työssä vaikka vasta harjoittelija. Toisaalta haluaisin että opiskelee ja saa kunnon palkkaa joskus, tosin kyllä tota menoa tulee saamaan töitä ilman koulujakin kun tekee nyt jo parempaa tulosta kuin moni vakkari.
Mutta mitä olis kohtuullista maksaa kotiin?
Kommentit (240)
Onko susta taskuraha sellainen summa millä aikuinen työtön elää ja elättää vielä perheensä? Minusta ei, mutta en olekaan kultalusikka persiissä syntynyt...
Minulla ei ole parintonnin nettotulot vaan pienemmät. Meillä on perheessä 6 jäsentä. Vaikka olisi pari tonnia niin paljonko jäisi henkeä kohden?
Onko oikein että muksu saa työharjoittelurahaa samanverran kuin muu perhe yhteensä mutta ei maksa omaa elämistään lainkaan kuten 17v omillaan asuva tai aikuinen tekisi? Onko oikein opettaa hänelle että siivellä eläminen on ok, tietää että meillä muilla on tosi tiukkaa mutta muut vaikka näkevät nälkää tai jätetään laskuja maksamatta kunhan vaan hänen ei tarvitse euroa maksaa elämisestään?
Nyt en ihmettele enää yhtään mistä ne sossupummiteinit ja pikavippivelkaantuneet tulee.. Kasvatan vastuuntuntoista nuorta miestä tähän maailmaan, en todellakaan aio opettaa mitään köyhän äidin kuppaamista, kun nuorella on itsellään varaa maksaa kulunsa, sori nyt vaan.
Ja joo, kyllä olen saanut törsätä. Mutta musta on moraalitonta opettaa kun on lähipiirissä köyhyyttä ja sairautta, ihmiset tulee toimeen samalla summalla mitä teini saa että joo, kyllä me muut kiristetään vyötä kultaseni että saat nyt enemmän käyttää kaikkeen turhuuteen. Kyllä se kuuluu siitä työkkärin rahasta maksaa omat kulunsa, se on siihen tarkoitettu. Ehdotin myös josko haluaa ostaa itse ruokansa kun valittaa aina ettei oo mitään syötävää mutta kummasti alkoikin kotiruokaa arvostaa ja sanoi maksavansa mielummin oman osansa ja syövänsä samaa kuin muut.
En halua lapsen rahoja vaan että pystytään elämään ja maksamaan vuokra jatkossakin. Jos asumistuki tippuu niin en pysty maksamaan, nytkin tekee tiukkaa ja aika askeettisesti eletään. Ja jos se tippuu niin sen takia että kela katsoo lapselle kuuluvan osan kuluista.
Huomaa ettei täällä jotkut ihan oikeasti voi ymmärtää ettei kaikissa perheissä matkusteta ulkomaille pari kertaa vuodessa tai ylipäätään koskaan, ole varaa autoon tai aina ees muuta kuin halvinta margariinia leivän päällä...
ap
ap:n viesteistä mieleen ajatus kateudesta lapsen "törsäämistä" kohtaan. En laskenut itse noita rahoja, mutta mikäli nuo laskelmat parin tonnin nettotuloista pitää paikkaansa (aphan ei ole kieltänyt sitä), en oikein ymmärrä tätä hinkua lapsen rahojen perään. Joku outo pahansuopuus ja himo lapsen rahoja kohtaan kuultaa läpi noista ap:n viesteistä. Kun hänkään ei ole koskaan saanut "törsätä" niin ei lapsikaan. Ei saa ostaa mitään muuta kuin perheelle ruokaa ja maksaa vielä vuokraa asumisestaankin... Voi voi.
Säästötili voisi olla hyvä ajatus jos törsääminen pelottaa, mutta ehkä voisit sen verran suoda lapsellesikin iloa, että hän saisi jotain ostaakin itselleen. Nyt on tainnut äti kuunnella korvat punaisena kun lapsi on suunnitellut mitä ostaa kun vihdoin saa itse hieman tienata ja alkanut vituttamaan. Ajatella, vaikka kyseessä on oma lapsi jolle yleensä toivoo vain parasta.
Niin ei se oma taskuraha tosiaan lasta pilaa kuitenkaan, oppiihan se sitten taas pihistelemään kun muuttaa omilleen. Olisi parempi unohtaa kokonaan, että lapsen tienestit voivat tuoda sinulle extrarahaa. Ymmärtäisin tilanteen, jos oikeasti elettäisiin suunnilleen nälässä, mutta silloinkin vain pahimman yli.
Ensin sulla oli tuloina vaan vanhempainraha + lapsilisät yh-lisineen. Sitten kuvioihin tuli elarit. Ja nyt asumistuki!
Ja jos tosiaan olet opiskellut ja käynyt töissä, niin taatusti saat suurempaa vanhempainrahaa kuin 600 e/kk.
Nostat nyt itsesi kaiken yläpuolelle, etkä halua nähdä muiden mielipiteitä tästä asiasta. Pidät itseäsi parempana, lapsesi käyvät kauemmasa koulussa, jotta ovat "kunnon" koulussa, sinulla on varaa pitää autoa, olet äo:ltasi (omien sanojesi mukaan) parempi kuin täällä kukaan.
Ilmeisesti sulla on ollu ankara lapsuus ja nyt kostat sen teinillesi. Jos teini ahkeruudellaan tienaa 700 e/kk, eikö saisi niistä ostaa itselleen vaatteita, hygieniatarvikkeita ja laittaa säästöön? Missä opiskelee? Kai hänen opiskeluvälineensäkin maksaa, anna säästää niihin. Pieniä kotitöitä tekemällä tienaa kyllä ruokansa.
koulua ennen eroa, ja tottakai kun av:lla ollaan niin olin tässäkin huono äiti kun en halunnut lapsia heti takaisin vanhaan kouluun ja järkyttää heidän elämäänsä lisää juuri kun olivat sopeutuneet kouluun. Tottakai pompottelu olisi ollut parempi vaihtoehto koska av-mammaa hiertää että minä köyhä kuskaan lapseni julkisilla parempaan kouluun, niinhän en saisi tehdä jostain käsittämättömästi syystä.
Mitenköhän eletään kalliisti? Halvinta ruokaa kaupasta, kaikki käytettynä mitä saa jne. Huoh. Kiva kun tiedät meidän luksuselämän paremmin.
Potuttaako kun olet itse liian laiska ja saamaton edes viiden lapsen äidiksi, saati viiden lapsen yh:ksi, saati kuskaamaan lapsia päivittäin pidemmälle kouluun?
Kyllä joo ne elatusmaksut laitetaan samaan pottiin jne, en ees jaksa tyhmille vääntää rautalangasta kun täällä kovin moni ei osaa edes lukea saatikka ymmärrä lukemaansa..
ap
ettet voi lapsiasi laittaa lähikouluun? Mun mielestä olet itse tilanteesi petannut. Pitää elää kalliisti vaikka siihen ei ole varaa; lapset kuljetetaan autolla kouluun ja jokaiselle lapselle on omat elatusmaksut ja lapsilisät.
Kyllä mun mielestä elatusmaksut ja lapsilisät laitetaan samaan pottiin ja koko pesue elätetään samasta potista, eikä lasketa mitä kenellekin kuuluu. Lapset kuluttaa eri määrän erissä iässä.
Miksi et ole hankkinut koulutusta, jotta elintasosi olisi parempi?
Miksi et halua että poikasi hankkii kouluttautuu ja hankki paremman elintason kuin sinulla?
Miksi olet hankkinut noin monta lasta, joihin sinulla ei selvästikkään ole varaa?
En ymmärrä!
on 5 lasta ja ottaa teiniltä sitten rahat, että saa maata lasten kanssa kotona.
Paljosta lyödään vetoa, että näitä kakaroista osa on virikehoidossa vielä yhteiskunnan tuella jos ovat alle kouluikäisiä.
Ap töihin. Olet elatusvelvollinen ja teini pitää vähät rahansa. Ja ehkäisy on keksitty.
Vanhemmat elättäköön lapsensa ja toiseksi jokainen tehköön vain sen verran lapsia kun on varaa elättää!!! Miten ihmeessä teillä voi olla tuollainen tilanne? Jos et pysty lapsiasi elättämään ilman että kajoat lapsesi rahoihin niin mitäpä jos menisit töihin kun kerran vanhempainrahakausikin on loppumassa?
"Ehdotin myös josko haluaa ostaa itse ruokansa kun valittaa aina ettei oo mitään syötävää mutta kummasti alkoikin kotiruokaa arvostaa ja sanoi maksavansa mielummin oman osansa ja syövänsä samaa kuin muut."
Mikä tässä on ap:llä ongelmana? Tuossa kirjoitat että lapsi ehdotti että maksaa oman ruokansa. Lasket paljon menee ruokaan rahaa ja jaat kuudella ja otat vielä vähän lisäksi, koska syö kai enemmän kuin ne pienemmät.
Muuten, mä ymmärrän miksi teidän nuori ajattelee että parempi tehdä töitä kuin opiskella. On tainnut nähdä läheltä mitä siitä seuraa kun opiskellaan vuodesta toiseen. Mä en ymmärrä miksi Suomen valtio kustantaa ihmisille monien vuosien koulutukset. Suomesta valmistuvat opiskelijat ovat maailman vanhimmasta päästä! Missään muualla ei yhteiskunnalla ole varaa pitää opiskelijoita ahjoissaan ylipitkiä aikoja. Ihmiset pitää saada tuottavaan työhön.
Voiko olla niin vaikea lukea niitä viestejä ennenkuin kirjoittaa omia oletuksiaan? Tottakai jokainen yh saa elarit, etkö tätä tiennyt? Mutta ap:n "palkka" siis tuo äitiysraha. Elarit ja lapsilisät saa kuka vaan on töissä tai ei. Ap:n palkka siis sama kuin teinin saama raha.
Eikö ap ole aiemmin täällä sanonut että teinin pitäisi mielestään maksaa omat kulunsa, vaatteet ym. mutta mammat määkii että eikun vanhempien pitää elättää..
voi hyvänen aika teidän kanssanne, mistäköhän koulusta teistäkin suurin osa päässyt..
Ensin sulla oli tuloina vaan vanhempainraha + lapsilisät yh-lisineen. Sitten kuvioihin tuli elarit. Ja nyt asumistuki!
Ja jos tosiaan olet opiskellut ja käynyt töissä, niin taatusti saat suurempaa vanhempainrahaa kuin 600 e/kk.
Nostat nyt itsesi kaiken yläpuolelle, etkä halua nähdä muiden mielipiteitä tästä asiasta. Pidät itseäsi parempana, lapsesi käyvät kauemmasa koulussa, jotta ovat "kunnon" koulussa, sinulla on varaa pitää autoa, olet äo:ltasi (omien sanojesi mukaan) parempi kuin täällä kukaan.
Ilmeisesti sulla on ollu ankara lapsuus ja nyt kostat sen teinillesi. Jos teini ahkeruudellaan tienaa 700 e/kk, eikö saisi niistä ostaa itselleen vaatteita, hygieniatarvikkeita ja laittaa säästöön? Missä opiskelee? Kai hänen opiskeluvälineensäkin maksaa, anna säästää niihin. Pieniä kotitöitä tekemällä tienaa kyllä ruokansa.
töissä jos lohkaiset palkasta osasi. Jos osaa maltillisesti rahansa käyttää, eivät ne sinulle kuuluu. Anna tytön pitää rahat, sinulla on elatusvelvollisuus ja .
neljästä lapsesta. Se tekee reilusti toista tonnia jo.
Teini on harjottelussa ja saa n. 700e/kk brutto. Lapsilisä teinistä loppui, eli tuloni pienenivät n. 230e (viidennen lapsen lapsilisä plus yh-korotus). Ennen pienennystä oltiin nippanappa toimeentulotukirajan yläpuolella, nyt menee miinukselle ilman noita teinin tuloja. Minun tuloni tällä hetkellä vanhempainraha nettona 600e, perheessä 4 muuta lasta ja kohta kotihoidontuki. Jos hakisin sossusta tuskin saisin koska teinin tulot lasketaan perheen yhteisiksi tuloiksi. Teini oli jo vuoden töissä normaalityöajalla palkatta, nyt on innoissaan kun saa sentään jotain rahaa mikä on ihan oikein. Suunnittelee mitä ostelee ja osan säästää. Varotin että jotain pitää maksaa itse asumisesta, ruuasta ja muusta kotiin, saattaa myös olla että asumistukemme laskee. Ja vuoden päästä loppuu elatustukikin kun täyttää 18v. Mikä olisi mielestänne kohtuullinen raha maksaa kotiin ruuasta ja asumisesta? Meidän muiden yhteiset tulot siis samat tai kohta pienemmät kuin teinin, plus elatustuet ja lapsilisät mutta silti alle 300e per henkilö eli teinillä tuplatulot meihin muihin verrattuna. Toisaalta se että saa jotain kannustaa työntekoon, on todella hyvä työssä vaikka vasta harjoittelija. Toisaalta haluaisin että opiskelee ja saa kunnon palkkaa joskus, tosin kyllä tota menoa tulee saamaan töitä ilman koulujakin kun tekee nyt jo parempaa tulosta kuin moni vakkari. Mutta mitä olis kohtuullista maksaa kotiin?
