Paljonko 17v maksamaan palkastaan kotiin?
Teini on harjottelussa ja saa n. 700e/kk brutto. Lapsilisä teinistä loppui, eli tuloni pienenivät n. 230e (viidennen lapsen lapsilisä plus yh-korotus). Ennen pienennystä oltiin nippanappa toimeentulotukirajan yläpuolella, nyt menee miinukselle ilman noita teinin tuloja. Minun tuloni tällä hetkellä vanhempainraha nettona 600e, perheessä 4 muuta lasta ja kohta kotihoidontuki. Jos hakisin sossusta tuskin saisin koska teinin tulot lasketaan perheen yhteisiksi tuloiksi.
Teini oli jo vuoden töissä normaalityöajalla palkatta, nyt on innoissaan kun saa sentään jotain rahaa mikä on ihan oikein. Suunnittelee mitä ostelee ja osan säästää. Varotin että jotain pitää maksaa itse asumisesta, ruuasta ja muusta kotiin, saattaa myös olla että asumistukemme laskee. Ja vuoden päästä loppuu elatustukikin kun täyttää 18v.
Mikä olisi mielestänne kohtuullinen raha maksaa kotiin ruuasta ja asumisesta?
Meidän muiden yhteiset tulot siis samat tai kohta pienemmät kuin teinin, plus elatustuet ja lapsilisät mutta silti alle 300e per henkilö eli teinillä tuplatulot meihin muihin verrattuna.
Toisaalta se että saa jotain kannustaa työntekoon, on todella hyvä työssä vaikka vasta harjoittelija. Toisaalta haluaisin että opiskelee ja saa kunnon palkkaa joskus, tosin kyllä tota menoa tulee saamaan töitä ilman koulujakin kun tekee nyt jo parempaa tulosta kuin moni vakkari.
Mutta mitä olis kohtuullista maksaa kotiin?
Kommentit (240)
Juu ja lehmät lentää violetein utarein:DD Aika monta kertaa olet sille kusipäähäippäsijä-äijälle sitten kuitenkin jalkasi levittänyt kun on kaikkien raskauksien aikana häippässyt. voi luoja, ap on oikein elävä esimerkki palstan viljelemästä WTstä, jakaa itseään ja lisääntyy toisen luuserin kanssa vaikka ei ruokaan ole varaa. Lisääntyminen taitaa vaan antaa elämällesi tarkoitusta ja sisältöä ja saahan niistä jo hyvät tuet yh.kunnalta vaikkei se selvästikään riitä kun pitää elatusvelvollisenakin kiskoa lapselta rahaa.
eikö se ole yksinkertaista. Tuollaiselle laumalle nyt saa jo kunnon elatusmaksut, äläkä sääli ukkoa, alaikäisen ei kuulu elättää perhettä.
Eli on täysi-ikäinen. Pitääkö hänen sitten (työssäkäyvänä) osallistua itsensä elättämiseen?
mutta ihan totta nyt ap, yhteiskunta ei ole sitä varten että se elättää sinua ja sinun perhettäsi.
Jos sinun täytyy laittaa lapsi hoitoon ja mennä töihin, sitten sinun tulee tehdä niin.
Sinä olet elatusvelvollinen ja sinä vastaat siitä onko teillä rahaa ruokaan tai mihin raha käytetään, ei yhteiskunta.
Mieti minkälaista elämää haluat elää? Jos haluat pärjätä taloudellisesti paremmin, se ehkä edellyttää sitä että opiskelet ja käyt töissä yhtä aikaa ja olet todella tiukoilla taloudellisesti, mutta sitten sinun on tehtävä niin.
Vastaajat ovat kimmastuneet sinulle pääosin siksi että et näe itseäsi oman elämäsi herrana, vaan kohteena, joka saa yhteiskunnalta ja jopa lapseltaan rahaa, ilman että olisi itse toimija, siis talouden turvaaja ja perheen aikuinen. Toimimalla kuten aloituksessasi kerrot, asetat itsesi lapsen asemaan ja nostat oman lapsesi perheen aikuiseksi. Siitä ei seuraa hyvää ei lapsen eikä sinunkaan kehityksellesi: lapsesi joutuu ottamaan vääränlaista vastuuta perheestä ja sinä menetät selkärankasi kun et voi tuntea aitoa ylpeyttä siitä että vanhempana kykenet hoitamaan tehtäväsi (joka on toki yksinhuoltajalla raskaampi kuin kahden aikuisen perheessä).
Suosittelisin lämpimästi sinua miettimään millaisen tulevaisuuden haluat itsellesi ja toimiin sitä kohti jo tänään. Tee suunnitelma opintojasi ja taloudellista selviämistäsi varten. Tarvitset tiukan budjetin ja mahdollisesti hyville ystävillekin on käyttöä. Älä kajoa lapsesi rahoihin, vaan jos mahdollista, auta häntä laittamaan ne säästöön tai vielä parempaa, sijoittamaan ne turvallisesti. Säilytät itsekunnioituksesi ja tuet nuortasi paremmin kuin uskotkaan. Selviätte kyllä, hyviä vinkkejä säästökohteiksi tulikin jo ja jossain aiemmissa ketjuissakin on ollut sellaisia.
Elämäsi kuluu koko ajan ja on aika alkaa ottaa siitä itse vastuuta olemalla toimija valittamisen sijaan. Se palkitsee kyllä! Muista kehua itseäsi onnistumisista ja arvostaa sitä että todella teet töitä perheen pärjäämisen takaamiseksi.
- tämä asunto on jo meille liian pieni
- en voi mennä töihin, vauva puolivuotias, sitäpaitsi pienempiä pitää vielä kuskata kouluun
- ei minulla ole ketään jolta lainata pitkäksi aikaa rahaa
- aloitankin opinnot syksyllä
- ei ole omaisuutta, koruja tai arvoesineitä
- velkoja ei ole, erääntyneitä laskuja joitain
- säästän jo kaikesta mahdollisesta
- joo säästänkin mutta säästöt joutuu aina syömään jossain vaiheessa...
Jos lapsi asuisi yksin (kuten minä samassa iässä) maksaisi yksin kaiken eikä jäisi rahaa käyttöön kuten nyt. Pitäisikö siis heittää lapsi pihalle vai? Olisiko se parempi vaihtoehto kun ei ole varaa elättää?
lapsi on alaikäinen
hänellä ei ole mitään velvollisuutta elättää muuta perhettä vaikka tienaisi sitä ja tätä päinvastoin vanhempien tulee huolehtiamissä on vanhemmuus kun aikuinen ei kykene ratkaisemaan taloudellisia ongelmia vaan siihen vedetään lapsi mukaan? Vanhemmuus ei todella ole sitä että asetetaan oma itse plus muu perhe ja perheen lapsi vastakkain. Aikuinen ratkaisee nämä asiat, ei lapsi. Hän ei ole toinen perheen elättäjistä ja piste.
Ja vielä näille jotka sanovat että tervetuloa köyhien perheiden todellisuuteen: lapsella ei ole mitään velvoitetta osallistua perheen taloudelliseen tilanteeseen oli se mikä hyvänsä. Vanhemmat tekevät sen.
Tässä muutamia vaihtoehtoja:
-muutatte pienempään asuntoon
-mene töihin
-ota toinen työ
-lainaa sukulaisilta/naapureilta/tuttavilta
-opiskele lisää vaikka öisin jotta voit hakea paremmin palkattua työtä
-myy omaisuuttasi
-kaikki korut tms. arvoesineet kaniin
-kilpailuta mahdolliset velat yhdeksi velaksi jotta korkoja ei juokse joka paikkaan
-teet jokaiselle kuukaudelle budjetin ja säästät kaikesta mahdollisesta
-vaikka tulot olisivat miten pieniä, säästät joka kuukausi vähänIhan turhaa tulla sanomaan että näin pienillä tuloilla ei pärjää. Velkaloukut eivät aina ole itseaiheutettuja mutta sitä enemmän vaativat suunnittelua. Se on aikuisen tehtävä, ei se että kun ei osata miettiä mennään lapsen kukkarolle.
Ja vielä, lapsella on täysi oikeus ostella ansaitsemillaan rahoilla vaikka videopelejä, niin kurjalta kuin se aikuisesta saattaa tuntuakin. Hän on rahansa tienannyt työllä eikä ole perheen aikuinen vaan lapsi.
Nyt järki käteen ja miettimään kynän ja ruutupaperin kanssa.
mutta ihan totta nyt ap, yhteiskunta ei ole sitä varten että se elättää sinua ja sinun perhettäsi.
Jos sinun täytyy laittaa lapsi hoitoon ja mennä töihin, sitten sinun tulee tehdä niin.
Sinä olet elatusvelvollinen ja sinä vastaat siitä onko teillä rahaa ruokaan tai mihin raha käytetään, ei yhteiskunta.
Mieti minkälaista elämää haluat elää? Jos haluat pärjätä taloudellisesti paremmin, se ehkä edellyttää sitä että opiskelet ja käyt töissä yhtä aikaa ja olet todella tiukoilla taloudellisesti, mutta sitten sinun on tehtävä niin.
Vastaajat ovat kimmastuneet sinulle pääosin siksi että et näe itseäsi oman elämäsi herrana, vaan kohteena, joka saa yhteiskunnalta ja jopa lapseltaan rahaa, ilman että olisi itse toimija, siis talouden turvaaja ja perheen aikuinen. Toimimalla kuten aloituksessasi kerrot, asetat itsesi lapsen asemaan ja nostat oman lapsesi perheen aikuiseksi. Siitä ei seuraa hyvää ei lapsen eikä sinunkaan kehityksellesi: lapsesi joutuu ottamaan vääränlaista vastuuta perheestä ja sinä menetät selkärankasi kun et voi tuntea aitoa ylpeyttä siitä että vanhempana kykenet hoitamaan tehtäväsi (joka on toki yksinhuoltajalla raskaampi kuin kahden aikuisen perheessä).
Suosittelisin lämpimästi sinua miettimään millaisen tulevaisuuden haluat itsellesi ja toimiin sitä kohti jo tänään. Tee suunnitelma opintojasi ja taloudellista selviämistäsi varten. Tarvitset tiukan budjetin ja mahdollisesti hyville ystävillekin on käyttöä. Älä kajoa lapsesi rahoihin, vaan jos mahdollista, auta häntä laittamaan ne säästöön tai vielä parempaa, sijoittamaan ne turvallisesti. Säilytät itsekunnioituksesi ja tuet nuortasi paremmin kuin uskotkaan. Selviätte kyllä, hyviä vinkkejä säästökohteiksi tulikin jo ja jossain aiemmissa ketjuissakin on ollut sellaisia.
Elämäsi kuluu koko ajan ja on aika alkaa ottaa siitä itse vastuuta olemalla toimija valittamisen sijaan. Se palkitsee kyllä! Muista kehua itseäsi onnistumisista ja arvostaa sitä että todella teet töitä perheen pärjäämisen takaamiseksi.
Puolivuotias lapsi hoitoon? Ei hyvää päivää....
että 17-v. hoitaa vauvaa iltaisin, kun äiti käy jakamassa mainoksia?
Joo, mutta ottaen huomioon, että ap pyrkii elämään lapsensa siivellä.
ap:lla on 5 lasta luit oikein viisi lasta.
Eikö vähempi olisi riittänyt.
Pieni palkka teinillä joka tapauksessa jos kuukaudessa saa työtä tekemällä 700 euroa.
Kiinnostaisi tietää millä alalla teini on ja mitä äiti on tehnyt töikseen jos joskus on töissä ollut.
Lapsettomuustutkimuksia neljän äidille???????????? Taitaa tämä nuorin olla tehty eri isälle kuin edelliset vai onko kaikilla eri isät.
Ap hanki vihdoin ja viimein sterilisaatio teet palveluksen jo olemassa oleville lapsillesi ja yhteiskunnalle.
Mikä on se paskaduuni jonne et viitsi mennä kun saat pientä palkkaa??????
Ei ainakaan kunnalliseen hoitoon.
Paljonko ap:n pitäisi tienata jotta saisi maksettua sen yksityisesti palkkaamansa vauvan (+ muiden lasten?) hoitomaksut?
Kyllä mä tuossa tilanteessa näkisin että se hoitoon viety vauva kärsisi enemmän kuin se 17v joka maksaisi itse osan elämisestään.
niin eiköhän tuossa ole ehtinyt töissäkin olla.
Kuinkahan monta miestä sillä ap:lla sitten on "iseinä"........
Juu ja lehmät lentää violetein utarein:DD
Aika monta kertaa olet sille kusipäähäippäsijä-äijälle sitten kuitenkin jalkasi levittänyt kun on kaikkien raskauksien aikana häippässyt.
voi luoja, ap on oikein elävä esimerkki palstan viljelemästä WTstä, jakaa itseään ja lisääntyy toisen luuserin kanssa vaikka ei ruokaan ole varaa.
Lisääntyminen taitaa vaan antaa elämällesi tarkoitusta ja sisältöä ja saahan niistä jo hyvät tuet yh.kunnalta vaikkei se selvästikään riitä kun pitää elatusvelvollisenakin kiskoa lapselta rahaa.Mielestäni ap kirjoitti "raskausaikana". Eli oliskohan ihan kuopusta odottaessa hävinnyt.
Ottakaa nyt ne silmät käteen ja lukekaa tekstit kunnolla.
Joo, mutta ottaen huomioon, että ap pyrkii elämään lapsensa siivellä.
Älykkyysosamääräni on ihan testattu ja se on todennäköisesti suurempi kuin sun tai suurimman osan av-mammoista. Ja kauniita on lapset kuten äitinsä sekä älykkäitä ja lahjakkaita myös, joten näillä geeneillä on syytäkin lisääntyä;)
ap
Mitä sieltä löytyy? Ei mitään? Mikä on saanut sinut synnytyskoneeksi? Häpeäisit!
Ja tällaiset geenit jakaantuvat, mikä tarkoittaa sitä, että kansan tyhmyys lisääntyy. Ja miten 17-vee ei ole koulussa. Joopa joo! Uusi yhteiskunnan elätti on kasvamassa. Sukupolvesta toiseen tämä sairaus periytyy.
Jolloin voin asua ilmaiseksi kotona tai sitten töihin, jolloin osallistun kuluihin kuten muutkin talouden ansaitsijat. Ja minusta tämä oli erinomainen ja reilu ratkaisu joka kannusti minua ottamaan vastuun elämästäni ja menemään siinä eteenpäin. Vaikkei meillä ole lainkaan tiukkaa taloudellisesti, saatan tehdä Samoin aikanaan omien teinieni kohdalla. Ihmisen täytyy saada tuntea olevansa tarpeellinen elämässään. Uskon tämän ehkäisevän jopa masennusta.
Aika monta kertaa olet sille kusipäähäippäsijä-äijälle sitten kuitenkin jalkasi levittänyt kun on kaikkien raskauksien aikana häippässyt.
voi luoja, ap on oikein elävä esimerkki palstan viljelemästä WTstä, jakaa itseään ja lisääntyy toisen luuserin kanssa vaikka ei ruokaan ole varaa.
Lisääntyminen taitaa vaan antaa elämällesi tarkoitusta ja sisältöä ja saahan niistä jo hyvät tuet yh.kunnalta vaikkei se selvästikään riitä kun pitää elatusvelvollisenakin kiskoa lapselta rahaa.Mielestäni ap kirjoitti "raskausaikana". Eli oliskohan ihan kuopusta odottaessa hävinnyt.
ja kolme lasta, lapseni saavat harrastaa, kokea lomalla asioita (leirejä, matkoja) ja olen sitten itse vähemmällä - niissä 5 euron kirpparikuteissa, ei autoa, kampaaja vain tarvittaessa. Kaksi vanhinta ovat jo suuntaamassa akateemiselle uralle ja nuorin, vauva, joka on kotihoidossa, saa niitä perusasioita joita hänen ikäisensä tarvii. Voin itse kouluttaa itseäni eteenpäin näin kotona ollessa ja tehdä aina jotain etätöitä. Mielestäni alaikäisen ei tule elättää sisaruksiaan, heillä on oikeus omaan elämään. JOS lapseni olisi kokopäivätöissä, olettaisin että maksaa itse menonsa ja käy silloin tällöin kaupassa hakemassa oman ruokakassinsa, voipa sitten itse kokkailla mitä haluaa, harjoitusta itsenäiseen elämään. Ei ole kenenkään etu että yhteiskunta on mahdollistanut itsensä elättämisen lapsia tekemällä ja täten vuosikausien poissaolon työelämästä. Pääsääntöisesti kierre jatkuu seuraaville sukupolville. Sillehän ei mitään mahda jos mies katoaa kuvasta tavalla tai toisella mutta lähtökohtaisesti jokainen voisi miettiä sen 18 vuotta eteenpäin kutakin lasta tehdessään. Onko enää tarpeeksi hyvässä kunnossa, työkykyinen ja -ikäinen jne. vielä sittenkin kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi.
millaisen helvetin läpi olen mennyt viimeisen vuoden kun kauan tehty kuopus oli vielä mahassa (ei tehtailtu, useampi keskenmeno, käytiin jopa lapsettomuustutkimuksissa) ja mies häippäsi nuoren pillun perässä kun luulin kaiken olevan todella hyvin? Luuletteko että unelmoin suurperheen yksinhuoltajuudesta ja oikein pyrin siihen? Samalla yksi lapsistani sairastui masennukseen kun itselläkin oli jo vaikea se tilanne? Mitä saatte haukkumalla noin rajusti tuntematonta ihmistä?
Järkyttääkö se että on oikeasti köyhiä ihmisiä olemassa eikä kaikkien teinien elämä ole huoletonta biletystä vanhempien rahoilla?
ap
voi hyvin olla köyhistä oloista, kyse ei ole siitä vaan siitä että sinä olet vastuussa perheesi asioista, vaikka et olisikaan yksin vastuussa siitä että tilanne on mikä on.
Empatiakyvyttömyys ei tarkoita sitä että pitäisi olla kanssasi samaa mieltä, vaan sitä että ymmärtää että tilanteesi on taloudellisesti vaikea, EIkä se johdu siitä että nuorellasi on ollut töitä, ja antaa siihen vinkkejä.
Älä näe itseäsi uhrina vaan tee siitä kunnia-asia itsellesi että kykenet elättämään perheesi, se on sinun tehtäväsi ei yhteiskunnan.
Itse sanoit aiemmin että nuori on liian nuori muuttaakseen pois, miten hän voisi olla silloin tarpeeksi vanha toimiakseen yhtenä perheen aikuisista?
Ja sille vastaajalle joka on työkyvyttömänä ja nuori vaatii elättämään: nuoresi varmasit protestoi. Sitä enemmän sinulta kaivataan aikuisuutta ja vanhemmuutta. Onko todella niin ettei ole mitään mukavaa työtä jota voisit tehdä? Maailmahan on täynnä ideoita ja vain itse olet itsesi rajana. Älä lannistu vaan ryhdy perheesi aikuiseksi uudelleen!
tämmöisiä vastauksia tältä palstalta aina saa, onhan se nähty.
Minusta teidän tilanteessa on ihan selvä että teinin täytyy jotain maksaa, kun kerran kotona asuu.