Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

(Tyhmiä?) kysymyksiä perhepedistä

Vierailija
24.05.2011 |

- Aina sanotaan, että perhepeti on niin kätevä, kun voi vaan laittaa tissin vauvan suuhun ja jatkaa unia. Pystyttekö te kaikki nukkumaan silloin, kun imetätte?

- Sanotaan myös, että perhepedissä vauvan voi vaan vetää kainaloon syömään, eikä tarvi nousta ylös. Ettekö vaihda rintaa öisin imetysten välissä ja eikö teidän tällöin pidä nousta vähintäänkin istumaan?

- Jotkut sanoo myös, etteivät aina edes herää, kun vauva hakeutuu itse rinnalle imemään. Siis silloinhan täytyy koko ajan nukkua ilman paitaa ja peittoa ylävartalolla vauvaan päin, jotta tämä voi hakeutua rinnalle äidin heräämättä. Onnistuuko tämä oikeasti joltakulta? Ja edelleenkin ihmettelen, että pitäähän sitä rintaa kuitenkin vaihtaa joka syöttökerran välissä.

Itse oon nukkunut vauvan kanssa perhepedissä koko ajan, mutta siltikään en pidä sitä ihan niin kätevänä ratkaisuna kuin monesti annetaan ymmärtää. En osaa nukkua imettäessä, joudun joka syötön välissä nousemaan istualleen, jotta saan vauvan siirrettyä toiselle puolelle, enkä juuri koskaan nuku sellaisessa asennossa, että vauva voisi hakeutua rinnalle ihan itsestään. Ei nämä toki mitään suuria ongelmia ole, enkä perhepedistä pois vaihtaisi. Mutta tulipa vaan mieleen kysyä, miten on muilla.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nukkua. ja vauvakin nukahtaa uudelleen paremmin, kun ollaan lähekkäin

Vierailija
2/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos rintaa pitää vaihtaa. Käyn vaan enemmän mahalleni ja vauva syö ylemmästä tissistä. Itse nukun siinä samalla imettäessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en myöskään muista, että olisin noussut ikinä istumaan puolenvaihtoa varten, vaan siitä kainalosta rinnalta kaappasin vauvan syliin ja käännyin selän kautta ympäri toiselle kyljellä ihan makuuasennossa.

Silti musta oli kätevämpää maata ja kääntyillä siinä samassa sängyssä lämpimän peiton alla kuin nousta kömpimään kylmässä huoneessa pinnasängylle ja sohvalle situmaan ja sit taas takaisin.

Vierailija
4/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nukkua. ja vauvakin nukahtaa uudelleen paremmin, kun ollaan lähekkäin

Vierailija
5/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus nukahdin imettäessä, mutta useimmiten olin hereillä :) Minä taas inhoan yli kaiken ylös nousemista yöllä, joten siksi tuo oli hyvä ratkaisu. Pissavaipan saattoi myös vaihtaa sängyssä. Rinnan vaihtamisen voi hoitaa niin, että heittää vauvan toiselle puolelle. Tosin, nolo kertoa, kuopuksen kanssa opin jopa imettämään toisen rinnan yli, siis vaikka oikealla kyljellä vasemmasta rinnasta. Joskin silloin alempi rinta täytyy olla eka tyhjennetty, muutenhan se on epämukavaa. Eikä tietty jatkuvasti voi aloittaa syöttämistä samasta rinnasta. Mutta minulla imetys oli sen verran vaivatonta kuopuksen kanssa, että tuli tuollaistakin kokeiltua.

Vierailija
6/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puoli-istuvaan asentoon, josta tosin saatoin vähitellen liukua makuuasentoon. Pystyin nukkumaan imettäessäni (pystyn nukkumaan ihan täydessä istuma-asennossakin sekä imettäessäni että ilman imetystä), kaikki tuskin pystyvät.

Mun mielestä helpointa tuossa oli se, ettei missään vaiheessa tarvinnut nousta ylös sängystä. Erityisen kätevää oli se, että kun lapsi nukahti imetykseen, ei tarvinnut alkaa siirtämään häntä mihinkään.

Vierailija
7/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompaa (n. 5 kk->) vauvaa imetin myös nukkuessani. Ihan pientä vauvaa en uskaltanut. Heräsin/havahduin kyllä aina sen verran, että nostin yöpaidan helmaa, mutta sitä ei aamulla enää edes muistanut.

Isompaa vauvaa onnistuin imettämään samalta kyljeltä molemmista rinnoista. (siis myös siitä, joka on korkeammalla) Pienempää vauvaa imetin usein 2 kertaa peräkkäin samasta rinnasta.

Vierailija
8/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos rintaa pitää vaihtaa. Käyn vaan enemmän mahalleni ja vauva syö ylemmästä tissistä. Itse nukun siinä samalla imettäessä.

Mulla taitaa olla liian pikkuiset rinnat tähän, kun ei ole tullut edes mieleen kokeilla. Pitääpä testata ensi yönä, mutta luulen kyllä, että ei tule onnistumaan.

- ap

Vierailija
9/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukahdin aina kesken imetyksen. Maitoa tuli niin paljon ettei ollut mitenkään välttämätöntä vaihtaa rintaa (tai silloin kun tuli todella paljon oli pakko pumpata toinen rinta joka tapauksessa). En siirtänyt lasta puolelta toiselle vaan siirryin itse lapsen toiselle puolelle ja todellakin niin unessa että oli aina kohtalaisen pihalla millä puolella se vauva kulloinkin oli. Ja kyllä, nukuin aina ylävartalo paljaana, niin ennen lapsia kuin lasten jälkeen.

Perhepeti on kuitenkin myös omiaan pitämään yllä pitkään jatkuvaa yösyömistä ja tavan vuoksi syömistä. Maito tuoksuu siinä vieressä koko ajan niin helpollahan sellaisesta tissuttelusta tulee tapa eikä lapsi opi nukahtamaan ilman paria imaisua herättyään yöllä. Meillä siis yöimetys ja muukin imetys on sitten lopetettu kerralla vuoden iässä.

Vierailija
10/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mä imetän samalta puolelta molemmista rinnoista niin ei tarvii nousta ylös. Käännyt vaan vähän mahallesi niin vauva yltää syömään ylemmästäkin rinnasta. Kyllä se on aika helppoa verrattuna siihen että pitäis nousta ylös ja ottaa vauva sängystä, imettää ja laittaa takaisin. Alkuun kun en osannut imettää makuullani niin meinasin aina nukahtaa istualleni kun imetin öisin.

Olen imettänyt yhteensä viisi vuotta(lapsia kolme) ja kyllä siihen rutiini tulee niin että jos ei just imetyksen aikana nukkuisikaan niin jos aamulla joku kysyy montako kertaa on imettänyt niin en osaa sanoa. Se hoituu niin automaattisesti puoliunessa.

Vierailija
11/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut on kyllä ollut omissaan, mutta tämän yden perusteella:

Päällä joku löysä paita tai pehmeät imetysliivit, kun vauva alkoi heräillä niin laitoin tissin suuhun ja vaivuin itse takaisin horrokseen, en ehkä täysillä nukkunut mutta huomattavasti paremmin meni kuin että olisi joka kerta nousuut ja istunut imettämään ja pidellyt vauvaa sylissä.. en varmasti olisi jaksanut vaan vieroittanut hänet hyvin äkkiä yötisseilyistä. Ja tissiivaihto kävi niin että seuraavan kerran kun vauva heräsi niin "kierähdin hänen ylitseen toiselle puolelle vaihtaen siis samalla kylkeä ja kiepautin vauva perässä toiselle kyljelleen, ja taas takaisin jonnekin unen ja valveen rajamaille. Näin meillä. Ei perhepeti mikään unelmaratkaisu ole, minusta unelmaratkaisu on että vauva nukkuu omassa petissään 12 tuntia ja äiti ja isä omassaan, sekin on koettu yhden lapsen kanssa :)

Vierailija
12/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen kätevää oli se, että kun lapsi nukahti imetykseen, ei tarvinnut alkaa siirtämään häntä mihinkään.

En osaa nukkua aivan kiinni vauvassa, koska en voi sitten vaihtaa omaa nukkuma-asentoani vapaasti.

Ei hän kyllä tuohon siirtoon herää, joten se ei ole mikään suuri vaiva.

-ap

Vierailija
13/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyi vaan märkäläntti lakanaan. Vauva nukahti ja tissi herui maitonsa lakanalle. En kokenut kovinkaan mukavaksi touhuksi. Tosin olin muutenkin kehno imettäjä.

Vierailija
14/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yötissuttelu lopetettu vuoden ikäisenä kertaheitolla.

Vierailija
15/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille järjestely sopi mainiosti. Pelkäsin aluksi vauvan ottamista viereen (että litistäisin), mutta käytännössä vauva ei suostunut nukkumaan kuin "kainalossa". Nukuin ilman paitaa, joten rinta oli vauvan saatavilla oikeastaan koko yön, tätä tarjoilua vauva myös käytti hyväkseen, siis ilmeisesti hakeutui rinnalle myös minun nukkuessani. Itse ainakin nukuin samalla kyljellä, enkä kääntyillyt unissani, sillä jotenkin tiedostin sen, että vauva on vieressä. Kun halusin kääntää kylkeä; heräsin ja siirsin vauvan toiselle puolelle. Kylkeä ei välttämättä käännetty kuin kerran yössä. Rinnan vaihdoista ja vuoroista en ollut öisin tarkkana, päivällä sitten. Joskus myös heräsin auttamaan vauvan rinnalle ja nukahdin samantien. Vauva jatkoi syömistä ja nukahti omia aikojaan.

Vierailija
16/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulla on A-B kuppikoko näin imettäessäkin riippuen vähän liiveistä. Kunhan vauvalle sen nännin yltää suuhun niin syöminen käy. Paitsi voi olla että meikän rinnat on jo niin venyneet;-)

Vierailija
17/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo samalla kyljellä molemmista rinnoista imettäminen siis yodellakin onnistuu jos saattu olemaan semmoiset hieman suuremmat / pidemmät rinnat, näillä meikäläisen rinnoilla pitää kyllä kääntää kylkeä välillä. Ja jos en koko yönä imettäisi kuin toisesta rinnasta niin kyllä olisi toinen revennyt aamuun mennessä...

Vierailija
18/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pienten rintojeni (A75) takia pitää vaihtaa kylkeä :) En pysty tekemään niin että samalta kyljeltä syöttäisin myös toisesta rinnasta. Vauva pysyy suurinpiirtein paikoillaan kun könyän toiselle puolelle lasta :) Eli sen verran kuitenkin käyn aina hereillä että vaihdan kylkeä ennen syöttöä.

Minä en nuku yläosattomissa vaan imetystoppi päällä. Kätevä öisin :) Rinnan saa hyvin paljaaksi ja saan laitettua toisen rinnan päälle harson ettei se ruuttaa kaikkea paidalle. Tai vaihtoehtoisesti lapsen päälle jos nukkuisin yläosattomissa.

Vauva siis nukkuu minulla kainalossa ja käteni on pään päällä. Alkuun vähän ikävä asento oli, mutta totuin nopeasti.

Vierailija
19/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"siirtämään mihinkään" lähinnä sitä, ettei tarvinnut siirtää kovin pitkää matkaa. Lähinnä siis vaan tuuppasin hänet hieman kauemmaksi :).

Erityisen kätevää oli se, että kun lapsi nukahti imetykseen, ei tarvinnut alkaa siirtämään häntä mihinkään.

Mä siirrän lapsen vähän kauemmas, kun hän on imemisen lopettanut En osaa nukkua aivan kiinni vauvassa, koska en voi sitten vaihtaa omaa nukkuma-asentoani vapaasti.

Ei hän kyllä tuohon siirtoon herää, joten se ei ole mikään suuri vaiva.

-ap

Vierailija
20/46 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. isomman lapsen eli 6kk ja siitä ylöspäin kanssa kyllä saatoin nukkua imettäessä.

2. pystyin imettämään kummatkin tissit samalta kyljeltä :), vaatii vähän harjoittelua. ja voihan sen lapsen kieräyttää itsensä yli toiselle puolelle. Eli en noussut todellakaan istumaan yöllä.

3. Isompi lapsi, lähempänä vuoden ikää, nostelee kyllä paitaa ja löytää rinnan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä