Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

(Tyhmiä?) kysymyksiä perhepedistä

Vierailija
24.05.2011 |

- Aina sanotaan, että perhepeti on niin kätevä, kun voi vaan laittaa tissin vauvan suuhun ja jatkaa unia. Pystyttekö te kaikki nukkumaan silloin, kun imetätte?

- Sanotaan myös, että perhepedissä vauvan voi vaan vetää kainaloon syömään, eikä tarvi nousta ylös. Ettekö vaihda rintaa öisin imetysten välissä ja eikö teidän tällöin pidä nousta vähintäänkin istumaan?

- Jotkut sanoo myös, etteivät aina edes herää, kun vauva hakeutuu itse rinnalle imemään. Siis silloinhan täytyy koko ajan nukkua ilman paitaa ja peittoa ylävartalolla vauvaan päin, jotta tämä voi hakeutua rinnalle äidin heräämättä. Onnistuuko tämä oikeasti joltakulta? Ja edelleenkin ihmettelen, että pitäähän sitä rintaa kuitenkin vaihtaa joka syöttökerran välissä.

Itse oon nukkunut vauvan kanssa perhepedissä koko ajan, mutta siltikään en pidä sitä ihan niin kätevänä ratkaisuna kuin monesti annetaan ymmärtää. En osaa nukkua imettäessä, joudun joka syötön välissä nousemaan istualleen, jotta saan vauvan siirrettyä toiselle puolelle, enkä juuri koskaan nuku sellaisessa asennossa, että vauva voisi hakeutua rinnalle ihan itsestään. Ei nämä toki mitään suuria ongelmia ole, enkä perhepedistä pois vaihtaisi. Mutta tulipa vaan mieleen kysyä, miten on muilla.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perhepeti on ehdoton, kun vauva heräillyt pienestä asti 1-2h välein, nykyään nukkuu onneksi vähän pidempiä pätkiä, mutta heräilee silti ja vaatii rintaa nukahtamiseen.

Kyllä, useimmiten nukahdan itsekin imetykseen samantien kun vauva tulee rinnalle. Mulla yöllä päällä toppi, jonka rullaan ylös, ja useimmiten se ylös jääkin ja vauva käy joskus itsekin tissittelemässä ilman että havahdun hereille. En todellakaan vaihda rintaa joka kerta, vaan n. puoli yötä vauva "syö" samasta rinnasta ja sitten jossain vaiheessa vaihdan puolta, siirrän vauvan toiselle puolelle. Siis vauva useimmiten vain vähän lutsuttelee rintaa että nukahtaa taas. Eli ylös ei tarvitse nousta. Mielestäni kaikkein rankinta on nousta ylös keskellä yötä. Olen itsekin vähän huono nukkuja kuten lapsenikin, eli valveudun herkästi jos joutuu nousemaan, sitten on vaikea saada unta. Joskus nukahtaminen on vaikeaa, mutta kuten joku kirjoitti tähän ketjuun, pääasia että saa lepoa :) Vaativan vauvan kanssa joutuu vähän soveltamaan ja antamaan periksi, kun en millään raaski huudattaa vauvaa keskellä yötä, etten antaisikaan rintaa. Helpointa on näin koko perheelle :) Kun vauva oli pieni, yöimetys ei todellakaan ollut näin helppoa vaan vauva nukahteli koko ajan ja irroitti otteen vähän väliä. Kaikki helpottaa kun vauva kasvaa.

Vierailija
42/46 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpaakaan. Kyljellään imettäessä maito ei tule yhtä paineella kuin pystyssä ja vauva ehtii sen paremmin niellä eikä hotki ilmaa mukaan. Lisäksi lapsen nukuttaminen oikealla kyljellään estää ilman pääsyä suoleen (ei perustu uskomuksiin vaan anatomiaan eli siihen mitenpäin mahalaukku ja suolen lähtökohta laukussa on).

Joskus harvoin kun vauvaa yöllä röyhtäytin makasin itse selällään ja nostin hänet kylkeeni (vauva "polvillaan" sängyllä nojaten päänsä ja ylävartalonsa rintakehäni päälle). Siihen sitten taas jo viimeistään nukahdettiin ja vauva kellahti jossain vaiheessa takaisin viereeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhepeti toimi loistavasti. Ei tarvinnut minun tai vauvan herätä, ruokaa aina saatavilla.

Yöpaidan kaula-aukon olin leikannut sen verran isoksi, että paitaa ei imtyksen takia tarvinnut ottaa pois.

Molemmat rinnat sai tyhjennettyä samalla kyljellä ollessa. Hieman vain käännyin enemmän vatsalleni.

Vauva nukkui saman peiton alla kainalossani, joten vauvaa ei tarvinnut liikutella mihinkään (ei "vetää kainaloon").

Vierailija
44/46 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin nyt viime yönä imetystä ylemmästä rinnasta ja sehän toimii!! En olisi ikinä uskonut, miten vaivatonta se lopen on, kun ensin löytää hyvän asennon. Ihan yhtä kätevää se ei ole kuin alemmasta rinnasta syöttäminen, mutta kätevää kuitenkin.

Nyt pitää ihan kiittää teitä, kun valistitte mua tästä asiasta!:) On melkoisen pöljä olo, etten ole tuota aiemmin tosissani kokeillut. Tosin voi olla, ettei vauva olisi ihan pienenä tuohon suostunut, koska hän oli silloin melko tarkka sopivan imetysasennon kanssa.

- ap

Vierailija
45/46 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhepeti toimi loistavasti. Ei tarvinnut minun tai vauvan herätä, ruokaa aina saatavilla.

Yöpaidan kaula-aukon olin leikannut sen verran isoksi, että paitaa ei imtyksen takia tarvinnut ottaa pois.

Molemmat rinnat sai tyhjennettyä samalla kyljellä ollessa. Hieman vain käännyin enemmän vatsalleni.

Vauva nukkui saman peiton alla kainalossani, joten vauvaa ei tarvinnut liikutella mihinkään (ei "vetää kainaloon").

vauvan syömiseen? Ja vauva löysi rintasi ihan itse? Kuulostaa omaan korvaan niin utopistiselta. Enkä edes osaisi nukkua vauva kainalossa koko yötä.

Hieno homma, että tämä jollain toimii noinkin hyvin! Samassa sängyssä nukkuminen on kuitenkin se kaikkein luonnollisin vaihtoehto ja varmasti vauvalle parhaaksi, jos vaan äiti (ja muu perhe) siihen sopeutuu.

- ap

Vierailija
46/46 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt vauva, joka syö vain kerran yössä. Joskus nukahdan, kun imetän mutta en aina.

En vaihda aina aamulla puolta, kun imetän seuraavan kerran, vaan saatan imettää myös ylätissistä. (Ei ole isot tissit mutta onnistuu se silti.) Jos mies ei nuku samassa sängyssä, saatan vaihtaa puoltakin. (On paljon matkoilla tai sitten joutuu nousemaan ennen minua hoitamaan isompaa lasta.)

Tämä vauva ei ole käynyt imemässä itsenäisesti tissiä mutta hänen isoveljensä, joka oli ahnaampi imemään, kävi joskus itsekseen tissille, jos se oli unohtunut esiin edellisellä syöttökerralla. Nukun yleensä imetysyöpaita tai ihan tavallinen yöpaita päällä.

Olen niin laiska, että en jaksa siirtää vauvaa keskellä yötä tissille ja takaisin omaan sänkyyn. Joskus nukahdan ennen vauvaa mutta hänkin nukahtaa kyllä sitten pian syötyään mutta saattaisi herätä, jos rupeaisin siirtelemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi