Ottaisitko somalimiehen kotiisi siivoamaan, siivousfirman kautta?
Olen työnvälittäjä, tällä hetkellä välitän kotisiivouksia, ikkunanpesua jne. Nyt eka kertaa työntekijäksemme on hakenut somalimies.
Kaikki työntekijät käyvät ennen töiden aloittamista perehdytyskoulutuksen, yht. 15 t. Sitä ennen ei tarjota keikkoja.
Tälä somalilla on työkokemusta alalta hyvin runsaasti ja monipuolista.
Kun otin hänet kurssille, esimies oli sitä mieltä, ettei mun olisi edes kannattanut soittaa tuosta kurssista tälle somalille lainkaan.
Siis täh? Ensin valitetaan, että somalit vaan nostaa etuuksia ja sitten kuitenkin estetään heidän työllistymisensä.
Kommentit (103)
rasistit. Kuvottavaa. Teistä en päästäisi ketään kotiini.
Olen korkeasti koulutettu ja pidän itseäni noin niinkuin ylipäätään kohtuu suvaitsevana.
Mutta somalia en ottaisi kotiani siivoamaan. En periaatteessa erottele ihmisiä ihonvärin, tai kansallisuuden vuoksi. Mutta jos joku ihmisryhmä on kunnostautunut saamalla itselleen maineen, yleistän sen koskemaan kaikkia ryhmän yksilöitä.
Itseasiassa tämä on ihmiselle luontainen ja omaan selviytymiseen tähtäävä strategia. Vieraus herättää epäluuloa, saadut huonot kokemukset herättävät epäluuloa.
Tiedän, että yleistykseni on "järjen"vastaista, mutta hyväksyn tämän piirteen itsessäni ja sallin itselleni vapauden valikoida kotiini tulevan työntekijän häneen liittyvät ominaisuudet huomioiden.
Jos lähtökohtaisesti ajattelee, että hän ei selviä työstä, varastaa tms. sen vuoksi, että hän on somali, on rasisti.
Jos hänellä on jo monipuolista ja runsasta työkokemusta, hän osannee työnsä.
Minä olen tavannut kaksi sairaanhoitajaa, jotka ovat somaleita. Hekin osaavat työnsä.