13v tyttäreni on raskaana!!
En kestä ajatusta, tyttö seurustellut 3kk pojan kanssa. ovat sitä mieltä, että haluavat pitää lapsen, olen ehdottomasti sitä vastaan! nyt tytär raivoaa, että muuttaa pois kotoa ja muuten pitää mykkä koulua.
Luulin, että heillä on vain pientä hempeilyä, mutta ei selvästikkään ole!
Olen shokissa, tunnen, että olen todella huono äiti kun päästin lapseni tuollaiseen tilanteeseen.
Olemme keskustelleen seksistä ja ehkäisystä. syyn sain tyttäreltäni, että ei ollut...
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vain! Mutta kyllä kolmetoista vuotias on jo nuori teini!
Kyllä minusta kolmetoista vuotias voi jo seurustella kunhan ei mitään seksiä harrasta ainakaan nuorempana kuin minä..
Olen nyt itse 15,5v ja 5,5 eli melkein 6 viikolla raskaana! Poikaystäväni tietää siitä ja hän ei suuttunut vaan otti asian ihan hyvin ja vanhempanikin otivat sen aika hyvin vaikka äiti kyllä halusi varmistaa että käytimmehän silti ehkäisyä...ja nyt hän ja isäni ovat jo vallan mukana odotuksessa aijon pitää lapsen poikaystäväni kanssa ja kyllä käytimme kondomia mutta lääkärikin oli sitä mieltä että kondomi vvarmaan vaurioitui siinä.....
Mutta nyt olemme onnellisia ja ainiin poikaystävänikin nykyään asuu meillä kun hän asui ennen opiskelija asuntolassa hän on siis saman ikäinen kuin minä.
Meistä tulee 100000000000... kertaa onnellisempi ja muutaman hengen verran isompi perhe!
Eikä tämä raskaus minun elämääni pilaa!
Ensin se vaikutti minusta siltä että...eih katastrofi! Mut nyt oon sillai et ihanaa saan vauvan.
Harkitsin ensin kolme kertaa aborttia kun olin shokissa mutta en tehnyt aborttia....enkä kadu!
Perheen tuki auttaa jaksamaan!
Jos olet huolissasi lapsesi opinnoista....kyllähän ne voi myöhemminkin loppuun hoitaa.
Että ihan kolme kertaa olet harkinnut aborttia :D vielä 6 viikkoa aikaa arpoa.
Siis onks se pannu omaa isäänsä??? Vai tajusinko nyt ihan väärin?
Vierailija kirjoitti:
Siis onks se pannu omaa isäänsä??? Vai tajusinko nyt ihan väärin?
Tajusit todellakin. Taidat olla joku ÄO:lla 75 varustettu sairas pervo. Tukehdu fantasioihisi.
Vierailija kirjoitti:
mutta näin voisi ainakin käydä.
Omalla tytölläni alkoi kuukautiset jo 11.v. joten ihan hyvin hänkin voisi tulla raskaaksi.
Mutta, en nyt halua lähteä kenenkään kasvatusta arvostelemaan, mutta miten ihmeessä näin on päässyt käymään? Jos tämä on siis totta.
Oma tyttäreni, 13.v. on menossa yläasteelle. Hänellä on tyttökavereita joiden kanssa käydään leffoissa, kuunellaan musiikkia, käydään ostoksilla ja välillä linnanmäellä tai muuten vain hengaillaan..mutta hengailua ei ole se, että notkutaan ostareilla tai jengeissä..vaan aina jonkun kotona.
Meillä neiti ei vielä ole millään lailla kiinnostunut pojista, ja olen erittäin selvästi antanut ymmärtää, ettei niistä kannata olla kiinnostunut vielä muutamaan vuoteen. Minkäänlainen seurustelu ei vielä kuulu 13.v. tytön/pojan elämään. Se kuuluu siihen aikuisuuteen ja ihan oikeaan teini-ikään 15.v. ylös päin.
Missä ihmeessä te aikuiset olette silloin, kun lapsenne teitä on tarvinnut?
Olen monesti miettinyt, olisiko ollut parempi vaihtoehto, jos olisin kuitenkin laittanut lapseni päiväkotiin, olisiko heistä tullut enemmän sosiaalisempia ja ovatko jääneet jostain paitsi? Mutta jos se jostain paitsi jääminen on sitä, että tullaan 13.v. raskaaksi tai 16.v isäksi tai että hengaillaan kavereiden kanssa ostarin nurkilla ja kytätään sitä, että kuka kehtaa pyytää jotain vanhempaa ihmistä ostamaan sen perjantai pullon..en kadu yhtään sitä, että olen 15.v. ollut kotiäitinä ja kasvattanut itse lapseni. Ollut läsnä.
Minkäänlaista ammattia minulla ei ole, mutta en myöskään ole kortistossa...mieheni palkka on todella pieni, mutta aina on jotenkin toimeen tultu. Sosiaalihuolto ei ole meitä elättänyt..olen luopunut kaikista omista turhakkeistani, menoistani, avioliittoni ei ole se paras..mutta kunnioitamme toisiamme..luojan kiitos minun lapseni ei ole raskaana, ei juopottele, eikä muutenkaan käyttydy epäsopivasti...voin yksin ja ainoastaan yksin kiittää siitä itseäni....sillä minä, äiti, olen uhrannut oman elämäni, omille lapsilleni...jotta he saisivat kasvaa turvallisesti ja että jos hätä tulee, niin se olen minä joka olen paikalla. Minun aikani jatkaa elämää, tulee vielä..kunhan kuopuskin hieman isommaksi kasvaa...ja mitä olen saanut tästä kaikesta?
Tiedän missä lapseni milloinkin ovat, ei ole niitä raskauksia, ei pelkoja missä lapset ovat viikonloppuisin, minulle ei soitella poliisilaitokselta tai sos. virastosta, että pitäisi lapsi hakea kotiin...ei soiteta koulusta että on ongelmia...eikä meillä lapset tappele ja huorittele äitiään, meillä ei paiskota ovia, vaikka teini-iässä lapsiakin on.
Miten ihmeessä te toiset voittekin sotkea lapsenne elämän ihan täysin?
Säälin sun lapsia tosi paljon. Ovat todennäköisesti aika syrjäytyneitä normaalista sosiaalisesta elämästä, mutta ethän sitä äitinä huomaa. Ketä 13-v tyttö ei ole kiinnostunut pojista?!XD Lapsesi on joko tosi ernu tai osaa piilottaa asiat sulta tosi hyvin. Sanoisin että jos on normaali 13-v on poikien kanssa jutuissa ja on ainakin maistanut alkoholia
Kuka idiootti taas nostelee vuosikausia vanhoja avauksia??
Kannattaa sanoa juurikin niin että tyttö on hyvä ja todellakin muuttaa samantien pois lapsuuden kodista jos kerran on päättänyt perustaa oman perheen.
Ikävä juttu kyllä kaikin puolin. Lapsen isähän pesee kätensä asiasta viimeistään siinä kohtaa kun lapsi syntyy. Adoptioon siinä tapauksessa.
VANHA KETJU.
LAPSI ON JO 4-VUOTIAS
Mä ite oon pilannu elämäni noin että oon esim ruotsiksella. oon yrittäny näitten asioitten takia myös itsaria moneen kertaan ja oon 13v. mut kyl mun mielestä saa panna ihan niin paljon kun haluu kyllä mäkin jo panen mun poikaystävää kunhan muistaa käyttää ehkäsyy....
Kyllä seiskaluokkalainen voi tulla raskaaksi! Miksei voisi? Kaverini on 13v ja on raskaana. Ei uskalla kertoa vanhemmille koska pelkää häätöä kotoa. Antakaa lapsenne päättää mitä itse haluavat ja jos päätös oli väärä,virheistä oppii. Aina aikuinenkaan ei ole oikeassa!
Abortti on syntiä.
Ja tietenkin vaikka jo 12 vuotias nuori tyttö saa tapailla poikia tai tyttöjä, kunhan ehkäisystä todella toitotetaan! (Tosin tytön kanssa sitä ei tarvita vaikka kokemuksesta voin sanoa että kahden tytön väliset suhteet ovat rutkasti intiimimpiä kuin tytön ja pojan) Eikä tuossa iässä YLEENSÄ vielä liity yhdyntää seurusteluun... Hävetkää nyt myös sellaiset vanhemmat jotka eivät anna lastensa seurustella!
Ja ihan vain tiedoksi niille jotka ovat joskus murrosikäisen tytön kanssa tapelleet että saako jonkun pojan(tai tytön) kanssa olla vai ei, niin kyllä ne sinne menevät ja seurustelevat. Ihan samanlailla kuin polttaisivat tupakkaa salaa niin eihän teidän siitä tarvitse tietää että heillä on poika tai tyttöystävä.
Mun mielestä vanhemmat tekee tollasessa tilanteesta väärin jos lapsi synnytää sen lapsen ja ne sitte hoitaa sitä vauvaa suurimman osan ajasta. Sen lapsen lapsihan se on, ei pidä liikaa hyysätä, kertoo niikun asiat on ja mitä menettää jos se lapsen synnyttää. Ja voi näyttää pelotteluvideoita. Niiku joku jo aano että ton ikäiset on tyhmiä lapsia eikä tajua seurauksia, ja kuvittelee että se vauvaelämä on ihanaa.
ei lasta pidä silti tappaa abortilla se olisi murha
olet sika äidiksi
Vierailija kirjoitti:
13v tyttäreni on raskaana!! Mieheni on isä!!
Anteetks kun sanon mut mun äiti oli 40v kun sai mut et tohon voin sanoo et voi VITUN SAATANA PERKELE!
Abortti= hengen riistämistä ei vielä syntyneellä tulevalla vauvallakin on elämä
Tää on niin huono ollakseen provo että pakko olla totta.
Njoo, mitä vois sanoa?
Hei Ap,
en lukenut kaikkia vastauksia eli en tiedä onko joku jo muistuttanut seuraavsta näkökulmasta liittyen adoptioon. Itse suosittelen aborttia. Ei missään nimessä adoptiota.
Tyttäresi miettii muuten lopun ikäänsä mitä lapselle, josta hän ei pysty 13 v. pitämääm huolta, kuuluu. Tyttäresi joutuu myös käymään läpi raskauden ja synnytyksen sekä mahdolliset komplikaatiot. Parempi on, että raskaus ja synnytys ja vauvaan liittyvät asiat hän kävisi ensikertalaisena läpi aikuisena, aikuisen partnerinsa kanssa.
Mieti tilanne: Tyttäresi on 27 - 30 v. koulutettu, ammatissaan ja tavannut mukavan miehen, ja he haluavat tehdä lapsen/lapsia. Mies tietää että tyttö ei ole ensisynnyttäjä, eli adoptiosta, mutta neuvolassa ja synnytyssairaalassa tämä asia kuitenkin tulee koko ajan esille vaikka se on jo läpi käyty. Ehkä synnytyksessä oli jotain pielessä, ehkä lapsella oli joku vamma joka nyt 15 v. myöhemmin muistuttaa itsestään pahimmillaan joka päivä vaikka tyttäresi ei ole lapsen kanssa ollut koskaan tekemisissä. Eihän se hyvältä tunnu, että tyttärellesi aikuisena oman miehen kanssa harkittu, haluttu ja toivottu lapsi ei ole esikoinen - että hän on käynyt jo kaiken sen läpi jonkun teinipojan kanssa, joka kuitenkin viimeistään parikymppisenä jätti tyttäresi koska kasvu teki tehtävänsä.
Tyttäresi on se jonka kehoon raskaus, synnytys, äidiksi tulo ja adoptio jättävät ikuiset jäljet henkisten lisäksi. (Pojalle "vain" henkiset, adoptiossa ei edes elatusvelvollisia.)
Teidän tapauksessa abortti on järkevä ja perusteltu toimenpide. Tyttäresi pääsee siitä taatusti yli. Hänellekin tapahtuu vielä paljon uusia isoja asioita ja pyrkimyksiä varmasti tulossa, joista monet hyviä. Miten kaksi lasta ylipäätään kykenee kasvattamaan lasta? Mitä jos lapsi on kehitysvammainen? Ymmärtävätkö nämä lapset miten rahaa tienataan, miten raha yhteiskunassa liikkuu? Pelkkä rakkaus ei aina riitä, niin kuin itse äitinä sen hyvin tiedät.