Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko 17v maksamaan palkastaan kotiin?

Vierailija
28.07.2011 |

Teini on harjottelussa ja saa n. 700e/kk brutto. Lapsilisä teinistä loppui, eli tuloni pienenivät n. 230e (viidennen lapsen lapsilisä plus yh-korotus). Ennen pienennystä oltiin nippanappa toimeentulotukirajan yläpuolella, nyt menee miinukselle ilman noita teinin tuloja. Minun tuloni tällä hetkellä vanhempainraha nettona 600e, perheessä 4 muuta lasta ja kohta kotihoidontuki. Jos hakisin sossusta tuskin saisin koska teinin tulot lasketaan perheen yhteisiksi tuloiksi.

Teini oli jo vuoden töissä normaalityöajalla palkatta, nyt on innoissaan kun saa sentään jotain rahaa mikä on ihan oikein. Suunnittelee mitä ostelee ja osan säästää. Varotin että jotain pitää maksaa itse asumisesta, ruuasta ja muusta kotiin, saattaa myös olla että asumistukemme laskee. Ja vuoden päästä loppuu elatustukikin kun täyttää 18v.

Mikä olisi mielestänne kohtuullinen raha maksaa kotiin ruuasta ja asumisesta?

Meidän muiden yhteiset tulot siis samat tai kohta pienemmät kuin teinin, plus elatustuet ja lapsilisät mutta silti alle 300e per henkilö eli teinillä tuplatulot meihin muihin verrattuna.

Toisaalta se että saa jotain kannustaa työntekoon, on todella hyvä työssä vaikka vasta harjoittelija. Toisaalta haluaisin että opiskelee ja saa kunnon palkkaa joskus, tosin kyllä tota menoa tulee saamaan töitä ilman koulujakin kun tekee nyt jo parempaa tulosta kuin moni vakkari.

Mutta mitä olis kohtuullista maksaa kotiin?

Kommentit (240)

Vierailija
81/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini on harjottelussa ja saa n. 700e/kk brutto. Lapsilisä teinistä loppui, eli tuloni pienenivät n. 230e (viidennen lapsen lapsilisä plus yh-korotus). Ennen pienennystä oltiin nippanappa toimeentulotukirajan yläpuolella, nyt menee miinukselle ilman noita teinin tuloja. Minun tuloni tällä hetkellä vanhempainraha nettona 600e, perheessä 4 muuta lasta ja kohta kotihoidontuki. Jos hakisin sossusta tuskin saisin koska teinin tulot lasketaan perheen yhteisiksi tuloiksi.

Teini oli jo vuoden töissä normaalityöajalla palkatta, nyt on innoissaan kun saa sentään jotain rahaa mikä on ihan oikein. Suunnittelee mitä ostelee ja osan säästää. Varotin että jotain pitää maksaa itse asumisesta, ruuasta ja muusta kotiin, saattaa myös olla että asumistukemme laskee. Ja vuoden päästä loppuu elatustukikin kun täyttää 18v.

Mikä olisi mielestänne kohtuullinen raha maksaa kotiin ruuasta ja asumisesta?

Meidän muiden yhteiset tulot siis samat tai kohta pienemmät kuin teinin, plus elatustuet ja lapsilisät mutta silti alle 300e per henkilö eli teinillä tuplatulot meihin muihin verrattuna.

Toisaalta se että saa jotain kannustaa työntekoon, on todella hyvä työssä vaikka vasta harjoittelija. Toisaalta haluaisin että opiskelee ja saa kunnon palkkaa joskus, tosin kyllä tota menoa tulee saamaan töitä ilman koulujakin kun tekee nyt jo parempaa tulosta kuin moni vakkari.

Mutta mitä olis kohtuullista maksaa kotiin?

Elatustuet mainitaan, mutta ei määrää, joten nuo tulot eivät ole todelliset

Vierailija
82/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enää tällasta lukutaidottomien kirjoittamaa asenteellista soopaa. Suurin osa vaan keksinyt itse millainen olen ja nyt kiukuttelee sitten sille luomalleen mielikuvalle.

Minä pystyn varsin hyvin huolehtimaan lapsistani YKSIN. Kuinka moni teistä pystyy huolehtimaan näin monesta lapsesta yksin? Eikö tämä palsta ole täynnä parisuhteessa eläviä yhden tai kahden lapsen äitejä jotka vinkuu miten on niin vaikeeta ja taapero kiukuttelee ja mies ei osallistu ja voivoi. Vai sekö risookin että joku pystyy enempään kuin sinä itse?

