Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko 17v maksamaan palkastaan kotiin?

Vierailija
28.07.2011 |

Teini on harjottelussa ja saa n. 700e/kk brutto. Lapsilisä teinistä loppui, eli tuloni pienenivät n. 230e (viidennen lapsen lapsilisä plus yh-korotus). Ennen pienennystä oltiin nippanappa toimeentulotukirajan yläpuolella, nyt menee miinukselle ilman noita teinin tuloja. Minun tuloni tällä hetkellä vanhempainraha nettona 600e, perheessä 4 muuta lasta ja kohta kotihoidontuki. Jos hakisin sossusta tuskin saisin koska teinin tulot lasketaan perheen yhteisiksi tuloiksi.

Teini oli jo vuoden töissä normaalityöajalla palkatta, nyt on innoissaan kun saa sentään jotain rahaa mikä on ihan oikein. Suunnittelee mitä ostelee ja osan säästää. Varotin että jotain pitää maksaa itse asumisesta, ruuasta ja muusta kotiin, saattaa myös olla että asumistukemme laskee. Ja vuoden päästä loppuu elatustukikin kun täyttää 18v.

Mikä olisi mielestänne kohtuullinen raha maksaa kotiin ruuasta ja asumisesta?

Meidän muiden yhteiset tulot siis samat tai kohta pienemmät kuin teinin, plus elatustuet ja lapsilisät mutta silti alle 300e per henkilö eli teinillä tuplatulot meihin muihin verrattuna.

Toisaalta se että saa jotain kannustaa työntekoon, on todella hyvä työssä vaikka vasta harjoittelija. Toisaalta haluaisin että opiskelee ja saa kunnon palkkaa joskus, tosin kyllä tota menoa tulee saamaan töitä ilman koulujakin kun tekee nyt jo parempaa tulosta kuin moni vakkari.

Mutta mitä olis kohtuullista maksaa kotiin?

Kommentit (240)

Vierailija
201/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einstein tai Bill Gates. Ehkä sun kannattaisi käyttää ajatusvoimasi johonkin konkreettiseen eikä pyöriä av:llä.

Vierailija
202/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko keskustellut teinin kanssa sopivasta summasta ja asiasta? Tuskin täällä foorumilla kukaan osaa sopivaa summaa sanoa. On sääli, että lapsen palkkaa pitää karsia, varsinkin kun palkka ei ole mitenkään valtaisa, mutta tilanteita on erilaisia. Itse yrittäisin kannustaa kaveria opiskelemaan, mutta toisaalta ei tuon ikäistä koulun penkille pakoteta. Toivottavasti tulee itse toisiin aatoksiin opiskelujensa suhteen, ei tuolla kuukausipalkalla pitkälle elä "isompana". Muista kuitenkin ap, ettet liikaa paapo, sillä kyllä kaverin pitää ainakin omat kulunsa maksaa (ruoka, vaatteet jne)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Eduskuntavaalien alla yhdeksi kuumaksi perunaksi nousi kysymys siitä saako alaikäisen lapsen tulot vaikuttaa perheen saamiin tukiin (kuten siis tällä hetkellä vaikuttaa). Lähes poikkeuksetta sanottiin ei, koska lapsi ei ole elatusvelvollinen. Käytäntö ja teoria ei aina kuitenkaan kohtaa, ikävä kyllä.

--> Lapsen tehtävä EI OLE elättää perhettään joten ONGELMA on lakipykälissä. Koska laki kuitenkin KÄYTÄNNÖSSÄ PAKOTTAA lapsen elatusvelvolliseksi niin AP teki tämän ketjun. Ei voi oikeasti olla niin vaikea tajuta missä se ongelma oikeasti on? Helvettiäkö täällä paasaatte AP:lle kun vika on järjestelmässä?

Ajatelkaa omalla kohdallanne vaikka siten, että bruttotulonne on 3000€/kk ja alaikäisen lapsenne 1500€/kk tulot nostaisivat teidän veroprosenttinne sinne missä ne on 4500€:n tuloilla - saako lapsen tulot vaikuttaa millään muotoa muun perheen tuloihin?

En ihan kaikkia viestejä jaksanut lukea, mutta joko niiden elatustukien määrä on mainittu? Ellei isä ole lasten kanssa paljoa tekemisissä niin elarit on lähes 150€/kk/lapsi eli ei ne tulot nyt kovin pienet voi olla?

Ja totta helvetissä perheen tuloiksi lasketaan kaikki raha mitä aikuinen tienaa eli vanhempainraha + lapsilisät + elarit = X, X - asumismenot = Y, Y jaettuna kuudella = rahat per ihminen. Suuntaa antavasti tietenkin, eri ikäiset ja eri tilanteessa olevat lapset kuluttavat eri tavalla.

Lyhyesti: onko oikein, että yksi korkeatuloinen alaikäinen voi viedä rahat koko perheeltä? Paljonhan tuet lienee mikäli muksu repii 5000€/kk tuloja? Saako mitään? Edelleenhän tämän muksun ei teidän paasaajien mielestä tule osallistua perheen menoihin, eiköstä joo? Ja ei minustakaan pitäisi, mutta ei niiden tulojenkaan tulisi vaikuttaa muunkaan perheen tuloihin.

Vierailija
204/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajan lapsilisät neljästä lapsesta ovat 693 euroa

Elatustuki viidestä lapsesta on vähintään 710 euroa

Minimiäitiyspäiväraha on 484 euroa, josta menee veroa

Tähän lisäksi asumistuki, joka kattaa 80% kohtuullisesta vuokrasta.

Minusta tuo ei ole kovi kurjasti, enkä kehtaisi maksattaa lapsella hänen elämäänsä.

Vierailija
205/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole enää iän takia saanut niin hoitoja vain päälle, että saa viidennen ja saa lahota kotona.

Ehkä olisit edelleen naimisissa jos olisit tehnyt muutakin kuin miettinyt vauvojen tekemistä ja sitä kautta sitä, että saat löhötä kotona kun mies tekee uraa.

Mies ehkä olisi kaivannut vaimokseen muutakin kuin kotona makaavaa vauvatehdasta.

Minäkin olen tehnyt töitä ja opiskellut äitiyslomien aikana ja välissä. Mutta et sitten ole ymmärtänyt lukemaasi? Hienoa että teillä on ollut mahdollista teinien säästää palkkansa. Ikävä kyllä näin ei ole kaikissa perheissä. Sitäkö halusit ylpeillä, että teillä menee paremmin kun et ole yksinhuoltaja? Yhtään viestiä ei ole jossa olisi haukuttu perheensä jättänyt luuserimies, minä sensijaan olen tyhmä ja suorastaan paha ja tehnyt kaiken väärin kun olen vaan yrittänyt selvitä tästä katastrofista selväjärkisenä ja lapset selväjärkisinä sen jälkeen kun omaa syytäni tulin jätetyksi. Minua ei kiinnosta eikä ole kiinnostanut elintaso ja statussymbolit (en laita pikkuvauvaa hoitoon saadakseni enemmän rahaa) vaan miten luovin perheeni ja lapseni mahdollisimman vähin vaurioin tästä eteenpäin. Nyt en ihmettele miksi maailmassa on niin paljon pahuutta. Suorastaan pahoja ihmisiä tämä av pullollaan. Mikä teitä naisia oikein vaivaa? Ihan käsittämättömän vastenmielisiä ämmiä, entisiä koulu- nykyisiä työpaikkakiusaajia? ap

mutta ÄO- ei todellakaan ole kovin korkea kun lukee tekstiä. Kielioppivirheitä vilisee ja tekstin laatu muutenkin todella heikkoa. Mutta siis asiaan. Jos nyt sattuisikin olemaan totta. Itse olen myös suurperheen äiti, mutta olen kulkenut töissä ja elattanut perhettäni, vaikka ammatti ei aina niin mielekkäältä ole tuntunutkaan. En ole heittäytynyt kotihoidontuelle ja sekuvain opiskelemaan kun ei ole työ kiinnostanut. Töihin on menty elantoa tienaamaan. Ja fiksuja ja työteliäitä teinejä on meidän perheessä kasvanut. Töitä ovat tehneet heti kun kynnelle ovat kyenneet. Mutta silti ovat opiskelemassa kunnon ammattia itselleen. Ovat saaneet säästää palkkansa opiskelurahaksi. Mutta ei tän ketjun aloittaja voi olla millään todellinen:D

Vierailija
206/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan kuvittele, että tuo 700 euroa on iso raha :)

Minä vähän ihmettelen, että jos todella olet noin älykas, niin miksi olet tehnyt noin monta lasta, kun seuraavat tosiasiat olivat tiedossa:

-itselläsi on vakava perussairaus

-rahatilanne on tiukka (kun on ollut työttömyyttä yms)

- Mies ei ole ollut kiinnostunut lapsista korkeintaan niiden tekemisestä (Mä en voi millään ymmärtää näitä naisia, jotka tekevät lisää lapsia miehille, jotka eivät osallistu niiden olemassaolevienkaan lasten hoitoon)

Miten muuten elatustuki on määrätty kauan aikaa sitten, kun Vauva on nyt vasta 6kk, ja ero tuli sinulle yllätyksenä?

Sinun tilanteessasi (kun isää ei kiinnosta) sinulla ei valitettavasti ole varaa pitää lapsia "paremmassa" koulussa. AP sun ex-miehesi on ISO idiootti, mutta kyllä sinäkin olen elänyt todellisuudesta irrallaan. Tsemppiä!

Vierailija
207/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka ihme muuten käyttäisi tällaisen määrän aikaa kirjoitteluun lasten kanssa olemisen sijaan..

onnistunut provo onkin!

ihme juttu ettei kommentoitu noita ihmisten laskemia rahasummia vaan ihan hissun kissun vaan oli ap.

hehee, hyvät naurut sain!

Vierailija
208/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos oikeasti olisit älykäs, et olisi tässä tilanteessa. Älykkäät lukevat itselleen hyvän ammatin, ei sikiä kuin kani ja yritä sen jälkeen taloudellisesti hyötyä jälkikasvustaan. Yrität laittaa kaiken kokemasi vääryyden miehesi ja muun maailman syyksi, etkä ota itse elämästäsi juuri vastuuta ja esität marttyyriä. Tiedoksesi myös, että älykäs ihminen ei kehu ÄO-lukuaan ja heti perään laita xD-hymiötä.

Vierailija
209/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te av-mammat voitte olla noin kamalan ilkeitä!?

Ei kai tässä ketjussa ollut tarkoitus ruotia ja laskea, että paljonko se ap nyt oikeasti saa itse rahaa ja miks sillä on niin monta muksua ja haukkua ja syyllistää toista aivan syyttä suotta.

Kysymyshän oli siitä, mikä olisi sopiva määrä teinin maksaa OMASTA elämästään, kun kerran ansaitsee jo itse omaa rahaa. Ei ap oleta teininsä maksavan MUIDEN perheenjäsenten elämää.

Omituisia olette.

Tottakai jokainen perheessä joka tienaa, osallistuu elinkustannuksiin. Se lienee eri asia, mikä kullekin on sopiva määrä. Suhteutetaanko se esim. vuokraan ja henkilömäärään, onko joku tietty prosenttiosuus tuloista vai mikä.

Ja mitä tuohon kärkkääseen "saathan sä elarit ja lapsilisät" kitinään tulee, niin niinhän te hyvätuloisetkin ne saatte. Kahden huoltajan perheetkin saavat lapsilisät, että älkää nyt viitsikö!

Vierailija
210/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kaikki pitää antaa äiskälle, että äiskä pääsee bilettämään?

Miten te av-mammat voitte olla noin kamalan ilkeitä!?

Ei kai tässä ketjussa ollut tarkoitus ruotia ja laskea, että paljonko se ap nyt oikeasti saa itse rahaa ja miks sillä on niin monta muksua ja haukkua ja syyllistää toista aivan syyttä suotta.

Kysymyshän oli siitä, mikä olisi sopiva määrä teinin maksaa OMASTA elämästään, kun kerran ansaitsee jo itse omaa rahaa. Ei ap oleta teininsä maksavan MUIDEN perheenjäsenten elämää.

Omituisia olette.

Tottakai jokainen perheessä joka tienaa, osallistuu elinkustannuksiin. Se lienee eri asia, mikä kullekin on sopiva määrä. Suhteutetaanko se esim. vuokraan ja henkilömäärään, onko joku tietty prosenttiosuus tuloista vai mikä.

Ja mitä tuohon kärkkääseen "saathan sä elarit ja lapsilisät" kitinään tulee, niin niinhän te hyvätuloisetkin ne saatte. Kahden huoltajan perheetkin saavat lapsilisät, että älkää nyt viitsikö!

Vierailija
211/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen laki sanoo yksiselitteisesti, että lapsen vanhemmalla on elatusvastuu alaikäisestä lapsestaan.

Se tarkoittaa suomeksi sitä, että äiti/isä ovat velvoitettuja kustantamaan lapsen elämisen=ruoan, vaatteet, lääkäri/lääkekulut, harrastukset, koulukirjat yms jne.

Tuo on ilm seikka jota moni "vauvatehtailija" ja pinkit lasit silmillään elävä mamma ei tule ajatelleeksi lainkaan, kun "ne vauvat vaan on niiiiin ihquja ja kyllähän sitä vielä 1 on saatava" :/

Laissa ei sanota, että myöhäisteinin eli 17v lapsen tulisi maksaa elämisestään vanhemmilleen, ei missään tilanteessa.

Kaikki sellainen toiminta pohjaa vanhempien ahneuteen ja siihen etteivät he ole kykeneviä olemaan vanhempia.

Ts lapset sellaisilta luusereilta pois.

Rahankäyttöä yms voi/pitää opettaa lapselle mu(i)ullakin tavoin kuin vaatimalla elatusvelvollisuuden alla olevalta rahaa kun "kehtaa olla elossa ja ansaitsee muutaman saturaisen kuussa".

Se raha pitäisi voida pistää teinin omiin menoihin ja "jopa" sille säästötilille myöhempää opiskelua ja elämistä varten.

Vai onko tarkoitus että teinillä olisi kotoa muuton jälk mahdollisimman tiukkaa ja ankeaa??

Teinin tehtävä ei ole osallistua sisaruksiensa ruoan hankintakuluihin, se on ap sinun tehtäväsi äitinä ja perheenne aikuisena ja vanhempana.

Ja sen ukkosi tehtävä, kai olet jo vaatinut häntä tilille jos ei rahaa sieltä suunnasta tipu? siinä voi käyttää apuna lastensuojelun virkailijoita ja ihan vaikkapa lakimiestä!

Nuoren pillun perään lähteminen ei poista yhdenkään miehen velvollisuuksia ja vastuita jälkeläisistään.

Vierailija
212/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole sanonut, että kaikki pitää antaa äidille.

50-200 euroa täällä on kai edhdoteltu. Aika pieni summa..

Vierailija
213/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse muutin kotoa 16-vuotiaana ja sain omiin nimiini asunnon ja sain myös toimeentulotukea.

poikkeustapauksia tehdään päätösissäkin.

asuin isäni kanssa muutaman kuukauden ja hän pyysi minulta 200e asumismenoista.aika kohtuutonta, kun tuloni oli 400e ja yksiön saa noin 400e ja rauhan.

pyytäisin varmaan lapseltasi 100e kuussa, mut siihen pitäisi kuulua ruoka ja juomat(ei alkoa tietenkään)

Vierailija
214/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole sanonut, että kaikki pitää antaa äidille.

50-200 euroa täällä on kai edhdoteltu. Aika pieni summa..

Mitä se äiti niillä rahoilla sitä paitsi tekee? Käskisi ennemmin teininsä säästää joka pennin tulevaisuuttaan varten.

Tämän on pakko olla provo, ei noin typeriä ja ajattelemattomia ihmisiä voi oikeasti olla. Ja kuten sanottu 17 v on alaikäinen ja vanhmmat on elatusvelvollisia.

Vierailija
215/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä pystyn varsin hyvin huolehtimaan lapsistani YKSIN. Kuinka moni teistä pystyy huolehtimaan näin monesta lapsesta yksin? Eikö tämä palsta ole täynnä parisuhteessa eläviä yhden tai kahden lapsen äitejä jotka vinkuu miten on niin vaikeeta ja taapero kiukuttelee ja mies ei osallistu ja voivoi. Vai sekö risookin että joku pystyy enempään kuin sinä itse+"

Vierailija
216/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoranaisen tyhmyyden määrää mitä näistä viesteistä saa lukea. Näkyy mm kyvyttömyydessä ymmärtää lukemaansa.

Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
217/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..itse olen hankkinut koulutuksen ja ammatin, jos mieheni jättäisi minut tai kuolisi pärjäisin taloudellisesti varsin hyvin. Naisen tulee turvata selustansa OMIN varoin ja saman opetan tyttärillenikin.

Vastauksena kysymykseesi, 0 euroa maksaa 17 vuotias kotiin. Itse en aio ottaa edes 18 vuotiaaltakaan mitään rahaa, katson kyllä epäonnistuneeni kasvatustyössä jos ei tossa noin 22 vuotiaana viimeistään halua itsenäistyä ja sitten keskustellaan tilanteesta. Niin kauan saa asua kotona ja kerätä omaa pesämunaa.

Vierailija
218/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäkö äiti niillä rahoilla tekee? Eikös tuo ole kerrottu jo avauksessa mihin ne rahat tarvitaan.

EN muuten ihmettele tämän ketjun luettuani mistä ne kaikki nuoret tulee jotka ei ymmärrä, että töissä on tarkoitus tehdä töitä, töihin pitää tulla ajallaan eikä silloin kun huvittaa ja että työstä kuin työstä EI MAKSETA huippupalkkaa.

Mitä se äiti niillä rahoilla sitä paitsi tekee? Käskisi ennemmin teininsä säästää joka pennin tulevaisuuttaan varten. Tämän on pakko olla provo, ei noin typeriä ja ajattelemattomia ihmisiä voi oikeasti olla. Ja kuten sanottu 17 v on alaikäinen ja vanhmmat on elatusvelvollisia.

Vierailija
219/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin kiire haukkumaan ap:ta. Ap puhui muuten pelkästään kielellisestä lahjakkuudesta. Ja muutenkin tää kirjoittaa mitä sattuu, selvästikään ei ole lukenut juuri mitään. Tai sitten Äo ei riitä ymmärtämään lukemaansa.

Ap, jos oikeasti olisit älykäs, et olisi tässä tilanteessa. Älykkäät lukevat itselleen hyvän ammatin, ei sikiä kuin kani ja yritä sen jälkeen taloudellisesti hyötyä jälkikasvustaan. Yrität laittaa kaiken kokemasi vääryyden miehesi ja muun maailman syyksi, etkä ota itse elämästäsi juuri vastuuta ja esität marttyyriä. Tiedoksesi myös, että älykäs ihminen ei kehu ÄO-lukuaan ja heti perään laita xD-hymiötä.

Vierailija
220/240 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksi teini ei voi avata säästötiliä, johon laittaa rahaa säästöön -> kun lähtee kotoa pois, on jotain, millä elää aluksi. Asuntoa ei ilman pääomaa kuitenkaan saa, ja vuokra-asuntoonkin tarvitsee usein takuuvuokran + huonekaluihin menee rahaa. Tai teini voi alkaa säästää ajokorttia/autoa varten.

Omani kanssa sopisin tietyn summan, minkä laittaa säästöön kuukaudessa ja valvoisin, että tosiaankin laittaa. Sitten jäljelle jäävällä ostaa itselleen vaatteet ja muut. Ruoan ja katon pään päälle tarjoaisin ihan ilmaiseksi, koska se on mun mielestä vanhemman tehtävä: elättää lapsensa ja ohjata elämässään eteenpäin.

En ymmärrä, jos ap on itse elättänyt itsensä samanikäisestä, että miksi oman lapsen pitäisi seurata samoilla jalanjäljillä. Musta vanhemman tehtävä on yrittää saada lapsi parempaan asemaan kuin mitä oma elämänsä on ollut. Itselläni on ollut duunarivanhemmat, molemmat lapset ovat kouluttautuneet yliopistossa. Omille lapsille toivon myös, että nostavat asemaansa yhteiskunnassa ja voisivat vaikka valita paremman koulutusalan kuin itse olen valinnut.

Näin ei välttämättä tule tapahtumaan, mutta ap:n keinoin teini jää samaan asemaan kuin äitinsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi