Ottaisitko somalimiehen kotiisi siivoamaan, siivousfirman kautta?
Olen työnvälittäjä, tällä hetkellä välitän kotisiivouksia, ikkunanpesua jne. Nyt eka kertaa työntekijäksemme on hakenut somalimies.
Kaikki työntekijät käyvät ennen töiden aloittamista perehdytyskoulutuksen, yht. 15 t. Sitä ennen ei tarjota keikkoja.
Tälä somalilla on työkokemusta alalta hyvin runsaasti ja monipuolista.
Kun otin hänet kurssille, esimies oli sitä mieltä, ettei mun olisi edes kannattanut soittaa tuosta kurssista tälle somalille lainkaan.
Siis täh? Ensin valitetaan, että somalit vaan nostaa etuuksia ja sitten kuitenkin estetään heidän työllistymisensä.
Kommentit (103)
esim somalia kotiinsa! Ymmärrän oikein hyvin jos jollakulla huonoja kokemuksia ja siksi ei luota. en mäkään ottaisi mustalaista se on ihan varma sillä olen sen verran nähnyt heidän toimintaansa. Faktahan on että kulttuurierot näkyvät.
niin sitten on ihan oikein, että ei oteta toistakaan suomalaista töihin, kun ei luoteta siihen? Eikö se olisi vähän epäreilua?
somalista sillä otanta vähän eri. Jos törmännyt elämänsä aikana esim 10 huonoon suomalaiseen työntekijään on se eri asia kuin jos on törmännyt 10 huonoon somalityöntekijään. Ymmärrätkö? somaleita kun nyt kuitenkin aika paljon vähemmän tässä maassa ja siten otanta vähän eri luokkaa.
teen päätökseni omien kokemusteni pohjalta ja kun kyse mun kodistani mulla siihen oikeus. Sen verran negatiivisia kokemuksia ettei mun tarvi alkaa tulella leikkiä. Tämä ei ole rotukysymys mutta kulttuurikysymys kylläkin.
Miehet ei osaa siivota, on sitten suomalaisia tai somalilaisia! Somalialaisen naisen voisin ottaa tai suomalaisen. Mutta en miestä - ihan sama minkä maalainen, se mieheys siinä on se handikäppi.
Mieheni ainakin käännyttäisi ovelta takaisin
nyrkin ja hellan välistä terveisiä.
Huh huh... Miksi menette yhteen tuollaisten idioottien kanssa? Onko itsetunto nollassa vai?
somalista sillä otanta vähän eri. Jos törmännyt elämänsä aikana esim 10 huonoon suomalaiseen työntekijään on se eri asia kuin jos on törmännyt 10 huonoon somalityöntekijään. Ymmärrätkö? somaleita kun nyt kuitenkin aika paljon vähemmän tässä maassa ja siten otanta vähän eri luokkaa.
että otantaa todellakin on. Eikä niin, että esimerkiksi vastaisi ihan ilman mitään kokemusta esim. somalialaisista siivoojista kotona. Tällaisessa tapauksessa vastaus perustuisi ennakkoluuloihin eikä kokemukseen.
Itselläni on kokemusta somalialaisten kanssa työskentelystä, ja kokemukset ovat samassa paikassa muillakin olleet samanlaisia. Somalialaisten kanssa on helppoa ja sujuvaa työskennellä. Ongelmia on ollut lähinnä, jos baarissa olen törmännyt ko. kansalaisuuden edustajaan. Ymmärrän, että kokemuksia on erilaisia, mutta ne kokemukset olisi hyvä suhteuttaa esim. siihen paikkaan, missä kohtaa ihmisen ja missä tilanteessa.
Täällä persukannattajat pääsee ennakkoluuloineen ääneen.... ei HYVÄÄ päivää. Nimim. "pois sieltä tuppukylästä"
ja hän ei kieliongelman takia enää uudestaan käyttänyt. Siivousjälki oli kuulemma sinänsä hyvää, mutta häntä häiritsi kun siivooja ei ymmärtänyt oikein mitään ohjeita ja toivomuksia mitä hän yritti esittää.
Eipä sen puoleen, musta tuntuu että meidän suomalaisillekin siivoojille on lähes ylivoimaista kommunikoida sellaisia asioita kuin että "älkää käyttäkö tuntikausia koko lattian pesemiseen joka kerta vaan käykää olohuone ja keittiö suurin piirtein läpi mopilla, minkä lisäksi jos jossain muussa huoneessa on suoranaista törkyä lattialla niin peskää se pois - muuten ei tarvitse pestä makuuhuoneiden lattioita". Sekin on jo tosi turhauttavaa, eikä siinä kieliero varmaan ainakaan auta. Mutta periaatteesta haluaisin kuitenkin antaa somalille saman mahdollisuuden kuin suomalaisellekin.
enkä voi suositella. Ovat useimmiten täysin vailla motivaatiota siihen työhön ja se näkyy työn jäljessä. Sen lisäksi eivät voi sietää naispuoleista esimiestä ja käyttäytyvät häntä kohtaan ylimielisesti ja röyhkeästi. Miten moni somaleita siivoojina henkeen ja vereen puolustava oikeasti omaa kokemusta tästä? Mä tiedän kun mun äitini on isossa siivousfirmassa työnjohtajana on usein ollut aivan pulassa noiden somaleiden takia. Totta kai ihmisiä on moneen junaan mutta aika vaikeaa sitä sitten on seuloa sitä luotettavaa kun kokemukset näin huonot!
omakohtaiseen kokemukseen enkä ottaisi somalia tai mustalaista. Kuka täällä muuten ottaisi esim mustalaismiehen siivoamaan?
Täällä persukannattajat pääsee ennakkoluuloineen ääneen.... ei HYVÄÄ päivää. Nimim. "pois sieltä tuppukylästä"
äänestin kyllä vasemmistoa, mutta en siltikään ottaisi somalia kotiini siivoamaan.
Mitä persuilla on tämän asian kanssa tekemistä?
enkä voi suositella. Ovat useimmiten täysin vailla motivaatiota siihen työhön ja se näkyy työn jäljessä. Sen lisäksi eivät voi sietää naispuoleista esimiestä ja käyttäytyvät häntä kohtaan ylimielisesti ja röyhkeästi. Miten moni somaleita siivoojina henkeen ja vereen puolustava oikeasti omaa kokemusta tästä? Mä tiedän kun mun äitini on isossa siivousfirmassa työnjohtajana on usein ollut aivan pulassa noiden somaleiden takia. Totta kai ihmisiä on moneen junaan mutta aika vaikeaa sitä sitten on seuloa sitä luotettavaa kun kokemukset näin huonot!
vailla motivaatiota tuota työtä kohtaan. Kuka siivooja tosiaankaan on hirveän motivoitunut työhönsä? Itse tein siivoojan hommia opiskeluaikoinani ja kyllä oli mukavaa, kun vaikka kuinka hyvin ja tarkaan teki työnsä, niin aina sai vain valitusta.
Mutta mulla siis kokemusta somalialaisten miesten kanssa työn tekemisestä ja kyllä on hyviä kokemuksia. Mutta ehkä työkin on ollut vähän enemmän motivoivaa. Muutenkin elämä somalialaisten kanssa on helpompaa kuin näillä keskustelupalstoilla saa kuvan. Kokemusta on monestakin eri kansalaisuudesta ja sen perusteella pakko sanoa, että somalialaiset eivät todellakaan ole vaikeimasta päästä. Ja monen muunkin kansalaisuuden sisällä on erilaisia ihmisiä.
Minä olen Persujen äänestäjä/kannattaja ja silti voisin ottaa somalimiehen meille siivoamaan. Kunhan hoitaa työnsä hyvin miin mikä ettei.
ot kerronpa jutun somalimiehestä joka oli siivousfirmassa töissä.
mies pesi vessan kastamalla siivouspyyhkeen vessanpöntössä olevalla vedellä,NAM! :P
ot kerronpa jutun somalimiehestä joka oli siivousfirmassa töissä.
mies pesi vessan kastamalla siivouspyyhkeen vessanpöntössä olevalla vedellä,NAM! :P
suomalaismiehestä, joka oli töissä hampurilaispaikassa. Pudotti paistolevyltä pihvin vahingossa lastalta lattialle, nosti ylös - ja laittoi pihvin asiakkaalle menevän hampurilaisen väliin, NAM!
Vain tyhmä luulee, että suomalaisuus = rehellisyys LOL
Oma kokemukseni somaleista työntekijöinä on pelkästään positiivinen. Ja se ei ole mitään tyhmyyttä tai sinisilmäisyyttä, vaan perustuu kokemuksiin viimeisen kymmenen vuoden ajalta kolmesta eri sosiaalialan työpaikasta, joista tässä viimeisimmässä olen esimiehenä. Somalityökavereita/alaisia on ollut kaikissa näissä työpaikoissa, useampiakin. Sekä vakituisia että keikkatyöntekijöitä, miehiä ja naisia. Jos jotain pitäisi heistä sanoa noin niinkuin yhteisesti (mikä on vaikeaa,koska kaikki ovat yksilöitä), niin hyvin ahkeria, asiakaslähtöisiä, ammatillisia ja työkavereina mukavia ja pidettyjä.
Lapseni lempihoitaja päiväkodissa on muuten somali. Ei siksi että hän (hoitaja) on somali, vaan koska tuo kyseinen hoitaja on lempeä, kuuntelee lasta, ottaa huomioon hiljaisimmatkin, on läsnä jne.
Mutta ilmeisesti nykysuomessa tällainen ihan aito ja oikea kokemus on kielletty ja minun pitää nyt sanoa että ovat olleet ylpeitä, laiskoja, työtävieroksuvia, mitä?
samoja kokemuksia.
Pariin otteeseen kommentoinut.
ot kerronpa jutun somalimiehestä joka oli siivousfirmassa töissä. mies pesi vessan kastamalla siivouspyyhkeen vessanpöntössä olevalla vedellä,NAM! :P
suomalaismiehestä, joka oli töissä hampurilaispaikassa. Pudotti paistolevyltä pihvin vahingossa lastalta lattialle, nosti ylös - ja laittoi pihvin asiakkaalle menevän hampurilaisen väliin, NAM! Vain tyhmä luulee, että suomalaisuus = rehellisyys LOL
jos pitää vessanpöntössä olevaa vettä sopivana siivoamiseen.. se on oksettavaa, aivan kuten sekin että joku laittaa lattialla käyneen pihvin hampparin väliin. yhteistä näille lienee se että molemmat oli miehiä?
Jos osaa hommansa niin mitä väliä syntyperällä on?
En ole kotona kun siivoavat. Oletan että se siivousfirma ottaa vastuun työntekijöidensä ammattitaidosta enkä mä joudu sitä itse arvioimaan.