Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä reilua: KULUJEN jakaminen?

Vierailija
04.06.2008 |

Tilanne lyhyesti tämä:

- miehen tulot noin 3000 euroa kuukaudessa, josta lyhentää lainaa 900 euroa

- miehellä omaisuutta 100 000 euron edestä, siis metsiä ja peltoja, mutta asumme vuokralka

- minulla tulot 600 euroa kuukaudessa, olen raskaana ja olemme avoliitossa

- jaamme KAIKKI kulut puoliksi, eli siis vuokran, veden, sähkön, ruuat (vaikka mies syö enemmän ja minä teen AINA ruuan ja siivoan AINA)

- minulla ei ole varaa muuhun kuin maksaa pakolliset menot, eli siis puolet ruuasta, muista kuluista ja vuokrasta

- nyt olen itku kurkussa, koska mulla ei ole varaa ostaa äitiysvaatteita ja mitkään vanhat vaatteet ei mene päälle

Olenko idiootti kun valitan vai olisiko joku muu ratkaisu reilumpi?

Kommentit (425)

Vierailija
181/425 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ero ennenkuin tilanne menee siihen, että vaimosi rupeaa ostelemaan sinun tai lasten nimiin, joudutte kulutusluottokierteeseen jne. Nykytilanteestasi ei ole pitkä matka siihen!!! Pahimmassa tapauksessa menetät luottotietosi vaimosi vuoksi!

Voisin veikata, että vaimosi pimittää ostamiaan tavaroita eli et huomaa niistä puoliakaan. "Nämähän ovat vuoden vanhat kengät" -tyylisiä kommentteja ja mahdollisia kiireellisiä postilaatikolle juoksemisia ja laskujen pimittämistä voi olla jo nyt, jos vaimosi on riittävän syvällä...

Vaikka tilanne ei olisikaan vielä noin hälyyttävä, niin vaimosi tuskin muuttuu - pahenee vain iän myötä. Ei ainakaan, jos et puutu tilanteeseen ja HETI.

Hae apua tilanteeseenne tai eroa. Tai kumpikin.

Vierailija
182/425 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, olisi minullakin muuten varmaan jo vakituinen työ, jos minulla ei olisi perhettä. Joten perhe laskee minunkin elintasoani. Eli tasoissa ollaan! Eli rahat puoliksi ihan syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/425 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuolla 100:lla ja AP:lla on sama ongelma: se, että asioista ei ole SOVITTU puolison kanssa. Kun aletaan elää yhdessä, täytyy myös raha-asisoista sopia.

Meillä on yhteiset rahat, mutta me sovimme myös yhdessä mihin rahat käytetään. Tiedämme ne rajat mihin asti voi sopimatta käyttää rahaa (kampaajat, parturit, lasten takuulla tarpeelliset vaatteet, omat ehdottoman tarpeelliset vaatteet, alle 50 euron heräteostokset, syömiset kaupungilla, leffaliput... yms.) Isommista hankinnoista keskustellaan puolison kanssa (huonekalut, kalliit vaatteet, kaikenlaiset laitteet ja vempaimet, puhelimet, kamerat, polkupyörät...) Autoa meillä ei ole, mutta kaksi lasta löytyy. Kumpikin ollaan töissä. opetusalalla, mutta miehellä on parempi palkka ja vakituinen työ. Itse teen pitkiä sijaisuuksia. Mieheni eläisi toki leveämmin ilman perhettä. Laskemme hänen elintasoaan, mutta itsepähän hän on naimisiin mennyt ja lapsen tekoon osallistunut. Hänellä on ihmisiä (perhe), jotka huolehtivat hänestä, kun hän on sairaana eikä jätä häntä pulaan, vaikka tulisi työkyvyttömäksi tai muuta. Onneksi hän ei ole materialisti!!! En kyllä olisi materialistin kanssa naimisiin mennytkään (eikä sellainen minun kanssani).

Vierailija
184/425 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaksi toistaan rakastavaa ja huolehtivaa ihmistä on kaikesta huolimatta kaksi eri persoonaa joilla on omat toiveet ja tarpeet.

Meille ei kävisi yhteiset rahat -systeemi. Toinen eli mieheni on luonteeltaan pihi ja tarkka. Kaikki hankinnat, pienetkin pitää harkita tarkkaan, hintoja pitää vertailla useammastakin paikasta ja kaikilla tuotteilla on 'kattohinta' jota ei ylitä. Edullisimman tuotteen tai palvelun löytyminen tuottaa tyydytystä ja säästäminen tyytyväisyyttä ja turvallisuutta elämään.

Minä voin ostaa tarvistemani tuotteen kunhan tuumin, että hinta on kohdallaan, lasken ehkä hinnan sille ajalle, minkä vertailu ja pitemmältä hakeminen veisi.

Mies tyytyy vain välttämättömään, itselle esteettisyys on tärkeää ja olen valmis maksamaan ulkonäöstä ja laadusta.

Minulle kulttuuri ja sosiaaliset tapahtumat ovat tärkeitä, mies ei voisi kuvitella maksavansa niistäkin jne jne.

Yhteiset kotiin ja ruokaan menevät pakolliset menot jaetaan puoliksi, mutta omat menot ja säästämiset on kummankin oma valinta. Tienaa sitten enemmän tai vähemmän. Silti esim hoitovapaalla mieheni tuki minua omissa tarpeissani, vaikka ei niihin itse laittaisi rahaa sillä kyllähän hän haluaa minulle hyvää.

Vierailija
185/425 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos on idiootti mies, kuten minullakin on, niin täytyy vain purra hampaat yhteen ja kestää. Omalla miehelläni on aivan selvästi narsistisia piirteitä ja minä kai sitten olen kilttinä ihmisenä hyvä uhri:( Toistaiseksi en ole eronnut, mutta juuri tuollaista logiikkaa miehellänikin on rahan käytöstä. Välillä hermostun, mutta ei se mieheeni auta, vaan tekee vain tilanteen pahemmaksi jos valitan.

Jos miehesi ei ole narsistinen, hän saattaa muuttuakin, jos osaat kertoa rauhallisesti. Tarpeeksi idiootti mies ei muutu, vaikka kuinka valittaisi.

Vierailija
186/425 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies on yleensä aika heikoilla lastenkin suhteen, jos eroaa, mutta muuten sitä voisi sinulle kyllä suositella.

Kun huoltajuus on riitautettu, niin oikeus on kolmasosassa tapauksista määrännyt lapset miehelle. Mielestäni sinulla olisi varsin hyvät mahdollisuudet saada lapset itsellesi, ottaen huomioon vaimosi holtittoman rahankäytön ja sen tosiseikan, että hänhän ei oikeastaan elätä lapsiaan ollenkaan.

Vierailija
187/425 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada elättäjän itsellesi??

Eiköhän jokainen elä omien tulojensa mukaan. Niin olisi viisainta sinunkin. Muuttakaa halvempaan asuntoon jos et selviä osuudestasi.

Lapsen kuluista miehen tulee tietenkin suurempituloisena maksaa suuremman osan tai kaikki mikäli varasi ei riitä.

Vierailija
188/425 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minua ihmetytti, että miten ihmeessä maksat puolet vuokrasta, puolet ruuista, puolet laskuista ja tulosi ovat 600 € ?

Meillä laskuja ja muita on kuukaudessa vähintään 2000 € ja päälle ruokakulut ja muut. Jos tosiaan selviät 600 eurolla, niin ole onnellinen. Jos asuisit yksin, niin et noilla tuloilla pärjäisi kuukauttakaan.

Olet siis hankkinut itsellesi elättäjän. Hyvä niin jos hän siihen suostuu. En minäkään haluaisi elättää toista. Jos olen itse opiskellut ja hankkinut työn ja tulot ja omaisuuden, en niitä toiselle anna. Kyllä jokaisen pitää kortensa kantaa.

T: Nainen, joka tienaa enemmän kuin miehensä. Ja jopa äitiyslomalla hoitaa suurimman osan laskuista.

Vierailija
189/425 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintakumit, bebanten, liivinsuojukset, ravintorikkaampi ruoka, imetysliivit, sotkeutuneitten vaatteiden pesu, rintapumppu, minigrip-pussit, tuttipullo, imetyspaidat, imetystyyny, harsoliinat.. Mitä vielä?

Joo, pisaraakaan ei pysty imettämään ellei ole juuri tietynväristä ja -mallista imetystyynyä. Huoh.

Vierailija
190/425 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet naiset rennon boheemeina ilmoittavat että minä ainakin olen joviaali ja rento, eikä meillä lasketa, kenen rahoja ovat. Silloin yleensä mies on se maksaja, jos nainen joutuu maksajan paikalle, kummasti tulee tarkat laskelmat kehiin.

itse suosin sitä, että pistetään about puoliksi kulut, tsekataan, että molemmat osallistuvat laittamalla yhteiselle tilille rahaa saman verran. sitten saa lopuillla tehdä mitä huvittaa, kunhan perheen yhteiset menot hoidetaan.

ja minä olen siis nainen, tienaan suurin piirtein samaa kuin mieheni, mutta myös hoitovapaalle säästin rahaa ja osallistuin täysin kuluihin

Vierailija
191/425 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mies elättää ap:ta? Entä, jos miehesi sairastuu? Etkö silloinkaan maksa enemmän kuluista ym?

mutta minua ihmetytti, että miten ihmeessä maksat puolet vuokrasta, puolet ruuista, puolet laskuista ja tulosi ovat 600 € ?

Meillä laskuja ja muita on kuukaudessa vähintään 2000 € ja päälle ruokakulut ja muut. Jos tosiaan selviät 600 eurolla, niin ole onnellinen. Jos asuisit yksin, niin et noilla tuloilla pärjäisi kuukauttakaan.

Olet siis hankkinut itsellesi elättäjän. Hyvä niin jos hän siihen suostuu. En minäkään haluaisi elättää toista. Jos olen itse opiskellut ja hankkinut työn ja tulot ja omaisuuden, en niitä toiselle anna. Kyllä jokaisen pitää kortensa kantaa.

T: Nainen, joka tienaa enemmän kuin miehensä. Ja jopa äitiyslomalla hoitaa suurimman osan laskuista.

Vierailija
192/425 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1080511#m11359035

Pukkaako lamaa vai mikä on kun rahojen käytöstä keskustellaan?

Vierailija
193/425 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska tuo kaksplussan keskustelu. Kummasti nyt yhteinen tili ja yhteiset rahat ei olekaan hyvä ja kannatetttava juttu, kun 1)miehellä pienempi palkka ja 2)miehellä rahaa vievä harrastus

Mitäpä jos 1)miehellä olisi isompi palkka 2) naisella rahaa vievä harrastus? Eiköhän silloin tämä nainen olisi jo vaatimalla vaatinut yhteistä tiliä ja mammat kuorossa säestäisi että yhteistä kaiken olla pitää.

Vierailija
194/425 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein ja kohtuullista jos perheestä vain toinen tienaa ja rahoittaa sillä sen ei-tienaavan kalliit harrastukset ja luksus elämän niin että itse joutuu tuon vuoksi kitkuttelemaan. Tässä ei ole mitään väliä kumpi noista on mies ja kumpi nainen joten miski tästä tosiaan pitää vääntää joku "naiset sitä ja miehet tätä" -juttu?

Vierailija
195/425 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kenties rankkaa yleistämistä sanoa että naiset tekee enemmän kotitöitä ja hoitaa enemmän lapsia kuin miehet, mutta kyllä siinä yleensä totuuden siemen piilee. Sama raha-asioissa, uskallan väittää että kautta aikojen naiset on hyötyneet miehen varallisuudesta ihan eri tavalla kuin miehet naisten.

Vierailija
196/425 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat hyötyvät toisistaan! Miksi siis valittaa?

Onhan kenties rankkaa yleistämistä sanoa että naiset tekee enemmän kotitöitä ja hoitaa enemmän lapsia kuin miehet, mutta kyllä siinä yleensä totuuden siemen piilee. Sama raha-asioissa, uskallan väittää että kautta aikojen naiset on hyötyneet miehen varallisuudesta ihan eri tavalla kuin miehet naisten.

Vierailija
197/425 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein ja kohtuullista jos perheestä vain toinen tienaa ja rahoittaa sillä sen ei-tienaavan kalliit harrastukset ja luksus elämän niin että itse joutuu tuon vuoksi kitkuttelemaan. Tässä ei ole mitään väliä kumpi noista on mies ja kumpi nainen joten miski tästä tosiaan pitää vääntää joku "naiset sitä ja miehet tätä" -juttu?

Jotenkin vaan tuntuu että ainakin näillä keskustelupalstoilla ollaan paljon herkemmin hyväksymässä se että nainen hyötyy miehen tuloista ja se "kuuluu asiaan". Miehen kuuluu rahoittaa vaimonsa elämää. Kun kerran mies on vaimon ottanut niin kaikki on maksettava. Mutta sen sijaan jos joku mies pistää palkkansa vaikka harrastuksiin tai viinaan tai risteilyihin tai muuhun niin aika herkästi tulee kehiin kirjainyhdistelmä JSSAP? Eikös? Vaikka tämä ei tosiaan kuuluisi olla sukupuolikysymys?

Vierailija
198/425 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suuntaus on yhä enemmän se että miehen pitää tehdä vähintään puolet kotitöistä ja lastenhoidosta, joten tottavie naiset saavat sitten sen tasa-arvon toisen puolen eli hoitaa puolet elämisen kustannuksista. Mukavaahan olisi vain noukkia rusinat pullasta, mutta...

Vierailija
199/425 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suuntaus on yhä enemmän se että miehen pitää tehdä vähintään puolet kotitöistä ja lastenhoidosta, joten tottavie naiset saavat sitten sen tasa-arvon toisen puolen eli hoitaa puolet elämisen kustannuksista. Mukavaahan olisi vain noukkia rusinat pullasta, mutta...

Mutta näinhän se menee?

Vierailija
200/425 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]