Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä reilua: KULUJEN jakaminen?

Vierailija
04.06.2008 |

Tilanne lyhyesti tämä:

- miehen tulot noin 3000 euroa kuukaudessa, josta lyhentää lainaa 900 euroa

- miehellä omaisuutta 100 000 euron edestä, siis metsiä ja peltoja, mutta asumme vuokralka

- minulla tulot 600 euroa kuukaudessa, olen raskaana ja olemme avoliitossa

- jaamme KAIKKI kulut puoliksi, eli siis vuokran, veden, sähkön, ruuat (vaikka mies syö enemmän ja minä teen AINA ruuan ja siivoan AINA)

- minulla ei ole varaa muuhun kuin maksaa pakolliset menot, eli siis puolet ruuasta, muista kuluista ja vuokrasta

- nyt olen itku kurkussa, koska mulla ei ole varaa ostaa äitiysvaatteita ja mitkään vanhat vaatteet ei mene päälle

Olenko idiootti kun valitan vai olisiko joku muu ratkaisu reilumpi?

Kommentit (425)

Vierailija
161/425 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti elintasosta tinkimään joutuvat vain työttömät, opiskelijat ja eläkeläiset.

Siksi jaksaakin hämmästyttää, miksi täällä naiset väittää että perhe joutuisi asumaan kaksiossa jos elintaso valittaisiin naisen palkan mukaan.

Vierailija
162/425 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin jos "pienipalkkainen" ei uskalla ottaa lainaa, elintaso ei ole kovin kaksinen ainakaan asumisen suhteen..

Meillä mies tienaa keskipalkkaa ja itse olen pienellä äitiysrahalla. Kunnon töissä (palkan perusteella) en ole koskaan ollut, koska opiskelin turhaa alaa... ja nyt opiskelen uutta.

Mies käyttää omiin menoihinsa 50-100 e/kk ja maksaa kokonaan lainanlyhennyksen (melkein 1000e). Tilit ovat erikseen, mutta käytännössä makselen kaikenlaisia laskuja kummankin tililtä sen mukaan, kummalla sattuu siellä enemmän rahaa olemaan. Jos näin ei olisi, ei elosta tulisi yhtään mitään, kun toinen (minä) ei tienaa, ei tienaa ja silti on elettävä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/425 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan pk-seudulla perheasunnon ostaminen ei ole lainkaan mahdollista, siis jos perheen yhteinen elintaso valitaan huonompipalkkaisen mukaan.

Kaksioon voi saada lainaa...

Vuokra-asunnotkin maksavat maltaita jos haluaa ison perheasunnon. Asumistukeakaan ei voi saada jos on se hyväpalkkainen mies, sama pätee halpoihin vuokra-asuntoihin, joissa on tulorajat...

Oikeasti elintasosta tinkimään joutuvat vain työttömät, opiskelijat ja eläkeläiset.

Siksi jaksaakin hämmästyttää, miksi täällä naiset väittää että perhe joutuisi asumaan kaksiossa jos elintaso valittaisiin naisen palkan mukaan.

Vierailija
164/425 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka aamen tuohon tulikin niin nostetaan ainakin luettavaksi. Ollut aika suosittu ketju, sekä luettu että kirjoitettu?

Vierailija
165/425 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä juttu totta? Jos on, eroa äkkiä! Ei herranjumala kenenkään tarvitse tuollaista kestää!! Minne on mennyt itsetuntosi? HERÄÄ!! Et elä ihmisen arvoista elämää, olet kuin jokin eläin talossanne. Mies ei arvosta sinua tippaakaan.

Vierailija
166/425 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko saanut raha-asiat sovittua?

Vierailija
168/425 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tunne että tunnet olevasi altavastaaja koko suhteessa. Onko kuitenkaan niin? Mitäpä jos lähdet omille teille, varmasti pärjäät olet saanut rahat riittämään tähänkin asti. Jää mies ja koko pihi sukunsa ilman perillistä. Ja mistäpä ikinä tiedät vaikka vuosien jälkeen kun olet synnyttänyt lapset ja hoitanut kodin, hän heittää sinut pellolle uuden löydettyään. Arvostus sinua kohtaan tuntuu olevan nolla. Liekö tärkeää vaan saada perillinen, ja piika kotiin taloutta pyörittämään? Tsemppiä ap! Yritä jaksaa, ja pidä puolesi.

Vierailija
169/425 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuuluu ap?

Vierailija
170/425 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tämän ketjun, olipa muuten pitkä... Minuakin kiinnitti huomiota se että hyvin herkästi sanotaan että kusipää äijä, häivy ja jätä se. Mutta ensinnäkin missään ei mielestäni sanottu että mies ei osallistuisi vauvan kustannuksiin? Vai missasinko juuri sen viestin. APn viestissä oli että menot puolitetaan niin että eiköhän se koske vauvankin menoja sitten aikanaan? Äitiysvatteet tietysti ja muut, ehkä vähän rajalla mutta pitäähän niihin rahaa löytyä. Tuo puolitus tietty ei ole reilu kun tulojen jakautuminen on tuollainen. Mutta kyllä jos seurusteleva pari muuttaa yhteen niin siinä tilanteessa menot pitäisikin puolittaa. Naimisissa on sitten jo toinen juttu?

Mutta herra100 jäi mieleen. Hänen tilanteensa on aika mielenkiintoinen. Sanoisin jopa että katastrofaalinen. On tavallaan heittänyt elämänsä hukkaan tai menettänyt jo sen vaimonsa takia. Selkeässä maksumiehen roolissa, vaimo on täysi hyväksikäyttäjä, jos olisi miehestä kysymys niin olisi paskiainen, naisesta englanninkielinen bitch kuvannee parhaiten. Mutta eipä tullut kuin muutama juttu jotka jollakin tapaa olivat sitä mieltä että "potkaise narttu pihalle" tms. Ja hiljaisuus yleensä tarkoittaa hiljaista hyväksyntää. Niin että tuli vain mieleeni että onko tässä taas näitä asioita joissa tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus toimii vain toisinpäin?

Vierailija
171/425 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisönosastoilla oli kirjoitus joka aika paljonkin sivusi tässä käsiteltyjä aiheita ja monta asiaa oli kuin näistä kirjoituksista.

Vierailija
172/425 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette naimisissa, eikä teillä ole avioehtoa...ota ero.,...saat puolet :P

Vierailija
173/425 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä

Vierailija
174/425 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en oikein osaa kuvitella tuollaista, kun meillä on kaikki yhteistä. Itselleni tulee vain lapsilisät tililleni, mutta mulla on käyttöoikeus miehen tiliin. Siirrän omalle tililleni, kun oma tili alkaa näyttämään nollaa.

Eihän siinä ole mitään järkeä jos miehesi ei anna sinulle rahaa välttämättömiin menoihin:(

Vierailija
175/425 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kustantamaan sinulle mm. äitiysvaatteet sekä muita henkilökohtaisia menoja. Lue vaikka lakikirjasta kohta avioliittolaki.

Vierailija
176/425 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli oikeesti kamalan paha mieli sun puolesta. Ihan samat sanat kun ap:llekin, että seuraavasta palkasta ostat itsellesi mitä haluat, ja sitten lopusta lapsille ruokaa. Tuo autohommakin on ihan peestä, ja sun rouva kuulostaa kyllä aika prinsessalta. Onko hän oikeesti kaiken tuon arvoinen?!?!?

Vierailija
177/425 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava kysymys on paljonko tila tuottaa vuodessa?

Miehesi käyttää tilalainaan n.900€/kk eli huomattavan osan palkkatuloistaan. On syytä miettiä, paljonko on siihen sijoitetun pääoman tuotto? Ymmärrän myös tunnesyyt, kotitila, mutta silti teidän taloustilanteessa tuo lohkaisee huomattavan osan perheen tuloista ja on kun tulot on muutenkin pienet, raha kannattaisi sijoittaa mahdollisimman tuottavasti.

Perheen kulut minusta pitää jakaa suhteessa tuloihin eli jos tienaat 600€ , et toki voi maksaa edes ns pakollisista kuluista 50%, vaan miehesi, joka tienaa enemmän ja maksaa suhteessa enemmän. KAIKISTA ISOISTA HANKINNOISTA kuitenkin päätätte YHDESSÄ. Ei niinkuin 100:lla, jossa vaimo päättää miehenkin puolesta ja lisäksi tuhlailee holtittomasti verrattuna, mihin edes on varaa.

Äitiysvaatteet on kyllä ihan tavallisia perheen menoja, silloin kun puhutaan tarpeeseen ostamisesta, eikä maksa kuin muutaman sadan euron verran, jos sitäkään. Hirveästi niitä ei kannata ostaa, koska käyttöaika on kuitenkin lyhyt ja jos pärjäät normaaleillakin isompikokoisilla vaatteilla (niille löytyy jatkokäyttöä kaventemalla). Jos alkaisit ostelee tonneilla äitiysvaatteita, niin silloin ymmärtäisin, että miehesi kieltäytyisi osallistumasta, mutta tästähän teillä ei ole kyse.

100 voisi vielä kertaalleen yrittää saada perheen talouden kuntoon ja sopia sen hoitamiseen pelisäännöt vaimon kanssa, mutta jos se ei vain kertakaikkiaan onnistu käytännössä, niin voit miettiä, haluatko elää tuolla tyylillä lopun ikääsi? Ero ei aina ole huonoin vaihtoehto.

Vierailija
178/425 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa se, kuka ehtii ja jaksaa ja jolla on rahaa. Ei jaeta puoliksi, ei tietenkään. Yhteinen yrityshän pehe on.

Tai sitten voisitte tehdä niin, että laittaisitte taloustilille tietyn prosenttimäärän palkasta.

Vierailija
179/425 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satasellekin sanoisin, että niin ne ihmiset kohtelee kuin antaa heidän kohdella. Huolehdi sinä omista laskuistasi ja lapsista ja anna vaimon hoitaa omat kulunsa, autonsa jne. ja maksatuta vielä puolet asumisesta tai vaikka nettotulojenne suhteessa. Siirrä myös lapsilisät tulemaan sinun tilillesi ja jos se ei onnistu, niin sitten jätät sen 100 euron edestä ostamatta lapsille jotain, vaikka ruokaa. On se nyt kumma, jos äiti ei raski ruokaakaan sitten lapsilleen ostaa.

Vierailija
180/425 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee miehesi kanssa selvät KIRJALLISET sopimukset kulujen jaosta. Jos ette pääse sopuun, niin tässä on valitettavasti vain yksi ratkaisu eli eroa. Nykykäytännön jatkamisesta ei seuraa mitään hyvää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi