Onko tämä reilua: KULUJEN jakaminen?
Tilanne lyhyesti tämä:
- miehen tulot noin 3000 euroa kuukaudessa, josta lyhentää lainaa 900 euroa
- miehellä omaisuutta 100 000 euron edestä, siis metsiä ja peltoja, mutta asumme vuokralka
- minulla tulot 600 euroa kuukaudessa, olen raskaana ja olemme avoliitossa
- jaamme KAIKKI kulut puoliksi, eli siis vuokran, veden, sähkön, ruuat (vaikka mies syö enemmän ja minä teen AINA ruuan ja siivoan AINA)
- minulla ei ole varaa muuhun kuin maksaa pakolliset menot, eli siis puolet ruuasta, muista kuluista ja vuokrasta
- nyt olen itku kurkussa, koska mulla ei ole varaa ostaa äitiysvaatteita ja mitkään vanhat vaatteet ei mene päälle
Olenko idiootti kun valitan vai olisiko joku muu ratkaisu reilumpi?
Kommentit (425)
jos vaan voit niin siirry tosiaan eri pankkiin ja eri tilit, jäisihän ainakin tositteet siitä että maksat kaiken lasten elatuksen. Ja vaimon kulutusluotot menisi ulosottoon. Selvästi hänellä on kauan sitten mopo karannut käsistä samaan tapaan kuin alkoholistilla.
On samanlainen että vaimo kustantaa ihan kaiken, ja mies ei anna esim. lämmittää kotona. Voitteko kuvitella että koko perhe palelee 13 asteessa vanhassa puutalossa talvisin ettei miehen tarvitse maksaa lämmityksestä.
Sairasta se jo on ja pitäisi lapset pelastaa sellaisesta elämästä.
eka kerran tällä palstalla käyttäisin sanaa narsisti.
Muuta erilleen niin saat yksinhuoltajana tuet ja lisäksi elatusmaksut. Lapsen isä maksaa sitten elatusmaksuina ne mitä ei nyt suostu.
Juokse ja lujaa, pelasta itsesi ja lapsesi. Mietin tosiaan millainen "isä" hänestä on tulossa ja säälin sinua ja lastasi.
jo ennen vauvaa mies maksoi auton kokonaan, osti kaikki huonekalut, usein ruokaa viikoksi yms. Eli vaikka periaatteessa olimme avoliitossa ja meillä oli omat tilit, mutta ei tosiaan antanut minun nähdä nälkää ja kulkea ryysyissä.
Sikäli reilua että ilman häntä olisin asunut opiskelija-asunnossa lähellä koulua, käynyt julkisilla koulussa ja syönyt opsikelijaruokalassa.
eka kerran tällä palstalla käyttäisin sanaa narsisti.
Olisiko noin? Saattaa ollakin tämä tapaus. Tuo tilannehan ei ole reilu. Mutta tässä kyllä taas kerran tulee tämä ilmiö että mieheltä voidaan olla vaatimassa paljonkin mutta entäs jos tilanne on toisin päin? Kyllä aika helposti silloin on omat rahat kun nainen on se joka tienaa enemmän. Ja yhteiset kulut kuten auto + asunto + lapset puolitetaan. Tulojen suhteessa niin se on reiluakin?
Siinä tilanne niinpäin, että miehellä pienemmät tulot kuin naisella ja miehellä myös rahaavievä harrastus. Yllättäen YKSIKÄÄN mamma ei veisannut tutta virttä kuinka kaiken tulee olla yhteistä ja eihän perheessä voi olla sun ja mun rahoja, vaan kaikki neuvoivat kuinka pidät nyt hyvä nainen rahat erillään, mieshän saattaa päästä hyötymään sinusta taloudellisesti tai putsata sun tilin tyhjäksi!
tuota kaksplussan keskustelua ja ap:n tilannetta.
Ap:n mieshän maksattaa ap:lla perheen yhteisiä menoja yksinään. Eikö esim. lasten kulut kuulu myös miehelle? Vai onko sun mielestäsi lapsi/vauva vain äidin harrastus?
Siinä tilanne niinpäin, että miehellä pienemmät tulot kuin naisella ja miehellä myös rahaavievä harrastus. Yllättäen YKSIKÄÄN mamma ei veisannut tutta virttä kuinka kaiken tulee olla yhteistä ja eihän perheessä voi olla sun ja mun rahoja, vaan kaikki neuvoivat kuinka pidät nyt hyvä nainen rahat erillään, mieshän saattaa päästä hyötymään sinusta taloudellisesti tai putsata sun tilin tyhjäksi!
ei mikään ole niin ahne kuin kotiäiti. Korkeintaan kotiäidin mies ;)
tästä ketjusta ap:n kirjoitukset niin huomaat tilanteen olevan aivan uskomaton.
Mies ei halua maksaa edes mitään lapseen liittyviä kuluja, vaan kaikki on ap:n maksettavana.
Miehen mielestä jos hän maksaisi enemmän olisin ns. maksullinen. Viime kuussa mieheni juuri sanoi et jos en pian menen töihin täytyy mun ottaa pikalainaa et voin maksaa velkani takaisin koska hän tarvitsee rahaa uutta autoa varten. Mieheni mm matkustelee kavereidensa kanssa, yhdessä emme käy missään koska minulla ei ole varaa maksaa omaa ja puolta lasten matkasta. Olen jo niin tottunut ja mikäs minä tälle voin?
Itse en päivääkään katselisi tuollaista äijää. Epäilisin provoksi, mutta kun tunnen itsekin ainakin pari tuollaista tyyppiä. Ei tuosta ole parisuhteeseen tai perhe-elämään, mainitsemasi kaltainen toiminta ei täytä kummankaan ehtoja. Onnea vaan valitsemallasi tiellä täysjuntin kanssa.
Hesarin yleisönosastossa jatkui
oletteko päässeet yhteisymmärrykseen raha-asioista?
Nolottaa kyllä kertoa kuulumisia, koska ne eivät olekaan muuttuneet, vaikka puhuttiin.
Kun otin jokin asia sitten raha-asiat puheeksi, vaikutti mies ymmärtäneen yskän. Hän tekikin pari isompaa kauppareissua ja lupasi ostaa vauvalle tarvikkeita. Kuvittelin miehen ymmärtäneen, että nykyinen asetelma tarkkoine laskuineen ei ole reilu. Ajattelin, että mies osallistuu menoihin eri tavalla: alku vaikutti ihan lupaavalta.
Juhannuksena pääsi sitten piru irti. Huomasin, että tililleni oli taas tullut miehen vuokraosuus, josta oli miinustettu sairaalan poliklinikkamaksu (raskauden takia kävin, istukka vuoteli), jonka mies maksoi!! Tuossa vaiheessa mietin jo, että ei voi olla totta. Ehdotin miehelle, että mitä jos hän maksaisi lapsen synnyttyä vuokran, jos minä hoidan vauvaa kotona ja teen kotityöt, muuten maksettaisiin laskuja ym. puoliksi. Miehelle tämä ei käy!! Ja se muuten tuntuu pahalta!
Mies myös ehdotti, että mitä jos äkkiä etsisin kokopäivätyön itselleni ennen vauvan syntymää, että ei voi olla niin vaikeaa tenttiä tenttejä ja käydä kokopäivätyössä. Olen ollut tosi väsynyt, hemoglobiini laskenut satasen pintaan, enkä voisi nyt kuvitellakaan kokopäivätyötä (osa-aikatyössä käyn edelleen, ja opiskelen nyt kesälläkin).
Olen kai säälittävä ja typerä, kun vieläkin vingun samasta asiasta. olen vain oikeasti tosi väsynyt nyt. en jaksaisi tapella miehen kanssa. Masentaa. En edes odota teiltä empatiaa, kun itsepä kai olen soppani keittänyt. kaduttaa, kun vaaleanpunaisten lasien läpi en ymmärtänyt raha-asioiden tärkeyttä, tai sitä, että niistä on oltava samoilla linjoilla!
En osaa muuta tuohon sanoa, kuin että et ole säälittävä etkä typerä. Tai no ehkä vähän, mutta et ole todellakaan itse soppaasi keittänyt. Kyllä kai jokainen olettaa, että täysjärkinen mies tajuaisi tuollaiset asiat, mutta ilmeisesti ei tajua.
Tuo ominaisuus ei muuksi muutu puhuttelulla tai sopimisella. Kohta taas on entinen meno ja itsekkyys vallalla.
Sinun kannattaisi ottaa yhteyttä johonkin ulkopuoliseen tahoon esim. perheneuvolaan.
Eikö miehesi siis edelleenkään ymmärrä, että lapsesta aiheutuvat kulut ovat yhteisiä (pkl-maksu kuuluu myös niihin)?
Sinuna antaisin nyt miehelle kaksi vaihtoehtoa:
- perheneuvola kuten joku jo ehdottikin
- ero
Itse en kertakaikkiaan pystyisi elämään noin itsekkään miehen kanssa.
Liekö ihan jopa narsisti tai muuten persoonallisuushäiriöinen?
Jos et tee asiaa nyt selväksi, niin tyydy sitten osaasi. Ihmettelen jos tyydyt tuohon tilanteeseen.
Oletteko muuten setvineet, kuka maksaa lapsen vaatteet, turvaistuimet, lelut, polkupyörät, harrastukset, vakuutukset, lääkärikulut, lääkkeet, hoitomaksut (aika iso paukku jos joudut nekin maksamaan yksin, yli 200€/ kk), sairaalalaskun kun olet synnyttämässä (26€/ vrk) jne?
Yksinhuoltajan saisit varmasti ainakin asumistukea, lapsilisään yh-korotuksen, elatusmaksut.... Rahatilanteesi luultavasti paranisi nykyisestä. Ja samoin myös kotitöiden määrä, eipähän olisi enää miehen osuutta tehtävänä...
kynsin ja hampain pitää kiinni omista rahoistaan, ettei senttiäkään mene enempää kuin minullakaan.
Kiristää vielä se (kuten jo aiemminkin kerroin), että vanhemmilleen hän mieluusti ostaa tavaroita, ruokaa ym., eikä puhettakaan esim. takaisinmaksusta. Siis vanhempien kanssa raha-asiat menee "perheajattelun" mukaan, minun kanssa taas päinvastoin.
Ai niin, ja mies sanoi, että yhteiset rahat tai hänen suurempi osallistuminen tulee kuvioihin korkeintaan, kun ollaan avioliitossa. Ei kuulemma kuulu sellainen avoliittoon. Miehelle ei kuitenkaan käy häät ennen kuin kesällä 2010 tai 2011, ja niidenkin kuulemma pitää olla isot ja juhlavat (kukahan senkin maksaa..). Minulle olisi käynyt vihkiytyminen jo aiemminkin, kun en isoja juhlia kaipaa. Nyt taisi mennä vähän sivuraiteille tämä viesti, mutta tosiaan tuon avioliitto-argumentin mies vasta veti esiin.
Mies hiiltyy ihan täysin, kun puhutaan tästä asiasta. Sen äänensävy muuttuu ja puhe on sellaista "perkele saatana älä mäkätä siinä". IKINÄ missään muussa yhteydessä mies ei ole puhunut noin.
kiistaa/erimielisyyttä. Se ei tule koskaan muuttumaan. Miehesi on todella idiootti. Voimia raskauteesi.
meillä alusta asti olleet rahat yhteiset, ne menee samalle tilille ja sieltä maksetaan sitten kaikki mitä pitääkin. molemmat saa ostaa mitä haluaa, toki isoista ostoksista jutellaan että milloin tehdään, mutta sekin tulee ihan automaattisesti, kuuluu avioliittoon että puhutaan kaikesta.
meillä on toki jaettu myös hoitovapaa että siinä mielessä molemmat on olleet "elättäjän" roolissa, mutta ei kummallakaan ole tullut edes mieleen pohtia, että nää rahat on mun tienaamia ja tuo toinen on velkaa... yhteisiähän ne on.
ja kyllä voitte tehdä tilanteellenne jotain, ei tollasta tarvitse sietää, ei ole kyseessä avioliitto jos ei voida asioita jakaa!