Jakaantumaan en kyllä pysty, olen vain ihminen joten en pysty olemaan kahdessa paikassa, vauvan kanssa ja töissä yhtä aikaa. Voit myös laskeskella miten paljon pitäisi tienata että työnteosta olisi taloudellista hyötyä, siis siitä että laitan vauvan hoitoon, mihin muka edes puolivuotiaan voi hoitoon laittaa?

ap

on se että ap haluaa yht.kunnan ja oman alaikäisen lapsensa maksavan hänen elämisensä!

Ap hankkii vain lisää lapsia entisten lisäksi vailla huolta huomisesta.

Ja huoleen todellakin olisi syytä jos ei lauman isä(t) pysy kuvioissa, ei ole ammattia tai tarve opiskella laumasta huolimatta juuri nyt eikä ole varaa kustantaa laumansa elämistä ilman alaikäisen apua.

Ap, sinä olet se aikuinen teidän perheessä!

Lapsesi ovat sinun, ei lapsesi eli teinisi lapsia!

Sinulla on elatusvelvollisuus lapsiasi kohtaan, ihan jokaikistä lastasi joka on alle 18v.

Lasta ei saa rokottaa siitä ettei äiti eli vanhempi pysty heistä huolehtimaan.

Entäpä laumasi isä(t)?? johan tuollaisesta määrästä lapsia saa minimissäänkin väh600e/kk elatusmaksuja!

Ja väh toisen mokoman lapsilisiä vaikkei siitä 17v enää saakaan.

Haloo, pointti tässä on se että aikuisen vastuu on elättää lapsensa, ei toisinpäin!

Aikuisen tulisi voida elää ja toimia niin että hän voi antaa mahd hyvät eväät aikuistuvalle lapselleen lähteä pesästä!

Ap toimii nyt niin että teininsä jatkaa äitinsä viitoittamaa tietä eli lisääntymistä köyhyydessä ilman toista vanhempaa.

Surullisinta on se että ap ei ymmärrä lainkaan tätä asiaa eikä näköjään osa vastaajistakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkastaan elinkustannuksiinsa, ei ole mitään vahinkoa nuorelle, päinvastoin. Kasvattaa vastuuntuntoa.

Jos tilanne todella olisi se että tämän nuoren äiti vaan makaisi kotona ilman aiettakaan mennä töihin ja pakottaisi nuorensa elättämään heitä, se olisi tosi väärin.

Mutta eihän ap:n tapauksessa tilanne ole lainkaan tämä! Vaikka osa vastaajista taitaa jotain tämän suuntaista olettaa.

Vierailija
84/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies eli myös minun "siivelläni" työttömyysaikanaan kun opiskelin ja kävin samalla töissä. Meillä muutenkin ajateltiin että perhe ja talous on yhteinen.

ap

lapsia oli jo ennestään ainakin 2-3kpl?? ja vaikka taloudellinen tilanne ei varmankaan ihan riemastuttava ollut miehenkään läsnäollessa.

Vai elitkö miehesi siivellä ja varoilla ja nyt kun hän lähti niin on kinuttava rahaa alaikäiseltä jota kohtaan sinulla ap on elatusvelvollisuus lain mukaan!?!

Vierailija
85/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla on vanhempainraha 600+lapsilisät+elatustuet, niin kyllä pitäs jo elää. Teini säästäköön omiin takuuvuokriin, omistusasuntoon rahojansa tai käyttäkööt miten tykkää, ei kuulu perheen elättämiseen ne rahat. Vai mistä kuvittelit, että teini sitten pierasee rahat muuttaa omilleen, jos ei saa säästettyä vaan maksaa sisarusten elättämisen? Tuossa tilanteessa sinun olisis syytä syksyllä kun opiskelut alkaisi, lykätä opintoja, laittaa vauva hoitoon ja mennä töihin tienaamaan jos mahdollista niin suorittaa opintoja etänä. Et mitenkään voi olettaa teinin asuvan ja elättävän perhettä, kun äitikin lähtee vielä opiskelemaan.

Vierailija
86/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittanut että teini maksaa minun ja sisarustensa elämisen, vaan jo tienaavana melkein-aikuisena oman elämisensä mikä on minusta ihan oikein noin kasvatuksellisestikin. Kuitenkin pitää pikkuhiljaa ottaa vastuuta itsestään ja kun saa palkkaa niin eihän se kellään muullakaan mene ensisijaisesti huvitteluun vaan elämiseen. Miksi kotona asuva teini olisi poikkeustapaus jonka pitäisi saada törsätä rahat ylellisyyteen ja elää jo tienaavana nuorena vanhempien siivellä?

ap

Vierailija
87/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden jouduimme maksamaan exän kanssa asumiskulut ja muut. Kun nuori täytti 18v meidän elatusvelvollisuus päättyi ja hän oli oikeutettu tukiin.

Vierailija
88/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa omat kulut ja vähän käyttörahaa.

Loput säästöön.

Vierailija
89/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet yököttävä.!!!!!!!!!!Pyhästä hengestäkö sä olet siinnyt??

Vierailija
90/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

missään en ole sanonut mitään yhteiskunnan pienistä tuista tai että rahaa pitäisi sataa taivaasta.. Ja mitä luulet että olen ollut muutakuin perheen aikuinen? Lapsenko luulet kykenevän pyörittämään suurperhettä yksin.

Mitä näkökulmaa pitäisi vaihtaa? Kasvattaako näkökulman vaihdos vauvan äkkiä isoksi, tuo rahaa vai mitä? Onko sulla vähän realiteetit hukassa?

Opettelisit edes lukemaan ennen kuin vastaat...

ap

mitä neuvoja sinulle ap antaa,

ne eivät kelpaa niin kauan kuin toivot että taivaasta vain tippuisi lisää rahaa ja kaikki on päin persettä kun yhteiskunnan tuet on niin pienet.

Aika moni yritti jo sanoa että näkökulmaa pitäisi vaihtaa, moni aika ystävällisestikin.

Oivallat asian jos päätät ryhtyä henkisesti perheen aikuiseksi. Se on sinun tehtäväsi vaikka ei varmasti helppo tai mukava olekaan. Niin kauan kuin et tätä halua tehdä ts. näe itseäsi ainoana perheen aikuisena joka hoitaa aikuisen asiat ja suunnittelee perheen tulevaisuutta, johon kuuluu se että kykenee itse elättämään perheensä, on ihan turhaa jauhaa kanssasi.

Mieti mitä sinulle on kirjoitettu, asiallisia vastauksia siitä mitä tehtäviä aikuisella on. Mieti ennenkuin jyräät vastaukset muttakun-kommenteillasi.

Vierailija
91/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän odottaessa nuorimmaistaan. Tällaista tapahtuu välillä, jopa ns. paremmissa piireissä. Sama voi tapahtua, esim. jos mies kuolee.

Vanhempainvapaa on ihan normaalikäytäntö kaikissa suomalaisperheissä, siinäkään tusin on mitään yökötävää..

Viiden lapsen YH-äiti vanhempainvapaalla. Sä olet yököttävä.!!!!!!!!!!Pyhästä hengestäkö sä olet siinnyt??

Vierailija
92/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

julkisilla keskustan läpi, en laske noin pieniä sitä yksin kulkemaan ja joo, en todellakaan pyörällä..

Lasten isä maksaa jo elareita sen mitä lastenvelvoja katsoi että kykenee maksamaan.

En ole aiheuttanut tilannetta itse. En ole lisääntynyt yksin vaan kiehen kanssa joka päätti häipyä.

ap

Osaavat varmasti kävellä tai pyöräillä. Matka ei ole liian pitkä, jos eivät ole oikeutettuja koulun puolesta kyyteihin.

Olet itse aiheuttanut oman tilanteesi, joten ota aivan itse vastuu omasta ja lapsiesi elämästä äläkä huuda 17-v. lastasi tai yhteiskuntaa avustamaan teidät kaikki elämässä eteenpäin. Vaadi lapsiesi siittäjiltä vastuun ottamista omista jälkiläisitään.

Vierailija
93/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttaa kyllä minussa lievää ennakkoluuloisuuden nousemista

olen todella eri mieltä kanssasi ap

enkä kyllä ymmärrä tuota toisen ketjunkaan kirjoittajaa jonka mukaan työmatkaan saa kulua vain niin ja niin kauan

aiemmin ajattelin että tuet ovat tarpeellisia

nyt alan ajatella että huh huh mikään ei kelpaa ja valitus vaan jatkuu vaikka olosuhteet olis kuinka hyvät

ihme porukkaa

Vierailija
94/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän ja kaikki ala-ikäiset saisivat kelasta lesleneläkettä eli kyllä hän taitaa todellinen WT olla.

Todennäköisesti eronnut jotta voi huijata etuuksia,sillähän on pieni vauvakin joten kyllä mies on kuvioissa.

Vierailija
95/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän ja kaikki ala-ikäiset saisivat kelasta lesleneläkettä eli kyllä hän taitaa todellinen WT olla.