Elatustuet mainitaan, mutta ei määrää, joten nuo tulot eivät ole todelliset
on enemmän kuin mitä meidän koko perheen koko kuun ruokabudjetti tai mitä aikuinen työtön käyttää koko elämiseensä mutta sitä voi olla sun kaltaisen vaikea ymmärtää..
En makaa kotona, opiskelen etänä vauva ja isompi on kotona ja käytännössä ei edes olla kotona koska kuskataan koululaisia kouluun 2 t päivässä, jos käytäisiin välillä kotona menis matkoihin 4t.. Ja hoidan koko katraan ja kodin yksin, voit siinä sit mietiskellä että paljonko tässä "maataan" tosiasiassa.. Oletko muuten itse näitä märisijöitä jotka itkee täällä yhden lapsen kanssa kun ei pärjää kun mies reissutöissä tms?
Ja sanot mitä sanot, mutta teini maksaa oman osuutensa niistä rahoista jotka on siihen tarkoitettu. Voit kasvattaa omista lapsistasi vastuuttomia minä en niin tee. 17v töissä käyvä ei ole enää sellainen "lapsi" joka ei pysty itseään elättämään, hyvin näyttää pystyvän ja silloin on aika vastata omasta elämästään jo jonkinverran.
Moniko näistä vastaajista on muuten itse teinejä tai lähes teinejä? Vaikuttaa nimittäin kovin siltä että elämän realiteetit hieman hukassa ja etenkin teini-ikäisen kasvatus.
ap
on 5 lasta ja ottaa teiniltä sitten rahat, että saa maata lasten kanssa kotona.
Paljosta lyödään vetoa, että näitä kakaroista osa on virikehoidossa vielä yhteiskunnan tuella jos ovat alle kouluikäisiä.
Ap töihin. Olet elatusvelvollinen ja teini pitää vähät rahansa. Ja ehkäisy on keksitty.
Vanhemmat elättäköön lapsensa ja toiseksi jokainen tehköön vain sen verran lapsia kun on varaa elättää!!! Miten ihmeessä teillä voi olla tuollainen tilanne? Jos et pysty lapsiasi elättämään ilman että kajoat lapsesi rahoihin niin mitäpä jos menisit töihin kun kerran vanhempainrahakausikin on loppumassa?
mutta ÄO- ei todellakaan ole kovin korkea kun lukee tekstiä. Kielioppivirheitä vilisee ja tekstin laatu muutenkin todella heikkoa.
Mutta siis asiaan. Jos nyt sattuisikin olemaan totta. Itse olen myös suurperheen äiti, mutta olen kulkenut töissä ja elattanut perhettäni, vaikka ammatti ei aina niin mielekkäältä ole tuntunutkaan. En ole heittäytynyt kotihoidontuelle ja sekuvain opiskelemaan kun ei ole työ kiinnostanut. Töihin on menty elantoa tienaamaan.
Ja fiksuja ja työteliäitä teinejä on meidän perheessä kasvanut. Töitä ovat tehneet heti kun kynnelle ovat kyenneet. Mutta silti ovat opiskelemassa kunnon ammattia itselleen. Ovat saaneet säästää palkkansa opiskelurahaksi.
Mutta ei tän ketjun aloittaja voi olla millään todellinen:D
mutta jos on pakko on pakko...miettisin kuitenkin vielä. Paljon puhutaan periytyvästä köyhyydestä ja se on kai juuri tätä? Jollei teinisi nyt voi säästää omia opintojaan varten tai vähän törsätä ja elää nuoruuttaan, niin millainen tulevaisuus mahtaa tulla? Eikö olisi pitkällä tähtäimellä nyt parempi että rahat ovat teinin omia, joiden turvin ehkä saa vähän pesämunaa opiskelua ja parempaa tulevaisuutta varten... lapsilleen toivoo aina parasta tai ainakin parempaa kuin itselle, koska niitä rakastaa niin paljon, eikö?
Miksi et ole hankkinut koulutusta, jotta elintasosi olisi parempi?
Miksi et halua että poikasi hankkii kouluttautuu ja hankki paremman elintason kuin sinulla?
Miksi olet hankkinut noin monta lasta, joihin sinulla ei selvästikkään ole varaa?
En ymmärrä!
Olen saanut lapsia nuorena ja ollut välissä töissä ja opiskellut. Elämässä tapahtunut kaikenlaista mistä en nyt sen kummemmin ala selvittämään. Olen myös antanut miehen tehdä uraa ja keskittynyt lapsiin koska luulin että se parantaa meidän yhteistä elintasoamme. Miehestä ei olisi ollut koti-isäksi joten pienten lasten kotihoito on jäänyt minun vastuulleni.
Ja todellakin haluan että poikani hankkii koulutuksen, mutten voi kouluun pakottaa. Hänellä on henkilökohtaiset syyt joita en tässä katso oikeudekseni tilittää, toivottavasti myöhemmin opiskelee. Ja ilman motivaatiota jäisi koulut kesken kuitenkin. Hän tietää kyllä mihin työhön tahtoo mutta koulutukseen vaaditaan 18v ikä.
Luuletko että olen hankkinut lapset yksin? No en ole. Kyllä siihen mies tarvittiin. Silloin meitä oli kaksi aikuista perheessä jolloin pystyimme käymään vuoroin töissä vaikka pienet lapset eikä erosta tietoakaan. Se tuli ihan täysin puuntakaa. Oli hirveä shokki jäädä yksin raskaana näin monen lapsen kanssa kun koko elämä ja kaikki mihin uskoi murentui. Kaikesta tästä perusteettomasta haukkumisesta huolimatta (mikään ei voi enää satuttaa kokemusteni jälkeen) olen jaloillani taas entistä vahvempana ihmisenä.
ap
on perheessä muitakin lapsia minimituloilla. Hekin ovat tärkeitä mutta käytännössähän teini sitten elää heidän rahoillaan jos ei itse maksa mistään ja hekin siis köyhempinä kuin sossun asiakkaat, vain jotta isoveli saisi pitää kelan toimeentuloon tarkoitetut rahat "ylimääräisenä". Minusta se ei ole oikein. Toki saa pitää loput mitä jää (ja osan laittaa säästöön)mutta jotain myös maksaa omasta elämisestään. Minäkin elin täysin itsenäisesti tuon ikäisenä enkä saanut vanhemmiltani mitään enkä edelleenkään näe siinä mitään väärää. Teini sentään saa asua kotona ja rahaa jää paljon enempi kuin yksin asuessa.
ap
mutta jos on pakko on pakko...miettisin kuitenkin vielä. Paljon puhutaan periytyvästä köyhyydestä ja se on kai juuri tätä? Jollei teinisi nyt voi säästää omia opintojaan varten tai vähän törsätä ja elää nuoruuttaan, niin millainen tulevaisuus mahtaa tulla? Eikö olisi pitkällä tähtäimellä nyt parempi että rahat ovat teinin omia, joiden turvin ehkä saa vähän pesämunaa opiskelua ja parempaa tulevaisuutta varten... lapsilleen toivoo aina parasta tai ainakin parempaa kuin itselle, koska niitä rakastaa niin paljon, eikö?
17-vuotiaan pitää OPISKELLA! Ei 4-kymppisen suurperheen yh-äidin!!! Tuolla menolla lapsistasi kasvaa samanlaisia yhteiskunnan elättejä kuin sinustakin. Kannattaisi ehkä katsoa peiliin ja hyväksyä että olet epäonnistunut elämässä ja koittaa estää sama kohtalo lapsillasi!!!!
T. Kahden lapsen opistotasoisen koulutuksen saanut työssäkäyvä YH, jonka esikoinen pääsi juuri lääkikseen
Minäkin olen tehnyt töitä ja opiskellut äitiyslomien aikana ja välissä. Mutta et sitten ole ymmärtänyt lukemaasi?
Hienoa että teillä on ollut mahdollista teinien säästää palkkansa. Ikävä kyllä näin ei ole kaikissa perheissä.
Sitäkö halusit ylpeillä, että teillä menee paremmin kun et ole yksinhuoltaja?
Yhtään viestiä ei ole jossa olisi haukuttu perheensä jättänyt luuserimies, minä sensijaan olen tyhmä ja suorastaan paha ja tehnyt kaiken väärin kun olen vaan yrittänyt selvitä tästä katastrofista selväjärkisenä ja lapset selväjärkisinä sen jälkeen kun omaa syytäni tulin jätetyksi. Minua ei kiinnosta eikä ole kiinnostanut elintaso ja statussymbolit (en laita pikkuvauvaa hoitoon saadakseni enemmän rahaa) vaan miten luovin perheeni ja lapseni mahdollisimman vähin vaurioin tästä eteenpäin.
Nyt en ihmettele miksi maailmassa on niin paljon pahuutta. Suorastaan pahoja ihmisiä tämä av pullollaan. Mikä teitä naisia oikein vaivaa? Ihan käsittämättömän vastenmielisiä ämmiä, entisiä koulu- nykyisiä työpaikkakiusaajia?
ap
mutta ÄO- ei todellakaan ole kovin korkea kun lukee tekstiä. Kielioppivirheitä vilisee ja tekstin laatu muutenkin todella heikkoa.
Mutta siis asiaan. Jos nyt sattuisikin olemaan totta. Itse olen myös suurperheen äiti, mutta olen kulkenut töissä ja elattanut perhettäni, vaikka ammatti ei aina niin mielekkäältä ole tuntunutkaan. En ole heittäytynyt kotihoidontuelle ja sekuvain opiskelemaan kun ei ole työ kiinnostanut. Töihin on menty elantoa tienaamaan.
Ja fiksuja ja työteliäitä teinejä on meidän perheessä kasvanut. Töitä ovat tehneet heti kun kynnelle ovat kyenneet. Mutta silti ovat opiskelemassa kunnon ammattia itselleen. Ovat saaneet säästää palkkansa opiskelurahaksi.
vaikka lastani ei lääkis kiinnosta:D Mainitset sen varmaan joka käänteessä tutuille ja tuntemattomille:D, vaikutat juuri sellaiselta ihmiseltä joka pönkittää egoaan em. kaltaisilla asioilla.
Jos 17v ei halua opiskella niin millä mä sen sinne kouluun joka päivä kannan? Minun lapseni on oma erillinen persoona joka ei ole olemassa jotta voisin ylpeillä hänen suorituksillaan. Et edes tiedä hänen tilanteestaan ym. mitään niin älä puutu asioihin jotka eivät sinulle kuulu. Minä olen onnellinen että hän on hengissä (voisi olla toisinkin) ja onnellinen tällä hetkellä. Se riittää minulle, itsetuntoni on kunnossa joten minun ei tarvitse pönkittää sitä lasteni suorituksilla vaan heillä on oikeus kulkea oma tiensä.
Olen mielestäni aika onnistunut elämässäni, olen kokenut monia asioita, oppinut, kehittynyt ihmisenä ja olen vielä nuori, en 40.
ap
17-vuotiaan pitää OPISKELLA! Ei 4-kymppisen suurperheen yh-äidin!!! Tuolla menolla lapsistasi kasvaa samanlaisia yhteiskunnan elättejä kuin sinustakin. Kannattaisi ehkä katsoa peiliin ja hyväksyä että olet epäonnistunut elämässä ja koittaa estää sama kohtalo lapsillasi!!!!
T. Kahden lapsen opistotasoisen koulutuksen saanut työssäkäyvä YH, jonka esikoinen pääsi juuri lääkikseen
kysymykseesi vastaan että varmaan n. 200 euroa. Tietämättömille tiedoksi, teini ei maksa veroa siitä tulostaan juurikaan (vuositulo ratkaisee ja tämähän oli joku kausi minkä ajalta saa rahaa). Typerää alkaa haukkumaan ap:ta, asialliseen kysymykseen voisi joskus antaa asiallisia vastauksia!
Kotona asuva työssäkäyvä teini maksaa tietysti osuutensa, opiskelun ohessa työssäkäyvä ei tietenkään maksa. Aivan selvä asia.
että kielellinen lahjakkuuteni on testattu ja siinä oli ÄO 175xD Luuletko että täällä ihmiset panee parastaan kirjoitellessaan vasemmalla kädellä vauvansyötön lomassa?
ap
Mä luulen, että ap ei ole ihan kaikkea kertonut ja on puhunut itsensä siksi vähän pussiin.