Paljonko 17v maksamaan palkastaan kotiin?
Teini on harjottelussa ja saa n. 700e/kk brutto. Lapsilisä teinistä loppui, eli tuloni pienenivät n. 230e (viidennen lapsen lapsilisä plus yh-korotus). Ennen pienennystä oltiin nippanappa toimeentulotukirajan yläpuolella, nyt menee miinukselle ilman noita teinin tuloja. Minun tuloni tällä hetkellä vanhempainraha nettona 600e, perheessä 4 muuta lasta ja kohta kotihoidontuki. Jos hakisin sossusta tuskin saisin koska teinin tulot lasketaan perheen yhteisiksi tuloiksi.
Teini oli jo vuoden töissä normaalityöajalla palkatta, nyt on innoissaan kun saa sentään jotain rahaa mikä on ihan oikein. Suunnittelee mitä ostelee ja osan säästää. Varotin että jotain pitää maksaa itse asumisesta, ruuasta ja muusta kotiin, saattaa myös olla että asumistukemme laskee. Ja vuoden päästä loppuu elatustukikin kun täyttää 18v.
Mikä olisi mielestänne kohtuullinen raha maksaa kotiin ruuasta ja asumisesta?
Meidän muiden yhteiset tulot siis samat tai kohta pienemmät kuin teinin, plus elatustuet ja lapsilisät mutta silti alle 300e per henkilö eli teinillä tuplatulot meihin muihin verrattuna.
Toisaalta se että saa jotain kannustaa työntekoon, on todella hyvä työssä vaikka vasta harjoittelija. Toisaalta haluaisin että opiskelee ja saa kunnon palkkaa joskus, tosin kyllä tota menoa tulee saamaan töitä ilman koulujakin kun tekee nyt jo parempaa tulosta kuin moni vakkari.
Mutta mitä olis kohtuullista maksaa kotiin?
Kommentit (240)
Kyse on siitä, että työssäkäyvä, kotona asuva täysi-ikäinen tai lähes täysi-ikäinen voi vallan mainiosti osallistua edes pienellä summalla _omien elinkustannustensa_ maksamiseen.
ovat auttaneet asuntosäästämisessä tms.? Ei se ole mikään vanhemman velvollisuus, vaikka toki vastuullista rahankäyttöä on lapsille hyvä opettaa.
Ei siis oel vanhemman velvollisuus auttaa lapsiaan, mutta teinilllä kyllä olisi velvollisuus äitiään ja sisaruksiaan elättää? Aivan nurinkurista ja älytöntä. Ja kauheaa. Voimia teinille.
osaa vastaajista, vänkyttävät vaan viesti toisensa perään, että ap:n pitäisi mennä töihin tai kouluttautua.
HALOO!!! Ap:lla on pieni vauva!!! Tiedättekö, ON TÄYSIN realistista, että (varsinkin nykyaikana), että mies häipyy ja jättää perheen ja äidin selviämään omillaan. Onko teillä joku kristallipallo, josta näette käykö näin vai ei? Minäkin haluan semmoisen, koska mut on juuri samanlailla kertaallen jätetty! Seuraavaksi haluan miehen, joka varmasti osallistuu perheeseen.
Ja sitäpaitsi, maailman sivu ja joka paikassa lapset ovat osallistuneet perheen elättämiseen. Miksi se olisi nykyaikana niin kauhea juttu??
Tuollaisessa tilanteessa perisin nuoren palkasta jonkin järkevän osan ja sitten kun täyttää 18 ja jos asuu vielä kotona, niin enemmän.
Hyvää loppukesää sinulle ap ja onnea vauvasta :)
(Ai niin, laittaisin lasten isän mahdollisimman tiukoille, joko enenmmän tapaamisia lasten kanssa tai hankkii niille jotain, ostaa vaikka vauvan vaipat tms. Nostaisin sellaisen älämölön, että sen olisi pakko.)
Mulla meni pitkän aikaa siihen, että löysin sopivan miehen. Mutta kyllä kannatti valita ja katsoa, että on sopiva joka kantilta. Toivottavasti saamme pysyä terveinä ja yhdessä mahdollisimman pitkään. En usko, että karkaa. Minäkään en aio karkailla. Lapsiakin on ja suhde on lujalla pohjalla. Mutta oli matkan varrella tarjolla ehdokkaita, jotka arvioin aika nopeasti huithapeleiksi. Sellaisiksi, jotka kovan paikan tullen luikkivat matkoihinsa, ryhtyvät ryyppäämään tms.
Aviopuolison valinta on elämän tärkein valinta. Sydämen ja järjen lisäksi tarvitaan tietysti myös onnea. Kaikkeahan voi sattua.
Mutta ymmärräthän, että MIKÄÄN ei ole varmaa? Ei ehkäisy, toinen ihminen, elämä, ei mikään.
En ymmärrä miksi ap:ta syyllistetään toisen ihmisen (lasten isän) tekemisistä...
Ap:lle voimia rankkaan tilanteeseen!
miten elintaso tippuu verrattuna aikaan, jolloin vanhemmat ovat maksaneet asumisen sivukuluineen, ruuan, tv-luvan, vakuutukset jne. Mielestäni ei ole ollenkaan huono juttu, että n. 18v.-> nuori vastaa edes pienestä osasta omia elinkustannuksiaan kotona asuessaan.
Näin moni näistä nuorista saisi realistisemman kuvan siitä, mitä eläminen maksaa. Vanhemmat voisivat myös ihan kertoa mitä mikäkin tosiasiassa maksaa! Ehkä edes muutama nuori miettisi tarkemmin ennen kuin turvautuisi pikavippeihin yms. vippaskonsteihin siinä vaiheessa kun vanhempien rahahanat ehtyvät ja elintaso putoaa omille muuttaessa.
t. sossun täti
osaa vastaajista, vänkyttävät vaan viesti toisensa perään, että ap:n pitäisi mennä töihin tai kouluttautua.
HALOO!!! Ap:lla on pieni vauva!!! Tiedättekö, ON TÄYSIN realistista, että (varsinkin nykyaikana), että mies häipyy ja jättää perheen ja äidin selviämään omillaan. Onko teillä joku kristallipallo, josta näette käykö näin vai ei? Minäkin haluan semmoisen, koska mut on juuri samanlailla kertaallen jätetty! Seuraavaksi haluan miehen, joka varmasti osallistuu perheeseen.
Ja sitäpaitsi, maailman sivu ja joka paikassa lapset ovat osallistuneet perheen elättämiseen. Miksi se olisi nykyaikana niin kauhea juttu??
Tuollaisessa tilanteessa perisin nuoren palkasta jonkin järkevän osan ja sitten kun täyttää 18 ja jos asuu vielä kotona, niin enemmän.
Hyvää loppukesää sinulle ap ja onnea vauvasta :)
(Ai niin, laittaisin lasten isän mahdollisimman tiukoille, joko enenmmän tapaamisia lasten kanssa tai hankkii niille jotain, ostaa vaikka vauvan vaipat tms. Nostaisin sellaisen älämölön, että sen olisi pakko.)
Mulla meni pitkän aikaa siihen, että löysin sopivan miehen. Mutta kyllä kannatti valita ja katsoa, että on sopiva joka kantilta. Toivottavasti saamme pysyä terveinä ja yhdessä mahdollisimman pitkään. En usko, että karkaa. Minäkään en aio karkailla. Lapsiakin on ja suhde on lujalla pohjalla. Mutta oli matkan varrella tarjolla ehdokkaita, jotka arvioin aika nopeasti huithapeleiksi. Sellaisiksi, jotka kovan paikan tullen luikkivat matkoihinsa, ryhtyvät ryyppäämään tms.
Aviopuolison valinta on elämän tärkein valinta. Sydämen ja järjen lisäksi tarvitaan tietysti myös onnea. Kaikkeahan voi sattua.
Mutta ymmärräthän, että MIKÄÄN ei ole varmaa? Ei ehkäisy, toinen ihminen, elämä, ei mikään.
En ymmärrä miksi ap:ta syyllistetään toisen ihmisen (lasten isän) tekemisistä...
Ap:lle voimia rankkaan tilanteeseen!
Ihmettelen vain kuinka paljon näitä yksinhuoltajaäitejä on joiden mies on lähtenyt lipottelemaan. Kurjaahan se on. Todella kurjaa. Ihmettelen myös sitä, kuinka heppoiselta pohjalta aletaan rakentaa ihmissuhteita ja perheitä. (Kun se Simo on niin ihanaaa....) Enkä nyt ap:tä tarkoita. Heillähän on 17 v. lapsi, joten lienevät ollleet yhdessä pitkän aikaa.
pelkään että saa väärän kuvan siitä että työkkärin raha on niin huisin suuri, 500e ostaa vaikka läppärin joka kk... Vaikka oikeestihan tuolla yksinasuva kituuttaa. Teini ei saa realistista kuvaa jos ei tarvi elämisestään maksaa lainkaan, siitä että oikeasti kannattaa opiskella ja hankkia oikea työpaikka. Jos asuisi yksin niin ei tolla rahalla läppäreitä shoppailtaisi. Nyt saa kuvan että työttömänä pärjää oikeestaan tosi hyvin vaikka eihän se noin ole.
Meillä on ollut todella tiukkaa ennen lapsilisien loppumistakin. Kun teini saa rahaa niin on oikein että elättää sitten itsensä. Itse muutin kotoa samanikäisenä. En ymmärrä miksei elättäisi, siihenhän ne rahat on tarkoitettu.
Tottakai elän nyt yhteiskunnan tuella, ei ole muuta vaihtoehtoa. Mutta sen enempää yhteiskunnan tukia en saa kuin te muutkaan vauvojen vanhemmat siellä. Miksi olisin jotenkin lain alapuolella ettei juuri minulla olisi oikeutta vanhempainrahaan, lapsilisiin ym. mitä te muut nostatte? Olen minäkin Suomen kansalainen joka on käynyt töissä ja maksanut veroja.
Kolmannesta lapsesta lähtien olen muuten tehnyt työtä tai opiskellut äitiysloman ja kotihoidontuen ajan. Oletko sinä vai vaan levittänyt persettä siellä puiston penkillä?
mutta kai mun täytyy uskoa että olen surkea työtävieroksuva sosiaalipummi joka aiheutti itse oman eronsa kun kerran täällä av:lla vieraat ihmiset kerran niin huutelee.
ap
Ap siis elättää perheensä yhteiskunnan eli muiden ihmisten varoilla ja haluaa vielä omaa alaikäistä lastaankin kupata... Ja on sitten huolissaan että työkkärin harjoitteluista saisi väärän kuvan. Eiköhän se mahdollinen väärä kuva tule tuolla menolla ihan oman perheen sisältä. Älä nyt vain ala opettaa teinillesi ettei itse kannata mitään tienata.
[/quote]
Vuokrakämppä, vaikka samasta talosta tai viereisistä taloista.
Nimellisesti oma koti, mutta voisi olla luonanne silti paljon.
Sinä autat tekemään asumistuki papperit ja ym.
Olet lähellä ja tukena.
Vai pitäisikö sen teinin lopettaa ne työt, niin tuet palaa.
Olen nähnyt myös niitä paapottuja, eivät vielä yli 30v PERHEELLISINÄ tule omillaan toimeen vaan kuppaavat vanhempia jotka maksaa näille autot ym kun ei paskaduunit kelpaa.
ap
osan omista elinkustannuksistamme omilla tienesteillämme. Tämä opetti meille kaikille rahan arvon, ja sen, etteivät asiat tipu taivaasta kuin "manulle illallinen".
Ei varmaan tarvitse erikseen kertoa, että kaikki meistä olemme pärjänneet erittäin hyvin taloudellisesti (ja muutenkin) elämässämme. Välit vanhempiin ovat olleet aina lämpimät, aina on myös voinut luottaa siihen, että hädän tullen heiltä on saanut apua.
Nykyään monet nuoret paapotaan kotona ihan liian pitkälle, ja seuraukset ovat nähtävissä sitten työelämässä - ei maistu "paskaduunit" jne. kun pitäisi heti olla sitä parasta ja hyvällä palkalla ja elintason saman kuin vanhempien hoivissa.
mun elintaso ainakin nousi. Odotin monta vuotta omassa kämpässäni sitä laskukasaa, mitä vanhemmat olivat uhkailleet omilleen muutosta aiheutuvan. Kulut olivat yllättävän pienet. Ja todellakin MUN ELINTASO NOUSI. Pakko ottaa kantaa tohon ap:n kommentointiin, minusta se kuulostaa todella töykeältä ja ylimieliseltä.
miten elintaso tippuu verrattuna aikaan, jolloin vanhemmat ovat maksaneet asumisen sivukuluineen, ruuan, tv-luvan, vakuutukset jne. Mielestäni ei ole ollenkaan huono juttu, että n. 18v.-> nuori vastaa edes pienestä osasta omia elinkustannuksiaan kotona asuessaan. Näin moni näistä nuorista saisi realistisemman kuvan siitä, mitä eläminen maksaa. Vanhemmat voisivat myös ihan kertoa mitä mikäkin tosiasiassa maksaa! Ehkä edes muutama nuori miettisi tarkemmin ennen kuin turvautuisi pikavippeihin yms. vippaskonsteihin siinä vaiheessa kun vanhempien rahahanat ehtyvät ja elintaso putoaa omille muuttaessa. t. sossun täti
Lasten huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain nojalla olet elatusvelvollinen lastasi kohtaan kunnes hän täyttää 18 vuotta, erittäin yksiselitteistä. Lapsen pieni tienesti ei vähennä sinun elatusvelvollisuutta tai velvoita häntä käyttämään tätä rahaa omaan elatukseensa. Tämä on laki. Vaatimuksesi siihen, että hän ennen 18-vuotispäiväänsä osallistuisi omaan elatukseensa, on lain "yläpuolella"...
Tarkoitin siis lapsen elatuksesta annettua lakia, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750704?search[type]=pika&s… . Luonnollisesti.
kun ei niitä ole ollutkaan. Lapsilisä loppui eikä minimielari vuodelta kivi ja kanto riitä teinin menoihin. Muiden lasten elarit ja lapsilisät on tarkoitettu heidän menoihinsa. Minulla ei muuta tuloa kuin äippäraha joka samansuuruinen kuin teinin saama raha tai jopa hieman pienempi. Tästä minun pitäisi siis laittaa suurin osa vuokraan ja elättää teini jäljelle jäävällä parilla sadalla ja syödä itse kiviä tai muille lapsille tarkoitettuja elareita ja lapsilisiä? Kunhan vaan teini saa käyttää kaiken ihan itseensä, niinkö?
Mutta joo, teini ei ole vielä valmis niin isoon askeleeseen että kotoa pois, annan olla pikkuinen niin kauan kuin siltä tuntuu, aikuisuuteen vähitellen ja omista menoistaan vastaaminen voi olla se ensi askel. Kyllä hän sen itsekin ymmärtää kun on nähnyt miten tiukkaa meillä on ollut ja iloitsee siitä saa nyt noin paljon omaa rahaa. Olemme sopineet että laittaa osan säästöön tulevaisuutta varten sillä hänellä ei ole kalliita harrastuksia, ei ostele vaatteita ym. eikä edes ryyppää tms mihin kuluisi rahaa.
Aika vaikeaa kyllä enää mistään tiukemmaksi vetää, vaatteet, vauvantarvikkeet ym kaikki ostetaan käytettynä ja lihaa enää alennuksesta, muuten syödään papuja, linssejä ym ja leivät leivon pääasiassa itse. Edes laskuja ei saa aina ajallaan maksettua, aika paljon lääkekuluja myös ollut viimeaikoina ja osasta lemmikkejäkin luovutaan.. Ihan kohtuullista minusta että teini maksaa omat kulunsa. Ei halua omaa jääkaappia joten siksi maksaa ruuasta minulle joka haen sitä sit hänelle kaupasta kun muullekin perheelle. Mikä tässä nyt on niin hirveää riistoa?
ap
Olet lähellä ja tukena.
Siis paljonko hän olisi valmis laittamaan yhteiseen kasssaan? Mun mielestä olis paljon viisaampaa jutella lapsen kanssa kuin täällä av:llä.
kun ei niitä ole ollutkaan. Lapsilisä loppui eikä minimielari vuodelta kivi ja kanto riitä teinin menoihin. Muiden lasten elarit ja lapsilisät on tarkoitettu heidän menoihinsa. Minulla ei muuta tuloa kuin äippäraha joka samansuuruinen kuin teinin saama raha tai jopa hieman pienempi. Tästä minun pitäisi siis laittaa suurin osa vuokraan ja elättää teini jäljelle jäävällä parilla sadalla ja syödä itse kiviä tai muille lapsille tarkoitettuja elareita ja lapsilisiä? Kunhan vaan teini saa käyttää kaiken ihan itseensä, niinkö?
Mutta joo, teini ei ole vielä valmis niin isoon askeleeseen että kotoa pois, annan olla pikkuinen niin kauan kuin siltä tuntuu, aikuisuuteen vähitellen ja omista menoistaan vastaaminen voi olla se ensi askel. Kyllä hän sen itsekin ymmärtää kun on nähnyt miten tiukkaa meillä on ollut ja iloitsee siitä saa nyt noin paljon omaa rahaa. Olemme sopineet että laittaa osan säästöön tulevaisuutta varten sillä hänellä ei ole kalliita harrastuksia, ei ostele vaatteita ym. eikä edes ryyppää tms mihin kuluisi rahaa.
Aika vaikeaa kyllä enää mistään tiukemmaksi vetää, vaatteet, vauvantarvikkeet ym kaikki ostetaan käytettynä ja lihaa enää alennuksesta, muuten syödään papuja, linssejä ym ja leivät leivon pääasiassa itse. Edes laskuja ei saa aina ajallaan maksettua, aika paljon lääkekuluja myös ollut viimeaikoina ja osasta lemmikkejäkin luovutaan.. Ihan kohtuullista minusta että teini maksaa omat kulunsa. Ei halua omaa jääkaappia joten siksi maksaa ruuasta minulle joka haen sitä sit hänelle kaupasta kun muullekin perheelle. Mikä tässä nyt on niin hirveää riistoa?
ap
Olet lähellä ja tukena.
Aikaisemmin kerroit, että teillä on ollut yhteistalous. Nyt sanot, että muiden lasten saamat elarit on tarkoitettu heille, ei siis muiden lasten elatukseen, esim. tämän teinin. Eikä nähtävästi sinunkaan. Siis onko teidän taloudessa lapsia, joiden elintaso on korkeampi kuin toisten samassa taloudessa elävien lasten?
olettaa että jos lapsi saa palkkaa tai muuta rahaa hän maksaa oman osuutensa eli ne lasketaan perheen yhteiseksi tuloksi.
Lasten huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain nojalla olet elatusvelvollinen lastasi kohtaan kunnes hän täyttää 18 vuotta, erittäin yksiselitteistä. Lapsen pieni tienesti ei vähennä sinun elatusvelvollisuutta tai velvoita häntä käyttämään tätä rahaa omaan elatukseensa. Tämä on laki. Vaatimuksesi siihen, että hän ennen 18-vuotispäiväänsä osallistuisi omaan elatukseensa, on lain "yläpuolella"...
ja minusta kyllä tuet on elämiseen aivan liian suuret.
Pakko sanoa näin sillä erittäin mieluusti, ja yleensä pyrinkin siihen asiakkaiden kanssa, neuvon asiakasta elämän haltuunotossa taloudellisesti.
Ongelmia aiheuttavat se että ei haluta ottaa apua vastaan tai sitten resurssien puute eli en ehdi neuvoa. Ihan koko tilanne käydään asiakkaan kanssa läpi, mutta ongelmat ovat hyvin samankaltaisia vaikka tilanteet ovatkin aina erilaisia.
Ei osata laatia budjettia, suunnitella tulevaisuutta eikä säästää. Se on todella haastavaa pienillä tuloilla elävälle, mutta olisi sitäkin tärkeämpää.
Sanon tähän tapaukseen kommenttina vielä että mielestäni nuoren ei tulisi osallistua perheen maksuihin, sitä varten on tosiaan sosiaalitoimi ja ap:lle voisi tehdä hyvää käydä juttelemassa muutenkin talouden järjestämisestä jos on noin tiukilla. Apua on saatavilla jos sitä haluaa ottaa vastaan.
Olette kyllä aika spurguja, jos pitää lapsen yilipussille kajota. Olette elatusvelvollisia vielä senkin jälkeen, kun lapsi on täysi-ikäinen. Kyllä niitä menoja on siinä vaiheessa, kun muuttaa pois kotoa.
saanu täysikäisenä tuon ekan lapsen niin olet yli 30vee, miten olet onnistunut ryssimään taloutesi näin hienosti ettet ole säästänyt? Tiedoksi vaan että pavut ja linssit taitavat olla ihan ruokaa, siis ruokaa kyllä eli jos on syötävää niin miksi valitat siitä mitä syötävää se on?
Ja mikset ole aikuistunut vaan olet kateellinen lapsesi rahoista?
Kohta sä oot nelkyt, mitäs sit? Ai niin mut sit toi vauva varmaan elättää sua.
olla sitä mieltä että 0e jos on itsellä hyvät tulot...
Mutta siis elättää muksua joka saa tuplaten rahaa muihin perheenjäseniin verrattuna? Maksaa kaikki ruoka ym. jotta muksu voi törsää uusimpiin puhelinmalleihin, läppäreihin ym kun muilla ei välttämättä ole edes ruokaan rahaa? Äidin ruuissa kuulemma haluaa olla ja maksaa mielummin siitä ruuasta kuin ostaa omat.
Ymmärrän että karulta vaikuttaa, mutta tätä se on köyhimpien perheiden elämä, tervetuloa todellisuuteen:(
Ei niitä lapsia ole pakko tehdä, jos ei ole varaa elättää. Ymmärräthän, vaikka lapsi tienaisi miljoona euroa, niin olet silti alaikäisen huoltaja ja elatusvelvollinen. Ei ole lapsen syy, että hän on olemassa. Aika törkeää myös alaikäistä pellolle heittää.
Ite ainakin jouduin antamaan kotiin osani tilipussista heti kun pääsin töihin Vuoden taisin olla vanhempi kuin ap:n lapsi. Enkä pitänyt tätä mitenkään outona. Lisäksi vein veljiä hoitopaikkoihin tai mihin nyt tarvi. Mutsi kävi koulussa, faija töissä ja rahasta oli tiukkaa. Niin ja tämä ei tapahtunut pimeinä keskiaikoina vaan 90- luvun lopussa.
Älä jeesustele vaan ryhdy toimeen! Voit vaikka alkajaisiksi kysyä ap:lta hänen tilinumeronsa ja järjestää keräyksen. Tai hakea muutosta lakiin, jonka mukaan alaikäinen saa itse käytellä tulojaan. Tai siihen lakiin, jonka mukaan vanhempien tulisi elättää lapsensa.
Ymmärtääkseni tässä yritetään puolustaa ap:n alaikäisen lapsen oikeutta omiin tuloihinsa (laillinen oikeus) ja muutenkin ollaan huolissaan tästä teinistä, erikoinen äiti hänellä ja ikävä perhetilanne. Ei suinkaan "potkia maassamakaavaa" ap ressukkaa.