Todennäköisesti eronnut jotta voi huijata etuuksia,sillähän on pieni vauvakin joten kyllä mies on kuvioissa.

Vierailija
96/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilanne sellainen, että itse olen työtön, syystä että minut pahoinpideltiin vakavasti töissä. Tytär ei suostu maksamaan euroakaan palkastaan kotiin (MUN rahat! Sä elätät!). Tienaa kk n. 1700, tuhlaa osan ja säästää. Hänen tulojensa takia minun asumistuki lakkautettiin ja täytyy sanoa, että todella tiukilla eletään. Perheessä minä ja kaksi lasta. Vuokra yli puolet "kuukausituloistani." Näillä mennään.. Ehkä joskus pystyn itse työelämään takaisin.

Minusta teinin osuus voisi olla laskennallinen osuus vuokrasta ja muista asumiskuluista ja ruoasta. Esim. 150-200 euroa.

Eli annat asua ilmaiseksi mutten anna käyttää sähköä,et katsoa telkkaria,et käyttää vettä yms.

Vierailija
97/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ala-asteikäisetkin osaa isot kirjaimet, välit ym. Lukeakaan et näemmä osaa.

En ole yhtään isätöntä lasta tehnyt. Oli niillä isä tehtäessä kyllä. Aloitan etäopinnot syksyllä. Sossurahaakaan en saa enkä ole hakenut.

Käy sä se edes peruskoulu ensin loppuun ja tule sitten neuvomaan jookos?

ap

pusketaan isättömiä pentuja maailmaan hirmu sotalla. ei 17 vuotiaan lapsen kuulu elättää sisariaan eikä äitiään. hänen pitäisi säästää omaan elämään ajokorttiin ja muuhun. opiskelu hyvään ammattiin kannattaa. tehä töitä niska limassa elättääkseen suuren perheen katkeruus nousee pintaan vielä!ei se ole sun puoliso. nyt ois hyvä mennä opiskelemaan vaikka aikuiskoulutukseen saisit sinäkin pitää ne sossurahas.

Vierailija
98/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en ikinä käskisi omaa lastani maksamaan mitään kotiin vaan vaatisin, että hän alkaa säästämään omaan asuntoon sen sijaan.

Olen lapsilleni sen velkaa, että autan heitä oman elämän alkuun. Omat vanhempani eivät sitä tehneet ja todellakin olen saanut siitä kärsiä pitkään.

Vierailija
99/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ei itseni kohdalla vaan veljeni, joka kävi täyspäiväisesti työssä mutta halusi asua kotona (täysi-ikäisenä). Maksoi siis pientä vuokraa asumiskuluja vastaan. Reilua oli kaikkien mielestä - myös tämän lapsen joka "joutui elättämään vanhempiaan" jotka ilmeisesti useamman vastaajan (tai yhden ainoan jankuttajan) mielestä olivat tehneet liikaa lapsia...

Mutta ap - älä tosiaan välitä itsekkäitten idioottien viesteistä. He eivät a)osaa lukea, b) osaa ymmärtää lukemaansa ja c) osoittaa minkäänlaista empatiaa.

Jolloin voin asua ilmaiseksi kotona tai sitten töihin, jolloin osallistun kuluihin kuten muutkin talouden ansaitsijat. Ja minusta tämä oli erinomainen ja reilu ratkaisu joka kannusti minua ottamaan vastuun elämästäni ja menemään siinä eteenpäin. Vaikkei meillä ole lainkaan tiukkaa taloudellisesti, saatan tehdä Samoin aikanaan omien teinieni kohdalla. Ihmisen täytyy saada tuntea olevansa tarpeellinen elämässään. Uskon tämän ehkäisevän jopa masennusta.

Vierailija
100/240 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

julkisilla keskustan läpi, en laske noin pieniä sitä yksin kulkemaan ja joo, en todellakaan pyörällä.. Lasten isä maksaa jo elareita sen mitä lastenvelvoja katsoi että kykenee maksamaan. En ole aiheuttanut tilannetta itse. En ole lisääntynyt yksin vaan kiehen kanssa joka päätti häipyä. ap

Osaavat varmasti kävellä tai pyöräillä. Matka ei ole liian pitkä, jos eivät ole oikeutettuja koulun puolesta kyyteihin. Olet itse aiheuttanut oman tilanteesi, joten ota aivan itse vastuu omasta ja lapsiesi elämästä äläkä huuda 17-v. lastasi tai yhteiskuntaa avustamaan teidät kaikki elämässä eteenpäin. Vaadi lapsiesi siittäjiltä vastuun ottamista omista jälkiläisitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän