Ottaisitko somalimiehen kotiisi siivoamaan, siivousfirman kautta?
Olen työnvälittäjä, tällä hetkellä välitän kotisiivouksia, ikkunanpesua jne. Nyt eka kertaa työntekijäksemme on hakenut somalimies.
Kaikki työntekijät käyvät ennen töiden aloittamista perehdytyskoulutuksen, yht. 15 t. Sitä ennen ei tarjota keikkoja.
Tälä somalilla on työkokemusta alalta hyvin runsaasti ja monipuolista.
Kun otin hänet kurssille, esimies oli sitä mieltä, ettei mun olisi edes kannattanut soittaa tuosta kurssista tälle somalille lainkaan.
Siis täh? Ensin valitetaan, että somalit vaan nostaa etuuksia ja sitten kuitenkin estetään heidän työllistymisensä.
Kommentit (103)
Onkohan Suomessa yhtään ainutta somalialaisen perustamaa yritystä joka auttasi työllistämään ainakin itsensä. Luulen ettei ole ainuttakaan.
Turkkilaisen myy kebabia ja esim. Englannissa pakistanilaiset ja intialaiset pitävät corner shoppeja mutta somalialaisilla ei tällaista perinnettä alkuunkaan ole.
Tunne Suomessa menestyneitä turkkilaisia businessmiehiä ulkomaankaupan ja muunkin saralla. Nokiassa on töissä myös paljon turkkilaisia. Suomen yliopistoissa on edelleen sekä turkkilaisia opettajia että opiskelijoita. Maailmanpankin ex-pääjohtaja oli turkkilainen (taitaa olla nyt YK:ssa) ja maailman 100 rikkaimman joukossa on muutamakin turkkilainen yritysjohtaja.
Englannissa on myöskin erittäin koulutettuja maahanmuuttajia ja pakistanilaisia ja intialaisia on erittäin paljon töissä IT -sektorilla ja myös yliopistoissa. Menestyneitä businessmiehiä riittää myöskin.
rehellinen vastaus, en ottaisi. haluaisin asiakkaana työllistää jonkun suomalaisen. en ottaisi virolaista, en puolalaista enkä somalia. heille kyllä riittää orjatöitä siivoojana, suomalaisihan ei kukaan halua palkata kun niille pitää maksaa palkkakin.
hänellä on kokemusta alalta ja ammattitaitoa, ottaisin jopa mielläni.
Olen asunut itse ulkomailla monessa maassa ja tottunut myös toisen värisiin.
Ottaisin ennemmin etiopialaisen, togolaisen tai vaikka senegalilaisen siivoamaan.
Vaikka meikäläisillä on matere täynnä timantteja. Teistä ei tule mitään. Ei yhtään mitään, kuihdutte kuin koiran paskat kevääseen maastoon, valkeaan muumioharsoon.
Surkeat pökäleet valkovuokkojen viereen. Siinä minä ja naapurin manne kusemme lämpimät kusemme. Sulaa mäkisen mäyräköiran talvinen uloste Suomen luontoon. Mäyräkoira ei muuten sovi Suomen luontoon. Tiesittekö sen.
Meikäläiset painaa ja tekee kaiken. Myös meille kuuluu tämä maa. Muumionahkanne ei ole este etenemiselle. Maapallo on meidän. Myös sinun sielä, kotikatsomossa.
saadaanko me suomalaiset sitten tulla sinne afrikkaan niin, että saadaan teidän paikalliset viranomaiset maksamaan meille täysi ylläpito (asunto, vaateet, ruoka jne.)?
Miten tämä meidän suomi kuuluu teille?
Älä lyö kättäsi paskaan, voivat väittää olevansa ahkeria, mutta sitten lorvivat ja ovat Ramadanin aikaan poissa ja pyllistelevät työajalla (rukoilevat).
Miehet ei osaa siivota, on sitten suomalaisia tai somalilaisia! Somalialaisen naisen voisin ottaa tai suomalaisen. Mutta en miestä - ihan sama minkä maalainen, se mieheys siinä on se handikäppi.
Hyvä pizza sulle paistelee
Myöskin kebab leikkaa leivälle
Pihvi sekä hjuva leikkele
Kaikki maistuu sama kakalle
Kanamuna, oregano, se hyva, hyva, hyva hyva pizza on
Mita mita mita sina sanoa
Onko pizzassasi jotain muka vikana
Älä alka minun pizzajani haukkua
Sa voit varoa, mita sanoa
Eikö pizzassasi ole muka makua
Sina ei ole taalla pakko ruokailla
Se maistuu missätahansa samalta
Perkele Aina joskus pizzaan lentelee
Paksu rintakarva juuriineen
Kuminauha pitkä keltanen
Kaikki sieltä kyllä löytää sen
Paljo oljyy, paksu pohja, se hyva, hyva, hyva hyva pizza on
Onko pizzassasi jotain muka vikana
Sina ei ole taalla pakko ruokailla
Se maistuu missätahansa samalta
Sinulla kaunis vaalea tukka.
Tyttö, Lähte mun kanssa mukan Turkki
Ma vien sut kaunis paikka, mun isän ja äitin luo
Mitä mitä mitä sinä sanoa
Onko pizzassasi muka jotain vikana
Sina ei ole pakko täällä ruokailla
Se maistuu missätahansa samalta 3x
Se paskaporukka osaa paremmin sotkea kuin siivota. Ellei varastelua pidetä "siivoamisena".
Se paskaporukka osaa paremmin sotkea kuin siivota. Ellei varastelua pidetä "siivoamisena".
että ottaisitko mustalaisen siivoamaan kotisi? (kaikki huonekalut vietynä - tosi puhdasta :)
tuubaa, että jossain kreikassa mokka-kikkelien maassa, siivoja, joka pyyhkii kaikki hotellihuoneiden ovenkahvat samalla rätillä, joka on juuri uitettu vessanpöntössä; niin hotellisasiakkaat on kaksinkerroin ripuloimassa seuraavan viikon ?
Itse asiassa keskustelin juuri eilen yhden ison siivousfirman edustajan kanssa, kyselin heidän rekrytoinneista. Suomalaisille ei siivoustyö nykyisin enää kelpaa ollenkaan, jos haluaa suomalaisia palkata, niin ei kovin kaksisia kandidaatteja kuulemma tule. Heillä siis valtaosa siivoustyöntekijöistä on ulkomaalaisia.
Itse olen täysin toisella alalla ja mä olseeen palkannut viime aikoina aika monta intialaista ja pari pakistanilaista. Eipä ole paljoa suomalaisia hakijoita. Kyseessä kuitenkin vaativa asiantuntijatyö.
Jos ihminen haluaa päästä elämästä helpolla ja lusmuillen, niin luulen todellakin muitakin ratkaisuja olevan kuin tiukoissa aikatauluissa tapahtuva ja ei niin kovin hyvin palkattu siivoustyö. Jos siivoojaksi haluaa, niin pitää olla kyllä kohtalainen motivaatio työllistyä. Jos on sitten hyvä tyyppi, niin ei välttämättä kovin pitkäaikainen tekijä ole.
Metrosiivoojathan on käytännössä kaikki ulkomaalaisia, samoin toimistosiivoojat. Ei taida löytyä työhaluisia suomalaisia. Jossain metrosiivouksessa pitää olla aika kova halu työntekoon, tahti on kovaa eikä työ kovin miellyttävää.
Lusmut on sitten ihan eri paikoissa, fattan luukulla.
persuja,mutten myöskään ottaisi somalimiestä siivoamaan kotiani.
tuubaa, että jossain kreikassa mokka-kikkelien maassa, siivoja, joka pyyhkii kaikki hotellihuoneiden ovenkahvat samalla rätillä, joka on juuri uitettu vessanpöntössä; niin hotellisasiakkaat on kaksinkerroin ripuloimassa seuraavan viikon ?
Näillä me Jykä-Cash tehdään rahaa!
Älä sinä suomijuntti vain koskaan eksy koko länsimaisen sivistyksemme kehtoon, Kreikkaan!
Sulle nauraa kulkukoiratkin, malaka!!
olen ollut helsingissä vuoden verrna yhdessä nimeltä mainitsemattomassa koululaitoksessa, joka yllätysyllätys, on täynnä somaleja yms. mamuja. Kaikki ihan ok., kunnes olen sairastunut valehtelematta 4-kertaa vatsatauteihin, ja syy hyvin isolla todennäköisyydellä johtaa tähän koulutuslaitoksen kahvilaan.
Moni ulkomaalainen tulee kahvijonoon normaalisti, tullaan pahvimukien kohdalle (valitse kahvi, tee tai kaakao) mukeja hypistellään käsissä, ylimääräiset laiteen tietenkin takaisin pinoon, ok.
Nämä samaiset henkilöt käyvät wc:ssä ruokatunnilla, ja vierestä kuulen -vesihanaa ei käytetä- kuuluu ainoastaan wc:n huuhtelun ääni.
Kuka opettaa näille meidän maahanmuuttajille, ihan aikuisten oikeasti, wc:ssä käymisen alkeet? KÄDET ON PESTÄVÄ!
ps. en äänestänut persuja, mutta kohta äänestän.
kuka tulee siivoamaan, kunhan on luotettava ja siivoaa hyvin.
Itse en siivoojia edes näe, sillä olen töissä silloin kun käyvät.
Opetan työkseni heitä, ja eivät ole tehneet luotettavaa vaikutusta. Lusmuilevat aina kun tilaisuus. Raha on kaikki kaikessa, sosiaalietuuksilla ovat, kun paljon lapsia ja niistä tienaa. Lapsilisät menevät omaan kulutukseen.
Entäs Somalia ? onko somalia maksetaan lapsilisää, sinulla on ennakkoluulo..
Erääsääs varastotyössä tutustuin yhteen somali-nuorukaiseen, joka kävi töissä epäinhimillisinä aikoina ja opiskeli siinä sivussa. Vieläpä manasi omia kansalaisiaan kun vain velttoilevat ja pilaavat kaikkien maineen:)
Vastaus:ottaisin
on kulttuurissa syvällä se, että siivoaminen on naisten työtä. Niinhän se on paljon vielä suomessakin, joten voi kuvitella kuinka motivotuneita somalimiehet siivoustyöhön ovat. Bussikuskienkin tulisi aina päätepysäkeillä tarkastaa ja siivota bussi, mutta somalit eivät meinaa millään siihen suostua koska miesten ei sellaista kuuluisi tehdä. Näin kertoi heidän työnantajansa lehdessä. Lastenhoitajina somalinaiset ovat varmasti päteviä, mutta se ei liity somalimiesten kotisiivoukseen mitenkään.