AL: Kotirouvan voi käydä kalpaten, jos mies sairastuu tai kuolee - Jotkut nuoret naiset haluavat elättäjämiehen
Kirjoitus kokonaisuudessaan tuolla.
https://www.aamulehti.fi/kolumnit/art-2000011049870.html
Tässä osa kirjoituksesta:
"Naiset ottavat riskin jättäytyessään miehen elätettäväksi, mutta jokainen tekee omat valintansa, kirjoittaa Aamulehden toimittaja Minna Ala-Heikkilä."
"Nuorten naisten keskuudessa nostaa päätään kotirouvailmiö, jossa nainen hankkii elättäjämiehen ja jättäytyy pois työelämästä. Ilmiö yllättää, koska Pohjoismaissa on tehty vuosikymmeniä töitä naisten oikeuksien, itsenäisyyden, koulutuksen ja tasa-arvon eteen.
Kotirouvaksi ryhtymisessä on riskinsä. En tiedä, ovatko nämä elättäjämiehen valinneet tulleet ajatelleeksi, miten heidän käy, jos mies jättää tai kuolee. Tai minkä turvin perhe tulee toimeen, jos mies sairastuu suhteellisen nuorena ja joutuu jäämään pitkäksi aikaa tai kokonaan pois työelämästä?
On myös mahdollista, että kotirouvana olo alkaa maistua puulta. Töihin voi olla vaikea palata puuttuvalla tai vanhentuneella koulutuksella ja työkokemuksella. Ikääntyneenä voi kaduttaa, jos eläke on kovin pieni.
Toisaalta, jos tämän valinnan tehnyt nainen elää miehensä rahoilla eikä yhteiskunnan, tehköön niin. Nykyään korostetun yksilönvapauden ja itsemääräämisoikeuden nimissä se lienee sallittua.
Oma kysymyksensä on sitten se, mikä on työpanoksensa ja koulutuksensa käyttämättä jättävän hinta yhteiskunnalle. Yhteiskunta tarvitsee naistenkin työpanosta."
Kommentit (99)
Eikö kolumnin kirjoittaja ole koskaan kuullut vakuutuksista? Esim. pariturva kuoleman varalle.
Joopa joo. Ei muuta kun nuorille äideille kans mielialalääkkeet kouraan ja äkkiä se 10 kk:n ikäinen hoitoon, jotta nainen on vaan tuottava. Siihen sitten kylkeen paineet ulkonäöstä, kodin siisteydestä, ruoanlaitosta. Niska limassa raatamaan 40-50 vuotta ja sitten voikin sairaana kupsahtaa pois, ehkä tuurilla ehtii olla vuoden eläkkeellä.
nyt oli niin paška artikkeli että ihan silmiä kirveli
En sinänsä suosittele mitään kotirouvaksi ryhtymistä, mutta ei sitä nyt sosiaaliturvan yhteiskunnassa "kalpaten" käy sentään. Liioitella ei kannata, joskin jotain muita ihan hyviä pointteja tekstissä oli.
Minä en ole jättäytynyt miehen elätettäväksi, vaan päätynyt siihen olosuhteiden pakosta. Ensin ei kukaan huolinut töihin kuin satunnaisesti, sitten sairastuin kroonisesti enkä enää pysty työhön.
Aina ei vika ole naisessa. Vika voi myös olla yhteiskunnan ja työnantajien asenteissa. "Kyllähän sussa täytyy olla jotain vikaa, kun olet työtön." Tuolla logiikalla meillä juuri onkin pitkäaikaistyöttömiä, kun kukaan ei huoli kerran työttömäksi jäänyttä enää uudelleen töihin.
Jos mietitään niin monet noista olisi eläkeellä mielenterveytensä takia niin ei siinä paljon häviä oikeasti.
"Ilmiö yllättää, koska Pohjoismaissa on tehty vuosikymmeniä töitä naisten oikeuksien, itsenäisyyden, koulutuksen ja tasa-arvon eteen."
Eli nainen ei kumminkaan saa sitten itse päättää, että jää kotirouvaksi, vaan pakko tehdä uraputkea? Naisten oikeuksiin kuuluu, että nainen saa itse päättää millaista elämää elää, oli se sitten kotirouvuus tai muuta.
Kotirouvaksi jäävän täytyy tietenkin ymmärtää turvata selustansa sen varalta, että jääkin yksin (hyvä vapaaehtoinen eläkevakuutus, hyvä vakuutus puolison kuoleman varalta, elatussopimus, osuus omaisuudesta). Tavismiehillä ei ole varaa turvata kotirouvansa tulevaisuutta ja siksi kotirouvaksi pyrkivän on pyydystettävä itselleen varakas mies.
Itse olen hypännyt elättäjä provisor miehen kelkkaan, kun olen huomannut että se on trendikästä nykyään. Itse olen suunnitteluarkkitehti, lemmikkikuiskaaja ja puutarhan hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
"Ilmiö yllättää, koska Pohjoismaissa on tehty vuosikymmeniä töitä naisten oikeuksien, itsenäisyyden, koulutuksen ja tasa-arvon eteen."
Eli nainen ei kumminkaan saa sitten itse päättää, että jää kotirouvaksi, vaan pakko tehdä uraputkea? Naisten oikeuksiin kuuluu, että nainen saa itse päättää millaista elämää elää, oli se sitten kotirouvuus tai muuta.
Ja mä olen ensin tehnyt työuraa, nelikymppisenä alkanut "downshiftata" ja viiskymppisenä jättäytynyt pois työelämästä kokonaan. Elän ihan omilla varoillani, en puolison saati yhteiskunnan, mutta mä olen kuitenkin paarialuokkaa kun en ole synnyttänyt...
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hypännyt elättäjä provisor miehen kelkkaan, kun olen huomannut että se on trendikästä nykyään. Itse olen suunnitteluarkkitehti, lemmikkikuiskaaja ja puutarhan hoitaja.
Onko proviisoreilla niin hyvät palkat?
Vierailija kirjoitti:
Kotirouvaksi jäävän täytyy tietenkin ymmärtää turvata selustansa sen varalta, että jääkin yksin (hyvä vapaaehtoinen eläkevakuutus, hyvä vakuutus puolison kuoleman varalta, elatussopimus, osuus omaisuudesta). Tavismiehillä ei ole varaa turvata kotirouvansa tulevaisuutta ja siksi kotirouvaksi pyrkivän on pyydystettävä itselleen varakas mies.
Ja uskollinen ja vanha. Nämä varakkaat miehet heivaavat yleensä sen vanhan vaimon 40-50 vuotiaana, tai jo aiemmin uuden nuoren vaimon tieltä
Minusta jokainen saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. Pienten lasten kanssa työssäkäynti on raskasta. Siksi kotiäitiys on hyvä. Lapset voivat paremmin ja äiti voi paremmin, koko perhe voi paremmin. Olen nähnyt itkuisia ja nukahtelevia äitejä päiväkodin pihassa.
Ei kai sille kotirouvalle käy kalpaten, jos asioista on sovittu etukäteen? Usein on oma asunto ainakin osittain maksettu. Aina sen voi myydä.
Sellainen katastrofiajattelija sieltä. Sama kuin nämä: jos et synnytä sairaalassa, miehesi kuolee. Jos sulla ei ole ammattia, sinä kuolet ja miehesi kuolee
Ette viitsisi olla näin tyhmiä ja laiskoja.
Vierailija kirjoitti:
Enpä tunne naisia, jotka jättäytyisivät elämään miestensä tuloilla. Pienten lasten äitejä on, jotka hoitavat lapset taaperoikään, ennen kuin palaavat työelämään. Nykyäänhän siitäkin saa hirveää arvostelua osakseen, että hoitaa lapsia kotona.
Se on naisilla vähän niin, että teit niin tai näin, niin aina se on väärin. Jos menet töihin ja laitat lapset päiväkotiin, olet laiska, kun et hoida lapsiasi itse. Jos taas hoidat lapsiasi, olet laiska, kun et käy töissä. Laiskoja akkoja kaikki äiti-ihmiset siis.
Perus nais- ja äitiysvihaa. Yleensä toisten naisten taholta. Apinalaumoissa naaraat tappavat toisten naaraiden poikasia. Koittakaa kasvaa ihmisiksi ja lopettaa tämä vihasekoilu.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit kertoa kuinka sulla on diagnosoitu masennus, adhd ja polynoominen kysta
Keskittyisit vaan ap niihin, jotka ovat hakeneet valtiolle töihin eikä niihin, jotka eivät ole hakeneet valtiolle toimistotyöhön. Jos työhakemuksia on tullut 700 niin on kyllä varaa valita työntekijä. Miksi siis keskittyä heihin, jotka EIVÄT ole hakeneet teille töihin kun hakemuksia on kuitenkin tullut 700? Sulla on varmaan sairas pakkomielle johonkin tiettyyn ihmiseen,ja fakta on nyt vaan sellainen, että hän EI todellakaan tule teille töihin, get over it. Sen sijaan sulla on 700 muuta hakijaa, jotka todella oikeasti haluavat teille töihin, keskity niihin!
Minkälainen työnantaja haluaa palkata sellaisen henkilön, joka ei edes halua teille töihin, ei ole hakenut teille töihin, ei suostu allekirjoittamaan työsopimusta eikä tule työpaikalle edes kun jonossa on 700 ihmistä, jotka todellakin haluaisivat tulla töihin?
Vierailija kirjoitti:
Nainen saa sivistysvaltioissa elää miten haluaa, mutta valinnoilla on aina yhtriskunnallinen vaikutus. Jos moni jää kotiin, niin kohta kysellään kannattaako naisten kouluttautua, kun eiväthän he tarvitse tutkintoja. Ja kohta ei olekaan naisilla vapautta valita. Tasa-arvon eteen putää tehdä töitä koko ajan, muuten se menetetään.
Katsokaa naiset Saudi-Arabiaa, Afganistania jne, niin tiedätte mikä odottaa, jos luovutte taloudellisesta itsenäisyydestänne. Lisäksi tuomitsette tulevaisuuden tytöt ja naiset epätasa-arvoon.
Jokainen nainen on vastuussa kollektiivisesti naisten oikeuksista ja kotirouvat kusevat jokaisen naisen muroihin. Moni nainen (ja myös mies, huom) on taistellut tasa-arvon eteen, sitä tulisi kunnioittaa eikä huuhtoa vessanpöntöstä alas.
Enpä tunne naisia, jotka jättäytyisivät elämään miestensä tuloilla. Pienten lasten äitejä on, jotka hoitavat lapset taaperoikään, ennen kuin palaavat työelämään. Nykyäänhän siitäkin saa hirveää arvostelua osakseen, että hoitaa lapsia kotona.
Se on naisilla vähän niin, että teit niin tai näin, niin aina se on väärin. Jos menet töihin ja laitat lapset päiväkotiin, olet laiska, kun et hoida lapsiasi itse. Jos taas hoidat lapsiasi, olet laiska, kun et käy töissä. Laiskoja akkoja kaikki äiti-ihmiset siis.