(Tyhmiä?) kysymyksiä perhepedistä
- Aina sanotaan, että perhepeti on niin kätevä, kun voi vaan laittaa tissin vauvan suuhun ja jatkaa unia. Pystyttekö te kaikki nukkumaan silloin, kun imetätte?
- Sanotaan myös, että perhepedissä vauvan voi vaan vetää kainaloon syömään, eikä tarvi nousta ylös. Ettekö vaihda rintaa öisin imetysten välissä ja eikö teidän tällöin pidä nousta vähintäänkin istumaan?
- Jotkut sanoo myös, etteivät aina edes herää, kun vauva hakeutuu itse rinnalle imemään. Siis silloinhan täytyy koko ajan nukkua ilman paitaa ja peittoa ylävartalolla vauvaan päin, jotta tämä voi hakeutua rinnalle äidin heräämättä. Onnistuuko tämä oikeasti joltakulta? Ja edelleenkin ihmettelen, että pitäähän sitä rintaa kuitenkin vaihtaa joka syöttökerran välissä.
Itse oon nukkunut vauvan kanssa perhepedissä koko ajan, mutta siltikään en pidä sitä ihan niin kätevänä ratkaisuna kuin monesti annetaan ymmärtää. En osaa nukkua imettäessä, joudun joka syötön välissä nousemaan istualleen, jotta saan vauvan siirrettyä toiselle puolelle, enkä juuri koskaan nuku sellaisessa asennossa, että vauva voisi hakeutua rinnalle ihan itsestään. Ei nämä toki mitään suuria ongelmia ole, enkä perhepedistä pois vaihtaisi. Mutta tulipa vaan mieleen kysyä, miten on muilla.
Kommentit (46)
en ihan "tuntemuksen" vuoksi enkä siksikään, ettei multa heru maito, jos en ole hereillä. Mutta ylös ei tarvi nousta, kun vain kallistun ja syötän siten ylemmästä tissistä (ihan ekoina kuukausina ei kyllä onnistunut, vaan piti vaihtaa kylkeä). Ja ei tosiaankaan hakeudu rinnalle. Nukun peitot korvissa ja yöpaita päällä.
Yritän pysytellä hereillä mutta välillä käy "vahinko" ja nukahtaa. Pienempänä alle 6kk ei haitannut yhtään koska vauva nukkui vieressä nykyäänkään ei haittaa paljoa hetken päästä havahdun kun vauva liikehtii unissaan ja nostaan omaan sänkyyn jatkamaan unia.
Minäkään en itse vaihda asentoa vaan imetän molemmat rinnat samalla kyljellä tai nyt isomman vauvan saatan kieräyttää mahani päältä toiselle puolelle.
Olen aina nukkunut pelkillä pikkareilla ja imetys ei sitä muuttanut. Mulla on pari pyyhettä ylävartalon alla joita heitän lattialle ja aamulla pesuun sitä mukaa jos kastuu. Toisen rinnan päällä(se josta ei imetä) mulla on harso johon saa ylimääräiset maidot valua. Näin kukaan ei kastu.
Tuota yhdellä kyljellä molemmista rinnoista imettämistä täytyy kyllä kokeilla, kun sitä on niin moni kehunut. Näin etukäteen vaan tuntuu, että miten se voi näillä mun rinnoilla onnistua, vaikka kokoa on kuitenkin "jopa" B-kupin verran näin imetysaikana. Jos sen saa onnistumaan, niin perhepeteily helpottuu selkeästi.
Ilman paitaa olen itsekin nukkunut ja tarvittaessa pidän harsoa toisen rinnan päällä. Lähinnä koen ongelmaksi sen, että alastonta ylävartaloani alkaa helposti paleltaa, niiden päällä ei voi kunnolla pitää peittoa imettäessä.
Harmi, kun en pysty nukahtamaan imettäessä. Imettäminen sinänsä nukuttaa, mutta imemisen tunne pitää tehokkaasti hereillä. Joskus vauva saattaa puolinukuksissa imeä tosi pitkäänkin ja mulla voi olla vaikeuksia saada uudelleen uni, kun olen imettäessä valvonut esim. reilut puoli tuntia tai kolme varttia.
- ap
Rinnan vaihdoista ja vuoroista en ollut öisin tarkkana, päivällä sitten.
rintaa vähintään joka toinen syöttö myös yöllä, ettei maito ala pakkautua. Viime yönä, kun vauva nukkui poikkeuksellisesti kuusi tuntia putkeen, niin jouduin aamuyöllä käydä vessassa pumppaamassa toista rintaa tyhjemmäksi. Maito oli alkanut pakkautua jo tuossa ajassa.
Taitaa olla vielä aika pieni? Yleensä syövät vanhempana nopeammin ja tehokkaammin. Ja silloin aika moni pystyy nukkumaankin samalla:) Miksi et osaa siirtää vauvaa toiselle puolelle? Siis niin, että vauva herää syömään, sinä nostat vauvan ja kierit itse selän kautta toiselle puolelle? Sitten rinta suuhun ja silmät kiinni. Ja vaikka et nukahtaiskaan, niin ei siinä kuitenkaan samalla tavalla herää, kun että nousisi ja vaikka imettäisi nojatuolissa. Vauvakin on yleensä vielä puoliunessa. Mutta odota vielä hetki, jos vauvasi on vielä pieni, homma helpottuu vielä.
Mun piti kuitenkin, joka imetyksen jälkeen nousta istumaan ja nostaa vauva olkaa vasten ja odottaa röyhtäys. Muuten vauva karjui kunnes röyhtäys oli tullut. Että kyllä siinä perhepedissä jouduin aina ihan kunnolla heräämään.
Mun piti kuitenkin, joka imetyksen jälkeen nousta istumaan ja nostaa vauva olkaa vasten ja odottaa röyhtäys. Muuten vauva karjui kunnes röyhtäys oli tullut. Että kyllä siinä perhepedissä jouduin aina ihan kunnolla heräämään.
Itse olen joskus röyhtäyttänyt niin, että vauva mahallaan mun mahaa vasten. Ei ehkä ihan vastasyntynyttä, mutta vanhemmalla vauvalla toimii hyvin.
imettämään samalta kyljeltä. Ei A-kupin rinnat mitenkään taipuneet sellaiseen, olisi pitänyt mennä niin mahalleen, että häälyy jo ihan vauvan päällä. Siihenhän olisi sitten kiva nukahtaa ja kellahtaa :(
Mutta nyt kolmannen kanssa samakylki-imetys onnistuu. Rinnat edelleen A-kuppia, mutta roikahtaneet. Jotain hyötyä siis edes siitäkin :)
Lisäksi minulla oli joskus pikkupeitto (tai pyyhe tms) toiselle olalla, jos meinasi tulla kylmä.
Minun piti "heittää" vauva toiselle puolelle, koska halusin itse kääntää kylkeä. Eli vauva mahan kautta toiselle puolelle.
Ilman paitaa olen itsekin nukkunut ja tarvittaessa pidän harsoa toisen rinnan päällä. Lähinnä koen ongelmaksi sen, että alastonta ylävartaloani alkaa helposti paleltaa, niiden päällä ei voi kunnolla pitää peittoa imettäessä.
- ap
niin käännys vain enemmän mahalleni ja vauva vaihtaa rintaa. En osannut tätä ekan enkä tokan kanssa mutta kolmannen vauvan kanssa hoksasin et käyhän se näinkin.
Mulla on aika lyhyt paita yöllä päällä joten se saattaa jäädä ylös edellisestä syötöstä tai sitten unissani nostan sen niin etten edes herää. Tai ainakaan muista siitä mitään.
Taitaa olla vielä aika pieni? Yleensä syövät vanhempana nopeammin ja tehokkaammin. Ja silloin aika moni pystyy nukkumaankin samalla:) Miksi et osaa siirtää vauvaa toiselle puolelle? Siis niin, että vauva herää syömään, sinä nostat vauvan ja kierit itse selän kautta toiselle puolelle? Sitten rinta suuhun ja silmät kiinni. Ja vaikka et nukahtaiskaan, niin ei siinä kuitenkaan samalla tavalla herää, kun että nousisi ja vaikka imettäisi nojatuolissa. Vauvakin on yleensä vielä puoliunessa. Mutta odota vielä hetki, jos vauvasi on vielä pieni, homma helpottuu vielä.
tavallisesti nopeasti, 10 minuutissa, mutta öisin nukahtelee rinnalle ja siksi homma kestää. Ikää 6 kk.
Miksi sitä, että vauva nukkuu vieressä, pitää kutsua PERHEPERDIKSI? Nukkuu meilläkin vauva vieressä, mutta ei me sitä miksikään kutsuta eikä siihen liity myöskään mitään ideologiaa.
Jostain syystä mua ärsyttää tää sana.
rintaa, enkä myöskään pystynyt imettämään molemmista rinnoista samalta kyljeltä mutta harjoitus tekee mestarin, tässäkin :)
Joskun vaihdoin puolta, mutta yleensä niin että syötin illalla sen toisen rinnan ja aamulla saman, yöllä sai sitten roikkua siinä toisessa. Mulla oli edestä avattava paita joka oli sitten lähes koko yön auki. Kieltämättä aamulla oli toinen lonkka kipeä kun oli melkein koko yön ( vauva nukkui omassa sängyssä ekaan syöttöön asti) samassa asennossa.
niin käännys vain enemmän mahalleni ja vauva vaihtaa rintaa. En osannut tätä ekan enkä tokan kanssa mutta kolmannen vauvan kanssa hoksasin et käyhän se näinkin.i]
Ei olisi varmaan onnistunut kahden ekan kanssa, mutta kolmatta imettäessä oli tissit jo sen verta venyneet että hyvin sujui:)
Lisäksi minulla oli joskus pikkupeitto (tai pyyhe tms) toiselle olalla, jos meinasi tulla kylmä. Minun piti "heittää" vauva toiselle puolelle, koska halusin itse kääntää kylkeä. Eli vauva mahan kautta toiselle puolelle.
Ilman paitaa olen itsekin nukkunut ja tarvittaessa pidän harsoa toisen rinnan päällä. Lähinnä koen ongelmaksi sen, että alastonta ylävartaloani alkaa helposti paleltaa, niiden päällä ei voi kunnolla pitää peittoa imettäessä. - ap
Eli mulla oli napitettava paita yöpuvussa ja nukuin napit auki. Esim. imetysyöpaitaa en olisi osannut käyttää, kun olisi pitänyt laitella luukkuja. Mulla oli ihan normaali pyjamapaitoja, yöt nukuin paita auki, aamusta napitin kiinni :)
Samoin siirsin vauvan puolelta toiselle vatsan yli ja kierräyttämällä hänet sitten kääntymällä itse samalla.
En alkuaikoina kyllä nukkunut imettäessäni, mutta makuultaan oli helpompi imettää yöllä kuin istumaan nousten. Lepoa oli jo ihan makuulla olo.
Joudun olemaan sellaisessa asennossa, jossa en ole rento. Jos rentoudun, vauva ei enää yleensä ylety rinnanpäähän tai sitten jalkani ovat sellaisessa asennossa, että niihin sattuu. Se johtuu todennäköisesti pienistä rinnoistani. Ylävartalon pitää olla aika tarkasti tietyssä kulmassa, jotta rinta on sopivalla korkeudella vauvalle.
Vauvan vieressä nukkuminen on mielestäni hankalaa. Asentoa vaihtaessa joudun koko ajan varomaan ja erityisesti jos haluan kääntää kylkeä eli kääntyä selin vauvaan, pelkään tukehduttavani hänet peitollani ja joudun asettelemaan sitä.
Muutamia kertoja olen nukahtanut vauva rinnalla, mutta hän on yleensä lopettanut syömisen jo siinä vaiheessa. Alussa imeminen vielä sattui, joten en olisi millään pystynyt nukahtamaan silloin, ja kyllä se nykyäänkin tuntuu sen verran, että saisin olla aika aineissa, jos simahtaisin kesken.
Tämä lapsi nukkuu nykyään yöt kokonaan, joten kesken äidin unien ei tarvitse syödä. Ikää on 3 kk.
että sänkyni on sen verran kapea, etten pystyisikään kääntymään niin, että otan vauvan mukaan kierähdykseen. Joudumme vaihtamaan paikkoja keskenämme, jotta mahdumme. Alussa nukuin sohvalla ja sehän on kapeahko. Nyt nukun mieheni vieressä, mutta meillä on erilliset sängyt ja patjat (asumme väliaikaisesti valmiiksi kalustetussa asunnossa) ja pelkään vauvan putoavan patjojen väliseen rakoon.
Sekin tuli mieleen, että rintani ovat täysinä puolipallot. Siksi varmaankin joudun asettautumaan niin tarkasti makuuasennossa imetystä varten. Tuo ylemmästä rinnasta imettäminen voi tosin myöhemminkin olla hankalaa, sillä joutuisin makaamaan puolitäyden rinnan päällä enkä usko, että voisin siinä nukkua. Tai no mistäs sitä tietää, kuinka patalaput näistä tulee. :)
Mutta kuten sanottu, tämä nyytti ei onneksi enää kaipaa öisin sapuskaa (tai no kunhan ensin suostuu käymään nukkumaan). Mahdollisen seuraavan kanssa joutuu sitten miettimään ja testaamaan uudestaan.
jos rintaa pitää vaihtaa. Käyn vaan enemmän mahalleni ja vauva syö ylemmästä tissistä. Itse nukun siinä samalla imettäessä.
Mulla taitaa olla liian pikkuiset rinnat tähän, kun ei ole tullut edes mieleen kokeilla. Pitääpä testata ensi yönä, mutta luulen kyllä, että ei tule onnistumaan.
- ap
pienet a-kupin rinnat ja onnistui kyllä.
Tosin selkä oli kovilla
ja siksi piti välillä vaihtaa puolta eli kylkeä käänneettin ehkä viikon tai kahden välein eli siis vaihdettiin vauvan kanssa nukkumapaikkoja.
Valinta oli kolmosen oma. Nukkui mainiosti vieressä, mutta oikein huonosti omassa sängyssä. Perhepedissä nukuimme siis kaikki kutakuinkin hyvin, muuten yöt olisivat olleet yhtä kaaosta.
Minä vaihdoin kylkeä imettäessäni. Herätys ei ollut suuren suuri tuossa tilanteessa ja kykenin jatkamaan unia helposti. Muutenkin on yöllä tarve välillä vaihtaa asentoa.
Usein sekä vauva että minä nukahdimme imettäessäni ja joskus heräsin seuraavan kerran kun vauva taas omatoimisesti nappasi rinnasta kiinni. Eihän näin joka yö käynyt, mutta aina välillä.
Perhepeti lakkasi toimimasta, kun vauva kasvoi ja alkoi liikkua unissaankin melkoisesti. Reilun 9 kk iässä vauva jotenkin itse hakeutui omaan sänkyyn nukkumaan ja nukkui siellä paremmin kuin vieressä. Siitä lähtien on siis uinaillut omassa vuoteessaan.