Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HÄÄT PERUTTU, rahat ei riitä. Mahtavaa!

Vierailija
03.04.2010 |

Totisinta totta, häitä ei tule ainakaan normaaliin juhlatyyliin, koska raha ei riitä. Neljä tonnia on budjetti, sillä saataisiin juhlapaikka sekä ruoka, sormukset, minun ja miehen puvut, vihkiminen. Siinä on ollennainen, mutta koristelu, bändi, kutsut ja hääsviitti jäis täysin saamatta. Rahaa ei ole pistää yhtään enempää kuin neljä tonnia, ne on säästöt ja kun ollaan kth:lla ja työttömänä niin lisää ei voida säästää. :( Itse kumminkin koen että elävä musiikki ja koristelu kuuluu häihin, sukua olisi ollut tulossa kauempaakin, joten menuakaan en halua enää nipistää pienemmäksi (24€/hlö).

Tosi romanttista.

Mies suostuu pitkin hampain pelkkään siviilivihkimiseen. Mietin, että jääpähän se 4000 omaan käyttöön sitten. Kävisi vihkimisessä ja sen jälkeen hääkuvauksessa, syömässä ravintolassa, menisi hotelliin yöksi, lapset hoitoon. Onhan se sekin.

Kyllä se on että rikkaat saa hienot ja kauniit häät, köyhät tyytykööt siv.vihkimiseen. Ja siitä ei ole kyse, ettenkö olisi kilpailuttanut palveluita!! :(

Kommentit (269)

Vierailija
241/269 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 06:25"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 05:30"]

Opetelkaa tekemään asioita itse! Kaikkea ei tarvitse ostaa valmiina.

Minä ja mieheni järjestimme köyhinä opiskelijoina (budjetti oli paljon pienempi kuin tuo 4000 euroa) mahtavat häät 100 hengelle.

Tein itse kaikki ruoat häihin. Raaka-aineita metsästin tarjouksesta pitkin kevättä pakkaseen (ja vanhempieni ja anoppini pakkaseen). Pientä apua sain kaasolta ja bestmanilta, jotka kuorivat ammeellisen perunoita, anopilta, joka teki lasimestarin sillit ja työkaverilta, joka teki graavasi ostamani lohet ja teki niistä lohiruusukkeita. Työkaverini tuli myös tyttärensä kanssa tarjoilemaan häissä. Se oli hänen häälahjansa minulle. Lisäksi tarjoilijaksi saatiin äitini ystävä.

Häämenu, joka sisälsi mm. graavilohiruusukkeita ja hovimestarin kastiketta, lasimestarin silliä, sinappisilliä, tsatsikia, katkarapu-juusto-muna-tomaattisalaattia, kreikkalaista fetasalaattia, stroganoffia, uusia tilliperunoita, riisiä, tummaa ja vaaleaa leipää, yrttijuustoa, voita ja juomaksi itse tehtyä kotikaljaa, maitoa, vettä, vissyä ja mehua, sai kehuja kaikilta vierailta.

Itse asiassa useampikin vieras halusi tietää tämän loistavan pitopalvelun nimen, jotta voisi käyttää sitä omissa juhlissaan. Olivat hyvin hämmästyneitä, kun kuulivat, että ruoat olivat morsiamen käsialaa. ;)

Eräs tuttumme oli töissä kaupungin laitoskeittiössä ja hänen kauttaan saimme kaupungin käyttämän tunnetun konditorian tekemään hääkakun alennuksella. Kakku oli upea 5-kerroksinen ruusukkein koristeltu vadelma-kermakakku. Kakun hakeminen konditoriasta delegoitiin isäni hoidettavaksi. Hääkakun, kahvin ja teen lisäksi tarjolla oli myös tekemääni suklaista unelmatorttua.

Häätilan löysimme pitkän hakemisen kautta. 100 hengelle sopiva seuraintalo, johon sai tuoda omat juomat ja ruoat, mutta jossa oli 100 hengen täydellinen astiasto. Sellainen löytyi, kun liittyi erään seuran jäseneksi muutaman kympin vuosimaksulla. Itse tilavuokra olikin sitten erittäin edullinen ja tila oli käytössämme perjantaista sunnuntaihin, kun häät olivat lauantaina. Ihana paikka meren läheisyydessä.

Hääpukuni teetin työkaverillani, joka harrastaa intohimoisesti vaatteiden ompelemista. Puku valmistui hitaasti, mutta edullisesti ja oli täysin toiveideni mukainen. Sulhasen smokki vuokrattiin.

Häissä oli tarjolla kuohuviiniä, punaviiniä ja valkoviiniä ruoan kanssa, kolmea eri boolia ja drinkkejä. Kuohuviinit ja ruokaviinit oli haettu Virosta. Booleissa alkoholina taas oli ammattilaisvälinein tehdyt kotiviinit ja viina. Kotiviinit teimme itse. Kaaso toimi loppuillan baarimikkona tekemässä booleja ja myös erikoisdrinkkejä. Siitä hänellä oli kokemusta jo Kanarialta, jossa oli viettänyt pari kesää baarimikon hommissa.

Ei juhlia ilman musiikkia tietenkään! 5-hengen bändi saatiin koottua sukulaisen tuttavista, jotka olivat koulutettuja ammattilaismuusikoita ja toistensa työkavereita sinfoniaorkesterissa. Bändi koottiin vain tätä juhlaa varten ja sen hinnassa oli sukulaisalennus. Siitä vielä puolet maksoi vanhempani häälahjana meille.

Hääpaikan koristelimme itse perheidemme kanssa. Pöytäliinoiksi ostettiin valkoisia lakanoita Ikeasta, pöydät koristeltiin kynttilöillä, pihlajanmarjoilla, hedelmillä ja irtokukista itse tekemillämme asetelmilla.

Hääkuvassa kävimme valokuvastudiossa, mutta kirkkoon ja hääjuhlaan saatiin kuvaajaksi valokuvausta pitkään harrastanut tuttu. Hänellä oli myös ammattimaiset videokuvauslaitteet ja hän editoi meille upean häävideon koko päivän ajalta.

Hääkimpun ja kaksi asetelmaa tilasin edullisesta kukkakaupasta. Vein mukani kuvan sellaisesta hääkimpusta, jollaisen halusin. Hääkimppu oli täysin kuvani mukainen, muttei hinnalla pilattu. Ne kaksi asetelmaa olivat kirkossa alttarilla hääparin kumminkin puolin. Kun seremonia kirkossa oli ohi, kaaso ja bestman huolehtivat siitä, että samat asetelmat siirtyivät hääpaikalle hääparin pöytään.

Hääautoksi saimme lainattua kaveriporukamme ainoan äveriään vanhempien hienon auton. Omaa autoahan meillä ei tietenkään silloin ollut.

Vihkisormukset saimme isoäidiltäni. Hän antoi minulle upean sukusormuksen ja miehelleni edesmenneen isoisäni vihkisormuksen.

Kovalla työllä, mutta pienellä rahalla saimme upeat 100 hengen häät. Se vaati vain hyvää suunnittelua ja paljon työtä, mutta suuri nautinto upeista häistä oli kaiken työnteon arvoista!

PS. Ja hääsviitti, mikä se sellainen on? Me menimme aamuyöllä häiden jälkeen kotiin ihailemaan saamiamme häämuistamisia ja nukkumaan toistemme kainaloon. Häämatkalle Venetsiaan menimme vasta 10-vuotishääpäivänämme. Aiemmin ei ollut varaa.

[/quote]

Alapeukku koska saitte ihan kaiken suhteilla. Ihankuin kaikilla olisi kavereina ja sukulaisina kokkeja, muusikoita jne. Olitte siis poikkeuksellisessa asemassa. Jos meinaat että ihan jokainen tuosta noin vaan loihtii hääruuat ja kaiken muun puoli-ilmaiseksi tuttavien avustuksella niin mihin niitä ammattilaisia edes tarvitaan, eikö sinunkin koulutuksesi ole ihan turha kun kuka tahansa voi toimia kokkina isoissa juhlissa? Omasta tuttavapiiristäni ei löydy yhtään henkilöä jonka ammatista olisi hyötyä häiden järjestämisessä. Paitsi jos siellä tarvitaan sairaanhoitajaa, insinööriä, sosiaalityöntekijä,  tietoliikenneasentajaa jne. Jos siis menen joskus naimisiin niin se tarkoittaa säästämistä jotta voi ostaa ammattilsiset hoitamaan nuo hommat. 

[/quote]

Suurin osa hääbudjetista kuluu ruokaan ja juomaan.

Ruoat tein ihan itse. Enkä ole mikään kokki, vaan amatööri, jonka harrastus on ruoanlaitto. Oma ammattini ei liity häiden järjestämiseen millään tavalla, työskentelen IT-alalla.

Myös kotiviinit teimme ihan itse.

Ruoan ja juoman lisäksi kolmas suuri kuluerä häissä on hääpaikka. Hääpaikkaa metsästimme varmaan vuoden tai kaksi. Mihinkään ei olisi ollut varaa, jollemme olisi keksineet liittyä erään seuran jäseniksi, jolla perusteella saimme hääpaikan käyttöömme pilkkahintaan.

Siinä olikin jo suurin osa tavallisen hääbudjetin kuluista. Ruoka, juomat ja hääpaikka. Ihan itse tehtyä ja hankittua.

Lisäksi kartoitimme koko tuttava- ja sukulaispiirin kontaktit ja apuvoimat.

Mitä järkeä on esimerkiksi vuokrata jotain hääautoa, kun ihan varmasti jokainen tuntee jonkun, joka tuntee jonkun, jolla on hieno auto. Jokainen varmasti lainaa autoaan hääautoksi. Sehän on pelkästään imartelevaa, jos oma auto kelpaa jollekin niin tärkeäksi kuin hääautoksi. Sellainen hivelee autonomistajan egoa! :)

Samoin jokaiselta varmaan löytyy joku tuttu, joka harrastaa valokuvausta tai on hyvä siinä. Ei siihen tarvita mitään ammattilaisvalokuvaajaa, vaan hyvä ystävä, joka haluaa auttaa.

Samoin monelta löytyy joku käsitöitä harrastava, joka voi tehdä hääpuvun edullisesti. Sen voi tehdä myös itse, jos harrastaa  käsitöitä. Jollei käsityötä harrastavia löydy, hääpuvun voi myös vuokrata. Ei ole pakko rynnätä ostamaan sitä kalleinta ranskalaista hääpukua morsiusliikkeestä.

Hääkakunkin voi tehdä itse. Niin olisin minäkin tehnyt, jollemme olisi saaneet tuota tarjousta henkilöltä, joka kuuli naimisiinmenostamme. Nyt säästin sen vaivan ja jouduin tekemään vain unelmatortut. Toki se maksoi jonkin verran enemmän kuin olin budjetoinut pelkkiin raaka-aineisiin. Mutta annoin sen valmiin kakun itselleni häälahjaksi. Kovaa työtä riitti ruokien tekemisessä ihan tarpeeksi ja olin vieläpä raskaana.

Toki, jos oma peukalo on keskellä kämmentä, niin on "pakko" ostaa kaikki valmiina. Toinen vaihtoehto olisi opetella tekemään itse!

Vierailija
242/269 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta jonkin hääkoristeet, naikkareista? Milloin ne häät olisi, kesä/syksy/talvi-mitä kukkia ja oksia tms voi hyödyntää. Ikean halvimmat valkoiset lakanat pöytäliinoiksi, 2e kpl

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/269 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä häät oli kotona. Tilattiin kokki kotiin ja upeat ruoat. 2 kitaristia. Kirkkovihkiminen, siitä luksusautolla kotiin. Puvut, tyttärelle morsiusmekko (1,5v), kukat. Hotelliyö ja illallinen muutamalle muulle läheiselle. Ammattikuvaaja, kampaus, sormukset. Vieraita vain tusina. Luksushäät meille, budjetti about 2000€. Aluksi piti mennä Italiassa naimisiin mutta rahat loppui meilläkin.

Vierailija
244/269 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menimme kirkossa naimisiin, vain vanhemmat paikalla.Jatkoja ei ollut.
Happily married 30 v

Vierailija
245/269 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4000 euroa rahaa...ja olette pienituloisia.Mieti nyt mikä summa!Kyllä ei enempää rahaa ees kannata teidän laittaa!Varma olen,että saatte tuolla hienot häät,oon ollut pienempien budjettien hienoissa häissä.Priorisoikaa äläkä luovuta.

Vierailija
246/269 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tää pariskunta oo eronnukki jo...

Vierailija
247/269 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
248/269 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääsviitti? Mikä ihme se sellainen on?

Vierailija
249/269 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jäisi meillä häät juhlimatta jos joka jumalan asiasta pitäisi nipistää. HuhHuh!

Morsian värkkää vuotta ennen kynnet verillä itse jotain koristeita ja värkkää tukkaansa. Hei haloo! Sen pitäisi olla yksi ihmisen onnellisimmista ja tärkeimmistä päivistä. Paljompa puolikuollut, loppuunsa pihistetty morsian nauttii varsinaisena juhlapäivänä enää häistä.

Me pysyttelemme susiparina tasan niin kausn, kun on varaa järkjestää kunnon häät. En tarkoita, että rahaa pitäisi vetää setelikaupalla vessanpytystä alas mutten ikinä suostuisi johonkin naapurin sirpan hätäisesti akryylistä ompelemaan rättiin ja sukulaispenan kertiskameralla räpsittyihin puolivalottuneisiin hääkuviin kera cd:ltä tulevan häämusiikin! Voi herranjestas sentään.

ONNEKSI kukin taaplaa tyylillään ja toista ei haittaa vaikka pihistäisi joka jumalan asiasta, pääasia että pääsee naimisiin! Onneksi se ei ole itselle ykkösprioriteetti. Vaikka sitten maistraatissa pikaisesti ja juhlat vasta kun on todella varaa järjestää ne kunnon juhlat monipuolisine ruokineen, kunnon juhlapaikkoineen ja asiallisella ohjelmalla.

Vierailija
250/269 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiin menossa pienin merkitys on isoilla häillä. Ne on jopa korneja pitkään yhdessä asuneelle parille. Ja jos on jo lapsiakin. Miksi järjestettäisiin isot häät, puvut ym?

Vierailija
251/269 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et siis halua naimisiin. Onhan tuo nyt kamalaa, kun bileet peruuntuu.

Vierailija
252/269 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun haave ois vihkiminen maistraatissa ja karkaaminen häämatkalle jonnekin lämpimään. Vihaan isoja juhlia yli kaiken.

Vierailija
253/269 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat on tyhmiä. Me mentiin naimisiin ruokatauolla ja lounasruokalassa ruoka. Maksoi reilusti alle satkun maistraatin kulujen kera.

Vierailija
254/269 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siviilivihkiminen? Voit mennä kirkossa naimisiin kauniisti eikä se maksa mitään. Sehän on se naimisiin meno se asian ydin, ei julmetut häät joihin sinulla ei siis ole varaa.

Toisaalta kalliiksi voi tulla vaikka ei järjestä juhliakaan. Oma naimisiinmeno karkaamalla maksoi 10 000 EUR, satsattiin upeaan sormukseen, hienoon häämatkaan ja hääillalliseen. 

Vierailija
255/269 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:17"]

Ehkä he ovat viidessä vuodessa jo saaneet säästettyä.

[/quote]

Jep. Täällä tohkeissaan kannustetaan AP:ta, mutta kukaan ei huomaa että aloitus on viiden vuoden takaa...

Vierailija
256/269 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin naimisiin maistraatissa aamupäivällä ja illemmalla, pienellä budjetilla pidettiin hääjuhla sukulaisille ja ystäville (n.60hlöä). Meillä oli juhlapaikka (Helsinki) 300e. (Punk)bändi saatiin häälahjana esiintymään mutta suurimman osan juhlasta Dj:nä tietokoneen kanssa toimi isäni tai serkkuni, myös yksi vieras esitti laulun. Valokuvia otti ne joilla oli kamerat mukana, hääkuvia mulla ei ole vieläkään vaikka useampi vuosi häistä mutta tiedän mistä saisin niitä jos haluaisin/jaksaisin.

Kutsut tein itse, niihin kyllä tuhlasin älyttömän summan (varmaan 50€) kun hieman innostuin. Tosi siistit kun tietokoneelta tulostin nätille pahville tekstin, vähän leikkaamista ja liimaamista, rusettia ympärille kauniista nauhasta. Pahvi, musta tussi, päällystemuovi ja teippi, niillä tehtiin kyltit hääpaikalle johtamaan.

Koristeetkin tehtiin itse: Kaksi hääkaarta saatiin lainaksi ja ostin superhalpaa, valkoista "valoverhoa" jota kieriteltiin kaareen ja laitettiin muuallekin. Pöytäliinat saatiin lainaksi mutta oli valkoista lakanaa, itsekin ostettiin myöhemmin valkoisia Ikean lakanoita (2€/kpl) juhlia varten pöytäliinoiksi ja hyvin on sopineet. Sen lisäksi vaaleanpunaista nauhaa (jotain muovia/paperia) askartelukaupasta ja silkkipaperia. Pöydillä oli kynttilät Ikean isoissa viinilaseissa joihin oli laitettu hopeista hiekkaa pohjalle, jalkaan tehty v.pun kapeasta kangasnauhasta pieni rusetti. Hääparin pöydässä oli pari yksittäistä ruusua maljakoissa, joissa oli suippo suuaukko, löysin jostain tiimarin alesta. Maljakoita nyt saa Ikean lisäksi vaikka kirppariltakin oikein nättejä. En muista oliko muuta mutta ihan nätit koristeet vähällä rahalla.

Ruokiin saatiin sukulaisilta tekoapua, ei ollut lämmintä ruokaa vaan piirakoita jne pikkusuolaista sekä makeaa. Kakku haettiin leipomosta, etsin halvimman paikan minkä löysin. Alunperin oli ajatus tehdä itse mutta ajanpuutteen vuoksi näin. Alkot tietysti Tallinnasta haettiin. Ruokaa jäi ihan älyttömästi yli jopa.

Tarjoiluissa ja siivoiluissa auttoi pari sukulaista ja ystävää, eli siis maljoissa ja kahvien kaatamisessa jne, ruokia olin itsekin mukana laittamassa esille ennen kun vieraat tuli. Kahviastiasto oli juhlapaikan puolesta, olen aika varma että meillä oli kertakäyttölautasia. En kuollaksenikaan muista saatiinko kuoharilasit lainaksi vai oliko kertakäyttöiset.

Miehelle ostettiin puku Dressmannilta ja itselleni löysin mekon Haloselta, tais kustantaa 60€ se mekko. Kukkakimpun virkaa toimitti ruusu (joka meni koristeeksi juhlapaikalla). Hotellihuone, jonne lähdettiin juhlapaikalta taksilla, oli ihan perus hotellihuone. Sekin tosin saatiin häälahjana miehen isältä kun sai henkilökunta-alennuksella sen eli ei senkään vertaa kustantanut. Ja taksikuskikin oli joku tuttu. Seuraavana päivänä lähdettiinkin sitten metrolla sieltä pois, tietysti normaalit kengät oli unohtunut jonnekin juhlapaikalle kassiin ja korkkareilla piti kipeillä jaloilla ja nuutuneena tepastaa mutta mukavat muistot jäi :D

Juhla oli todella onnistunut ja kaikilla oli todella hauskaa. En muuttaisi mitään ja palautekin oli vain positiivista. Oli oikein meidän näköiset pippalot :)

Siskoni järjesti myös vähällä rahalla perinteisemmät häät, koristelut tehtiin itse, hääauto oli perhetutun auto ja toinen perhetuttu teki savuporojuusto-keiton tarjottavaksi. Mekon osti käytettynä, tosi kaunis oli. Miehen puku oli vuokrattu. "Hääbändi" oli kaksi ihmistä joista toinen lauloi ja lopuksi vetivät karaokea.

En oikein jaksa ymmärtää että miksi häihin pitäisi edes laittaa tuhansia ja tuhansi, jopa kymmeniä tuhansia euroja tai ottaa lainaa niitä varten, ihan käsittämätöntä yhden päivän takia. Mielummin sitä rahaa laittaa elämiseen tai asumiseen. Tunnelmahan siinä päivässä on tärkein, että saa ystävät ja sukulaiset saman katon alle viettämään mukavan juhlan. On muitakin vaihtoehtoja kuin joko ökyhäät tai ei häitä ollenkaan, mielikuvituksen puutetta jos ei osaa sitä ajatella.

Vierailija
257/269 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 09:17"]

No huhhuh! Nyt vaan fb:n hääkirppiksille marsmars! Pinterestista diy-ideoita, kukkia parveke/piha täyteen kasvamaan, menuksi valitsette tarpeeksi simppelin jutun (esim.lohikeitto+ite tehty saaristolaisleipä, runsaat lisukkeet)jonka teette talkoovoimin, soittoa paikalliseen kampaaja- ja kosmetologikouluun(varmasti saatte viimisen vuoden opiskelijan tekemään edullisesti meikit ja kampaukset jos et itse tahdo tehdä!). Viinat tallinnasta joko itse noudettuna tai netistä tilaamalla, kiitoslahjoissa muelikuvitus peliin (esim.20€ koru +ikkunoiden pesu lahjakortti[jonka siis ite suoritat sitte]), silmät auki kirppiksillä, harrastelijavalokuvaaja maksaa puolet vähemmän kuin ammattilainen(mikäli oot valmis tinkimään tästä), hääyö voi olla normi hotellihuoneessa sviitin sijaan jne jne jne. Nimim.hienot, ihanat, rennot häät 3000-4000€ budjetilla tämän vuoden heinäkuussa ja hyvin pystyy järjestämään ;)

[/quote]

Mitkä ihmeen kiitoslahjat? Koruja kenelle, vieraille vai?
[/quote]
Kaasolle ja bestmanille:) tekevät niiin suuren osan hääjuhlamme onnistumisessa ja polttareiden järjestämisessä, että kunnon kiitos on paikallaan!

Vierailija
258/269 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 07:47"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 06:25"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 05:30"]

Opetelkaa tekemään asioita itse! Kaikkea ei tarvitse ostaa valmiina.

Minä ja mieheni järjestimme köyhinä opiskelijoina (budjetti oli paljon pienempi kuin tuo 4000 euroa) mahtavat häät 100 hengelle.

Tein itse kaikki ruoat häihin. Raaka-aineita metsästin tarjouksesta pitkin kevättä pakkaseen (ja vanhempieni ja anoppini pakkaseen). Pientä apua sain kaasolta ja bestmanilta, jotka kuorivat ammeellisen perunoita, anopilta, joka teki lasimestarin sillit ja työkaverilta, joka teki graavasi ostamani lohet ja teki niistä lohiruusukkeita. Työkaverini tuli myös tyttärensä kanssa tarjoilemaan häissä. Se oli hänen häälahjansa minulle. Lisäksi tarjoilijaksi saatiin äitini ystävä.

Häämenu, joka sisälsi mm. graavilohiruusukkeita ja hovimestarin kastiketta, lasimestarin silliä, sinappisilliä, tsatsikia, katkarapu-juusto-muna-tomaattisalaattia, kreikkalaista fetasalaattia, stroganoffia, uusia tilliperunoita, riisiä, tummaa ja vaaleaa leipää, yrttijuustoa, voita ja juomaksi itse tehtyä kotikaljaa, maitoa, vettä, vissyä ja mehua, sai kehuja kaikilta vierailta.

Itse asiassa useampikin vieras halusi tietää tämän loistavan pitopalvelun nimen, jotta voisi käyttää sitä omissa juhlissaan. Olivat hyvin hämmästyneitä, kun kuulivat, että ruoat olivat morsiamen käsialaa. ;)

Eräs tuttumme oli töissä kaupungin laitoskeittiössä ja hänen kauttaan saimme kaupungin käyttämän tunnetun konditorian tekemään hääkakun alennuksella. Kakku oli upea 5-kerroksinen ruusukkein koristeltu vadelma-kermakakku. Kakun hakeminen konditoriasta delegoitiin isäni hoidettavaksi. Hääkakun, kahvin ja teen lisäksi tarjolla oli myös tekemääni suklaista unelmatorttua.

Häätilan löysimme pitkän hakemisen kautta. 100 hengelle sopiva seuraintalo, johon sai tuoda omat juomat ja ruoat, mutta jossa oli 100 hengen täydellinen astiasto. Sellainen löytyi, kun liittyi erään seuran jäseneksi muutaman kympin vuosimaksulla. Itse tilavuokra olikin sitten erittäin edullinen ja tila oli käytössämme perjantaista sunnuntaihin, kun häät olivat lauantaina. Ihana paikka meren läheisyydessä.

Hääpukuni teetin työkaverillani, joka harrastaa intohimoisesti vaatteiden ompelemista. Puku valmistui hitaasti, mutta edullisesti ja oli täysin toiveideni mukainen. Sulhasen smokki vuokrattiin.

Häissä oli tarjolla kuohuviiniä, punaviiniä ja valkoviiniä ruoan kanssa, kolmea eri boolia ja drinkkejä. Kuohuviinit ja ruokaviinit oli haettu Virosta. Booleissa alkoholina taas oli ammattilaisvälinein tehdyt kotiviinit ja viina. Kotiviinit teimme itse. Kaaso toimi loppuillan baarimikkona tekemässä booleja ja myös erikoisdrinkkejä. Siitä hänellä oli kokemusta jo Kanarialta, jossa oli viettänyt pari kesää baarimikon hommissa.

Ei juhlia ilman musiikkia tietenkään! 5-hengen bändi saatiin koottua sukulaisen tuttavista, jotka olivat koulutettuja ammattilaismuusikoita ja toistensa työkavereita sinfoniaorkesterissa. Bändi koottiin vain tätä juhlaa varten ja sen hinnassa oli sukulaisalennus. Siitä vielä puolet maksoi vanhempani häälahjana meille.

Hääpaikan koristelimme itse perheidemme kanssa. Pöytäliinoiksi ostettiin valkoisia lakanoita Ikeasta, pöydät koristeltiin kynttilöillä, pihlajanmarjoilla, hedelmillä ja irtokukista itse tekemillämme asetelmilla.

Hääkuvassa kävimme valokuvastudiossa, mutta kirkkoon ja hääjuhlaan saatiin kuvaajaksi valokuvausta pitkään harrastanut tuttu. Hänellä oli myös ammattimaiset videokuvauslaitteet ja hän editoi meille upean häävideon koko päivän ajalta.

Hääkimpun ja kaksi asetelmaa tilasin edullisesta kukkakaupasta. Vein mukani kuvan sellaisesta hääkimpusta, jollaisen halusin. Hääkimppu oli täysin kuvani mukainen, muttei hinnalla pilattu. Ne kaksi asetelmaa olivat kirkossa alttarilla hääparin kumminkin puolin. Kun seremonia kirkossa oli ohi, kaaso ja bestman huolehtivat siitä, että samat asetelmat siirtyivät hääpaikalle hääparin pöytään.

Hääautoksi saimme lainattua kaveriporukamme ainoan äveriään vanhempien hienon auton. Omaa autoahan meillä ei tietenkään silloin ollut.

Vihkisormukset saimme isoäidiltäni. Hän antoi minulle upean sukusormuksen ja miehelleni edesmenneen isoisäni vihkisormuksen.

Kovalla työllä, mutta pienellä rahalla saimme upeat 100 hengen häät. Se vaati vain hyvää suunnittelua ja paljon työtä, mutta suuri nautinto upeista häistä oli kaiken työnteon arvoista!

PS. Ja hääsviitti, mikä se sellainen on? Me menimme aamuyöllä häiden jälkeen kotiin ihailemaan saamiamme häämuistamisia ja nukkumaan toistemme kainaloon. Häämatkalle Venetsiaan menimme vasta 10-vuotishääpäivänämme. Aiemmin ei ollut varaa.

[/quote]

Alapeukku koska saitte ihan kaiken suhteilla. Ihankuin kaikilla olisi kavereina ja sukulaisina kokkeja, muusikoita jne. Olitte siis poikkeuksellisessa asemassa. Jos meinaat että ihan jokainen tuosta noin vaan loihtii hääruuat ja kaiken muun puoli-ilmaiseksi tuttavien avustuksella niin mihin niitä ammattilaisia edes tarvitaan, eikö sinunkin koulutuksesi ole ihan turha kun kuka tahansa voi toimia kokkina isoissa juhlissa? Omasta tuttavapiiristäni ei löydy yhtään henkilöä jonka ammatista olisi hyötyä häiden järjestämisessä. Paitsi jos siellä tarvitaan sairaanhoitajaa, insinööriä, sosiaalityöntekijä,  tietoliikenneasentajaa jne. Jos siis menen joskus naimisiin niin se tarkoittaa säästämistä jotta voi ostaa ammattilsiset hoitamaan nuo hommat. 

[/quote]

Plus kaikki eivät kehtaa käyttää tuttujaan noin härskisti hyväksi...

[/quote]

Ööö... Ketäköhän on käytetty härskisti hyväksi?

Ei ketään.

Meidän häissämme hääpari teki lähes kaiken itse.

Lisäksi muutama henkilö tarjoutui ihan itse auttamaan, kun tiesi, että nyt tehdään isoja häitä hääparin omalla työllä. Antoivat työnsä häälahjaksi ja paljon parempi häälahja se olikin kuin joku rahasumma, jota tällä palstalla pidetään hyvänä häälahjana.

Muille avustajille maksettiin korvaus. Kotiompelijallekin maksettiin juuri se mitä hän pyysi. Tuli silti huomattavasti halvemmaksi teettää hääpuku amatööriompelijalla kuin jossain liikkeessä tai ostaa se valmiina morsiusliikkeestä.

Hääkuvaaja oli miehen setä, joka antoi työpanoksensa häälahjaksi. Tarjoilijana toiminut työkaverini ilmoitti jo heti häistä kuultuaan, että hän tulee sitten tyttärensä kanssa tarjoilemaan ja se on heidän häälahjansa meille.

Kaason rikas äiti kyseli häistä kuultuaan onko meillä hääautoa, kun tiesi tasan tarkkaan, ettei meillä ole autoa, eikä rahaakaan juuri lainkaan. Oli juuri ostanut upean uuden auton ja halusi tarjota sitä meille hääautoksi. Se oli hänen häälahjansa meille.

Ihmiset ovat yleensä hyvin auttavaisia, kun tietävät toisten hankalista tilanteista, kuten vaikkapa vähävaraisuudesta. Itsekin autan muita aina heidän tärkeinä hetkinään. Olen käynyt miehen kanssa kuvaamassa aika monet häät, rippi- ja yo-juhlat ja auttanut ystävien ja sukulaisten juhlien järjestelyissä, esim. ruokatarjoilujen valmistamisessa.

Auttamisesta tulee itselle hyvä mieli ja juhlatunnelmakin nousee ihan eri lailla, kun on ollut mukana järjestelemässä juhlaa, kuin jos vain marssisi vieraana valmiiseen pöytään! :)

Vierailija
259/269 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4000 eurolla järjestää juhlat. Valkoisia pitsimekkoja saa nyt kaupoista muutamalla kympillä, miehen puvun voi vuokrata tai hakea dressmannilta. Sormuksen hintahaitarikin on muutamasta kympistä tuhansiin. Omani on maksanut 139 euroa. Korisyelut ja kutsut voi tehdä itse. Säästynyt raha bändiin tai vaikka dj:hin. Bändin saa paikalle jo 500 eurolla. Osa haluaa vain esiintyä. Jos paikka mahdollistaa sen tarjoiluja voi tehdä myös itse ja ammattikouluiltakin kannattaa kysellä tarjoiluja.

Jos rahaa ei ole, täytyy tehdä pienemmät häät ja miettiä, mikä itselle on tärkeää.

Vierailija
260/269 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on isot häät niin tuskin voimat riittää nauttia hääsviitistä. Eli sen voi karsia pois kuluista ja järkkäätte sen sitten vaikka häiden vuosipäivänä myöhemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan